bouw adrenalin

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 30 aug 2007.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bert, probeer in elke beslissing als belangrijkste faktor mee te laten wegen hoe zwaar het wordt. Heb ik het lichtste hout te pakken, is de hoeveelheid lijm die ik gebruik voor het indekken echt wel het minimum etc.
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    weet ik

    ik ben zo met het gewicht bezig
    dat alles gewogen wordt
    zelfs de plankjes enzo worden geselecteerd op het gewicht

    mijn nieuwe motto, elke gram is er 1 van de 5000
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Is de enige manier.. elke gram is er een.

    Ik heb wel eens gesproken met mensen die daar wat laconiek over doen, "ah joh, die 2 gram gaat het niet zijn" en dan blijkt altijd dat het toestel waar ze mee vliegen ook te zwaar is. 2 gram is niet veel maar als je consequent elk onderdeel 2 gram te zwaar maakt, heb je zo een paar ons te pakken.

    Maareh.. hoe staat het er voor? Ik begreep bij de laatste wedstrijd dat je grote plannen had (;)), maar dan moet je wel een toestel hebben natuurlijk :evil:
     
  4. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    jaja, grote plannen heb ik wel.
    maar ook een bak met werk!
    ben nu bezig met de vleugels en de romp.
    voor de vleugels heb ik nog wat hout nodig.
    (even wat tegenslag gehad)
    de romp is nu redelijk glad alleen komen er steeds meer oneffen heden onder de lak uit.
    de romp zelf is nu al 53 gram lichter!
    alleen al door groter randen kleiner te maken en de lak goed glad te schuren (zonder hem echt kaal te schuren) er moet toch een ander basis kleur op grijs is nu niet mijn favo kleur
    zo ben ik toch aardig op weg om onder de 5000 gram te blijven

    ik zal morgen wel even wat foto's plaatsen
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Mooi om te horen, vooral die foto's ;).. ik kan nog niet beginnen, maar heb ook bij lange na niet zoveel werk als jij.. maar ben wel al in training, veel pasta eten enzo, trappen op en af rennen, enzovoort.. :)

    53 gram is best veel als je bedenkt dat je dat alleen met schuren en 'schaven' (randjes kleiner maken) behaald hebt.

    Ben benieuwd waar je op uitkomt.
     
  6. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    bij deze de beloofde foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
    het resultaat bevalt me wel, naar mijn idee ziet het er goed uit
    [​IMG]
    [​IMG]
    de "groote" gaten zijn zo gevuld
    maar die kleinjes in die haakse rand zijn een ramp om te vullen
    ik heb ze met een stokje aan moeten duwen ander krijg je ze er echt niet vol
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Er is speciale pinhole vuller voor glasweefsel, weet alleen niet of dat die taak makkelijker zou maken.

    So far so good.. hoe heb je de vleugels ingedekt? In een vacuumzak of met een pers?
     
  8. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    met de vleugels ben ik nog bezig
    het stabilo heb ik in de schalen geklemt en daar op een glasplaat voor de gewicht verdeling.
    op de glasplaat heb ik 40 kilo aan stenen/klinkers gelegd
    ik was eerst bang dat het tempex in zou deuken
    ik ben met 5 kilo begonnen, het zakte nog niet eens op zijn plek
    je had dat moeten zien, een hele stapel stenen op een beetje tempex, ik heb er helaas geen foto's van
     
  9. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    hier even een update
    ik ben nu zo ver dat ik de eerste vleugel kan gaan indekken
    gelijk het volgende "probleem" de rolroer servo's komen in de vleugel hoe krijg je de kabels naar de servo's
    moet ik eerst een sleuf maken onder het hout
    of moet ik na het indekken een gat boren naar de servo bak
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Bert,
    Ik doe dit klusje altijd aan het einde.
    Dus eerst indekken, servo-ruimte en dan de draadkoker.
    Ik stook 6mm staaldraad met een brander warm en laat deze bungelend tussen mijn vingers verticaal naar beneden zakken.
    Ik zorg er voor dat de vleugel exact verticaal op de grond staat.

    Mogelijk kan het ook op een andere manier, maar deze werkt voor mij.
     
  11. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    zo...... de eerste vleugel is ingedekt de tweede is nu aan het drogen
    de eerste vleugel weegt nu 377 gram is dit nu veel of juist weinig?
    zonder beplanking woog hij 175 gram.
    de foto's komen nog
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Bert,

    Als je de vleugels uiteindelijk bekleed en met servo tussen de 420 en 450gram hebt (per vleugel) dan is dat Top!.

    Als je die 377gram neemt, daar gaat dan nog een servo bij (60gram) en folie, + scharnieren, lijsten, tipblok etc, dan denk ik dat je rond de 500gram per helft uit komt. Nog geen probleem hoor. Dat merk je dat nog niet. Worden de vleugels nog zwaarder dan merk je dit mogelijk met spinnen en snappen.

    Succes
    Groet
    Winfried
     
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    oke.... ik zit dan toch aan de zware kant
     
  14. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Hee Bert, ziet er goed uit.

    Geen ramp, dat gewicht. Als je te zwaar uitkomt met je vleugels kun je er met de figuurzaag uitsparingen uit zagen.

    Heb ik wel vaker gezien in F3A kisten met styro vleugel.

    't Hoeft niet zo drastisch als hier maar je begrijpt 't idee dan wel...
     
  15. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik bouw hem eerst af om te zien hoe zwaar hij is
    die gaten is een goede optie
     
  16. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    de tweede vleugel is nu ook zo ver en die weegt maar 337 gram!
    dat wil zeggen dat die ander 40 gram te zwaar is @#$#%$#@.
    dat krijg ik nooit meer gelijk zonder lood.
    aaaahhhh........ hier word ik met recht gek van.
    ik had alles nog wel uitgewogen zo dat ze ongeveer even zwaar zouden zijn.
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Oeioei, 40 gram is best een hoop....

    Grt.
     
  18. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    even een update

    ik heb even de vleugels en het stabilo aan de romp bevestigt
    en warempel het begint al aardig opteschieten
    mijn hobby kamer is eingelijk te klein (of het staat te vol) maar goed ik heb niet meer plek

    [​IMG]

    ben nu bezig met de wortel van de vleugel en het stabilo deze zijn bijna af (nog 1 wat schuren)
    dan ga ik aan de lijsten en de tippen beginnen
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Nog even en je hebt mijn ARF ingehaald :)

    Ziet er goed uit.. niet vergeten om per half uur klussen ook een half uur dromerig en kwijlend naar je kist te kijken he ;)
     
  20. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    :lol: De adrenalin van Richard is nog intact, het was die van Peter Hoogstaten die in de prak ligt.
     

Deel Deze Pagina