bouw binnenvaartschip armira

Zit er netjes in, Rien! Lijkt het zo of is de soldeernaad naar het onderste kanaal op de laatste grote foto niet 100%? Gr. Klaas.
lijkt zo, wil echter later alles nog eens in de 2 comp. Epoxy zetten om zeker te zijn dat het waterdicht is en voordat ik de vloer erin lig.
 
Neem aan dat je dan gelijk het hele binnenwerk een lik epoxy geeft? Mocht je dan ooit wat lekkage krijgen dan trekt het vocht niet in het hout. Gr. Klaas.
 
Nog even een vraagje, is het beter de regelaar voor de motor dicht bij de motor te plaatsen voorop dus, of kun je deze ook achterop plaatsen en enkel de motor kabels verlengen.??
moet nu namelijk eerst stroomkabels gaan leggen voordat ik met de epoxy begin.
 
Wat type motor ga je voor de boegschroef gebruiken Rien? Als het een borstelloos motortje is, dan de draden tussen regelaar en motor zo kort mogelijk houden. Zou voor de bekabeling een paar buisjes of kokertjes nemen en dan de stuurkabeltjes tussen ontvanger en servo's/regelaar gescheiden houden van de stroomdraden. Des te kleiner is de kans dat de stuurkabels stoorpulsen opvangen. Gr. Klaas.
 
Neem aan dat je dan gelijk het hele binnenwerk een lik epoxy geeft? Mocht je dan ooit wat lekkage krijgen dan trekt het vocht niet in het hout. Gr. Klaas.
Is wel de bedoeling heb deze epoxy gekocht in dordrecht
WP_20180428_20_55_56_Pro (2).jpg


http://www.harjonpolyester.nl/epoxy.html
 
Wat type motor ga je voor de boegschroef gebruiken Rien? Als het een borstelloos motortje is, dan de draden tussen regelaar en motor zo kort mogelijk houden. Zou voor de bekabeling een paar buisjes of kokertjes nemen en dan de stuurkabeltjes tussen ontvanger en servo's/regelaar gescheiden houden van de stroomdraden. Des te kleiner is de kans dat de stuurkabels stoorpulsen opvangen. Gr. Klaas.
inderdaad ook een borteloze motor de zelfde als achterop ,voorop net zoveel pk als achterop:):hammer:
 
Weet niet of je ervaring hebt met epoxy verwerking. Vind het zelf veel prettiger werken dan met polyester. Polyester heeft een irritante geur. Zorg dat je de epoxy niet op je huid krijgt en bereid je goed voor dat alles gereed ligt. Eenmaal aangemaakt weinig tijd om te verwerken. Neem een ruim bakje om aan te maken, opdat de warmte die ontstaat gemakkelijk weg kan.
Voor de borstelloze motor van de boegschroef kun je een vliegtuigregelaar nemen. Die motor hoeft maar één kant op te draaien. Als beide regelaars een BEC voorziening hebben dan van eentje de rode draad in de ontvangerstekker terug trekken. Gr. Klaas.
 
WP_20180428_21_10_00_Pro.jpg

Voor de kabels heb ik gaten in de spanten gemaakt zodat ze onder de vloer komen te leggen ,zal ze gescheiden houden dank voor de tip.
 
... is het beter de regelaar voor de motor dicht bij de motor te plaatsen voorop dus, of kun je deze ook achterop plaatsen en enkel de motor kabels verlengen.?? ...
Motorkabels verlengen en accukabels kort houden. Kun je niet anders dan de accukabels verlengen dan extra elco's vlak bij, op, regelaar plaatsen.

Extend motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller close to battery.
Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
Contents
  • Solution I & II, rules of thumb
  • Problem
  • Capacitor type & polarity (orientation!)
  • How & where (not) to add extra capacitors
  • DIY capacitor pack pictures
  • Capacitor & pack suppliers
  • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
  • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
 
... heb deze epoxy gekocht ...
Horrorverhalen door @GJVO.
Neem veiligheidsmaatregelen bij het werken met epoxy, ondermeer:
www.modelbouwforum.nl/posts/3686808
en
www.modelbouwforum.nl/posts/3193712


... Als beide regelaars een BEC voorziening hebben dan van eentje de rode draad in de ontvangerstekker terug trekken. ...
Anders willen er twee de baas spelen over spanning en dat kan slecht aflopen voor elektronica :(
 
Motorkabels verlengen en accukabels kort houden. Kun je niet anders dan de accukabels verlengen dan extra elco's vlak bij, op, regelaar plaatsen
Dan zal ik dus elco's moeten zetten om de regelaar voorop te kunnen plaatsen zoals Klaas aanbeveelt, wat voor elco's kan ik dan het beste gebruiken mijn engels is niet zodanig dat ik daar uitkom (ook geen verstand van:) )
Neem veiligheidsmaatregelen bij het werken met epoxy, ondermeer
Had ik al gelezen, inderdaad Horrorverhalen
Anders willen er twee de baas spelen over spanning en dat kan slecht aflopen voor elektronica
Zal er rekening mee houden nog niet getest maar wel al gelezen
 
Laatst bewerkt:
Dan zal ik dus elco's moeten zetten om de regelaar voorop te kunnen plaatsen zoals Klaas aanbeveelt ...
Ik denk dat Klaas zich daar verschreven heeft. Elektrisch gezien (ter verkoming van hoogfrequent spanningspieken hoger dan accu-spanning), accu-draden kort houden en motordraden verlengen.
Maar er kunnen inbouwoverwegingen zijn waardoor het andersom moet.
Nog beter is niets verlengen.
Hoeveel moet de bedrading/afstand langer worden?
 
Is een verschrijving mijnerzijds. Zat in gedachten aan de verkeerde kant van de regelaar. Een andere manier om de kabels kort te houden is om in het voorschip een tweede accu en een tweede ontvanger te plaatsen. scheelt je een hoop kabels en de verliezen daarin. Nu zal het met die verliezen wel meevallen, want zoveel stroom trekken die kleine buitenlopertjes niet. Op het model van de Geulstroom heeft Kostas daarvoor gekozen. Gr. Klaas.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-mts-geulstroom-1-40.233842/page-4
 
Zoek toch een normale motor met borstels, dan heb je al dat extra werk niet.
Bühler heeft fantastische motoren, knoop er een volksregler voor en je bent nog stil ook.
 
Ik denk dat Klaas zich daar verschreven heeft. Elektrisch gezien (ter verkoming van hoogfrequent spanningspieken hoger dan accu-spanning), accu-draden kort houden en motordraden verlengen.
Maar er kunnen inbouwoverwegingen zijn waardoor het andersom moet.
Nog beter is niets verlengen.
Hoeveel moet de bedrading/afstand langer worden?
1 meter 10 zouden ze verlengt moeten worden
 
Ben nog bezig met de woning laatste tijd niet al teveel gedaan halfronden geplaatst en beetje glad gemaakt
heb nog wat spullen besteld waar ik op zit te wachten wil eerst de kabels leggen voor ik met de epoxy begin dan kan ik pas verder met het casco.
WIN_20180510_06_52_05_Pro_LI.jpg

WIN_20180510_06_51_34_Pro_LI.jpg
 
Een andere manier om de kabels kort te houden is om in het voorschip een tweede accu en een tweede ontvanger te plaatsen.

Een tweede accu in het voorschip begrijp ik. De tweede ontvanger niet. De lange stuurstroomdraden naar de "verre" ESC zijn volgens mij geen probleem. Echter, wel in de stuurkabel naar de ESC in het voorschip, de rode draad uitnemen, zie bericht Ron #130.

Verder volgens mij belangrijk::
en dan de stuurkabeltjes tussen ontvanger en servo's/regelaar gescheiden houden van de stroomdraden. Des te kleiner is de kans dat de stuurkabels stoorpulsen opvangen. Gr. Klaas.

Misschien verdient het aanbeveling om een "aarddraad" in het schip aan te brengen, waarop alle minpolen van alle componenten aangesloten worden. Hierdoor worden kringloop stromen voorkomen, die ook aanleiding kunnen zijn voor rare storingen.
 
Back
Top