Blizzard .15 bouwproject van Corvidae.net

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Jorrit, 28 okt 2005.

  1. spazz11

    spazz11

    Lid geworden:
    16 aug 2004
    Berichten:
    238
    Ik zit niet zomaar met getallen te smijten. Op de site van breackman staat dat ze hem op 295kmh hebben geklokt. En dit heeft hij zelf ook bevestigd, dit is met de standaart weston UK 8,5cc motor met 5% nitro en een 8x8 prop.

    Nee oke ik heb niet zelf in het vliegtuig gezeten en een windsnelheidsmeter vastgehouden en het met mijn eigen ogen kunnen zien. Maar verder lijkt mij deze informatie best betrouwbaar.
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het lijkt me idd erg leuk om een keer een speeddag te organiseren :D .
    Misschien heeft er iemand een radargun??
    Weet iemand een geschikt veld?? :wink: Almere?

    Groeten Martijn
     
  3. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    @spazz11

    toch lijkt het mij enorm veel voor die Magnum R, ik heb nu zo'n 50 vluchten op het toestel, en volgens mij gaat hij nooit boven de 250km/h. Zelfs al komen we in duikvlucht af, vanaf een hoogte dat het toestel nog maar met moeite te zien is...
     
  4. spazz11

    spazz11

    Lid geworden:
    16 aug 2004
    Berichten:
    238
    wat is volgens jullie de meest betrouwbare, eenvoudige en goedkope manier om de snelheid te meten?

    Ik zat zelf al eens te denken aan een speedtrap met 2 goedkope digitale camera's of webcams met redelijke fps. (frames per second) en dan de frames tellen dat het vliegtuig over 100 meter doet. Zijn er nog eenvoudigere methodes die betrouwbaar zijn?
    Een radargun hoe kom je aan zoiets?

    En dat die magnum zo snel is neem ik terug, om eindeloze discussies te voorkomen. Ik weet t ook niet met zekerheid.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Kleine GPS aanboord is erg betrouwbaar ;) Helaas zijn die nog niet zo klein :(
     
  6. Marijn van D.

    Marijn van D.

    Lid geworden:
    25 feb 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Groningen
    De radar/lasergun die de politie gebruikt is niet in staat om modellen van 1,5 m spanwijte te "zien" is bij ons een keer geprobeerd, de heren in blauw vonden het zelf ook wel leuk om eens te kijken hoe hard zo'n ding nou echt gaat. Werkte dus niet, misschien een bigscale wel maar een pylonracer is echt te klijn om met een lasergun te traceren, althans dat was de ervaring op dat moment.
     
  7. spazz11

    spazz11

    Lid geworden:
    16 aug 2004
    Berichten:
    238
    QUOTE:Tandango
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    er is een snelheids meter voor tennis ballen en honkballen enzo.... die dingen zijn nog veeeel kleiner ;) Gaan tot 199km/h en kunnen een aardige afstand aan. Ik probeer al een tijd 1 te krijgen. Er is hier een topic over.....
     
  9. spazz11

    spazz11

    Lid geworden:
    16 aug 2004
    Berichten:
    238
    quote:Tandango
    En ook nog niet zo goedkoop, ik heb wel eens zo'n boordcomputer gezien maar kostte iets in de richting van 350 euro
     
  10. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    En met die toestelletjes van jorrit is het altijd al twijfelachtig om ze niet te verzekeren :p.. mag het ietsje meer zijn :lol:
     
  11. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Wat bedoel je daarmee? [​IMG] Ik heb slechts één keer me Serval V2.0 tegen een andere Serval aan geparkeerd, voor de rest is praktisch alles heel gebleven. En zelfs toen was hij niet beyond repair, die van Marc wel. [​IMG] Dus... ;)
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Via ACT kun je zo een snelheidsmeter huren voor een speciale meeting
     
  13. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    GPS is niet echt bruikbaar voor dit doel, in het horizontale vlak zijn ze goed, alleen is de hoogtebepaling niet bijster. En aangezien de meeste kisten eerst flink aanduiken voordat ze een vlakke speedrun doen krijg je foutieve waardes.
    Misschien zijn er al GPS'en die alleen de horizontale coordinaten gebruiken voor het bepalen van de snelheid?
    Ander optie is een doppler-meeting, gewoon keihard over een microfoon heenvliegen en dan m.b.v. het doppler-effect de snelheid bepalen. Je moet dan wel enigzins nauwkeuring recht boven de microfoon langsvliegen en als het kan ook met niet teveel hoogteverschil, anders klopt de meeting ook niet helemaal.
    Staan op verschillende fora berichten over en links naar de gebruikte analyse-software.

    Rick
     
  14. tom

    tom

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    127
    gewoon honderd meter uitzetten en de tijd tussen de 2 palen meten :D:D:D

    groet
     
  15. spazz11

    spazz11

    Lid geworden:
    16 aug 2004
    Berichten:
    238
    jah en dan met 2 stopwatches die gelijk zijn gestart, en dan 1 bij de ene paal en de ander bij de andere paal. En als het vliegtuig langskomt dan op stop drukken. Door het verschil van de stopwatches de snelheid bepalen.

    Deze manier vind ik niet heel erg mooi. Vooral niet als je met 200 km/h of meer langs komt gevlogen, dan mag je wel hele snelle reflexen hebben.
     
  16. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    palen? gewoon de veldgrens uitmeten..

    hoe naukeurig wil je het hebben trouwens? gaat toch niet om +/- 5km/h ofzo.. gewoon voor de fun :p
     
  17. tom

    tom

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    127
    het was maar een idee maar wil je dit echt naukeurig doen moet je met sensoren gaan werken die aan een stopwatch gekoppeld zitten.
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Vanavond weer wat zitten bouwen aan de Blizzard. :)

    3x Hitec HS-85MG voor de Blizzard.
    [​IMG]

    Gaatje gemaakt voor de bekabeling. De juiste plek heb ik al aangegeven voordat beide vleugelhelften tegen elkaar werden gelijmd. Er is namelijk al een kabelgootje voorbereid af-'fabriek'. Hierdoor is het later makkelijk om de servo bedrading naar het midden te geleiden.
    [​IMG]

    Gat voor de servo's uitgesneden. Bevestigingspunten van de servo gezaagd zodat hij minder ruimte inneemt.
    [​IMG]

    Beide gaten voor de servo's zijn klaar.
    [​IMG]

    Vleugelligger insnijden.
    [​IMG]

    Overige piepschuim verwijderen met een geïmproviseerde ruimer. :)
    [​IMG]

    Vleugelligger erin gelijmd.
    [​IMG]

    Detailfoto.
    [​IMG]
     
  19. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    jorrit.

    Je kan overwegen de rolroeren smaller te maken en langer te maken dan de setup nu. Dan is de response en roll rate beter.. persoonlijk wil ik niet een speedmodel wat heel fel stuurt en is de standaard setup genoeg.
    Als je een tekeningetje wil ter verduidelijking dan post ik hem wel even..

    Peter
     
  20. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Zoals je hieronder ziet Peter, heb ik de roeren origineel gelaten. Weet niet wat ik me voor moet stellen bij deze respons, maar dat merken we gauw genoeg. Als ik het te traag vind dan pas ik dat bij de Stiletto tzt wel aan. :) Heb G4 gekocht en ben inmiddels ook voorzien van voldoende 25 grams glasmat om het geheel in te dekken.

    De roeren uitgesneden.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina