Het andere project is de draaiende hekrol. Omdat ik geen draaibank heb, besluit ik die te maken van PVC. Dat komt qua diameter het dichtst in de buurt. De bouwkit voorziet in een gefixeerde versie waar behoorlijk aan gevijld moet worden om er schuine kanten aan te maken. Ik heb twee einddoppen verlijmd met een grijze buis. Op de doppen was een centreer rondje aanwezig dat ik heb uitgeboord. Vervolgens een rond 8mm messingstaaf er door heen, het geheel in de boortol en met een scherpe hout beitel is het volgende er uit gekomen. Ik heb nog wel de hersens gebroken op hoe ik het ding in werkelijkheid ook demontabel kan maken. Maar de oplossing elders op dit forum krijg ik op deze schaal en met deze asdikte niet meer voor elkaar. Het geheel komt er dus naar schilderen vast in te zitten.

Ik ben ook begonnen met de beplating van de spanten. Maar omdat ik daarna het schilderwerk slecht kan uitvoeren, besluit ik om het geraamte eerst in de grondverf te zetten.
Ik weet dat er veel discussie bestaat over het wel of niet in de G4 (een lak op PU basis) zetten van de spanten en het binnenwerk met het oog op weerbaar maken tegen water. Maar ik zal niet elk weekend met de boot gaan varen, en...mijn Smit Rotterdam ziet er na 30 jaar nog perfect uit, en die heb ik ook gewoon in de Sikkens lak gezet...Wellicht dat ik het bij de 1:50 versie wel ga doen...

Ik ben ook begonnen met de beplating van de spanten. Maar omdat ik daarna het schilderwerk slecht kan uitvoeren, besluit ik om het geraamte eerst in de grondverf te zetten.
Ik weet dat er veel discussie bestaat over het wel of niet in de G4 (een lak op PU basis) zetten van de spanten en het binnenwerk met het oog op weerbaar maken tegen water. Maar ik zal niet elk weekend met de boot gaan varen, en...mijn Smit Rotterdam ziet er na 30 jaar nog perfect uit, en die heb ik ook gewoon in de Sikkens lak gezet...Wellicht dat ik het bij de 1:50 versie wel ga doen...

Laatst bewerkt: