bouw adrenalin

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 30 aug 2007.

  1. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    het schiet al aardig op :lol:
    de voorlijst van de vleugel is nu schuurd en voegt maar 7 gram toe aan de vleugel
    ik heb er 13 gram van af gehaald!!!!
    de tippen zijn nu aan het drogen
    zo ook de voorlijst van de beide stabilo helften
    vrijdagavond krijg ik hulp met het uitlijnen
    en worden de servo bakken in de vleugel gemaakt


    ooohh..... ik heb ze door elkaar gehaald, ik wist dat er 1 gevallen is
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    vanavond heb ik 3 uur technische vliegtuig bouw les gehad :oops:
    en gelijk hulp gehad met uitlijnen van het geval
    ik kreeg een mooi compliment de vleugels en het stabilo zagen er erg goed uit zien 8)
    ben nu toch wel erg tevreden


    de tip en de voorlijst van de vleugel wegen maar 17 gram (+ de epoxy)
    dat brengt het gewicht nu op 394 en 355 gram + de 60 gram van de servo (alles inbegrepen)
    nu ziet het er naar uit dat ik toch onder 1 kilo voor de vleugels kom
    voor de rolroer lijsten zit ik op z'n 30 gram gaat nog wat tempex en beplanking af
    er zal ongeveer per vleugel 1 m2 folie op gaan weet alleen niet wat folie nu weegt
    maar goed ik ga gewoon door met bouwen, het schiet toch al aardig op
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Het gewicht van de folie is ook afhankelijk van de kleur. Grofweg 80~90 gr/m[sup:33eadc4410]2[/sup:33eadc4410], kun je ,geloof ik van uitgaan.

    394+355 + 60 + 90 = 899

    Natuurlijk ben je tevreden, de Adrenalin is een mooi toestel en zo te zien ben je 'm goed aan het bouwen :)

    Zorgwekkend dit ;)
     
  4. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    even wat oracover gewichten opgezocht
    wat weegt oracover

    zit toch veel verschil tussen de kleuren
     
  5. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik ben nu bezig met de instelhoek van het stabilo.
    nu komt de volgende vraag in mij op.
    wat is nu een negatieve instelhoek?
    ik heb een instelhoek meter in bruikleen maar zonder gebruiks aanwijzing.
    als ik de instelhoekmeter er op zet, waar moeten de negatieve getallen naar toe?
    naar de motor of naar de achterkant?
     
  6. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Dat doet er niet zoveel toe. Het gaat om het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo. Ideaal is het zo dat als je horizontaal vliegt en het toestel is neutraal uitgetrimd, dat je roeren dan precies gecentreerd staan tov de vleugel. Dan heb je de minste luchtweerstand. Maar dit kan je pas bij het vliegen testen.

    Een negatieve instelhoek wil zeggen dat het instelhoekverschil tussen vleuegel en stabilo negatief is, dus dat de stabilo omhoog staat tov de vleugel. Meestal is het instelhoekverschil nul of een a twee graden positief.

    Dus wat je moet doen is ongeveer als volgt:
    - Zet de romp vast met de hartlijn horizontaal (waterpas als het kan, maar dat hoeft zeker niet).
    - Monteer het stabilo neutraal tov de hartlijn van de romp en meet de instelhoek. Als je de romp netjes waterpas hebt is de instelhoek van het stabilo nul. Als je de romp niet waterpas hebt - geeft niet, meet de instelhoek en schrijf die op. Dat is je nulwaarde.
    - Schuif nu de vleugel erop en meet de instelhoek. Het verschil tussen wat je meet voor de vleugel en de nulwaarde van het stabilo is het instelhoekverschil. Dat moet je dus instellen zoals je het voor de Adrenalin moet hebben. Ik weet niet wat voor de Adrenalin wordt opgegeven voor de gewenste instelhoek maar het zou me niet verbazen als het nul moet zijn.

    Je kunt ook andersom te werk gaan, dus de vleugel vastzetten en (de instelhoek van) het stab erop aanpassen.
    Ik weet niet wat beter is maar Job kan je dat zo vertellen.

    Er zijn verstelbare vleugelpennen te koop waarmee je later (na het vliegen) het instelhoekverschil nog kunt bijstellen zonder in je kist te hoeven boren/lijmen. Zelf zou ik die denk ik wel toepassen. Als je zeker weet dat je het in een keer goed doet heb je die dingen niet nodig natuurlijk.
     
  7. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    de vleugels heb ik op 0 graden gezet dit heb ik later
    nog eens gecontroleerd dit klopt
    nu heb ik het stabilo allebei op 0 graden gezet en de instelhoek versteller in het midden gezet (werkt wel mooi kun je achteraf nog 1 en ander aanpassen) door de gaatjes een beetje aan te passen
    nu weet ik dat ik een hoek nodig heb van -0.25 graden

    dus als ik het goed begrijp moet het stabilo een beetje up geven (voorlijst naarbeneden)
     
  8. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Als het -0.25 is, dus 0.25 negatief dan zou ik ook denken dat je het stabilo een negatieve instelhoek moet geven tov de vleugel, dus de neuslijst van het stab naar beneden zoals je zegt. Dat is ook logisch want dat zorgt ervoor dat je bij knuppels neutraal een heel klein beetje up hebt.

    Maar als je ook maar enigszins twijfelt check dan aub bij Job of zo. De procedure zoals ik die heb beschreven klopt volgens mij wel maar wat het instelhoekverschil voor de Adrenalin specifiek moet zijn weet ik niet, ik heb nooit zo'n kist gebouwd.
     
  9. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik heb nog naar job gebeld moest nu alles op 0 graden zetten
    ik kan achter af nog de instel hoek aanpassen
    dit is alleen de eerste keer dat ik met een instelhoekmeter werk :oops:
    vandaar de vragen
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Ik weet hier ook niet zoveel vanaf; ik had begrepen dat je idealiter je stabilo 0 geeft als instelhoek en dan je vleugel een instelhoek zodanig dat e.e.a. recht vliegt..
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Voor zover ik weet moet altijd alles op 0 graden..... (bij f3a/aerobatics toestellen)

    Grt.
     
  12. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    als ik het goed begrijp moet een vol symetersch profil altijd een hoek hebben
    ander krijg je geen lift
     
  13. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Instelhoekverschil van nul zou ik ook verwachten op een F3A kist, omdat je dan minder verschil hebt tussen rugvlucht en normale vlucht (afgezien van de motordomping). Dit merk je ook in down lines met stationair gas, bijv na een stall turn of zo. Dan wil je niet dat-ie bijv naar de cockpit trekt. Vandaar dat ik in eerste instantie schreef:

    Dus als Job zegt alles nul lijkt mij dat niet onlogisch. En als je achteraf nog kan aanpassen - who cares :D
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja precies Bram. Ook heb ik het bij een 2.5m Laser 200 zo zelf uitgericht met een instelhoekmeter, alles op 0 graden en hij vloog superneutraal.

    Grt.
     
  15. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Ja dat is op zich zelf wel waar en bij kisten waarvoor rugvlucht uitzondering is wordt het zo ook gedaan. Maar jij bouwt een F3A bak die (liefst) in rugvlucht hetzelfde moet doen als in normale vlucht. Met een instelhoekverschil van nul bereik je dat je met de trims neutraal weliswaar continu een beetje up moet trekken om horizontaal te blijven vliegen, maar het gedrag in down-lines is dan wel neutraal zoals ik beschreef en dat is heel belangrijk. Een stall-turn wordt erg lastig als je continu een beetje down moet geven om hem recht naar beneden te laten gaan als je begrijpt wat ik bedoel. En in rugvlucht hoef je maar weinig down bij te geven. Vandaar.
     
  16. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    daar ben ik het wel mee eens
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Voor zover ik weet, vliegt een kist met 'alles op 0' niet, tenzij hij een assymetrisch profiel heeft..
     
  18. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Hezik je verwart denk ik instelhoek met invalshoek.

    Om te vliegen heb je een positieve invalshoek nodig van de vleugel (bij een volsymmetrisch profiel). Anders is de opwaartse lift gelijk aan de neerwaartse.

    Als de instelhoek van de vleugel nul is tov de hartlijn moet je dus invalshoek creƫren door een beetje up te geven. Dat beetje up kun je 'vast' inbouwen door het instelhoekverschil tussen vleugel en stab, maar je kan het bij een instelhoekverschil van nul ook 'met de hand' oplossen door tijdens het vliegen continu een beetje up te geven (of down als je in rugvlucht bent).

    Voor aerobatics kisten heeft dat de voorkeur om de redenen die Alexzzz en ik eerder beschreven, namelijk een zo neutraal mogelijk vlieggedrag in down lines. Maar het is ook een kwestie van smaak. Als je het vervelend vindt om continu up te geven en je hebt er geen probleem mee down te geven in de down-lines dan kun je een klein instelhoekverschil inbouwen.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Wat betreft het eerste, heb je gelijk br@m. Het tweede ben ik het niet met eens.

    Zoals gezegd moet je een invalshoek hebben. Zet je nu alle instelhoeken op 0, dan houdt dat in dat je toestel rechtuit zal vliegen met een nose-up attitude. Dat lijkt mij, voor een kunstvluchttoestel, niet de bedoeling.

    Bij rechtuitvlucht is je instelhoek de invalshoek.. toch?

    Door continu up te geven tijdens rechtuitvliegen, verander je de instelhoek van het stabilo.

    Wat betreft voordeel; het is voordeel in de downlines of voordeel bij rechtuitvlucht. Immers, je kunt ook tijdens downlines up of down geven ter correctie, toch?

    Het zijn allemaal vragen en theorieeen van mijn kant hoor, geen kennis.. had mij er nog niet in verdiept maar moet dat sowieso ook binnenkort gaan doen..

    Kwam deze nog tegen:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_incidence

    [​IMG]

    Uit de beschrijving blijkt dat de instelhoek (angle of incidence) de hoek is tussen de middenlijn van het profiel (onderbroken blauwe lijn) en de rol-as (blauwe lijn).

    Dus, als je het stabilo aan het toestel hebt en achter het toestel staat (toestel staat dus met neus van jou af) dan zou je instelhoekmeter zo moeten zitten dat als je stabilo aan de voorkant hoger zit tov. de middelijn van het toestel, de hoek positief is.

    Althans, dat haal ik dus uit die pagina :p
     
  20. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dat beetje up dat je geeft is minnimaal je hebt maar 5 kilo lift nodig om vlak te vliegen
     

Deel Deze Pagina