Blade mCPx voor beginner

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door minibike12, 14 jun 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Allereerst: ik neem aan dat het gaat om die korte venijnige headshakes? Niet dat het verder uitmaakt:

    Helaas, je theorie is niet goed....

    De heli geeft niet meer positieve pitch, dat doe jij (ongemerkt) en dat is maar een heel klein beetje. Veel minder dan bij vol pitch, waarbij de heli óók nog steeds goed stuurt.
    Sterker nog, de heli blijft bewezen goed vliegen tot het punt waar de low-voltage cutoff ingrijpt, en zelfs dan, blijft de heli cntroleerbaar tot hij op de grond staat (okeee.... je kunt niet meer omhoog dus het is niet vol controleerbaar.... zucht). Ongeacht wat er wel aan de hand is, de door jou genoemde mogelijke oorzaken zijn absoluut niet aan de orde, want sowieso hebben de servo's een stelbereik wat veel groter is dan wat tijdens het vliegen voorkomt (zelfs met de sticks in de hoek) en de heli geeft ook niet zelfstandig pitch.

    Nee.... let er maar eens op, dat als je heli die headshakes vertoont, doe de volgende test: tik de throttle hold aan zodat de motor niet gaat lopen, en geef langzaam enkele malen vol pitch. Nu zul je merken dat zo nu en dan de servo's iet helemaal geleidelijk de sticks volgen maar even gaan staan beven. Je ziet het beter als je de bladen 90 graden weg zwenkt zodat de tips op en neer gaan tijdens het pitch geven.

    Meestal is het maar één servo die dat doet, welke, dat is vrij makkelijk te zien. Spuit heel kort wat remmenreiniger in de slide van de servo, en beweeg ondertussen zowel pitch als tuimelschijf stick naar alle uiterste standen (gewoon flink roeren dus bij zowel max als min pitch), en herhaal dit (inspuiten, roeren) tot alles weer gewoon soepel volgt. En je kunt weer een paar dagen probleemloos vliegen.

    De FBL stabilisatie maskeert een heleboel dingen: speling op de rotorkop, speling op de tuimelschijf, verschoven zwaartepunt, zelfs beschadigde bladen of achterstevoren gemonteerde bladen. Maar het maskeert niet een slecht functionerende servo, omdat het systeem juist volledig afhankelijk is van goed werkende servo's om überhaupt te kúnnen functioneren...

    Deze heli blijft tot een verbazingwekkend laag toerental goed sturen (mits je de rotordisk niet overbelast)

    Groet, bert
     
  2. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Thanks Bert, dit is een stuk duidelijker nu.


    Inderdaad. Het viel me al op dat het ding toch in de lucht blijft terwijl de LVC het ieder ogenblik zal overnemen.

    Zal het schoonblazen van de heli om de paar vluchten dan helpen? Als in het zolang mogelijk voorkomen van vuil in de servos etc?
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2011
  3. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Sorry voor nog een post, ik las hier overheen.

    Nee, het zijn geen headshakes die ik heb. Meer de hele heli die trilt en het is net of de rotor uit balans is als ik een beetje stuur en corrigeer.

    Het is meer trillen of vibreren :eek:
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh....

    Dan hebben we het waarschijnlijk over twee verschillende dingen.

    Maar dan nog heeft het pitch geven er weinig mee te maken.

    Ten eerste, met het risico dat ik mezelf nu enorm voor schut zet: Wat is LVC???? EDIT: ach laat maar.... Low Voltage Cut-off (was nog niet helemaal wakker)

    Als ik het goed begrijp, begint jouw heli te trillen als je stuurt? als je de sticks los laat is hij rustig? dat heb ik nog niet meegemaakt met de mijne, maar ik vermoed dat dat eerder te maken heeft met te strak of te los zittende bladen. Ik denk (maar weet dat niet zeker omdat ik het fenomeen zelf niet ken) dat mogelijk speling hier wat mee te maken heeft.

    vlieg je met de rechte bladen of met de verzwaarde bladen?
    Ik vloog tot eergisteren met de verzwaarde bladen en ondanks dat daar hele stukken uit waren (dus 100% zeker een onbalans) draaide hij daar rustiger mee dan met de nagelnieuwe rechte bladen, en ook op pitch is hij nu een stuk onrustiger.
    In mijn ogen zijn die rechte bladen minder geschikt dan die verzwaarde bladen.
    Maar ik weet niet of dit iets met jouw probleem te maken heeft.

    Groet, Bert
     
  5. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Hi Bert,

    Goede truk die remmenreiniger, bespaart me het werk om de sevo's om de zoveel vluchten uit elkaar te halen:cool:
    Welk type/merk gebruik jij precies??

    Thanks Rudi
     
  6. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Tip om je rotorbladen langer te laten meegaan:
    Leg een stukje dunne tape mooi strak rond de aanvalsboord van je rotorbladen. Zo zijn deze veel minder snel beschadigd.
    Je kan hiervoor bvb. de bekende doorzichtige tape van het rolletje gebruiken (bvb.Tesa, Scotch)
    Nog beter is om de gekende scharniertape, de tape die je gebruikt in de plaats van scharnieren voor bvb rolroeren, hoogteroer, en dergelijke uit de modelbouw te gebruiken (bvb. Graupner scharniertape).
    Deze tape is nog taaier.
    Snij de tape in de helft door over de ganse lengte en breng op elk rotorblad rond de aanvalsboord een helft aan.
    Ik pas dit al enkele jaren toe op de kleine Heli's en werkt perfect.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2011
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon, remmenreiniger, het merk maakt niet uit (is bij mijn weten gewoon Octeen in een spuitbus)

    De mijne komt van Motip, maar nogmaals, het merk doet totaal niet ter zake, want het is allemaal dezelfde stof, en dat is gewoon een relatief snel en volledig restloos verdampend oplosmiddel. Het spoelt vuil weg, en verdampt daarna zodat er niks achter blijft en het vuil op een andere plek ligt.

    Groet, Bert
     
  8. SToRM

    SToRM Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2011
  9. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Ik heb deze besteld voor de MSR:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 160mah 1S 25~40C Lipo Pack (Kyosho, E-flite, Parkzone Etc)

    Kosten enkele dollarcent meer maar zijn 160mAh. ipv. 130mAh.
     
  10. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
  11. SToRM

    SToRM Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2011
  12. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Ja is normaal geen probleem.
    Als je in de commentaren leest zie je ook dat er nog MSR eigenaars zijn die deze Lipo'tjes gebruiken in de MSR.
    Maar als je absoluut zeker wil zijn vergelijk dan de afmetingen met je originele.
    De totale lengte van de accu is in dit geval niet zo belangrijk.
    Gebruik momenteel ook de gewone 130mAh Turnigy's van HK in de MSR.
     
  14. SToRM

    SToRM Guest

    Bedankt voor de tips MrJohien en Danny, ik heb zojuist 10 stuks van de 130mAh besteld voor nog geen 14 euro :D
     
  15. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
  16. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Hier nog een beginnersfilmpje, hoewel ik al ietsje langer bezig ben beschouw ik me zeker nog als een beginner (5 maandjes bezig nu)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Inderdaad, de heli trilt als ik plotselinge stuurcorrecties maak maar ook als de motor een bepaald toerental gaat draaien. Meestal als de accu leeg begint te raken en dan ook maar een korte tijd. Zogauw het toerental nog verder daalt is het weer weg.

    Ik heb die knobblebladen er weer opzitten, misschien heeft het daarmee te maken omdat ik die heb moeten balanceren na een hapje uit de een van de knobbels.

    De bladen zitten los genoeg dat ik ze met 1 vinger kan bewegen maar misschien moeten ze wel losser zitten. De maatstaf hiervoor is soms ook een beetje onduidelijk, de een zeg als je hem schudt moeten ze bewegen en de ander zegt dat ie strakker dan dat moet.
     
  18. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)


    @ Danny

    Aanvalsboord, is dat de leading edge/voorkant/kant die tegen de wind in gaat?

    Thanks voor de tip BTW
     
  19. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Ja dat klopt. ;)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ze zo los/strak zitten, dat ze net niet doorzwaaien als je de heli land en de motor uitzet, maar zich bij het optoeren wel goed strekken.... dat werkt bij mij het beste.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina