Boka Sherpa 2021 1:75 => 1:50

Het andere project is de draaiende hekrol. Omdat ik geen draaibank heb, besluit ik die te maken van PVC. Dat komt qua diameter het dichtst in de buurt. De bouwkit voorziet in een gefixeerde versie waar behoorlijk aan gevijld moet worden om er schuine kanten aan te maken. Ik heb twee einddoppen verlijmd met een grijze buis. Op de doppen was een centreer rondje aanwezig dat ik heb uitgeboord. Vervolgens een rond 8mm messingstaaf er door heen, het geheel in de boortol en met een scherpe hout beitel is het volgende er uit gekomen. Ik heb nog wel de hersens gebroken op hoe ik het ding in werkelijkheid ook demontabel kan maken. Maar de oplossing elders op dit forum krijg ik op deze schaal en met deze asdikte niet meer voor elkaar. Het geheel komt er dus naar schilderen vast in te zitten.
20211030_134322.jpg 20211107_132053.jpg 20211107_162215.jpg 20211107_162313.jpg 20211107_214444.jpg
Ik ben ook begonnen met de beplating van de spanten. Maar omdat ik daarna het schilderwerk slecht kan uitvoeren, besluit ik om het geraamte eerst in de grondverf te zetten.
Ik weet dat er veel discussie bestaat over het wel of niet in de G4 (een lak op PU basis) zetten van de spanten en het binnenwerk met het oog op weerbaar maken tegen water. Maar ik zal niet elk weekend met de boot gaan varen, en...mijn Smit Rotterdam ziet er na 30 jaar nog perfect uit, en die heb ik ook gewoon in de Sikkens lak gezet...Wellicht dat ik het bij de 1:50 versie wel ga doen...
20211107_214724.jpg 20211107_214803.jpg 20211107_172717.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kleurenschema Boka.jpg
Zo vandaag naar de lokale verfmenger geweest en satijn lak gehaald in de RALkleur voor de romp, de dekken en het onderwaterschip. Het zijn wel halve liters maar omdat het de rompen betreft kan ik wel wat gebruiken. Voor de opbouw en de details koop ik gewoon Humbrol denk ik. Helaas werken die niet met RAL kleurnr's en uit de meeste conversie tabellen blijkt ook dat de door Boskalis gebruikte kleuren niet voorhande zijn. Ik ga kijken hoe het uitpakt. Voor mijn eigen gemak en dat van anderen in excel een overzicht gemaakt waar wat moet komen en hoe het er ongeveer uitziet qua kleur. Hieronder de PDF, ik neem aan te downloaden...:)
 

Bijlagen

Ik twijfel overigens of ik er wel of geen boegschroef (lepeltje) in moet doen. Ik heb geen ervaring met het inbouwen en waterdicht maken. Dus alleen al daarvoor zou het een leuke uitdaging zijn. Eerst maar eens rondsnuffelen op het forum hoe de andere dat hebben gedaan....en of zo'n klein lepeltje überhaubt effect heeft.
 
Eén opmerking bij het verschalen van de BB tekeningen. Zowel het model van BB schaal 1:75 als mijn model krijgen een huid van 2 mm dikte. De spanten van BB geven bij die huiddikte een schip met een breedte van 18m. Om mijn schip even dit te krijgen zal ik dus de huiddikte ook met een factor 1,5 moeten vermenigvuldigen, dus 3 mm. Of de spanten iets ruimer uitzagen....Tja het blijft rekenen wanneer je van scratch af bouwt.
Heeft iemand een suggestie voor een makkelijk tekenprogramma? Autocad is veuls te uitgebreid.

Sketchup gebruik ik
 
Al bouwende en lezende op dit forum heb ik besloten ook dit model varende te gaan maken, om in ieder geval niks uit te sluiten moet ik er dus goeie schroefassen in zetten. Om de lengte te bepalen even een proef opstelling. Ik wil 55mm afgetopte 4 blad-schroeven van Raboesch. Die komen denk ik in het midden van de schroefstraalbuizen te hangen. Het spant waar de schroefas door heen moet is 17 cm.
Bekijk bijlage 463942

Uit de tabel van Raboesch kan ik kiezen uit schroeven met m4 of m5 draad...wat te doen? Ik denk dat het beter is dat het dezelfde maat als de as van de motor is. Ik moet dus eerst weten welke motoren ik nodig heb...Na veel lezen op het forum een excelsheet gevonden. Ik moet om de juiste schaalsnelheid te bereiken en gegeven mijn schroeven een motor hebben die maar 2500-2750 RPM draait:
Bekijk bijlage 463942 Bekijk bijlage 463943Bekijk bijlage 463944
De motoren die in de Fairmount draadjes worden genoemd op dit forum zijn niet meer te krijgen. Dus het wordt zoeken naar een goed alternatief. Volgens mij hebben de 4 blad schroeven een behoorlijke spoed, dus heel veel toeren zal niet nodig zijn.
Als er ideeën zijn hoor ik ze graag.

Buhler motoren oersterk ,heb er 2 bevallen prima
 
ehhh ik heb nog helemaal geen zender Klaas...alles van de hand gedaan naar de Eper modelbouwers 10 jaar geleden of zo.
Dus lekker schoon begin. Dual rate zegt me even niks, maar ga en moet ik mij dus in gaan verdiepen. 30 jaar geleden had ik een 2 standen schakeling gemaakt om op 6 volt te kunnen varen en 12 volt te kunnen slepen. De RC techniek van nu is me nog onbekend....
Wat vindt jij van deze motoren?
https://www.der-getriebedoktor.de/krick-42256-max-power-700-elektromotor
of een zwaardere die ik wellicht ook in mijn 1:50 model kan gaan gebruiken:
https://www.rc-point.nl/rc-electron...v-2000-toeren-zonv-13-pakket/a-69113-20000271 dan wel de volgende vraag welke vaarregelaar hier dan weer bij past....:eek:

Ik heb die Bühler die is bij spierings meer dan de helft goedkoper,
 
Ik twijfel overigens of ik er wel of geen boegschroef (lepeltje) in moet doen. Ik heb geen ervaring met het inbouwen en waterdicht maken. Dus alleen al daarvoor zou het een leuke uitdaging zijn. Eerst maar eens rondsnuffelen op het forum hoe de andere dat hebben gedaan....en of zo'n klein lepeltje überhaubt effect heeft.
Nou vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de boegschroef besteld bij Krikke. Samen met een mooie schakel/ankerketting en 2 klifankers..
 
Juki, dank je voor je tip. Heb ik binnenkort 4 buhlers in de aanbieding :koud:. In welk schip heb je ze liggen. Ik lees dat bij 12 Volt het toerental 2000 rpm is. Is dat niet wat te laag?
Nee hoor ,je wilt ook geen speedboot toch,ik zie veel modellen die in verhouding veel te snel gaan ,ik had er 2 in mijn Singapore van 160 cm
 
Eugene, Die motor in de laatste link zou ik niet nemen. Erg zwaar en te laag in toeren. De motor in de bovenste link wijkt niet zoveel af van die ik aanraadde. Is alleen duurder en waarschijnlijk meer portokosten. Helemaal niet erg dat je nog geen zender hebt. Je kunt nu in alle rust uitvlooien welke het best bij je past. Heb weinig kijk op moderne zenders. Totaal bezit ik er 5, alle van Multiplex en 3 daarvan zijn uit de vorige eeuw. Twee kleintjes zijn wat moderner. Een Smart SX en een Smart Flexx. Die zijn beide 4 kanaals. De andere 7 kanaals. Alle zenders 2 hands aangeschaft. Bij mijn Smit Finland kom ik met die 7 een kanaal te kort.
SB motor, BB motor, Stuurservo, Sleeplier, Sleephaak, Multiswitch (4 groepen verlichting) en Bluspomp. De blusmonitor heb ik gekoppeld aan de stuurservo. Die zender (MPX Profi mc 3010) heeft ook dual rate. Die schakel ik met een schakelaar in en uit en beperkt ingeschakeld de roeruitslag. Dezelfde schakelaar koppelt ook SB en BB motor. Met de losse boot varend bedien ik de motoren apart. Slepend koppel ik de motoren en bedien die dan met de linker stick. Sturen met de rechter. Minder roeruitslag tijdens slepen vind ik prettig. Anders reageert de boot veel te snel op het roer. In deze boot liggen 2 Bühlers Zon03, maar die zijn helaas uitverkocht. Heb je enig idee wat je zo kunt, of wilt bedienen. Hoop dat je zo weer iets wijzer bent. Gr. Klaas.
De beide motoren afzonderlijk, een boegschroef, blusmonitor, de sleeplier, en verlichting in diverse standen (sleep, gewoon varend, vessel not under command.) Maar ik wil investeren in een zender die uitbreidbaar is naar meerdere kanalen. BOKA heeft de takslift 4 nog niet in haar vloot, maar het lijkt me leuk om die hierna te gaan bouwen (heb een eerdere poging opgegeven vanwege kids en een groot huis met tuin, maar nu dat alles minder is weer genoeg tijd....) Dus een zender met uitbouwmogelijkheden. En de dubbele gashendel bediening lijkt me wel wat.
 
Wil 18 Volt ook dan? En werkt dat onafhankelijk van de regelaars? De werkspanning bedoel ik? God wat een hoop te leren nog:weetnie:
Ben je niet de enige haha,is 30 jaar geleden dat ik hetvoor het laatst gedaan heb ,en die moderne zenders en elektronica snap ik niks van ,ik heb een oude 8 kanaals robbe zender met nog eens 2 switch modules.
Volgens mij kun je er elke spanning opzetten TOT 24 volt,
Ik heb een regelaar van 12 volt en dus een accu van 12 volt ,weet niet of die er zijn van 18 volt
 
Het andere project is de draaiende hekrol. Omdat ik geen draaibank heb, besluit ik die te maken van PVC. Dat komt qua diameter het dichtst in de buurt. De bouwkit voorziet in een gefixeerde versie waar behoorlijk aan gevijld moet worden om er schuine kanten aan te maken. Ik heb twee einddoppen verlijmd met een grijze buis. Op de doppen was een centreer rondje aanwezig dat ik heb uitgeboord. Vervolgens een rond 8mm messingstaaf er door heen, het geheel in de boortol en met een scherpe hout beitel is het volgende er uit gekomen. Ik heb nog wel de hersens gebroken op hoe ik het ding in werkelijkheid ook demontabel kan maken. Maar de oplossing elders op dit forum krijg ik op deze schaal en met deze asdikte niet meer voor elkaar. Het geheel komt er dus naar schilderen vast in te zitten.
Bekijk bijlage 465692 Bekijk bijlage 465693 Bekijk bijlage 465694 Bekijk bijlage 465695 Bekijk bijlage 465696
Ik ben ook begonnen met de beplating van de spanten. Maar omdat ik daarna het schilderwerk slecht kan uitvoeren, besluit ik om het geraamte eerst in de grondverf te zetten.
Ik weet dat er veel discussie bestaat over het wel of niet in de G4 (een lak op PU basis) zetten van de spanten en het binnenwerk met het oog op weerbaar maken tegen water. Maar ik zal niet elk weekend met de boot gaan varen, en...mijn Smit Rotterdam ziet er na 30 jaar nog perfect uit, en die heb ik ook gewoon in de Sikkens lak gezet...Wellicht dat ik het bij de 1:50 versie wel ga doen...
Bekijk bijlage 465698 Bekijk bijlage 465699 Bekijk bijlage 465697

Ik heb die hekrol gedraaid van hout ,gewoon simpel ,boormachine en een tegencenter en draaien maar,ik heb er 2 kogellagertjes ingedaan
 
De beide motoren afzonderlijk, een boegschroef, blusmonitor, de sleeplier, en verlichting in diverse standen (sleep, gewoon varend, vessel not under command.) Maar ik wil investeren in een zender die uitbreidbaar is naar meerdere kanalen. BOKA heeft de takslift 4 nog niet in haar vloot, maar het lijkt me leuk om die hierna te gaan bouwen (heb een eerdere poging opgegeven vanwege kids en een groot huis met tuin, maar nu dat alles minder is weer genoeg tijd....) Dus een zender met uitbouwmogelijkheden. En de dubbele gashendel bediening lijkt me wel wat.
De beide motoren afzonderlijk, een boegschroef, blusmonitor, de sleeplier, en verlichting in diverse standen (sleep, gewoon varend, vessel not under command.) Maar ik wil investeren in een zender die uitbreidbaar is naar meerdere kanalen. BOKA heeft de takslift 4 nog niet in haar vloot, maar het lijkt me leuk om die hierna te gaan bouwen (heb een eerdere poging opgegeven vanwege kids en een groot huis met tuin, maar nu dat alles minder is weer genoeg tijd....) Dus een zender met uitbouwmogelijkheden. En de dubbele gashendel bediening lijkt me wel wat.

Klaas zegt,die motoren te zwaar !!! Nou moet jij een kijken hoeveel ballast je er nog bij moet doen,en die motoren lopen echt niet warm,wat je ook doet,ik heb mijn Singapore verkocht omdat dat ding veel te onhandelbaar was ,2 accu's, en tussen de spanten op maat gemaakte loden stukken ,niet te tillen ,
 
Mijn grootste argument tegen deze motoren is het lage toerental op 12 Volt. Bij 2.000 toeren en een 55 mm Raboesch schroef kom je op een theoretische snelheid van 6,72 km/uur. Heb ik nog niets afgetrokken voor eventuele slip. Voor het gemak reken ik altijd met een slip van 50%. Al eerder heb ik een motor aanbevolen die wat meer toeren levert, waarbij er ook nog wat kracht overblijft om te slepen. Anders vaar je alleen op schaalsnelheid met de losse boot. Je zou ook kunnen kijken of brushless iets voor je is. Raad je daarom aan om het bouwverslag van de Yarra te lezen. Daarin wordt het één en ander uit de doeken gedaan over die manier van aandrijving. En verder moet een ieder zelf maar bepalen of deze info nuttig is.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
Heb er wel erg in dat de regelaars in de Yarra maar 11 Volt aankunnen.
Zelf heb ik er mijn voordeel mee kunnen doen. Daarbuiten ook wat leergeld moeten betalen. Hele proces om over te schakelen naar brushless bij mijn avatar kun je hier lezen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
En anders eens informeren bij Forumleden die eenzelfde soort boot hebben gemotoriseerd.
Succes ermee. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top