Boorsnelheden kolomboor

Machines

Dat er boormachines zijn die wel met frezen kunnen werken
heeft niet zozeer met de benaming te maken
maar met de degelijkheid van de constructie van de machine.

Dus is het qua constructie een freesmachine,
waarmee je kan boren?

En dan de radiaal boormachine's,.
Groot en lomp gebouwd.
Boren gaten met metaal boren 50mm en groter, netjes aan de maat.

Willum
 
"Rhelie,
Maar dan hebben we het niet meer over een doorsnee kolomboor.

Dat ligt er aan waar je mee bezig bent.
Soms Proxxon, soms anders.
Kolom boormachines zijn ook radiaal machines.
Radiaal boormachines zijn zware en vaak lompe soortgenoten.

Roeien met de riemen die je hebt.
Gebruik je gereedschap en machines waar het voor bedoeld is.
Maar dan zo goed mogelijk.

Willum
 
Roeien met de riemen die je hebt.
Gebruik je gereedschap en machines waar het voor bedoeld is.
Maar dan zo goed mogelijk.



En dat is nu juist het probleem van veel hobbyisten, zij willen te veel met de beschikbare middelen.

Grt John
 
En dat is nu juist het probleem van veel hobbyisten, zij willen te veel met de beschikbare middelen.

Even aangepast: "Het is juist het probleem van veel hobbyisten, zij willen te veel met de beschikbare middelen".
Wat een mooie opmerking, mijn aanpassing is eigenlijk plagiaat.
Heb jij nog meer van dit soort opmerkingen?

Even terug naar de basis, de vraag ruudxd, zijn vraag over een geboord gat van ø10mm, dat opgeboord moet worden naar ø16mm: https://www.modelbouwforum.nl/threads/boorsnelheden-kolomboor.269779/

Voor het vergroten van het gat zijn er diverse suggesties gegeven.

Ondertussen is de discussie niet meer over het groter maken van het gat, maar het gebruik van het gereedschap en over de te gebruiken boor/freesmachine.

Even terug naar de opmerking van Fuel Monkey.
Als een modelbouwer heb je zelden de beschikking over een industriële kolomboor machine.
Deze kolomboormachines hebben over het algemeen een ronde kolom, waarbij de boortafel met de boorklem op de juiste hoogte en positie op de kolom wordt vastgeklemd. De boortafel zit excentrisch op de klemsteun op de kolom en kan door verdraaiing op de juiste plaats onder de boor gezet worden.
Dus het afstellen van de boor op de juiste plaats op het werkstuk gebeurde door klemmen op ronde assen/kolommen.
Op de gelijke wijze zijn de boor/freesmachines voor hobbyisten gemaakt.
Er worden boor/freesmachines aangeboden, die claimen dat alle bewerkingen, verticaal/boren, horizontaal/frezen in beide richtingen mogelijk is.
Dit klopt, zolang je de freeskop niet omhoog verplaatst. Op de ronde kolom is er geen zijdelingse fixering.

Een freesmachine heeft in plaats van een ronde kolom een V-bed. Dit is gelijk aan het bed van de draaibank, alleen verticaal.
Door het V-bed kan men de freeshouder omhoog of omlaag brengen zonder dat er een hartverstelling t.o.v. eerdere bewerking plaats vindt.
De gereedschaphouder in een freesmachine is een spantang.
Metaalfrezen MOETEN altijd in een spantang ingeklemd worden. Nooit in de boorkop!.
Dit heeft te maken met de lengte tussen het onderste lager in de machineas en het punt waar de frees het materiaal raakt.
Hoe groter de afstand, hoe groter de kracht op het lager. Even niet gesproken over de buiging van de as van de boorkop.

Nu even een extra bonus van een freesmachine met een V-bed.
De spantang is te vervangen door een boorkop.
Na het boren van de kerndiameter van schroefdraden, b.v. M2 = 1,6mm, kan je de gehele aandrijving met gereedschapshouder omhoog schroeven, wisselen voor de draadtap en weer op de juiste plaats de draad tappen.
 
Laatst bewerkt:
"Fuel Monkey,

Roeien met de riemen die je hebt.
Gebruik je gereedschap en machines waar het voor bedoeld is.
Maar dan zo goed mogelijk.



John
En dat is nu juist het probleem van veel hobbyisten, zij willen te veel met de beschikbare middelen.

Maar John,
Ben ook in andermans werkplaatsen geweest en moest daar fijn prutswerk maken op zeer grote draaibank.
Die draaibank is zelden een probleem.
Maar daar prutswerk op maken.
Grote klauw, grote beitels, grote boorkop...
En dan?
Roeien met de riemen die je hebt.
Werk moet toch gedaan worden.
Gaat niet bestaat niet.

Willum
 
Laatst bewerkt:
"ruudxd,

Wederom bedankt voor de hulp!
Dus als ik het goed zie moet ik uitgaan van ongeveer 15m per minuut voor staal,
wat met een diameter van 15mm op 318 toeren per minuut uitkomt?
Is er voor het voorboren met de goede maat ook een berekening of tabel,
of kan ik het best de kerndiameter van de grote boor meten en dan met een iets grotere boor voorboren?
Ik kan mijn vorige post niet meer aanpassen, dus hieronder nogmaals de foto's.


Enne Ruud?
Alles goed gelukt?
De 16mm gaten netjes in het staal kunnen boren.
Laag toerental en smeren
of koelwater aanzetten.
O ja, heel goed inspannen.

Veel plezier,
Willum
 
Iedereen bedankt voor de reactie's en het meedenken, altijd interessant om te lezen.
Het boren is nog niet gelukt, ik heb het zojuist geprobeerd met het gatzaagje, maar deze brak ook af.
Ik denk dat er te veel speling en beweging in de machine zit, daarom durf ik het met de frees eigenlijk ook niet aan.
Tijd om een frees en een draaibank te kopen ;-)

Ik heb op het werk een oude gelaste trekhaak gevonden met twee platen er aan, ik denk dat ik deze aanpas en aan de grasmaaier las.
Of ik bout hem toch aan de achterplaat vast, die is vrij dun en kan ik met een trappenboor wel boren.
Er leiden meerdere wegen naar Rome :-)

Is er nog iemand die weet of er een berekening is voor het bepalen van de diameter van het voorboren van een groot gat?
 
Ruud,

Tijd om een frees en een draaibank te kopen ;-)


Was jij dat niet die daar een sponcer voor had?
En met lassen gaat alles goed?

Willum
 
IMAG0517.jpg

IMAG0516 (1).jpg
Ik heb helaas geen sponsoren, behalve mijzelf :)

Het lassen is veel oefenen, maar het tafeltje voor mijn moeder is klaar.
De foto's staan overal recht, maar op de een of andere manier hier niet?
Ik denk dat ik nog beter moet schoonmaken, soms borrelt de las nog wat omhoog.
Maar mijn moeder is blij, dat is het belangrijkste!
 
Laatst bewerkt:
Wat informatie over boren en ruimen.
Voorboren doe ik indien nodig, bijvoorbeeld in staal met een kleine boor die die minimaal de diameter van de kern van de grote boor heeft, in het stuk genoemd, de ziel. Kleiner dan 2,5 a 3 mm gebruik ik niet om breken te voorkomen. Let ook op een smeermiddel. Voor aluminium. spiritus, voor staal (boor)olie.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
"ruudxd,
Ik heb helaas geen sponsoren, behalve mijzelf :)
Wat ik heb geen sponsoren?
Hoe kan dat dan?

Het ontwerp is prima.
Het lassen behoeft nog enige aandacht en liefst met begeleiding.
Zoek iemand die je wegwijs kan maken met lassen. Die mensen zijn er. Boek een instapcursus.
Zeker voor dit soort werk is het enorm belangrijk dat het superstrak gelast is.
En wat ik zie is goed. je hebt jou probleem niet verdoezeld door alles weg te slijpen.
Daar heb ik meerdere voorbeelden van gezien.
Een mooi stalen vrijstaande kapstok waar alle lasnaden grof en enorm breed waren weg geslepen.
Zonde van materiaal en tijd. Hij heeft nog jaren bij de verkoper gestaan zonder ook maar een jas op de haak.

Maar mijn moeder is blij, dat is het belangrijkste!
Blij staat denk ik ook voor trots, en terecht.
Ik ken dat gevoel. mooi toch. Gewoon progressie zoeken en verder.

Goed bezig Ruud.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Voorboren doe ik indien nodig, bijvoorbeeld in staal met een kleine boor die die minimaal de diameter van de kern van de grote boor heeft, in het stuk genoemd, de ziel. Kleiner dan 2,5 a 3 mm gebruik ik niet om breken te voorkomen.

Allereerst bedankt voor het mooie .pdf bestand, ik heb het gelijk opgeslagen.
Over het uitboren van de kern. Ik werk op gelijke wijze, alleen met een boor gelijk of 0,5mm dikker, dan de kern/ziel van de boor.
Ik heb vroeger op school geleerd, dat de kern/ziel verantwoordelijk is voor 1/3 van de kracht, die nodig is voor het verspanen/omlaag drukken van de boor.
De kern heeft geen snijkanten en moet het te verspanen materiaal wegdrukken.
Daarom, door het voorboren met een boor met de dikte van de boorkern, kan met een veel lagere aandrukkracht gewerkt worden.
Verder, niet onbelangrijk voordeel: De boor kan niet gaan "zoeken", daar de kern/ziel geen weerstand meer geeft.
Voor zover "standaard" metaalboren. Er bestaan ook "achter" geslepen boren. hierbij is aan de achter het snijvlak nageslepen, zodat de kern/ziel kleiner wordt.
Op de onderstaande foto is het verschil te zien, aan de linkerkant een boor ø13mm, achter geslepen, en aan de rechter kant een standaard geslepen metaalboor ø10mm.
Goed te zien is het verschil in de kern/ziel. Bij de linker boor is het praktisch een punt en bij de standaardboor een vlak.
SAM_2827.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nergens in het verhaal snijolie gezien...
Lage toeren verspanen?

Of was het al geschreven?

Dan kan het zelfs met een grote wand of statiefboorstand uit een smidse, gewoon met de hand, aan een slinger... ‘t kèn... vooroorlogs... maar werkt wel...
 
Nergens in het verhaal snijolie gezien...
Lage toeren verspanen?

Of was het al geschreven?

Ja,
Voorboren doe ik indien nodig, bijvoorbeeld in staal met een kleine boor die die minimaal de diameter van de kern van de grote boor heeft, in het stuk genoemd, de ziel. Kleiner dan 2,5 a 3 mm gebruik ik niet om breken te voorkomen. Let ook op een smeermiddel. Voor aluminium. spiritus, voor staal (boor)olie.
 
Pfieuw... gelukkig maar...

Ik gebruik Shell Dromus B.
Deze in water emulgeerbare snijolie is 1:10 verdunbaar met water.
Vele bedrijven met verspanende machines gebruiken deze olie.
Onlangs een "hele halve" liter kunnen scoren.
Dus 0,5 x 10 = 5 liter boorolie.
Nu een belangrijke waarschuwing!!.

Daar dit soort olie wordt aangelengd met water, kunnen er zich schimmels ontwikkelen in de snijolie.
Deze schimmels kunnen aanleiding geven tot huidirritatie, of nog slechter huidproblemen.
Daarom alleen aanmaken de hoeveelheid boorolie, die je binnen bijvoorbeeld 2 weken voor het bewerken nodig hebt.
Het werken met handschoenen geeft wel een bescherming tegen de schimmelvorming, maar het werken met handschoenen bij de door ons modelbouwers, verspanende machines kan ik alleen afraden.
Door de dikte van de handschoen heb je geen gevoel meer over de kracht, waarmee je de beitel/boor aandrukt.
 
Laatst bewerkt:
Boor en snij olie op waterbasis.

Deze schimmels kunnen aanleiding geven tot huidirritatie, of nog slechter huidproblemen.
Daarom alleen aanmaken de hoeveelheid boorolie, die je binnen bijvoorbeeld 2 weken voor het bewerken nodig hebt.
Het werken met handschoenen geeft wel een bescherming tegen de schimmelvorming,
maar het werken met handschoenen bij de door ons modelbouwers, verspanende machines kan ik alleen afraden.


Chemicaliën:
En dit geld natuurlijk voor alle vormen van huid, oog en neus contact.
Dus ook contact via dampen of nevels hiervan, dampen bij (hard)solderen of smeltende metalen.
Je kunt er ziek van worden. Vaak ook nog op langere termijn.

Beschermbril en latex handschoenen.
Maar dit hebben we hier pas nog kunnen lezen.

Veel modelbouwplezier
Willum
 
Beschermbril en latex handschoenen.

Beschermbril bij gebruik van draai- en boorbank is aanbevelingswaardig.
Maar totaal niet voor latex handschoenen. Deze zijn doorlaatbaar (permeabel) voor koolwaterstoffen. Vooral voor chloor gebaseerde verbindingen geven deze geen bescherming. Bij het laatste moet je denken aan b.v. Thinner.
Ook voor boorolie geeft latex geen afdoende bescherming.
Eerder antwoord/reactie gegeven op bescherming door handschoenen:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-3#post-4016914
 
Dat schreef ik al.
Men vervalt in herhaling.

Ik ook.
Ik draag latex handschoenen als bescherming tegen vuil en chemicaliën.
Ik gebruik zo weinig als maar mogelijk of geen chemicaliën.
Ik draag een beschermbril voor mijn ogen.
Ik gebruik een afzuiging bij dampen.
Ik draag gehoorbescherming als de omgeving dit vraagt.
Ik draag geen gehoorbescherming als dat mijn persoonlijke veiligheid ten goede komt.
Ik maak als het even kan geen stof in mijn omgeving.
Ik zuig stoffig vuil op.
Als nodig draag ik stofmaskers.
Etc. etc.
En toch kun je ziek worden.

Wat een bekentenis.
Let wel!
Ik zet hier niet mijn handtekening onder.
Het is de beoordeling van het moment.

En toch weer:

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top