bouw adrenalin

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 30 aug 2007.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vliegen deed ie, en hoe :p En het profiel was volsymetrisch....

    Grt.
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Over invals en instel hoeken moet het volgende worden gezegd.

    Iedere piloot heeft de keuze; Ga ik voor een kleine instel hoek tussen stabilo en vleugel, dan kan ik horizontaal "hands-off" vliegen.
    In rugvlucht moet ik dan stevig drukken en ook de up en down lines verwijnen naar de cockpit toe. Verder moet je meer down uitslag programmeren om de looping diameter gelijk te houden tussen voor en achterover en rollen zijn een hel want wie kan heel nauwkeurig meer down als up geven tijdens een serie rollen.

    Omstreeks 1970 heeft Rhett Miller III een andere methode bedacht voor het kunstvliegen, het zgn. '"zero gravity" vliegen.
    Deze Amerikaans kampioen introduceerde een model zonder instelhoek verschil tussen stabilo en vleugel.
    Het is waar dat het rechtuit vliegen ietsje moeilijker is. Als je "hands-off" vliegt ga je met een sierlijke duik de grond in dus je moet altijd iets up geven. De juiste hoogteroer trimstand is die waarbij de curve van inslag vanuit rugvlucht en vanuit rechtop vlucht precies de zelfde zijn. Buigt het model te sterk naar beneden af dan moet het zwaartepunt wat naar achteren. (Je moet mikken op ongeveer een inslag op 400 meter afstand vanaf 50 meter hoogte, bij volgas en geen wind.)

    Het grote voordeel zal iedereen direkt duidelijk zijn; Je hoeft de helft minder down te geven in rugvlucht, er is geen nijging meer tot wegtrekken naar de canopy in de up en down lines, de uitslag voor hoog en laag kan hetzelfde blijven en de rollen hebben precies even veel up als down nodig. In feite is het onzin om een aerobatic toestel a-symmetrisch af te trimmen.

    Ik vind het nog altijd jammer dat ik deze vliegstijl niet heb overgenomen tijdens mijn f3a wedstrijd periode. Wat ik wel gedaan heb is direct met deze stijl beginnen in de indoor kunstvlucht waar ik als 50 plusser toch redelijk scoor. Ook heb ik Derk direct hiermee kennis laten maken met het bekende gevolg...
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Kijk, dat verheldert.. ik kende dit verhaal maar het was ooit aan mij verteld als dat dat over het zwaartepunt zou gaan, niet over de instelhoeken..

    bedankt voor de uitleg :)
     
  4. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    vandaag is m'n extra gesneuveld
    hij begon flink te bokken geen flauw idee wat er aan de hand was
    toen een hardhandige aanraking met de grond
    gevolg extra kort
    achter af blijkt de accu de oorzaak is, er zat geen enkel vonkje meer in de cellen
    wel gewoon geladen, zat ook de normale mah in
    vermoedt dat er een cel gesneuvelt is


    zal nu sneller moeten bouwen om op tijd weer te kunnen trainen
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Spijtig Bert, maar inderdaad des te meer reden om de Adrenalin snel af te bouwen......

    Grt.
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Jammer te horen bert.
    Daarom heb ik dus een Emcotec Bic in mijn Tsubasa.
    Die +/_ 190 gr extra heb ik graag over voor de zekerheid (mijn vorige kist is n.l door de zelfde oorzaak gacrashed )
     
  7. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    vind het niet erg hoor
    hij vloog toch als een dweil

    zou ik ook wel willen, kan alleen dat extra gewicht niet er bij hebben zit al erg krap aan de 5 kilo
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Nico.

    Die emcotec lost toch het probleem niet op als je accu slecht is? Of is dit zo'n 'accu-weiche' waarbij je twee accu's kan aansluiten? :oops:

    het is zowiezo raadzaam om ontvanger accu's na een vliegseizoen te vervangen....YEP, er zullen mensen zijn die jaaaaren met 1 pack doen, maar de kosten van een ontvanger pack t.o.v. een nieuwe kist is te verwaarlozen. (Been there, Done that 8) )

    Bouw ze!
    Gr
    Winfried
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Die BIC heb ik ook aangeschaft voor m'n nieuwe Alliance.

    Eigenlijk niet voor dit probleem, want ik denk dat je domweg niet redundantie voor alles in kunt bouwen. Goed, dan heb je je accu zo gedaan dat als er 1 kapot gaat dat er nog 1 is.. wat als je ontvanger kapot gaat? Dat een accu kapotgaat gebeurt zo zelden..

    Ik heb die BIC genomen zuiver omdat je er op kunt aflezen wat het stroomverbruik is, hoeveel mAh er al 'uit' je accu's is gehaald, wat de maximum stroom is, de mininumum en het gemiddelde. Gewoon om gegevens te hebben dus.

    Los daarvan.. de Emcotec BIC is inderdaad een 'accu weiche', je moet er 2 accu's op aansluiten en hij wisselt automatisch tussen die twee accu's.

    De BIC + twee 800mAh 2s1p lipo-pakketten weegt net zoveel of iets minder dan een gelijkwaardige setup met NiCD/NiMH cellen en een losse schakelaar.

    Helaas kost het niet hetzelfde, de BIC zelf kost rond de 129 euro, dan moet je nog 2 lipo's erbij hebben a iets van 20 euro per stuk..
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Die accu die het begaf was dus een half jaar oud.......

    Ik had de oude vervangen omdat ik die juist niet vertrouwde.
    Emcotec BIC is idd ook een accu weiche, en zoals Hezik al zei, je kan allerlei data uitlezen. Bovendien vervalt ook je mechanische aan/uit schakelaar, wat ook een zwakke schakel is in de stroomkring.
    Natuurlijk kun je niet alles dubbel uit voeren, zeker niet binnen onze 5 kilo limiet, maar peace of mind is ook wat waard.
    Een mooi alternatief is natuurlijk de switch van robbe, hoef je ook niet perse twee de zelfde accu's mee te slepen, een kleine "back up" volstaat.
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Njah, het is een leuk systeempje, dat geef ik wel toe. De meeste van mijn grote kisten zitten ook vol met Emcotec's en dubbele accu's, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik dat niet heb gedaan omdat ik bang ben dat er een accu zal uitvallen. Ik vlieg nu sinds '95 en heb nog nooit tijdens de vlucht een kapotte accu gehad, enkel accu's die qua capaciteit een stuk terugliepen, die gooi ik dan wel weg, maar complete uitval is mij vreemd :lol: Ik heb zelf ook nog nooit een defecte schakelaar gehad, maar het kan wel, de kans is in mijn ogen alleen niet zo groot....

    Grt.
     
  12. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi Bert,

    hoe staat het met de bouw? bouten al in de vleugels verlijmd en de gaten definitief in je romp gemaakt voor je vleugelbevestiging?
    En de roeren al uitgezaagd?

    groet Job
     
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    de vleugels en het stabilo zijn af passen nu ook goed op de romp
    de roeren doe ik als laast
    ben nu bezig met de achterplaat en het motorschot voor de motor

    zal morgen wel even wat foto's maken en hier plaatsen
     
  14. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    emcotec

    wie is hier bekent mee?
    dit is net iets voor mijn nieuwe kist
    weegt maar 28 gram + het gewicht van twee lipo's
    lijkt me een perfect combi
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ik heb zelf de BIC gekocht, die is wel zwaarder (97 gram inclusief bekabeling en bevestigingsmateriaal) maar daar kun je ook op aflezen wat er verbruikt is per accu (in mAh), wat het voltage per accu is en welke stromen er gelopen hebben (minimaal, maximaal, gemiddeld).

    Volgens sommige mensen is het een gok, omdat deze dingen (beide, zowel die van jou als de BIC) een continustroom van 3A kunnen trekken met pieken van maximaal 25A. Dit zou te weinig zijn.

    Ik denk van niet, ik heb op die BIC twee Futaba 9150's (aileronservo's Alliance) aangesloten gehad samen met een Hitec HS 6975 (rudderservo van m'n Derwisj) en dat geheel trekt, als je de servo's vastzet en dan laat bewegen (dus stalled) 2,66A continu.

    Met andere woorden; volgens mij doe je er zeker geen miskoop mee. Als je lipo's wilt gebruiken heb je toch een regelaar nodig. Nadeel van deze dingen is wel dat je 2 lipo's MOET aansluiten, maar goed, een 800mAh 2s lipo weegt niet zo gruwelijk veel.
     
  16. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    met 2 750 mah lipo's van 46 gram + die 28 van de schakelaar
    dat is 120 gram net zo zwaar dan een 1500 mah nimh
    daar komt nog een schakelaar bij, het is dus lichter dan met 1 accu
    met de meer bedrijfs zekerheid
    veel stoom trekken we toch niet we sturen steeds zo min mogelijk

    dit gaat het (denk ik) toch worden
     
  17. hezik

    hezik Guest

    een 4 cells AA NiMH pakket (1500mAh) van Graupner weegt 118 gram (heb heb hier nu op de weegschaal). Tel daar de schakelaar bij op van 15 gram (inc. draden) en je komt hoger uit qua gewicht. Dan kun je nog je twijfels plaatsen bij het gebruiken van AA cellen (alhoewel ik denk dat dat wel meevalt) en gebruik je 4 cellen, oftewel 4.8v nominaal. Met lipo's en die DPSI die jij wilt, kom je dus lichter uit en heb je altijd 5,5v.

    Resumerend: lichter en gratis meer kracht/snelheid uit je servo's.

    De bedrijfszekerheids-vergroting geloof ik niet zo in, ik heb tot op heden nog geen accu in-vlucht kapot zien gaan (zowel bij mijzelf als bij anderen), maar weet dat het kan gebeuren. Die kans zal net zo groot zijn als de kans dat die DPSI kapot gaat, gok ik..

    maw. ik geef je groot gelijk.. als de financieen geen probleem zijn (want het geheel is wel fors duurder dan het alternatief) zie ik geen enkele reden waarom je het niet zou doen.. ik geef alleen aan dat er ook mensen bestaan die denken dat die 3A/25A weinig is..
     
  18. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    nou, ik heb het al meer gezien en sins kort ook zelf mee gemaakt

    je kunt niet alles uit sluiten
    ik ben van mening dat een schakelaar meestal met in of uit schakelen stuk gaat
    en een accu begeeft het meestal in volle vlucht.
     
  19. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    hier zijn de beloofde foto's
    [​IMG]
    de achter de huls moet er nog een hoek af voor het richtings roer
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    de motor heeft al een plaatsje
    [​IMG]
    hier moet nog een gat in en dan een laag koolstof
    [​IMG]
    het gat lijkt me te groot ik denk dat ik het kleiner ga maken
    [​IMG]
    je ziet er niet veel van terug van al dat werk
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Ziet er goed uit allemaal :thumbsup:

    Dat het veel werk is, weten de mensen die zich hiermee bezighouden wel ;)

    Waarom heb je de motor 'scheef' gemonteerd eigenlijk?

    Met 'gat te groot' bedoel je dan het gat waar de motorkop door uitsteekt? Dat lijkt mij prima zo? Als je het te klein maakt, loop je de kans dat je motor er tegenaan gaat lopen trillen.

    Is het gedeelte wat je nog van het motorschot weg wilt halen, niet wat groot?
     

Deel Deze Pagina