Eugène, Heb geen ervaring met het inbouwen van boegschroeven, maar probeer deze zo te zetten dat je er ook nog bij kunt voor onderhoud. Soms gaat het gemakkelijker door imbusboutjes te gebruiken of een moertje achter de kop van een iets langer boutje te zetten. Bij mijn Smit Finland is de deknaad ook niet 100% waterdicht. Deze dreef door een geklapte zekering weg en onder een fontein door. Zweette peentjes. Gelukkig niet al teveel water in het schip en niets kapot. Daarna overschilderbare siliconenkit in de deknaad aangebracht en het losse deel ingepakt met vershoudfolie. Toen de boel op elkaar, stevig aangedrukt en 24 uur laten zitten. Daarna het losse dekdeel verwijderd, kitresten weggesneden en de naad opnieuw geverfd. Kan nu gerust water aan dek krijgen. Maar zoals je schrijft, beter is het om tijdens de bouw opstaande randen te maken, waar de opbouw overheen schuift. Billing Boats is niet sterk om hiervoor goede constructies te bedenken. Mijn Bugsier 3, uitgebracht door Graupner, heeft tussen dek en opbouw overal opstaande randen. Heb wel iets gemaakt om de opbouw met de romp te verbinden. Bij een trekproef kwam de opbouw eraf, maar bleef gelukkig aan de sleepdraad hangen.
Mijn tankertje (avatar) ging een keer op "halfzeven" met een duif aan dek en tijdens een aanvaring op één oor. Ook daarin een siliconen"pakking". Gelukkig geen grote schade en we hebben de verhalen nog.