Blizzard .15 bouwproject van Corvidae.net

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Jorrit, 28 okt 2005.

  1. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hey jorrit,

    wist je dat als je dat plaatje verwarmd, met bv een soldeerbout, of een vlam, dat het dan zacht word en je het dan ook kan vormen ;)

    je maakt hem wel heel erg luxe zeg ;)

    Peter
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Ach ja, is wel leuk om een mooi eindresultaat te hebben. ;)

    Hardbalsa driehoekje ingelijmd om extra 'vlees' te creëren voor de rudderhorn.
    [​IMG]

    Op het indekken met glas van de roeren na, is het model eigenlijk klaar! :D
    [​IMG]

    Bovenaanzichtje
    [​IMG]
     
  3. IJsbrand

    IJsbrand Guest

    Ziet er strak uit Jorrit! ;)

    Grt
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Thnx! :) Ben zelf ook tevreden met het eindresultaat! Nu nog even het kleurenschema uitwerken. Zat te denken alian metalic blauw met een soort tribal-achtig vormgegeven striping in fluor geel of iets dergelijks.
     
  5. denny

    denny Guest

    zeer mooi werk volg het al van het begin
    en bedoel je iets in deze geest ?
    [​IMG]
    alleen de kleuren omgedraaid?
    keep up the good work
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Leuk dat je het gevolgd hebt! Dat maakt het maken en posten van alles foto's toch wel de moeite. ;)

    Het is een kleurenschema geïnspireerd door Jeroen van Gog's 'Checkered F3A' design. Vind het erg mooi door zijn eenvoud, en is nog redelijk eenvoudig te spuiten volgens mij. Mede gezien mijn fantastische ervaring met spuitwerk wil ik het redelijk simpel houden. ;) Het midden (wat wit is in het ontwerp) blijft gewoon blank hout, met aan de tips dus het metalic blauw en fluor geel. Stabilo zal alleen metalic blauw worden denk ik, anders wordt het te druk.

    [​IMG]
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik denk dat zilfer er ook leuk bij staat
     
  8. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Onderkant van de roertjes ook even in de G4 gezet. Bovenkant volgt morgen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Michel T

    Michel T Guest

    Dag blizzard kenners,

    Ik heb ook ooit eens een Blizzard 600 gekocht en nog steeds niet af gebouwd. Dit komt omdat ik geen vertrouwen had in de aandrijving speed 600 en een 7/8 cellen pakket. Heeft iemand van jullie ervaring met een electro aandijving voor de Blizzard. En denken jullie dat ie zal vliegen met een Speed 600?

    Michel.
     
  10. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Tja, ben niet zo'n Blizzard kenner. Althans, niet op elektrogebied, maar ik meen wel dat de .15 en de Sp600 hetzelfde model is. Die van mij heeft ook van die soort nacascoops aan de zijkant van de romp, dus ik ga er even vanuit dat het precies dezelfde is. Denk niet dat de snelheid spectaculair is met een Sp600. Het vliegt wel, maar voor het echte werk moet je toch naar een brushless motor kijken ben ik bang. Wellicht delen andere mensen dezelfde mening?
     
  11. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hoi michel.

    De blizzard 600 is precies hetzelfde als de blizzard .15
    Als je er een speed 600 in doet met gewone cellen word hij al gauw vrij zwaar. vliegen doet ie prefect maar de start kan tricky zijn door het gewicht.
    Beste is hem zo licht mogelijk te houden.. en misschien toch kiezen voor lipo's.
    Hij vliegt trouwens heel goed met een speed 550 race. dat scheelt je ook weer in gewicht..

    Peter
     
  12. Michel T

    Michel T Guest

    Dag Peter,

    Was inderdaad ook bang dat het een beetje zwaar werd met de standaard speed 600. Maar ben wel blij te horen dat de blizzard met een speed 550 race lekker vliegt. Ja en brushless lijkt mij ook een goede oplossing, alleen het brushless geld ontbreekt.

    Jorrit, ben benieuwd jouw ervaringen met dit model.

    Michel.
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Vanmiddag de motor even laten lopen op de bok. APC 6,5x6,5 erop en gaan! 8) Was erg bang dat de plastic CG spinner zou desintegreren onder het toerental, maar alles verliep zoals gepland. Nou, niet alles. Als je hem te krap zet brandt hij gelijk de plug eruit. :nosmile: Misschien was het niet zo verstandig om de motor te 'tunen'. ;) Heb de poortentiming naar 162° opgeschroeft door een 0,5mm ring onder de cilinderbus te plaatsen, en de 0,35mm ring van de cilinderkop te verwijderen. Daarmee is de compressie iets afgenomen omdat hij nu bovenin 0,15mm extra ruimte heeft. Maar op deze manier heb ik niks drastisch gewijzigd aan de motor, en kan alles naar originele herstellen als het nodig is. Allemachtig, wat een toeren. Vind het best beangstigend, terwijl Rossi van de Stiletto straks nóg harder gaat lopen. ;) Heb het helaas niet kunnen meten, dit zal tegen de maiden flight wel gebeuren.

    [​IMG]
     
  14. Aart Swolfs

    Aart Swolfs

    Lid geworden:
    5 okt 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Heiloo
    Hoi Jorrit,

    leuk hé, maar dat grapje met die spinner zou ik met die Rossi maar niet proberen. Dan gaat hij geheid aan barrels. Nog even afgezien van de onbalans die de rest van je motor aan stukken scheurt.

    Laat die Rossi ook niet met een gewone kunststof prop draaien als je ogen je lief zijn. De firma in Duitsland die deze motoren verkoopt heeft ook heel leuke carbon propjes in de aanbieding en die kunnen de toeren wel hebben. Gaat dan over de 30.000 tpm.

    Zie de volgende link: http://www.modellmotorentechnik.de/eingang.html
    en dan naar Bolly Props.

    Deze props leveren bij de start wel veel "slip" op, maar op snelheid gaan ze als de duivel.

    Aart Swolfs
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    probleem bij die bolly props is dat ze heel snel stuk zijn bij de landing.
     
  16. Aart Swolfs

    Aart Swolfs

    Lid geworden:
    5 okt 2003
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Heiloo
    Hallo,

    brekende props bij de landing zijn meestal een kwestie van de prop "tegen" de compressie aanzetten zodat ze bij afgeslagen motor als het ware tegen de compressie leunen. Als de prop dan horizontaal staat kan er eigenlijk weinig fout gaan bij een buiklanding.

    Alle lijnbesturings speedkisten en club 20 pylonracers passen dit toe.
    Anders zou iedere vlucht een prop kosten en dat is wel een beetje teveel van het goede. Vooral bij de prijzen van carbon props.

    Aart Swolfs
     
  17. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    roland (dat is dus die duitse rossi dealer) heeft me altijd sterk afgeraden niet die bolly's bij hem te kopen..

    Peter
     
  18. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    @ Peter, bedoel je nou juist wél dat ik ze bij Roland moet halen, of juist niet? ;)

    @ Aart Swolfs,

    Voor de Stiletto hebben we inmiddels TruTurn spinners besteld, want net wat je zegt; Ik vertrouw dat plastic spul ook niet meer bij hoge toerentallen. We hebben wel wat pech met deze spinners momenteel, maar daarover valt meer te lezen in het Stiletto topic. Ziet er goed uit die Bolly props, maar zijn wel flink aan de prijs inderdaad! Voor de Blizzard zal het niet nodig zijn, maar overweeg het toepassen ervan toch sterk bij de Stiletto.

    Overigens werd mij op RC-Universe geadviseerd om nog één en ander te wijzigen aan de MVVS. Door een MACS 1110 pijp toe te passen moet hij nog wat harder gaan lopen. Deze heeft geen dempende werking en is leeg van binnen. Met de pijp afgesteld op 21-23cm vanaf het hart van de gloeiplug moet hij optimaal lopen. Daarnaast zou ik er goed aan doen om de 4mm venturi te vervangen voor een 6mm.

    Ziet er wel veelbelovend uit.
    [​IMG]

    Maar eerst ga ik hem gewoon zo vliegen, kijk later wel of ik de motor nog helemaal ombouw. ;) M+R was voorheen een optie, maar lees er nu ook wat mindere reacties over. Ze zijn spot goedkoop (€70,-) maar dat komt deels door de goedkope manier van fabriceren. Dit gaat zeker ten koste van de kwaliteit. Zo schijnen de M+R motoren geen bronzen lagerbus te hebben in de drijfstang. Noem maar een voorbeeldje. Maar nu eerst eens zorgen dat er een kleurtje op de vleugel komt.
     
  19. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Jorrit, ben benieuwd naar het toerental van die MVVS. De mijne (nog [niet] opgefokt, met zij-uitlaat) draait 17.500 op de grond met een APC 7x4 propje en een Goldberg spinnertje. Laat eens weten wat die van jou doet. Overigens, wat vind je van de overname van stationair naar vol gas? Gaat bij mij niet zo lekker, motor draait perfect bij volgas maar de overname van staionair naar vol gas gaat niet vlekkeloos. Wellicht bied meer nitro hier uitkomst. Ik laat de mijne lopen op Tornado (5%) aangevuld met 3% wonderolie.
     
  20. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Zal hem anders een keertje meenemen naar de club, inclusief motorbok. Heb geen flauw idee hoeveel toeren hij draait. Zou leuk zijn als we dat even kunnen meten, hebben we tenminste een goede indicatie van het tuningseffect. Ik draaide hem overigens met de 6,5x6,5 APC die bij de Rossi's geleverd werden. Als je throttle respons wil bekijken moeten we even de carburateur van jouw MVVS .15 GFR erop monteren aangezien dit een venturi is.
     

Deel Deze Pagina