Blade mCPx voor beginner

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door minibike12, 14 jun 2011.

  1. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik heb vandaag voor het eerst de mCPx mee naar buiten genomen. 2 vluchtjes kunnen maken maar ik was ook nog bezig met mijn andere RC mopjes. Ik ga zometeen hier(indoor) nog een beetje proberen te knallen met dit mooie speeltje.

    Het buitenvliegen gaat verbazingwekkend goed, soms was het zelfs of ie rustiger vloog. Ik ben nu bezig met 360 graden turns te oefenen, wel handig als je een beetje wilt rondvliegen een keer:confused:.

    Een draai met de klok mee gaat altijd beter dan tegen de klok in. Hij ging er een keer vandoor maar gelukkig was er overal hoog gras lol.

    Het zal wel met verkeerde duimbeweging te maken hebben, het is moeilijk soms dat heli-vliegen mmkay.

    Maar wel uber, yo! Haha
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... Ik dacht eerst ook dat het aan mijn sturen lag (ik vlieg mode 1 en dan KAN het geven van hekrotor de nick beïnvloeden) maar vandaag was het extreem stil weer, en dan vliegt buiten zelfs beter dan binnen.

    Linksom vliegt de heli daadwerkelijk minder goed, en ik merk dat soms in bochtjes, maar het komt sterker naar buiten als je gewoon bij nul snelheid een pirouette draait.

    Rechtsom kun je hem van een beetje tot een heleboel, scheef leggen en hij blijft lekker tollen, langzamer, sneller, weinig verschil. Zomaar vijf, zes slagen zonder enige correctie op de tuimelschijf.
    Linksom begint hij weg te lopen, wat je ook doet, of je moet continue blijven corrigeren. Er zit daadwerkelijk verschil tussen linksom en rechtsom draaien.
    Met een paddelstang rotor had ik dat verwacht, met FBL niet
    Maar het is wel consistent met de grote heli's die ik vlieg, die draaien linksom (rotor) en willen makkelijker linksom pirouetten....

    Groet, Bert
     
  3. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Bert-dude,

    Thanks voor de uitleg, dit scheelt een hoop om te weten.

    Dit is exact wat ik bedoelde.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2011
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je merkt het overigens ook heel duidelijk als je stapvoets een cirkel voor je vliegt. Ik weet dat het deels aan mijn sturen ligt, want het valt met 100% zekerheid uit te sturen, maar linksom loopt bij mij altijd de snelheid op een onvoorspelbare manier uit de hand op het moment dat ik naar de nose in positie toedraai (de ene keer valt hij stil, of gaat zelfs achteruit verder, de andere keer zeilt hij er opeens dwars vandoor of loopt de voorwaartse snelehid op) en rechtsom doet hij dat niet. Dan loopt de heli vanzelf de bocht door....

    De afwijkingen in de ligging tijdens die linkerbocht, zijn zo klein dat ik ze niet waarneem en er dus niet (goed) op kan anticiperen. Blijkbaar "wringt" de heli wat bij "tail linksom". Rechts zijn die kleine afwijkingen er blijkbaar niet, en loopt hij er bijna vanzelf doorheen.

    En het gekke is, dat verschil linksom-rechtsom is er bij mijn flybar heli's ook, maar lang niet zo erg, en dan kan ik het wél uitsturen (nose in is nog lang niet mijn sterkste kant helaas)

    Groet, Bert
     
  5. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)

    Wederom, dit is precies het probleem wat ik heb als ik wil sturen soms.
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Vreemd.
    Ik ken dit 'probleem' niet echt met mijn mcp-X.
    Wat mij wel wel positief opvalt is dat deze mcp-X naar beide kanten in bochten (dus zowel links als rechtsdraaiend) strakke bochten kan vliegen.
    Voorheen met al mijn andere Walkera Micro heli's was dat wel anders.(vaak uitbreken van de staart en met wat meer wind slechter te vliegen)
    Ik ken het bochtenvlieggedrag van mijn Micro mcp-X FBL CP heli als het bochtengedrag van mijn KDS450SV heli's.
    Blijf het een groot wonder vinden hoe deze kleine CP heli zo strak kan vliegen.
    Gr E
     
  7. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Vlieg de mCPX momenteel met een simpele mechanische aanpassing, en deze in de zender aangepaste instellingen voor throttle curve en swash plate.
    1-J0OapW4QE[/media] - ‪Blade MCPX Setup Video 1‬‏
    Heeft (volgens mijn bescheiden mening) zeker een positief resultaat op het vlieggedrag van de mCPX.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... maar het is ook niet zozeer een probleem van de heli, meer een probleem van de piloot, want het is wel uit te sturen hoor.
    Zolang ik snelheid houd, maakt het geen zier uit of ik linksom of rechtsom draai... stapvoets of stilhangend, maakt het een heel groot verschil.
    Vanmiddag nog even geprobeerd en meegeteld.... rechtsom met volle hekrotoruitslag 18 slagen rond achter elkaar. Geen probleem. Tussentijds langzamer of weer sneller draaien, idem, geen probleem. Linksom: langzaam draaiend ternauwernood 1 slag, volle bak draaiend max 2 slagen en hij gaat (fors) aan de haal.Na wat oefenen lukt het om linksom draaiend ook wat met de swash te corrigeren, maar meer dan 3 of 4 slagen voor ik moet afbreken kom ik niet. Maar met snelheid merk ik geen wezenlijk verschil tussen links en rechts.

    Dat strakke vliegen vind ik geen wonder.... da's gewoon FBL, dat maakt ALLES vliegbaar, of het nu vliegen wil of niet.... Hooguit vind ik het een wonder dat ze een ontvanger zo klein hebben kunnen maken, en er dan OOK nog een HH gyro, twee speedcontrollers én een FBL in kunnen integreren.
    En zulke kleine digitale high speed servo's en dan nog kogelgelagerd ook. DAT vind ik knap!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2011
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb de dX4, dus kan niks in de zender aanpassen. Die linkjes heb ik allang uitgeschroefd, en dat heeft inderdaad een vrij goed resultaat. Echter bij mij is nu max pitch positief veel groter dan max pitch negatief (heb nog maar nét voldoende voor inverted) dus ik moet wat voorzichtig zijn met max pitch want dan trek ik de motor gewoon zwaar door zijn hoefjes....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hier de gast die de mCPx ontworpen heeft:





    Hij kan ook nog eens erg goed vliegen, check die moves boven die vergadertafel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Nou moe, wat ik toch net had.

    Ik had 2 lipos gehoverd, landde de mCPx en wachtte een uurtje todat alles afgekoeld en de extra LiPo opgeladen was.

    Ik connect de accu en ik moest ineens overnieuw binden. Geen probleem zou je zeggen dus na het binden probeerde ik weer te gaan vliegen.

    Ik zet hem neer, geef throttle maar hij geeft alleen neg pitch en de heli werdt opzij naar de grond geduwd dus ik trek het gas weer dicht.

    Ik vertrouwde het niet en pakte de heli op bij de tailboom/frame-verbinding zoals ik altijd doe om op de tafel te zetten. Ineens voel ik dat de achterste servomotor gloeiend heet is. Zo heet dat de plastic houder bijna begon te smelten.

    Het bleek dat de servo helemaal naar onder stond en blijkbaar niet kon bewegen. Ik heb handmatig de servo naar boven toe geschoven en toen de accu weer aangekoppeld.

    Hij kan nu weer bewegen maar ik snap gewoon niet hoe dat kan. Ik heb hem een keer tegen hoog gras aangevlogen met snel de TH erop en een keer kwam ie tegen de stoffen bank aan.

    Maar daarna heb ik nog wel 10 keer binnen kunnen hoveren en zonder een centje pijn de LiPos leegevlogen.

    Ik merk nu dat als ik de accu erop zet, de TH indruk en throttle geef, dat de rotor gaat bibberen in de hoogste stand. Volgens mij wordt het veroorzaakt door de achterste servo en verklaar ook meteen waarom ie bibbert als de accu wat leger wordt. De servo bereikt een positie die die niet meer goed kan maintainen lijkt het wel.

    Ik begrijp er niets van en durf bijna niet te vliegen uit angst dat de servo weer gaat klemmen en doorfikt.

    Ik vlieg erg veel met het ding maar zonder crashes moet ie toch wel even vooruit kunnen?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja,

    het is appels met peren vergelijken, maar de levensduur van dit soort techniek word vaker in uren uitgedrukt dan in maanden of jaren....

    En het is een feit, dat 10 LiPo's leeg vliegen al ruim een uur vliegtijd betekent, met zeker in het begin, de nodige mishandeling....

    Het is wat appels met peren vergelijken, maar om het wat te relatieveren: een Nitro branstof auto, daarvan gaat de motor, mits goed ingelopen, max 50 uur mee. (iets meer dan 2 dagen dus)

    Zo'n servo is ook niet meer dan een stukje fijnmechanica wat nog eens volledig open draait ook. Tuurlijk mag je een redelijke levensduur verwachten, maar de vraag is helemaal: wat is onder JOUW specifieke vliegomstandigheden "redelijk"....

    Ik zal persoonlijk best blij zijn als het apparaatje 20 tot 30 uur haalt zonder gekkigheden, maar als ik zo hoor wat sommigen hier vliegen, kan je dergelijke urenstanden natuurlijk ook binnen een paar maanden bereiken.
    Niemand weet nog hoe lang dit dingetje nou precies mee kan gaan....

    Een levensduur-test onder gecontroleerde omstandigheden lijkt leuk, maar wij vliegen niet onder gecontroleerde omstandigheden en dan zegt dat ook weinig natuurlijk.

    Groet, Bert
     
  13. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik denk dat ik weet waarom de achterste servo meer druk krijgt te verduren. De pushrod is een staaf zonder hoeken terwijl de andere 2 pushrods een hoek hebben. Dit zorgt ervoor dat deze 2 kunnen doorbuigen terwijl de tail-pushrod veel meer aan directe krachten onderhevig is.

    Ik denk dat dit ook de oorzaak is dat de achterste swashplate-connectorbol zo vaak afbreekt, wat ik zie op Youtube. Ik heb in ieder geval een nieuwe servo+print besteld en denk dat ik een hoop problemen daarmee op zal lossen.

    Ik zou zeggen tegen Blade, maak ook een hoek in de pushrod zoals de andere 2 servos hebben. Maar nogmaals, misschien dat die achterste pushrod wel meer stevigheid nodig heeft om zijn werk te kunnen doen.

    Bert of andere veteranen, ik zou graag jullie input willen horen.
     
  14. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hier een filmpje met wat ik bedoel, dit had ik vanaf dag 1. Ik zie de tailservo op en neer bouncen als ie vol pitch krijgt:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    4 schroefjes los, en dan is de servo los van de print.

    koolstof baan daaronder schoonmaken,
    en de spindel met plastic servoarm checken.
     
  16. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @Niek,

    De servomotor is al half in het plastic gesmolten. Zou het niet beter zijn om deze in zijn geheel te vervangen?

    Aangezien ik al trillingsproblemen had vanaf dag 1 en dit denk ik de oorzaak was?
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Gesmolten, zo!?

    Koop de eflite/spektrum (L)ong servo, ca 15 eur (rctechnics bijv),
    deze kun je zo overzetten.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is exact wat ik heb op de linker rolservo....
    Schoonspuiten met remmenreiniger helpt, maar nooit lang.....

    Als iemand een andere fix dan "nieuwe servo" weet waarmee het weg blijft, hou ik me aanbevolen, want hoewel de heli gewoon doorvliegt en vol stuurbaar blijft, vind ik het naadje als dit gebeurt.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @ Bert

    Hij vliegt ook nog steeds goed, zij het dat ie soms vibreert vanaf take-off. Kan het zijn dat ie onstabieler wordt omdat de FBL wordt verstoord door het trillen?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op de grond bibbert alleen die ene servo. In de lucht begint daardoor de heli te schudden, maar de FBL denkt dat er iets aan de hand is omdat het zonder stuursignaal gebeurt. Dus begint die tegen te sturen, en alle servo's gaan vrolijk aan de gang..... Maar op zich, blijft de heli, al trillend en kopschuddend, gewoon exact de stuurimput van de piloot volgen. Tenminste, bij de mijne wel....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina