Blizzard .15 bouwproject van Corvidae.net

Ook dit project gaat nog gewoon door! :) Heb van de week even kwastplamuur gehaald bij de Gamma en een verstuiver pompje bij de Ruan (lokale knutsel-shop). Door het kwastplamuur te verdunnen met terpetine is het spuitbaar wat een relatief strak resultaat geeft. Het spettert wel iets maar dat vloeit wel redelijk uit. Tijdens het spuiten moet je wel regelmatig pompen om het flesje onder druk te houden, gaat verder wel aardig. Ben benieuwd hoe het schuren gaat straks!

Afgeplakt en klaar om te spuiten
blizzard_70.jpg


Het voorlopige resultaat
blizzard_71.jpg
 
Jorrit, je kunt beter verdunnen met wasbenzine, dat scheelt aanzienlijk in de droogtijd. Na 15-30 min al stof droog.
 
Is dat verschil zo groot? :) Zal het eens proberen.

Tenminste, als ik een nieuw pompverstuivertje heb gehaald tenminste. Heb nu één laag aangebracht op alle vleugeldelen en netjes geschuurd. Wilde een tweede laag aanbrengen gisteravond maar dat hele ding spuit niet lekker meer. Heb de spray-mondstukjes schoon gemaakt en een hele nacht in terpentine laten weken, gaatje schoon geblazen etc. Er komt alleen niks uit helaas, ook niet als ik de druk opvoer. Tevens is het pomp-staafje gescheurd (dat randje is los gekome). Denk dat ik gelijk 2 nieuwe haal, de Stiletto moet ook nog gebeuren uiteindelijk.

Een klasgenoot was bezig om een onderdeel van zijn motor te spuiten. Hiervoor liet hij 2K lak mengen in een spuitbus en dat ging prima zei hij. Dat is gewoon ergens in Stad te verkrijgen. Zal eens nadere informatie inwinnen, is een zeer potentiële kanshebber voor de uiteindelijke afwerking.
 
Zo, de Blizzard ook maar gespoten nu ik toch bezig was met spuiten. :) Had eerst de Blizzard uitvoerig met kwastplamuur afgewerkt, en daar is het resultaat ook echt naar. De vleugel is echt super glad, net een spiegel. Misschien had ik dat bij de Stiletto ook moeten doen, dan was hij nóg beter uit de verf gekomen. Maar goed, dat is achteraf gepraat. De Blizzard ziet er echt top uit, en daar gaat het om. Het kleurenschema is ietwat gewijzigd. Had 8 spuitbussen gehaald voor zowel de Stiletto als de Blizzard, maar sommige kleuren zijn wat harder gegaan dan verwacht. Zodoende is de onderkant nu wit met zwarte strepen, en de bovenkant heb ik ook wat eenvoudig gehouden. Heb nog voldoende blanke lak over voor de onderkant van de vleugel die morgen aan de beurt is.

Maar de Blizzard kan binnenkort wel gaan vliegen denk ik! In principe heb ik alle onderdelen. MVVS .15 GFR, tank, passende spinner, prop, servo's, accu, ontvanger etc etc. Dus dat moet één dezer weken gaan gebeuren. ;)

Zal binnenkort ook eens een fotoshoot maken met de Stiletto erbij. 8)

blizzard_72.jpg
 
Zo, de Blizzard is ingevlogen hoor! :D Heeft nog wel voor wat spannende momenten gezorgd, maar dat houdt het adrenalinepeil een beetje op niveau. ;)

Het gooien verliep zonder problemen, en het toestel vloog mooi weg en hoeft niet met een harde speerworp weggegooid te worden.. Moest echter wel iets up houden, maar op aileron hoefde er niks gecorrigeerd te worden. Toen ik op aardige hoogte zat en up los liet, toen zocht hij aardig rap een baan richting aarde. Gauw gecorrigeerd maar het toestel viel weg tegen de donkere luchten die inmiddels richting veld gekomen waren. Of er hier een storingstik plaats vond of het model gewoon hard down ging weet ik niet. Maar goed, 10 klikjes uptrim gegeven en hij vloog als het spreekwoordelijke scheermes. Lekker rap, iets sneller vergeleken met de Serval denk ik. Althans, zo doet dit kleine model aan. Gezien de dreigende bui inclusief onweer in de verte het toestel maar op de kop gerold en een eind rechtuit gevlogen. Dit duurde echter wat langer dan verwacht, waardoor ik al een aardig eind van het veld verwijderd was geraakt. Wederom viel het toestel weg tegen de lucht, en m'n zonnebril hielp ook niet echt contrastverhogend. Gauw gevraagd m'n zonnebril af te zetten terwijl ik met handen en voeten het toestel weer in gecontroleerde vliegrichting probeerde te brengen. Na deze verprutste final was natuurlijk de snelheid bij binnenkomst veel te hoog. ;) Dus na het hele veld over te zijn gevlogen op 50cm hoogte maar gekozen voor het hoge gras. Volgende keer een ietwat lagere approach kiezen, dan kan ik hem wat beter uitmelken. Het hoge gras heeft geen schade veroorzaakt. Kon daar wel aardig de snelheid eruit krijgen alsvorens hem in het gras te parkeren. Snel alles opgeruimd en in de auto gelegd aangezien de eerste druppels al begonnen te vallen.

Al met al een spannende maar geslaagde eerste vlucht! Volgende keer alleen op betere condities wachten. ;)

Had de halve dag nog even snel zitten knutselen om de servo's in te bouwen, alle stuurstangen te maken en de schakelaar en ontvanger een plekje te geven. Nog wat lood toegevoegd in de cowl onder de motor om het zwaartepunt netjes op 55mm te krijgen. Daarmee is het toestel op 950 gram gekomen exclusief brandstof.

blizzard_76.jpg


blizzard_77.jpg


blizzard_78.jpg


blizzard_79.jpg


De getunede MVVS .15 GFR. Loopt als een beest met de 6,5x6,5 APC prop.
blizzard_80.jpg
 
Haha.. Dank! ;)

Merk alleen wel dat ik nog een laagje andere blanke lak aan moet brengen. :nosmile: Deze wordt toch ietwat zacht wanneer het met brandstof in aanraking komt. 2K m'n :showass:
 
Mooie kist Jorrit, maar wat betreft die MVVS ik heb (had?) er net zo eentje ...

Dit gebeurde er vandaag met mijn MVVS .15 tijdens de vlucht :(

PICT1994_small.jpg

PICT1995_small.jpg


Drijfstang naar zijn grootje. Natuurlijk ging ik weer eens volgas met dit motortje :) (wanneer niet, een mens moet tenslotte kunnen raggen) en tijdens de tweede vlucht klonk er inenen een vreemd motor geluid waarna motor afsloeg. Eenmaal geland voelde ik al vrij snel dat de krukas geen weerstand gaf maar op een gegeven moment wel ergens tegen aan stootte en niet verder kon. Tja, drijfstang dus. Het gekke is dat er geen sprake was van een vastloper. De zuiger ziet er nog goed uit en de cylinderbus is ook nog OK.

Al met al heb ik er nog niet zo heel veel mee gevolgen en aangezien jij hetzelfde motortje gebruikt en die ook nog eens hebt opgefokt ben ik nu dus heel benieuwd naar de levensduur. Je bent gewaarschuwd...
 
Omdat de Blizzard echt beroerd zichtbaar is in de lucht met het huidige kleurenschema, wil ik een paar opvallende kleuren toevoegen. Heb enkele ontwerpen gemaakt, alleen ben er nog niet helemaal uit welke het wordt. Wat vinden jullie? :)

COLORSCHEME_SAMENSTELLING.jpg
 
C is inderdaad wel makkelijk te maken. :) Heb nu A, B & C als meest favoriete kleurenschema vanuit m'n directe omgeving. Ben er nog niet helemaal over uit...
 
Tjah klein hè ;)

Mijn optie is H
Heb je ook een verschil tussen links en rechts.
Wel het groen iets meer vlammend uitsnijden ipv rond.
 
Back
Top