Bouw binnenvaartschip Stelsa

Hallo Raf,

Ja die motoren (speed 500 E) heb ik ook in me schip staan, opzich goeje dingen.
Dat van die schroef dat snap anders kan die het water niet goed aanzuigen, is de druk te klein. Werkt net als straalbuis.
Allicht ja sorry een stop staat er ook bij :s even niet bij stil gestaan.
Inderdaad heb ik ook de uitgangen ietwat verkleind als dat mijn tunnels zijn.

Ik zal mijn tekening van de boegrschroef die ik nu heb ingebouwd morgen opzoeken op andere pc en hier plaatsen. Daar staat het goed op wat en hoe ik het nu heb gedaan. Ben ik zelf wel heel tevreden over, ken een goeje wind hebben wil ik hem niet meer houden, zowel leeg als geladen.

Ik heb de aanzuig rond (foto staat in het verslag) op me vlak, vanuit daarboven (na de aanzuig) stap ik over op een rechthoekige constructie, heb wel gezorgd dat het water in een vloeiende lijn vervoerd word. Dus aanzuig>daarna boxht en de tunnel gemaakt en zo naar buitenkant schip.

Hallo Bas,

Haha dat zijn nog eens complimenten dat je vraagt hoe ik aan de masten kom van alluminium. Zal ik je vertellen. Ik heb een stukje balsa hout gepakt, de vorm van gemaakt, sleuf erin voor de kabels, dat hoeft helemaal niet diep te zijn. Daarna alles netjes wegegewerkt met plamuur. Het stangetje aan de achterkant is van messing. DE mast zelf heb ik in de hars gezet zodat het balsa goed hard word. Daarna weer geschuurd en en in de grondverf gezet(2 keer) en daarna 3 lagen alluminium verf van epifanes. Alles is met de kwast gelakt. Ben ik beter in als in spuiten. Zo kom ik aan de masten.

Zoals beloofd heb ik hier de tekening van de kopschroef zoals ik hem nu heb in me schip.
Qua kracht is hij RUIM voldoende, Motoren zijn speed 500 e. De motoren staan alleen niet zo geplaatst als op tekening. Werkelijk staat de motor evenwijdig aan de as en zit de boel verbonden met tandsnaar.

Het zwart is de houten constructie(tunnel), De ronding is bewust gedaan zodat het water een vloeiende doorstroom heeft en dat werkt echt naar test, eerst zonder en daarna met. Waar de schroef in draait is een pvc buisje van 12 mm hoog. De schroef is omgedraaid (betere werking) 30 mm.

kopschroef_stelsa.jpg

niet zo heel lang geleden heb ik de autokraan afgemaakt. Heb me complete schip mee naar boord genomen. Dat was binnen iets te groot, maar kon er wel fijn aan werken, had een weekje vrij. Foto is wel thuis genomen.

IMG_1531.JPG

hallo stephan

ja je systeem is een mooie zaak maar je gebruikt 2 motoren
en ikke maar 1
zolang het maar werkt is er geen probleem

groetjes raf

Hallo raf,

ja klopt stuur beide motoren aan met 1 regelaar, Heb achterin de machinekamer een schakelsysteem gemaakt die de stroom aan sluit (het circuit compleet maakt) op de ene of de andere motor, Scheelt weer koste en zelfde resultaat. Heb dat gedaan met 2 schakelaars en servo daartussen. die of de ene inschakelt of de andere. Zo is het nu ingebouwd.

even een vraagje aan willekeurige lezer,

Klopt het dat er een spits bestaat uit een bouwdoos? en zo ja welk merk en waar ken je deze bestellen. Mijn oom wilde dit wel bouwen anders. Vandaar de vraag.

Hoi Willem,

Dankje, Heb op de site gekeken (eerste ff opgezocht) Maar voor die prijs is dat dan het casco, of zit daar ook nog afwerking bij, Lichten en evt schroefas/motoren. Denk het niet ofwel.
Iig geval voor 379 heb je dus een spits van hout. Kan ik dat doorgeven. Vriendelijk bedankt.

hallo stephan
ik dacht al !!
ik ga het zelf ook gebruiken!
dus bedankt!
en de rest ziet er ook mooi uit!!

gr. bas

Nadat ik mijn boeing afgelopen dinsdag in de lak heb gezet, Heb ik gisteren de naam erop gezet. Het was al mijn schip maar nu is het gezegeld met een naam.
Stickers zelf gemaakt op school.

Ook het europanummer op me woning zijn stickers.

IMG_1671.JPG

IMG_1669.JPG

IMG_1668.JPG

Morgen ga ik naar de modelbouwwinkel, spullen halen voor de handreling langs me den. En slangaansluitingen in me dek moet ik ook nog wat op bedenken. Denk dat het ook een asje word die ik buig en daar op het einde een verdikking maak zodat het lijkt (de juiste kleuren geven) op een aansluiting.

Omdat ik een bak erbij aan het bouwen ben wil ik ook nog op mijn voordek koppellieren. Eens verzinnen hoe we dat gaan doen. Waarneer het werkelijkheid word staan er natuurlijk weer foto's van op.

Laatst bewerkt:
hoi stephan

die bouwdoos is compleet met schroef en as.

dus compleet zo als hij af gebeeld is.

denk dat je alleen verlichting zelf moet aan brengen. en ook de motor er zelf bij moet kopen.

gr willem

Wow.... :-)

Hoi Stephan..
Dit is echt een knap stukje vakwerk... prachtig...
Ben zelf werkzaam in de binnenvaart...op de Synthese 2 van WGL.. die ik ook wil gaan bouwen in 1:50.. Heb hier bij jouw een paar goede tips gezien..haha.. thx..
Vind gaaf dat er steeds meer binnenvaart gebouwd wordt..
Groet en ga door met dit mooie werk..

Frans..

Hoi Frans,

Mijn ouders varen ook, ora et labora 80x8,20. Door tijdens het varen rond te kijken, zie je hoe sommige dingen gemaakt worden. Synthese ken ik wel. komen we nog wel eens tegen. En als nog vragen heb, stel ze gerust, doe ik ook als ik iets niet snap :)

@willem

Ok dankje, ja motor en lichtjes zal het probleem nie zijn.

zoooow!
mooi spul! echt mijn complimenten.
allen een vraagje. zijn die halogeen/dek lampen die jij in je masten hebt
van een fabrikant of zelf bouw?
had wel dek lampen gezien maar weet iet of deze mooi passen in een radar mast.
ben al een poos van plan om ook te beginnen. kom er alleen niet toe.
moet ook nog m,n voorschip uit tekenen.
heb het achterschip al bijna op hout.

succes met je bak, belooft wat hou het in de gaten!

Hej michiel

Mooi schip (koppelverband) hebben jullie trouwens. Die deklampen zijn van een fabrikant. Zijn grijs en de lampjes zitte daarbij. Zijn 6 volt. Ik heb eerst de binnenkant silver gespoten, lampje erin gedaan. Er zitten ook glaasje (plasitc) bij die plak je met wat bouwpakketlijm erop. Daarna heb ik ze in mijn mast gehangen. Ik heb er wel tevreden over hoe ze eruit zien. Bij mij is het wel een goede maat. Mja in het echt heb je ook verschillende groottes aan boord maar op dit schip dus niet. Gloof dat er maar 1 of 2 maten bestaan hiervan.

jaa juist
zat al te twijfelen of ze nou van Robbe of graupner waren.
bedankt daarvoor alvast.
dat koppelverband zit ik al niet meer op, crisis en het hele verhaal
zit nou op de Enjoy. moet m,n scherm afbeelding nog wijzigen

wil een 110er gaan bouwen, hoop na de zomer te kunnen beginnen.
weet nou dat ik de lampen van robbe kan gebruiken, bedankt!!

Back