Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

bij mij braken de ball links van de swashplate steeds af, vervangen door een alu exemplaar en nooit meer problemen mee gehad ;)
vind ik dus een zeer goede upgrade !

Heb nog nooit ball links afgebroken? Gooi je wel op tijd je throttle dicht als je crasht? Enige dat bij mij losspringt zijn die ronde ringetjes.

Heb nog nooit ball links afgebroken? Gooi je wel op tijd je throttle dicht als je crasht? Enige dat bij mij losspringt zijn die ronde ringetjes.

natuurlijk gooi ik mn trottle dicht ;)
en het komt wel meer voor hoor, gelukkig kan je de eerste keer nog verder met de originele swashplate en als je geluk hebt ook nog een tweede keer maar als er 2 naast elkaar afbreken is het einde verhaal :)

verder heb ik de originele tail boom gesloopt, maar dan houdt het wel op

En over schade vrij vliegen ik heb met mijn atom over 1 jaar al meer al 120 vluchten bijgehouden op een logboek en nog geen schade.
Mijn andere heli's heb ik niet bijgehouden maar in die 2.5 jaar dat ik CP heli's vlieg vind ik dit ook nog wel meevallen, behalve de mcpx dan.

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, want zo was het niet bedoeld.
Dat je schadevrij met je Atom kunt vliegen zegt niet zo veel, want blijkbaar vlieg je met je mCPx nog zoveel schade dat je om stevigere parts zoekt...

En daar hoef je je absoluut echt niet voor te schamen, want met mijn eigen heli's (niet die van de vliegschool) heb ik in de afgelopen 11 jaar (en naar schatting 3000 vluchten) slechts 2 keer schade gevlogen, en ik ben ondanks dat, toch volledig de tel kwijt hoe vaak ik in 3 maanden tijd mijn mCPx in een hoek gefrommeld heb. Dat zegt dus niks, ook bij mij niet....
Dat kleine ding is gewoon soms heel lastig in de lucht te houden....

Wat ik bedoelde te zeggen is dat sommige upgrades de crashbestendigheid vergroten, maar de meeste juist NIET: die verbeteren het vlieggedrag maar zijn wel kwetsbaarder voor krom raken, of zorgen juist voor het afbreken van andere onderdelen. Daarom: pas dergelijke parts, zoals een alu hoofd-as, plaatsen als je geen schade meer maakt, anders blijf je dure onderdelen kopen. Dat bedoelde ik, meer niet....

Groet, Bert

Ik heb zeker 100+ crashes op mn mcpx zitten, nog nooit een kogeltje of swash gemold.......:confused: TH hold gebruiken en de blades los zetten zoals in de manual.

weekend + maandag heli avond:
- stukje swashplate afgebroken
- antenne afgebroken (met aansteker terug gesoldeerd..)
- 2x rotor aansturing (zaten met draadje aan elkaar vast) kwijt in gras
- tandwiel en lager kwijt in gras
- tandwiel teruggevonden
- weeeer een landignsgestel stuk (zucht)

Zo, de handel weer bij elkaar geveegd,
- Lagers vastgelijmd
- tandwiel met drupje secondenlijm geborgd
- landingsgestel verstevigd met dwarsstokkie
- wieken fluorecent gespoten
- tippen voorzien van zilverplakband

Nu kan ik eindelijk eens goed zien wat de disk doet,
iets waar "Der Brute" zo op hamerd in zijn lessen.

Vanavond er weer eens tegenaan.

Laatst bewerkt:
tja, het grote voordeel van een mcpx is dat je er meer risico's mee kan nemen omdat de parts goedkoop zijn... Ik denk dat ik nu aan nog gemiddeld één crash per batterij zit...al een stuk beter want ik kom van ~5-10 crashes per batterij...

Ikzelf heb ook de swash vervangen door een alu voor die bolletjes en heb ik geen miserie mee.
De grootste ergernis gaat naar 't frame, in bijzonder die staafjes die de cannopy vasthouden breken makkelijk af. En voor de rest regelmatig een nieuw landingsgestel, rotorkop die barst, feathering spindle rechten na inverted crashes...

Na 5 maand vliegen heb ik nu als uitdaging m'n stock mcpx indoor te flippen en op 't plafond te landen... ik denk dat ik er niet zo ver meer vanaf ben.

Super-heli om 't vak mee te leren vind ik.

Schade valt meestal mee, bij een crash voor een 500 moet je echt al die onderdelen bestellen, bij de mcpx niet :mrgreen:

Gister vanwege een gyro achtig probleempje (steeds een graad of 25 rechtsom staart wegspringen) echt volgas inverted op de betonstraatstenen op de grond geknald

Schade: hoofdbladen kapot.
Verder 0

Hoe doe je dat?
Ik wordt verdrietig van die stapel gescheurde mcpx landingsgestellen hier naast de doos...

Laatst bewerkt:
Inverted vliegen :mrgreen:

Dat is letterlijk zo'n beetje het enigste wat ik er mee doe...
En ik stuur tot de grond, ook als het misgaat
Vaak kan ik dan de impact aardig verkleinen

Joh, Blades MCPX 9 euro, voor n 500 60 euro.

Aantal crashes mogelijk per setjes:
MCPX: 100en
500: 1.

Zelfde geld voor lagers, tandwielen, booms, tailprops, etc.

Ok maar de dingens die vaak sneuvelen zoals mainshaft voor een mcpx kost 10 euro voor 1, voor een trex500 kost het 11 euro voor 2 stuks. Feathering shaft mcpx: 6 euro, Trex 500: 5 euro voor 2 stuks. Puur kwa prijs zijn de onderdelen erg duur, maar ja als je crasht zijn ze ook meestal wel niet zo snel kapot als bij een trex 500.

@student: probleem heb ik ook.. Verdenk de hoofdmotor daarvan..

Gek, ik heb nog NOOIT een shaft hoeven vervangen..... Dik n half jaar misbruik en minstens 100 crashes. Gewoon th hold tijdig gebruiken....

Mainshaft al 2 keer.(Zelfs na" landing" op gras)
Spindel shaft ook twee keer.
Moet wel zeggen dat ik de V1 gekocht op het moment dat die uitkwam.
Voor de onderste canopy stangetjes die afbreken kun je touwens een lucifer stokje op je landings gestel plakken en dan een elastiek over de canopy trekken werkt goed !!!

Back