blaster 2

Hallo,

van een forumlid heb ik een blaster 2 overgenomen, nu dat de spinnin birdy goed vliegt en ook de KIS het luchtruim heeft gezien, wil ik deze ook gaan klaarzetten.

nu had ik die bijna vliegklaar gekocht, alleen deed de accu het niet meer(niet erg)
ik ga er voorlopig een ubec in steken en een 2cell 350mah.

alles werkt nu.
alleen wil ik graag wat meer weten over het instellen van alles.
op hoeveel uitslag zetten jullie alles, stellen jullie expo in? flaps,verschillende aileronstanden,... noem maar op.
ook zoek ik naar een betere oplossing om de vleugelservo's te connecteren op de romp(omslachtig en weinig plaats voor conectors)

nu zit alles er voorlopig in vast, ik moet nog wat gaan schuiven want het zwaartepunt is nog niet goed, en de neus kan ook niet 100% toe.

P1080576.JPG

op aileron zitten er robbe servo's de FS40 pico

P1080580.JPG

hoogte en richting push pull

P1080582.JPG

onderkant

P1080583.JPG

bovenkant.

Het CG is niet goed dus moet ik nog wat in de neus zien te krijgen, maar hoe:p zal een zoektocht worden.
greetzz

jups, heb ik al deels doorgenomen.
wat ik eruit haal is dat je de flap standen(cruse,speed,soar) op de gasstick zou moeten kunnen zetten...
voor de launch zou je kunnen een drukknop instellen die je dan loslaat eens boven?

ik veronderstel dat er niet zo veel mensen rond de streek van ieper vliegen met een DLG, zal dus veel uitproberen zijn veronderstel ik:p

bedankt voor de link nog eens

De standen zet je op een schakelaar. Het zijn de flaps die je op je gast stick zet zodat je het remmen kan regelen bij het aanvliegen.

Tja binnenkort starten de wedstrijden van het bk ik vermoed dat als je na de wedstrijd een van de ervaren mannen aanklampt dat ze je graag helpen.

Ik hoor daar niet bij dus ik denk niet dat ik de geschikte persoon ben om raad te geven ik heb zelf nog veel raad nodig.

Ik heb meegedaan aan de wintercup en daar hebben ze met toch zeer veel in de goede richting gezet. Ook al denk ik dat ik het ondertussen weer goed omzeep geholpen heb ;o).

al doende leert men zeggen ze he.

dat laatste zinneke doet het hem:p

zopas dat servoke proberen de kabels in te korten(was mo veroge week al gelukt bij een 1s 130mah) maar toch ergens kortsluiting gemaakt, lipoke past nu zeker niet meer in de neus(is gelijk een 4s nu:p)

dus dat ziet er niet goed uit voor zaterdag.
ik moest nu 15gram lood in de neus steken

oke dus flappen op de gas en dan een 3standen schakelaar, check dat lukt me wel als ik me eens een avondje erachter zet, want tegen dat je de juiste programma's gevonden heb.
stel je je zender trouwens in op glider?
ik heb een futaba t9cp super

Ik heb een T8fg en die is echt geweldig en daar heb ik idd de zwever gebruikt. Daar zitten de vliegtoestanden al in dus gewoon kwestie van de schakelaar toe te wijzen en waarden in geven en klaar.

Van jou zender ken ik niets dus ik kan je niet helpen

ik geef het op voor vandaag,
juist 2uren zitten klungelen...
butterfly, airbrake, alles werkt, maar altijd is er wel iets anders die niet klopt.
bv 1 van de draaiknoppen die altijd werkt(terwijl ik dat niet wil)... manmanman, ik heb al vanalles gevlogen, maar nooit iets ingesteld met verschillende vliegstanden:p

mss komt het wel nog deze week:p

gebruik vooral niet die ontvanger van assan ;) hij is wel erg short range, en is bedoelt voor mini modelletjes (range MAX 200m?) het is volgens mij dezelfde range als de kleinere 4kanaals?

voor de rest, ik zou zeggen, begin met weinig, en wat handstartjes (in zacht weer), en vind je het weinig of te veel, dan stel je het anders in... het is tenslotte voor iedereen verschillend...

mijn DLG moet extreme uitslagen hebben zodat ik als zot kan rollen en acro vliegen ;) tis maar wat je wil...

het CG is dan weer wel belangrijk. (dat gaan de blastervliegers hier nog wel melden)

ja maar het instellen van airbrake, glide,speed,start,... moet toch wel gebeuren??

de ontvanger zou een tsn de 300/800meter zijn...
anders moet ik een 7kanaals nemen en de behuizing eraf doen..

Ik heb de rolroeren nu staan op 2°(cruise flight mode)
nu wil ik op een 3standenschakelaar het volgende instellen

1: cruise flight mode 2°
2: speed flight mode 0,5°
3: maximum thermal mode 6°

moest er mij hierbij iemand kunnen helpen, dan hebben we dit al?

dan zou er nog moeten een launch en land mode ingesteld moeten worden? klopt dit? en dit doen ze meestal op het gaskanaal? of kan dit op een schuivertje op de zijkant van mijn zender?

ik lees de manual al heel de avond door, maar door al deze nieuwe termen snap ik er nog niet zo veel van:p

een 3standenschakelaar heb ik al gebruikt voor flaps, maar deze zaten dan op een Y kabel en dat ging enkel om flaps, nu moeten ze als roeren ook nog werken, zucht

Ik heb de rolroeren nu staan op 2°(cruise flight mode)
nu wil ik op een 3standenschakelaar het volgende instellen

1: cruise flight mode 2°
2: speed flight mode 0,5°
3: maximum thermal mode 6°

moest er mij hierbij iemand kunnen helpen, dan hebben we dit al?

dan zou er nog moeten een launch en land mode ingesteld moeten worden? klopt dit? en dit doen ze meestal op het gaskanaal? of kan dit op een schuivertje op de zijkant van mijn zender?

ik lees de manual al heel de avond door, maar door al deze nieuwe termen snap ik er nog niet zo veel van:p

een 3standenschakelaar heb ik al gebruikt voor flaps, maar deze zaten dan op een Y kabel en dat ging enkel om flaps, nu moeten ze als roeren ook nog werken, zucht

bij mij is het simpel.... 3 standenschakelaar... omhoog startstand (lancering, ook speed), midden gewoon vliegstand... naar beneden thermiekstand...
ten alle tijden kan ik remmen door de ailerons naar beneden te laten gaan, in alle 3 de standen.
dit doormiddel van mijn "butterfly" in te stellen op de gasstick... wanneer ik dus wil remmen trek ik aan men stick.

als ik u was nam ik een 7kanaals zonder behuizing.... ik vertrouw die shortrange niet in een dlg hoor (daar waar carbon al voor veel problemen kan zorgen)

Hallo,

bedankt voor de info, nu vlug voor het werken gaan nog eens geprobeerd en ik heb de 3standen schakelaar kunnen koppelen aan de roeren(hetzelfde gezet als van jou, dus dit werkt al)
nu nog de flaps om te landen doen werken....

dus jij trekt zogezecht de gas toe als je wil landen.(ik vlieg normaal al met de gasstick naar beneden met iets zonder motor) dat wordt dus aanpassen.
ofwel reversen zodat als ik gas geef de flaps toe gaan...
(klinkt wel wat onlogisch:p)
of zou ik de flaps bv op een zijdelingse schuifschakelaar kunnen zetten, dit zou mss nog makkelijker zijn(en kan je niet per ongeluk je flaps opentrekken terwijl je aileron stuurt? of zit ik verkeerd met mn gedachten?

vanavond wat verder proberen, aan een nieuwe lipo zien te geraken, enn mss een nieuwe oplossing voor de vleugelconnectors, enn zaterdag testen!

Hallo,

dus jij trekt zogezecht de gas toe als je wil landen.(ik vlieg normaal al met de gasstick naar beneden met iets zonder motor) dat wordt dus aanpassen.
ofwel reversen zodat als ik gas geef de flaps toe gaan...
(klinkt wel wat onlogisch:p)
of zou ik de flaps bv op een zijdelingse schuifschakelaar kunnen zetten, dit zou mss nog makkelijker zijn(en kan je niet per ongeluk je flaps opentrekken terwijl je aileron stuurt? of zit ik verkeerd met mn gedachten?!

je moet doen wat je het beste voelt.... ik zou beide eens proberen als ik jouw was... gewoon programmeren... en dan net na het werpen even remmen trekken (trottle dicht of open) , zo zit je nog op een veilige hoogte.

het kan dus zijn dat je de stick boven staat, ipv beneden bij het zweven, maar ook dat went snel. ik heb namelijk leren vliegen op de manier zoals jij vliegt, en ben *gewisseld. (om redenen)

ik doe trottle open... (bij mij is gas dicht naar boven)
het voordeel bij de flaps/remmen op de gasstick is dat je bij het landen kan doseren... dit geeft een enorm voordeel waardoor je echt kan mikken zodat je kan landen aan je voeten... je kan veel, of weinig geven, net zoveel je zelf nodig acht.

op een vaste schakelaar is het remmen, of niets. dit is nooit goed.

*gewisseld, zodat ik bij het landen, EN kan remmen trekken, de werppen grijpen, remmen dicht kan schuiven, de schakelaar van gewoon in startstand kan zetten, en dit allemaal op 1sec? :p

dit alles is bij mij op de rechtse stick omdat ik linkshandig ben .... visualiseer het even.
ik grijp de tip links, terwijl gooi ik men flaps(stick) weer dicht(naar boven richting schakelaar), en duw ik de schakelaar in startstand, terwijl ik weer ga draaien. ;)

het kan dus wel ;)

oke straks even programmeren op de gasstick dan. de andere schakelaar is feitelijk een schuifschakelaar op de zijkant van de zender.(dus als je de zender vast neemt kan je die bedienen met je wijsvinger.

maar ik zal voor morgen eerst eens op de gas proberen.
bedankt in ieder geval, morgen zullen we met 2 wat proberen te DLG en:p:p

jach ze staan nu wel op een 3punts schakelaar, maar nu moet ik de percentages nog kunnen instellen, manmanman:p

ik leg hem maar aan de kant en hoop niet meer op morgen... heb zoveel programma's doorgespit en snap er nog niets van, hoe moeilijk kan dit nu toch zijn??

Laatst bewerkt:
Als je eens op P73 van je handleiding kijkt staat er mooi uitgelegd hoe je de waarde voor de start stand moet instellen . je kan alles mooi in de handleiding vinden.

Als je eens op P73 van je handleiding kijkt staat er mooi uitgelegd hoe je de waarde voor de start stand moet instellen . je kan alles mooi in de handleiding vinden.

of je neemt iemand onder je hoede die weet hoe de instellingen moeten zijn, en je zender kent. dan is het op een half uurtje gepiept ;)

ja dat is waar, alleen denk ik in west vlaanderen niet veel dlg'ers aan te treffen...
voor gewone toestellen ken ik mn zender practisch van buiten(en van binnen:p)

maar voor zoiets, en ik weet dat deze toestelletjes gevoelig en precies moeten werken....

mixen jullie hoogte mee met iets voor te landen,smijten??

hier hetgene wat ik er voorlopig van gemaakt heb...

dlg instellen?? - YouTube

ja dat is waar, alleen denk ik in west vlaanderen niet veel dlg'ers aan te treffen...
voor gewone toestellen ken ik mn zender practisch van buiten(en van binnen:p)

maar voor zoiets, en ik weet dat deze toestelletjes gevoelig en precies moeten werken....

mixen jullie hoogte mee met iets voor te landen,smijten??

hier hetgene wat ik er voorlopig van gemaakt heb...

dlg instellen?? - YouTube

ziet er toch goed uit? :)

ja als de flaps in startstand gaan (omhoog dus) dan mixen we enkele percenten UP mee...
anders gaat de DLG vlak vooruit, ipv klimmen.
en als we remmen, dan mixen we heel wat DOWN mee, anders gaat je dlg gewoon los achterover in stall.

zorg ervoor dat je EXPO op je hoogteroer zet (50-80%)
of hij wordt oncontroleerbaar op hoogteroer.

zorg gewoon dat het zwaartepunt juist ligt, en je kan enkele handstartjes gaan maken!

Back