Bouw Cat385CL Graafmachine

Na de ballast ben ik gestart met de beplating, als eerste het deel dat voor de tanks staat met de 2 luiken.
In dit deel komt de hoofdschakelaar en de urenteller.

..de 2 luiken zijn ook van bolvormig anti-slip materiaal gemaakt, dus de pons weer tevoorschijn gehaald, en wat platen geponst...

..eerste luikje gereed...

...ook de tweede gereed, scharnieren bevestigd, en snel-sluitingen gemaakt door deze met de dremel en een slijpschijfje uit dik rubber te slijpen...,handvatten gemaakt, oog voor slot gemaakt...

..daarna de spiegel en de trap gemaakt...

..de spiegel is van rvs gemaakt, wat gepolijst is tot het eruit ziet als chroom...

..de traptreden zijn ook voorzien van anti-slip, dit heb ik verkregen door de plaat eerst te doorboren met als achtergrond wat harder hout, en de braam niet te verwijderen, en licht op te schuren...

"schiet het al op ? "

Groetjes, Charlotte :bye:

Laatst bewerkt:
Schitterend, dit is niet alleen een modelbouw-kraan die er super strak uitziet maar deze moet straks keihard aan de bak zo te zien, zo oer degelijk en robuust deze gebouwd word.

Gaaf de details!

Vraagje, ga je echt zo snel te werk, of zijn het foto's van langere tijd opgespaard en kort achter elkaar gepubliceerd?

Blijft gaaf, mooi om een andere kijk op het rupswerk te zien waar ik al geruime tijd mee aan het tekenen ben.

Staat in de eerste post, Mark:
.......wilde ik thuis een project maken waar ik alles in kwijt kon wat techniek betreft, en na het aanschaffen van het bouwplan van de Cat385 bij Bauplanmaster ,gestart met de bouw in Februari 2013.
Cor

Dank jullie wel !:)

@ Mark :
Inmiddels ben ik het eindstadium genaderd, maar zal vanaf het begin een verslag maken.:wink:
Had het in het begin al vermeld, de kraan is bijna gereed, wacht nog op de hydrauliek componenten.
Ben begonnen met de bouw in Febr. 2013, wat je nu ziet is dus alleen maar foto's plaatsen van het bouw proces, tot aan het punt waar ik nu ben.

De volgende stap is de tanks te maken, deze maken onderdeel uit van de rechter zijkant.

..met de nodige details...

Laatst bewerkt:
..als eerste het armatuur gemaakt voor het "peilglas " het eigenlijke glas is een teflon slangetje.

de moeren heb ik eerst van zeskant materiaal gemaakt, daarna een schijfje erop gesoldeerd, en daar weer een gat in geboord op de juiste diameter.

vervolgens gestart met de bouw van de tank, deze bestaat uit 2 gedeelten, in het rechtse gedeelte komt de retour olie, deze kan dan afkoelen en tot rust komen, door de buisjes in het middenschot kan de olie terug stromen naar de linker tank, van waaruit de pompen de olie weer aanzuigt.

hier zie je de drie aanzuig leidingen, aan de onderzijde de retour...

de retour loopt onder de tank door...

Laatst bewerkt:

daarna kan de tank verder dichtgebouwd worden...

..bij de echte machine is de linkse tank voor de hydraulische olie, de rechter tank is de diesel tank, door de naad te imiteren, ziet het er net als bij de echte machine uit.

bij de echte machine zit er daarom een vuldop op de rechter tank...

..die ook op het model komt, en daar bouw ik gelijk de ontluchting voor de tank in...

..als ontluchting dient een perslucht afblaasfilter...

ook de inspectie deksels en overdruk ventiel nagemaakt...

...en vast gesoldeerd...

..ook de draadbussen om een hijs-oog in te draaien ontbreken niet...

Laatst bewerkt:
Heb je wel een plaatje op enige afstand boven de retourleidingen gemaakt, om te voorkomen dat je een fontein in de tank krijgt, met lucht infiltratie als gevolg?
Draait het systeem inmiddels?
Anders misschien nog te doen via de inspectiedeksels?
Cor

..aan de achterzijde van de tank zitten de hydraulische olie filters...

..ook die worden nagebouwd, eerst in vierkant materiaal sleuven frezen...

...om deze later weer door te zagen en verder te bewerken tot de bovenzijde van de filters...

..en na het solderen worden ze met 2 componenten lijm aan de tank gelijmd...

..ook de leiding voor de niveaumeter van de dieseltank ontbreekt niet...

..en gereed...

Groetjes Charlotte :bye:

Laatst bewerkt:
Hallo Cor,

Heb je wel een plaatje op enige afstand boven de retourleidingen gemaakt, om te voorkomen dat je een fontein in de tank krijgt, met lucht infiltratie als gevolg?
Draait het systeem inmiddels?
nee, er zit geen plaatje boven de leidingen, maar ik heb bij zoveel mogelijk bouwverslagen op het duitse forum gekeken, en niemand doet dat, dus heb ik het ook zo gemaakt.
Verder komt het olie niveau tot boven de stang die in de tank zit.
Verder is de tank wel getest met vloeistof ,op niet lekken, maar ook hoe de retour zich gedraagt, dat ziet er goed uit .

Nee, het systeem draait nog niet, wacht nog op de pompen, ventielen en een nieuwe zender/ontvanger... .

Ben ondertussen aan de slag gegaan met het bouwen van een sorteergrijper om aan de Cat te kunnen koppelen... .

Dank jullie wel !:)

@ Mark :
Had het in het begin al vermeld, de kraan is bijna gereed, wacht nog op de hydrauliek componenten.
Ben begonnen met de bouw in Febr. 2013, wat je nu ziet is dus alleen maar foto's plaatsen van het bouw proces, tot aan het punt waar ik nu ben.

Iets over het hoofd lezen met zo'n gedetailleerd bouwverslag kan he :yes:
Erg gaaf, dit jaar ook te zien in Ede? (of heb ik daar ook al overheen gelezen? :oops:)

Iets over het hoofd lezen met zo'n gedetailleerd bouwverslag kan he :yes:
Erg gaaf, dit jaar ook te zien in Ede? (of heb ik daar ook al overheen gelezen? :oops:)
Hallo Mark, geen probleem, kan gebeuren...;)
Hmmm, dit jaar Ede ? ehmmm, gaat niet meer lukken :eek:
was er wel op afgelopen Maart...:)
Maar 2015 Ede heb ik wel in de planning staan om daar te zijn.:D

...en verder...

Om de olie extra koel te houden, heb ik ook een olie koeler gemaakt.
Hierboven zie je dat ik eerst wat gaten in een blokje messing geboord heb, om het daarna in strips te zagen, zodat de lamellen ontstaan.

hierboven zie je dat ook de onder en bovenzijde gemaakt is, en de computer ventilator die voor de koeling gaat zorgen.
De ventilator wordt temperatuur gestuurd.

..het solderen van de lamellen...

..en gereed...

het beschermrooster maar half volledig dicht gemaakt, omdat de andere helft niet zichtbaar is, en het rooster voor remming van de lucht zorgt.
Zoals op de foto van het origineel te zien is, komt er ook nog een kist voor te staan..

koeler op z'n plaats...

Groetjes , Charlotte :bye:

Laatst bewerkt:
DAT valt me wel van je tegen hoor: ik had tenminste verwacht dat je die ventilator met motor ook wel zelf zou bouwen :confused:

Gekheid natuurlijk....:yes:
Alleen al het maken van de koelerlamellen is een enorme klus, ik denk dat je meer [zaagsel]afval hebt overgehouden dan lamellenmateriaal.

Cor

Dank je Cor,

Ja, daar kwamen wel wat spaantjes vanaf, ook teveel lamellen gemaakt natuurlijk, maar die gaan gewoon in de opslag, je weet maar nooit.... .
:D

Weer verder...

Op dit punt besloot ik eerst nog de lamp houders voor op de arm te maken, zodat de arm zover klaar zou zijn...

De originele lamphouders...

Hier boven zie je de behuizing uit messing gefreesd.

..de spijlen en deksels gemaakt...

..tapeind in de arm gemaakt...

..om met een moertje aan de binnenzijde de houders vast te kunnen zetten...

..blik op de achterzijde...

...en de voorzijde....

Laatst bewerkt:

Daarna verder met de omloop aan de zijkant van de machine..

..bij de echte machine hebben de platen een patroon met vierkant gaten..

.zoals hier te zien is, deze gaten zijn door de plaat gestanst, en vormen aan de loopzijde gelijk het anti-slip profiel...

..eerst de steunen maken uit plaat ...

..dan omzetten...

...en monteren op het model...

..dan de plaat gemaakt, alleen met ronde gaatjes, want vierkant is te klein om dat te maken zoals bij het origineel, deze vanaf de achterzijde doorgeboord, met als ondergrond harder hout, waardoor er een mooie braam ontstaat. Door deze licht op te schuren houdt je dan een mooi anti-slip profiel over...

..zoals hier te zien is...

..daarna de plaat vastgesoldeerd...

...en ook de handgreep en het opstapje gemaakt...

Laatst bewerkt:
Back