Blizzard .15 bouwproject van Corvidae.net

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Jorrit, 28 okt 2005.

  1. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ook dit project gaat nog gewoon door! :) Heb van de week even kwastplamuur gehaald bij de Gamma en een verstuiver pompje bij de Ruan (lokale knutsel-shop). Door het kwastplamuur te verdunnen met terpetine is het spuitbaar wat een relatief strak resultaat geeft. Het spettert wel iets maar dat vloeit wel redelijk uit. Tijdens het spuiten moet je wel regelmatig pompen om het flesje onder druk te houden, gaat verder wel aardig. Ben benieuwd hoe het schuren gaat straks!

    Afgeplakt en klaar om te spuiten
    [​IMG]

    Het voorlopige resultaat
    [​IMG]
     
  2. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Jorrit, je kunt beter verdunnen met wasbenzine, dat scheelt aanzienlijk in de droogtijd. Na 15-30 min al stof droog.
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Is dat verschil zo groot? :) Zal het eens proberen.

    Tenminste, als ik een nieuw pompverstuivertje heb gehaald tenminste. Heb nu één laag aangebracht op alle vleugeldelen en netjes geschuurd. Wilde een tweede laag aanbrengen gisteravond maar dat hele ding spuit niet lekker meer. Heb de spray-mondstukjes schoon gemaakt en een hele nacht in terpentine laten weken, gaatje schoon geblazen etc. Er komt alleen niks uit helaas, ook niet als ik de druk opvoer. Tevens is het pomp-staafje gescheurd (dat randje is los gekome). Denk dat ik gelijk 2 nieuwe haal, de Stiletto moet ook nog gebeuren uiteindelijk.

    Een klasgenoot was bezig om een onderdeel van zijn motor te spuiten. Hiervoor liet hij 2K lak mengen in een spuitbus en dat ging prima zei hij. Dat is gewoon ergens in Stad te verkrijgen. Zal eens nadere informatie inwinnen, is een zeer potentiële kanshebber voor de uiteindelijke afwerking.
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Zo, de Blizzard ook maar gespoten nu ik toch bezig was met spuiten. :) Had eerst de Blizzard uitvoerig met kwastplamuur afgewerkt, en daar is het resultaat ook echt naar. De vleugel is echt super glad, net een spiegel. Misschien had ik dat bij de Stiletto ook moeten doen, dan was hij nóg beter uit de verf gekomen. Maar goed, dat is achteraf gepraat. De Blizzard ziet er echt top uit, en daar gaat het om. Het kleurenschema is ietwat gewijzigd. Had 8 spuitbussen gehaald voor zowel de Stiletto als de Blizzard, maar sommige kleuren zijn wat harder gegaan dan verwacht. Zodoende is de onderkant nu wit met zwarte strepen, en de bovenkant heb ik ook wat eenvoudig gehouden. Heb nog voldoende blanke lak over voor de onderkant van de vleugel die morgen aan de beurt is.

    Maar de Blizzard kan binnenkort wel gaan vliegen denk ik! In principe heb ik alle onderdelen. MVVS .15 GFR, tank, passende spinner, prop, servo's, accu, ontvanger etc etc. Dus dat moet één dezer weken gaan gebeuren. ;)

    Zal binnenkort ook eens een fotoshoot maken met de Stiletto erbij. 8)

    [​IMG]
     
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Zo, de blanke lak zit erop en hij is klaar wat spuiten betreft. :D Nu alles nog even inbouwen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Zo, de Blizzard is ingevlogen hoor! :D Heeft nog wel voor wat spannende momenten gezorgd, maar dat houdt het adrenalinepeil een beetje op niveau. ;)

    Het gooien verliep zonder problemen, en het toestel vloog mooi weg en hoeft niet met een harde speerworp weggegooid te worden.. Moest echter wel iets up houden, maar op aileron hoefde er niks gecorrigeerd te worden. Toen ik op aardige hoogte zat en up los liet, toen zocht hij aardig rap een baan richting aarde. Gauw gecorrigeerd maar het toestel viel weg tegen de donkere luchten die inmiddels richting veld gekomen waren. Of er hier een storingstik plaats vond of het model gewoon hard down ging weet ik niet. Maar goed, 10 klikjes uptrim gegeven en hij vloog als het spreekwoordelijke scheermes. Lekker rap, iets sneller vergeleken met de Serval denk ik. Althans, zo doet dit kleine model aan. Gezien de dreigende bui inclusief onweer in de verte het toestel maar op de kop gerold en een eind rechtuit gevlogen. Dit duurde echter wat langer dan verwacht, waardoor ik al een aardig eind van het veld verwijderd was geraakt. Wederom viel het toestel weg tegen de lucht, en m'n zonnebril hielp ook niet echt contrastverhogend. Gauw gevraagd m'n zonnebril af te zetten terwijl ik met handen en voeten het toestel weer in gecontroleerde vliegrichting probeerde te brengen. Na deze verprutste final was natuurlijk de snelheid bij binnenkomst veel te hoog. ;) Dus na het hele veld over te zijn gevlogen op 50cm hoogte maar gekozen voor het hoge gras. Volgende keer een ietwat lagere approach kiezen, dan kan ik hem wat beter uitmelken. Het hoge gras heeft geen schade veroorzaakt. Kon daar wel aardig de snelheid eruit krijgen alsvorens hem in het gras te parkeren. Snel alles opgeruimd en in de auto gelegd aangezien de eerste druppels al begonnen te vallen.

    Al met al een spannende maar geslaagde eerste vlucht! Volgende keer alleen op betere condities wachten. ;)

    Had de halve dag nog even snel zitten knutselen om de servo's in te bouwen, alle stuurstangen te maken en de schakelaar en ontvanger een plekje te geven. Nog wat lood toegevoegd in de cowl onder de motor om het zwaartepunt netjes op 55mm te krijgen. Daarmee is het toestel op 950 gram gekomen exclusief brandstof.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De getunede MVVS .15 GFR. Loopt als een beest met de 6,5x6,5 APC prop.
    [​IMG]
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hartelijk veel geciteerd! :lol:
     
  8. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    gefeliciteerd jorrit!..
    eindresultaat ziet er ook goed uit trouwens..

    Peter
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nog vele (probleemloze) vluchten toegewenst! :thumbsup:

    Grt.
     
  10. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Dank! ;)

    Merk alleen wel dat ik nog een laagje andere blanke lak aan moet brengen. :nosmile: Deze wordt toch ietwat zacht wanneer het met brandstof in aanraking komt. 2K m'n :showass:
     
  11. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Mooie kist Jorrit, maar wat betreft die MVVS ik heb (had?) er net zo eentje ...

    Dit gebeurde er vandaag met mijn MVVS .15 tijdens de vlucht :(

    [​IMG]
    [​IMG]

    Drijfstang naar zijn grootje. Natuurlijk ging ik weer eens volgas met dit motortje :) (wanneer niet, een mens moet tenslotte kunnen raggen) en tijdens de tweede vlucht klonk er inenen een vreemd motor geluid waarna motor afsloeg. Eenmaal geland voelde ik al vrij snel dat de krukas geen weerstand gaf maar op een gegeven moment wel ergens tegen aan stootte en niet verder kon. Tja, drijfstang dus. Het gekke is dat er geen sprake was van een vastloper. De zuiger ziet er nog goed uit en de cylinderbus is ook nog OK.

    Al met al heb ik er nog niet zo heel veel mee gevolgen en aangezien jij hetzelfde motortje gebruikt en die ook nog eens hebt opgefokt ben ik nu dus heel benieuwd naar de levensduur. Je bent gewaarschuwd...
     
  12. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Nu hij kapot is kan je een quickie bouwen, daar heb je wel een goede motor voor.

    gr.
     
  13. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Het is off-topic maar vooruit ...
    Rustig maar Wubbo, ik ga echt wel een Q500 bouwen... Kwestie van tijd.
     
  14. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik ga geen Q500 bouwen, en is daarmee ook geen kwestie van tijd meer. ;)
     
  15. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Omdat de Blizzard echt beroerd zichtbaar is in de lucht met het huidige kleurenschema, wil ik een paar opvallende kleuren toevoegen. Heb enkele ontwerpen gemaakt, alleen ben er nog niet helemaal uit welke het wordt. Wat vinden jullie? :)

    [​IMG]
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik vind C wel mooi, en die ziet er redelijk simpel te maken uit.
     
  17. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    C is inderdaad wel makkelijk te maken. :) Heb nu A, B & C als meest favoriete kleurenschema vanuit m'n directe omgeving. Ben er nog niet helemaal over uit...
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Tjah klein hè ;)

    Mijn optie is H
    Heb je ook een verschil tussen links en rechts.
    Wel het groen iets meer vlammend uitsnijden ipv rond.
     
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    A om het makkelijk te maken;)
     
  20. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    Ik zag jullie discussie over snelheid meten,kijk is op de volgende site
    Software: WAVEosSCOPE
    Interessant programma om snelheid te meten middels het doppler effect.
    gratis te downloaden.
    Groeten ,Adrie.
     

Deel Deze Pagina