Blizzard .15 bouwproject van Corvidae.net

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Jorrit, 28 okt 2005.

  1. Aart Swolfs

    Aart Swolfs

    Lid geworden:
    5 okt 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Heiloo
    Dag heren,

    ik heb al een tijdje een MVVS .15 in huis die ik wilde gaan gebruiken voor LB speed. Toen ik bezig was te kijken wat er moest gebeuren, zag ik dat (in mijn geval) de cilinderbus een halve mm omhoog moest om te voorkomen dat de reflecterende uitlaatpuls van de pijp piston subinductie zou veroorzaken. De onderkant van de zuiger kwam in het bovenste dode punt namelijk ong. 0,45 mm boven de onderkant van de uitlaatpoort uit.

    Dit is heel makkelijk te verhelpen door een ring te draaien van 0,5 mm dik die onder de bovenrand van de cilinderbus wordt gelegd. Als je dan de de bovenrand van de cilinderbus van boven af een 0,5 mm afdraait is alles weer bij het oude wat de compressieverhouding aangaat.

    Het grote voordeel is dat je geen last meer hebt van piston subinductie en daarbij ook nog eens een wat wildere timing bij de boodschappen cadeau krijgt, doordat de poorten allemaal een halve mm omhoog komen.

    Dit levert een uitlaattiming van 162 graden op tegen de standard van 150.
    Nog lang niet full race, maar een heel verschil.

    De poortenlayout voor deze motor is duidelijk gemaakt voor een achteruitlaat en niet voor een zijuitlaat, zoals je hem geleverd krijgt. Ik heb er een 6mm venturi bijgekocht bij Pe Reivers en het geheel is met een 6.5 x 6.5 prop en zonder pijp erg leuk om te horen. Levensduur niet gegarandeerd, maar een hoop lol. :D

    Voor de veiligheid wel een carbonprop gebruiken.

    Groet, Aart Swolfs
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Kijk! Dat zijn tips waar we wat aan hebben! :thumbsup:
     
  3. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    Die blizzard lijkt erg op een blizzard 400?? ik heb namelijk ook zo een (met een mooi glitterend rood rompje) :p en volgens mij zag ik op de beschrijving wat in de doos lag op je eerste plaatje dat ook dit een blizzard 400 is?? ga je die dan ombouwen tot brandstof???
    dit is de mijne :
    [​IMG]

    Met vriendlijke groet Dennis
     
  4. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    dennis, de blizzard .15 is gelijk aan de blizzard 600.
    Jouwe is een blizzard 400.. oftewel ontorpen voor speed 400 klasse. De Blizzard 600 is voor speed 600 klasse ontworpen en kan ook met een .15 gevlogen worden.
    De blizzard 600 is dus wat groter dan de blizzard 400..

    Peter
     
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Hey Dennis.

    Nee, dit is de Blizzard 600 / .15. De naam zegt het al, voor Speed 600 of voor een .15 brandstof motor. Verder zijn ze identiek, behalve de afmetingen.

    Hoe bevalt hij jou? Komt de snelheid een beetje overeen met hetgeen wat je ervan verwachtte? En het vlieggedrag?
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Stukje glasmat als vleugelversteviging
    [​IMG]

    Volledig ingedekt met 25 grams glasmat, nu wachten tot de G4 droog is...
    [​IMG]

    Vervolgens met een schuurpapiertje...
    [​IMG]

    ...alle reststukjes glasmat rondom wegschuren.
    [​IMG]

    Vleugelversteviging aan de bovenkant
    [​IMG]

    Vleugelversteviging samen met het triplex plaatje voor de wing-bolt.
    [​IMG]
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Laatste update voor vandaag.

    Smooth! 8)

    [​IMG]
     
  8. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ziet er goed uit jorrit.. komt me allemaal bekend voor ;)

    Peter
     
  9. jeehaa

    jeehaa Guest

    wat voor lijm gebruik je hiernou op? gewoon epoxy? met die dikke standaard epoxy heb ik het idee dat ik alle glasvezels uit elkaar trek. waarmee strijk je het erop?
     
  10. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik gebruik G4. Ik kwast eerst het G4 op de vleugel en leg daarna het glas er overheen. Dan trekt het G4 al een beetje in het doek maar je hebt last van luchtbellen en dergelijke. Daarom rol ik het met een zacht-fohm 50mm rollertje na. Waar nodig smeer ik met een zachte, natte kwast wat extra bij. Daarna gewoon het hele vleugeltje narollen zodat hij mooi en egaal het G4 opzuigt. Voordeel van dit spul is dat het een waterachtige substantie is. Het vloeit dus lekker.

    Je zou in plaats van dikke epoxy ook een alternatief kunnen kiezen van bijvoorbeeld R&G. Hobby-In levert deze speciale lamineer epoxy, en 2 Brothers in Bussum heeft ook een variant hierop. Zijn niet 1:1 te mengen, dus je moet een beetje gaan wegen/uitmeten bij het mengen ervan. Ik kan je niet vertellen wat het mooiste resultaat geeft aangezien mijn ervaring zich tot G4 beperkt.
     
  11. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    wat nog beter werk voor dit ipv lamineer epoxy is houtverzegeling op epoxy basis van wilsor. Dat is waterdunne epoxy. Persoonlijk vind ik g4 handig werken omdat het redelijk snel droogd.. maar ik vind het zo ontzettend hard worden en dat schuurt wat moeilijk. Daarom gebruik ik altijd epoxy voor dit soort dingen.

    Peter
     
  12. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    een beetje oppassen met G4 dat het niet door de beplanking van de vleugel trekt, want het tast de piepschuim aan. Ik heb ooit zo'n vleugel van een zwever gehad met dit probleem.
    Het ziet er wel strak uit.
     
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    dat zal in dit geval wel meevallen. De vleugels van de blizzards zijn ingedekt met lamineer epoxy en een schuimmiddel. De abachi beplanking is op die manier eigenlijk van binnenuit al gesealed.

    Peter
     
  14. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ja, ik was ook bang voor het intrekken van het G4. Vandaar dat ik een klein proefstukje heb geprobeerd met een stukje piepschuim, met daarop balsa geplakt met D3 houtlijm. Ging probleemloos, en als het bij balsa werkt moet het bij abachi al helemaal geen probleem vormen. Wel even uitkijken bij de servo-uitsparingen, want daar ligt het styropor gewoon open en bloot. Desalniettemin ben ik erg tevreden met het resultaat!

    [​IMG]
     
  15. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Vanavond het stabilo maar eens geschuurd en ingedekt met glas.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Gat voor de vleugel afgetekend en geboord
    [​IMG]

    5mm koolstof vleugel-deuvel ingelijmd met epoxy
    [​IMG]

    Plaatje ter versteviging van de vleugelbevestiging
    [​IMG]

    Handig die Bison klemmen. ;)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gereedschap om de inslagmoer in het hout te drukken.
    [​IMG]

    Plaatje triplex restmateriaal voorkomt het beschadigen van de romp.
    [​IMG]

    En voor zover de vorderingen van vanavond, een totaalbeeldje.
    [​IMG]
     
  17. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    handschoenen??
     
  18. Aart Swolfs

    Aart Swolfs

    Lid geworden:
    5 okt 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Heiloo
    Hoezo..?? handschoenen..??

    Heb je wel eens met het velletje van je vingers tussen een doorschietende waterpomptang gezeten. De wet van Murphy schrijft voor dat dat altijd het gevoeligste deel treft en derhalve met uiterste precisie voldoet aan de wet van het selectief molest, zodat ten allen tijde op de juiste plaats een maximum aan pijn wordt veroorzaakt.

    Aaauuuwww...!!! &$%#@&^%$%54@ :bad-words: :murder:
     
  19. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. ;) Nou, ik was een hoop met G4 en epoxy aan het prutsen. Had niet zo'n zin om dat allemaal over me handen heen te krijgen. Vandaar de handschoenen. Er was net weer een verse doos ter beschikking gesteld, en die kwam wel goed van pas!
     
  20. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere

Deel Deze Pagina