Bouw binnenvaartschip Stelsa

Hoi Frans, en andere lezers natuurlijk :)

Heb vanmiddag foto's gemaakt, maar kreeg het forum niet fatsoenlijk geopend.
Nu gaat het wel.

De servo aan de onderkant van me voorwoning. Aan het kruis zit een stangetje die door het plafond verdwijnd. De grootte van die kruisje was even aftasten. Hoe groter je slag hoe hoger de mast ging, maar die heeft ook zo zijn beberkingen. Zo gaat hij niet helemaal rechtop, maar plat kan die weer wel. Heb een tijd bezig geweest voordat ik de juiste grootte had om plat op me roefdek te kunnen en de maximale hoogte van me mast.

IMG_1662.JPG

Door de woning komend stangetje heb ik aan de mast (scharnierend) vast gemaakt.
Dit heb ik zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt gedaan maar wel zo dat het nog wel normaal omhoog gaat. niet dat ie het eerste keihard moet duwen en daarna omhoog schiet. Ook daar heb ik een tussen weg moeten zoeken.

IMG_1676.JPG

De mast in zijn totaliteit. om te zorgen dat hij bovenop recht blijft heb ik aan de achetkant een stang gesoldeerd, op exact dezelfde afstand als de voorste scharnierpunten.
IMG_1672.JPG

Mijn mast in haar hoogste stand.

Foto%27s-0189.jpg

En de laagste

Foto%27s-0190.jpg

Achterop werkt het verhaaltje hetzelfde, alleen heb ik wat anders op mijn servo gemonteerd omdat de slag anders is.

Foto%27s-0195.jpg

Foto%27s-0199.jpg

IMG_1681.JPG

IMG_1682.JPG

Laatst bewerkt:
Masten...

Goede morgen Stephan...
Thx voor de plaatjes....Heb ik echt wat aan....
Echt mooi gemaakt trouwens hoor..Heel gedetaileerd..
En heb van Marten gezien dat je een vertraging op kan zetten zodat je mast niet zo naar beneden dondert...
Maar zover als dat jij ben,dat ben ik voorlopig nog niet..haha..
Een berg voorbereiding en voorbouw....
Groet..Frans...

Goedemorgen Frans,

Ik heb op mijn afstandsbediening 2 schijfregelaars, waarmee ik de masten bedien. Als je die met een beetje beleid schuift gaat me mast ook geleidelijk.
Klopt in de voorbereiding gaat nogal wat tijd zitte. En voordat je op het punt ben om een mast te gaan bouwen duurt ook nog wel eff.
Maar het is een hobby he, en het heeft absoluut geen haast, dan wordt het ook het mooist. Zo denk ik in ieder geval. We zullen wel foto's gaan zien als je begonnen bent.

Beste Stephan,

Leuk om te zien dat er weer een binnenvaartmodelbouwer bij gekomen is op het forum.

Ik vind het wel leuk, als je de foto's bekijkt lijkt het een redelijk klein model.
Maar als ik dan zie dat het schip 185 m lang is dan is dan moet het echt een knots van een model zijn. Kan behoorlijk wat gewicht dragen zeker.

Je schreef redelijk aan het begin van je verslag waar je jouw schroeven vandaan had. Ik vind dit hele mooie schroeven. Kun jij mij zo vertellen in welke maten deze schroeven verkrijgbaar zijn. Het lijkt mij ook wel wat om deze misschien ooit nog eens voor mijn model aan te schaffen.

Als ik jouw foto's zie, van een varend model, helemaal mooi in de verf krijg ik een beetje een betreurend gevoel. Bij mij staat de bouw namelijk al ruim een jaar stil en dat kan voorlopig ook nog wel even duren voordat het weer begint. En met het zien van deze foto's wordt dat gevoel alleen nog maar versterkt en zou ik ook graag weer eens wat vooruitgang boeken.

Maar ga vooral zo door. Mooi vaarbeeld ook trouwens.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Heej Alex,

dankje wel. Die schroeven komen uit shamrock in maastricht. Ik zal dat eens uitzoeken voor je. Ik heb 40mm er onder hangen. Meen dat ik toen ook gezien heb dat er ook nog kleinere waren en een paar maatjes groter.
Haha ja op de foto's lijkt ie wel klein ja. In het water ook wel trouwens als je van een afstandje kijkt. Maar is jouw model niet langer dan?

Ik kan er een scooter accu in leggen en 3 pakken tegels inleggen (kijk maar op de foto's) en als je hem geladen legt is die echt niet meer te tillen. Kan er zo mee lopen met accu erin (vaarklaar) maar ga er geen 100 meter mee lopen als het eff kan.

En het drijfvermogen is inderdaad groot.

Zag dat je verhuisd was. Ook jij zal wel weer verder gaan ermee. Ziet er vooralsnog goed uit, vind het prachtig om te zien ook. Ook leuk dat je hem zelf ontworpen heb.

Verf is pas op het einde he. Ik heb alleen wel me onderwaterschip nadat ik het geharsd had in de grondverf gezet, en dat zag al direct heel anders uit.

Alex,

Ik heb de verpakkingen nog gevonden, het zijn raboesch schroeven. Op de verpakking staat
Brass Power Prop
170-06 4Bl-40-L-M4 (linksdraaiende schroef)
170-05 4Bl-40-R-M4 (rechtsdraaiende schroef)

Wat ze precies kostte weet ik niet meer zeker maar dacht iets rond de 13 euro per schroef.

Ik heb eens bij hun op de site gezocht en in de catalogus 2009 deel 2 staan ze. Type-c schroeven heb ik er onder hangen. Wel een beetje raar vind ik dat ik mijn maar daar niet tussen kan vinden terwijl ik ze toch echt daar vandaan heb.

Ik ben daar zeer tevreden over. In me kopschroef zitten nu nog plastic schroeven van 30 mm maar ga deze wel vervangen voor messing straalbuisschroeven.

Ik heb op mijn afstandsbediening 2 schijfregelaars, waarmee ik de masten bedien..
Marten77 hier op het forum maakt servo-slow printjes. Met zo'n printje tussen je ontvanger en je servo maakt het niet uit hoe snel je de schuif beweegt, de beweging gaat altijd met een bepaalde, ingestelde snelheid.

Ook maakt hij printjes waarmee je een servo kunt aansturen via de schakelaars van een multiswitch.
Op dit printje kun je zowel de snelheid van de servobeweging instellen als mede beide eindpunten.

Één van beide printjes zou je heel goed voor je mast bediening kunnen gebruiken.
Als je een multiswitch zou bezitten is de twee print de mooiste oplossing.

Hallo Adam,

Klopt ik heb het ook gelezen, heb er ook al over na zitte denken want vond het verhaal wel interessant en als idee om het bij mij in te bouwen. Want nu is het wel zo dat als je ook maar perongelijk tegen het schuifje aankomt (of naar het uitzetten en dan verschuift) de mast per direct naar boven of naar beneden donderd. Vond ik ook al niet zo heel goed/fijn voor me masten.

Ik was vandaag lekker aan het hobbien en dacht ramen in mijn stuurhut te maken. dat is ook deels gelukt totdat meneer zonodig in zijn handpalm moest snijden terhoogte van zijn duim. Nu zit mijn hand in het verband want de snee was me wel een beetje diep. Maar ken hem nu niet meer gebruiken voor het preciezie werk waar ik momenteel mee bezig was. Anders hadden er foto's op gestaan van de stuurhut met de ramen erin (beetje donker getint) Hopelijk kan ik er morgen wel weer mee verder, frustrerende is ook dat ik nog maar 3 ramen hoefde.

Dus binnenkort wel de foto's van de stuurhut.

Hmmm, kan het bordje "op deze werf werken we al *** dagen zonder ongevallen" weer op nul gezet worden.

Beterschap en dat je maar snel weer verder kan bouwen.

tja...zonder ongevallen...

Nou...inderdaad...het bordje met dagen teller weer op nul..:-)..
Maar..Stephan...da gaat ook wel weer over...dan ken je weer lekker hobbyen..
Ik had trouwens ook op de site van Shamrock gekeken,maar ik kreeg de link schroeven niet open..?
Ik bestel ze wel nu je hebt geschreven welke het zijn...(ze...2..1 en een reserve...want mijn schip is maar een enkel schroever..haha)
Groeten en ik blijf je draadje volgen..

en @ Alex..
De kriebels blijven komen he..haha... hoop dat je je verbouwing in je nieuwe huisje snel klaar heb...haha...
Hoop op vervolg van je verslag...

Frans..

Heej allemaal,

haha ja idd dat bordje staat weer op nul. Een beetje snijden is normaal geen probleem dan ga je wel weer verder mja hij zit op zo'n punt dat je constant als je kracht zet met je duim de boel weer opentrekt. Maar denk dat ik morgen (vandaag) wel weer verder kan en anders paar daagjes wachten. Had die ramen wel graag gedaan voor het aankomend weekend want dan zijn er de havendagen en daar staat ie bij een winkel op zaterdag en zondag in een basin aan het varen met nog een paar andere.
Beetje opletten erop en dan gaat dat wel goedkomen.

@ Frans,

ja klopt op die site kijk ik ook niet zoveel want ik krijg er ook nie zoveel te zien, ik dacht dat dat door me apple kwam mja. Ik heb van dit schip (en de eerste ook) alle verpakkingen ervan nog bewaard en zo kwam ik dus nog aan me schroef. Kwist ook niet dat die van raboesch waren. Maar op de raboesch site staat er nog wel meer soorten. En die kun je vast wel bestellen bij een winkel, of op de site (niet eens op gelet eigenlijk)

Heej Alex,

Die schroeven komen uit shamrock in maastricht. Ik zal dat eens uitzoeken voor je. Ik heb 40mm er onder hangen. Meen dat ik toen ook gezien heb dat er ook nog kleinere waren en een paar maatjes groter.
Haha ja op de foto's lijkt ie wel klein ja. In het water ook wel trouwens als je van een afstandje kijkt. Maar is jouw model niet langer dan?

Ik heb ook schroeven van 40mm, nouja buizen van 40mm. De schroeven worden dus iets kleiner. Ik had zelf normale schroeven gekocht, 45mm geloof ik, met ronde bladen en die heb ik afgetopt op ca. 39mm, maar achteraf is het niet zo geworden als ik zou willen. Als ik weer wat verder ben ga ik kijken of het de moeite waard is om tijd aan te besteden.

Mijn model is inderdaad wel langer ja, namelijk 2,20m, maar de breedte en holte zijn een stuk kleiner dan bij jouw model. Met de lengte/breedte verhoudingen van mijn model lijkt jouw model op foto's kleiner dan hij daadwerkelijk is. Maar dat komt denk ik omdat jouw model relatief breed, is gezien de lengte.

Kan er zo mee lopen met accu erin (vaarklaar) maar ga er geen 100 meter mee lopen als het eff kan.

Ik loop ook niet graag met mijn model. Ik heb er nog een vervoerskist bijgemaakt en die weegt onderhand net zoveel als het model zelf. Ik ben altijd blij als ik heb weer even neer kan zetten.

Zag dat je verhuisd was. Ook jij zal wel weer verder gaan ermee.

Ja, dat is wel de bedoeling. Maar ik ben bang dat dat voorlopig nog niet gebeurt.
Er is namelijk een kleintje op komst. Ook een "schaalmodelletje" zeg maar, dus dan zal er van "scheepsmodelbouwen" niet veel terecht komen.
Maar goed, ik zie wel hoe het loopt.

Bedankt voor het uitzoeken van de schroeven trouwens. Ik heb ze volgens mij ook al eens eerder gezien, van raboesch, nu je het zegt. Als ik ooit zover ben, zal ik eens verder op onderzoek gaan.
Mijn boegschroef is ook een messing schroef, met afgetopte bladen. Werkt goed.

Groeten van Alex

Het weekend heb ik de ramen voor mijn stuurhut gemaakt. Ik wilde daar een wat donker getinte (geen zwart) ramen. Uiteindelijk heb ik de oude verpakkingen van mijn regelaars hiervoor gebruikt.

IMG_1689.JPG

IMG_1690.JPG

IMG_1691.JPG

IMG_1692.JPG

Vandeweek wil ik de ramen in de woning er ook inplakken.
Ik doe dit met het doorzichtige verpakkingsmateriaal. Dit is ongeveer 1mm dik, buigt mooi en is goed op maat te maken en neemt niet veel ruimte in de woning in.

2 componenten lijm, en dan die in 5 minuten droog is. Werkt wel fijn vind ik. Op gladde oppervlaktes werkt het niet goed maar eff met het schuurpapier erover (lichtjes is al voldoende) en het zit muurvast.

neej niet bison,

Z-poxy staat op het potje. Moet je zelf mengen In de modelbouwwinkel gekocht. Was het eff zoeken.
Ga nu vlaggetjes maken zodat die allemaal klaar zijn, Ja er komen er dus nog meer op haha. schip staat inmiddels in de woonkamer op de grond. Ken ik er makkelijk aan werken. Vlaggetjes is best wat priegele en dat kan ik beter zittend als staan :)

Na eerst het efm vlaggetje en de slurink puntvlag(getje) op me laptop gemaakt te hebben heb ik ze geprint, Hier haarlak over gespoten, laten drogen en dan is de boel spatwater droog. Toen dit droog was heb ik ze uitgeknipt en op gehangen voor in de mast bij rest van de vlaggen. Achterop hing niks in de mast en nu dus de slurink vlag.

IMG_1698.JPG

IMG_1701.JPG

puik werk

Hoi Stephan...

Ziet er gewoon puik uit hoor...knap werk...
Heb jij een programma voor dat ontwerpen van je vlaggen of??
Hoop dat mijn model ook zo gedetaileerd word..en lukt..haha
Kwam vandaag toen wij uit de Oranje sluisen voeren nog je ouders tegen..(Ora et labora)

Misschien treffen wij ons allen wel eens om te varen met onze modellen...

Groet Frans..

Back