Bouw Cat385CL Graafmachine

Erg netjes Charlotte :!:
Blijf gaaf om je oog voor details te zien :thumbsup:

Bij die "sloopkooi" horen nog wel wat toebehoren :yes:
Een knabbelschaar , prikker , sorteerknijper...

Allemaal volledig werkend naar het grote voorbeeld natuurlijk ;)

Dank jullie wel allemaal,

u maakt echt alles zelf,maar dan toch zwaailamp moeten kopen
daar zal u wel moeite mee hebben gehad denk ik
u had die zeker ook liefst zelf gemaakt
Ja, eigenlijk wel, maar zo mooi als die van pistenking is zelf bijna niet te maken... ;)

..en verder...

Nu ik toch bezig was met de schijnwerpers, gelijk ook die van de giek maar in orde gemaakt.

..en met spanning erop ziet het er dan zo uit...

..ook op het contragewicht schijnwerpers gemaakt...

..daarna aan de slag met GPS antennes...eerst een voetje gemaakt..

..en de houder voor de antenne..

...en de antenne's zelf...

..en het eindresultaat....

..uiteraard hoort daar een display bij in de cabine...,deze bovenop het instrumenten display van de machine geplaatst...

..en ook de sensoren op de giek nagebootst, ander klopt het hele verhaal niet..:D...

...nog een ander klusje tussendoor, de snelwisselaar voorzien van plaatwerk op de open plaatsen, zodat er geen rommel in het mechaniek kan komen...

Laatst bewerkt:
Bij die "sloopkooi" horen nog wel wat toebehoren :yes:
Een knabbelschaar , prikker , sorteerknijper
..Dat klopt idd, wachtende op de pompen, ventielen en zender ben ik al gestart met de bouw van de sorteergrijper...
Maar daarover later meer...

..daarna verder met de beplating van de bovenwagen...

..eerst een frame gebouwd aan beide zijden...

..daarna beide delen met elkaar verbonden tot één frame..

..daarna gestart met het beplaten...

..toen ik de reling gereed had, had ik het gevoel dat er iets niet klopte...
de ruimte tussen de twee relingen is te smal ! .

..verschillende foto's van de echte machine bestudeerd, en hieruit bleek dat de cabine te ver naar achteren stond, richting contragewicht !.
Zoals je hier boven op de foto kunt zien, staat de cabine ongeveer op hartlijn van het scharnier punt van de giek.
Dus nagemeten hoe dit kwam, alle maten klopten met de tekening, dus waarschijnlijk een fout in de tekening....

..Hoe dit op te lossen ?
Na lang wikken en wegen het volgende bedacht: aangezien ik de rand van de bodem van messing heb gemaakt, is hier een verlenging aan vast te solderen.
Dit dus ook gedaan, zoals je hierboven kunt zien...

ook aan de ander kant, bij de tank klopte de maat niet, dus daar ook een stukje verlengd...

..en na het verlengen klopt het idd, kabine op hart draaipunt giek, en zo kreeg ik 15 mm meer ruimte...

..en nu ziet de beplating er ook veel beter uit...

..ook de ruimte tussen de relingen klopt nu...

..hierboven zie je de zijde van de tanks, de filters vallen gelijk met de afdekplaat in het midden...

..wat dus eerst ook niet klopte...

...maar na de verlenging weer wel...

Laatst bewerkt:

..als eerste het stukje plaatwerk boven de rechtse deur gemaakt...

..om een rooster te maken een rechthoekige buis uitgesneden met een proxon multitool...

..lamellen gemaakt...

..en deze in de rechthoekige buis gesoldeerd, ook boutjes geplaatst...

..en het rooster in het plaatwerk gesoldeerd...

..de foto boven zie je bij de echte machine dat er 2 langwerpige platen in de plaat geschroefd zijn, en dat er ook een klepje zit...

..deze dus ook op het model gemaakt...

..met hangslot...:cool:

..plaat gemonteerd op het frame...

Groetjes, Charlotte :bye:

Laatst bewerkt:
das jammer dat u de boel moet verbouwen
dan is de looprand ook te kort naast de deur
komt de cabine nou wel op de juiste plek van de rups uit dan
en messing t is makkelijk n stuk er aan te plakken/solderen

Hoi Markioo,

dan is de looprand ook te kort naast de deur
komt de cabine nou wel op de juiste plek van de rups uit dan

Nou, eigenlijk valt dat mee, als je niet op de mm nauwkeurig gaat kijken :D

Het komt bij de cabine heel mooi uit zelfs, als ik het model nu met foto's van de echte vergelijk, ziet het er exact zo uit, aan de tank zijde is er iets meer ruimte tussen de loopplank en de trap, maar daar is mee te leven...

Ter vergelijking:

Laatst bewerkt:

..volgende zijn de twee deuren om te maken...

..eerst het plaatwerk uitgesneden...

..daarna de lamellen gemaakt...

..lamellen solderen tot een rooster...

..beide roosters gereed...

..en de roosters in de deuren gesoldeerd, en met scharnieren aan het frame bevestigt...

..de deuren sluiten met behulp van een magneetje...

..daartoe aan de binnenzijde van de deuren een stukje blik gesoldeerd...

Laatst bewerkt:

..volgende is het maken van het binnen-paneel met de ventilatie sleuven aan de andere zijde van de machine..

...plaat uitgesneden, en van vierkant staf 1mm de spijlen gemaakt en in de plaat gesoldeerd...

...met dit als eindresultaat....

..daarna de deur gemaakt met speciaal gemonteerde scharnieren en uitzet-houder...

..deurtjes open...

...en gesloten...

...klep boven de grote deur werd op dezelfde manier van sleuven voorzien...

Laatst bewerkt:
Ik kan weinig anders zeggen dan subliem!

In je OP staat dat je hiermee een pluspunt wilde scoren bij een sollicitatie, is dit doel ook bereikt? Lijkt me erg gaaf. Bij je (mogelijk) toekomstige werkgever aankomen met een schaalmodel van dit kaliber!

heeele kleine messing scharnieren hebben ze in de poppenhuis shops 2x2 mm bijv
en treeplank zie je geen verschil gelukkig
succes

Dank Jullie wel !:)

In je OP staat dat je hiermee een pluspunt wilde scoren bij een sollicitatie, is dit doel ook bereikt?

Moeilijk te zeggen, ik kon het model niet meer meenemen naar een solicitatie vanwege het gewicht ( 25 + kg ), maar heb wel een collectie foto's laten zien bij mijn laatste solicitatie, en dat heeft wel indruk gemaakt op iemand vanuit de tech. dienst ,hrm en zelfs de directeur , maar of dat de doorslag heeft gegeven ,weet ik niet, maar heb wel op deze manier laten zien wat mijn technische kwaliteiten zijn...
Ben ook aangenomen bij dat bedrijf :p.

@ Markioo : scharnieren heb ik bij GHW modellbauschraube vandaan...

@ Volvo/ ben : Op dit moment weegt de kraan 33 kg ( bijna helemaal gereed) ,alleen de pompen en de ventielen moeten nog geplaatst worden, ook zal er nog een klein litertje olie in komen, schat het eindgewicht op +-35 KG .

Groetjes , Charlotte :bye:

zie t al voor me bij sollicitatie gesprek
kwak je n model van 30 kg op zn bureau
ZO EN NU NIET ZEGGEN DAT IK NIET TECHNISCH BEN!!!!:D:D:D

Dank je Benjamin,
zie t al voor me bij sollicitatie gesprek
kwak je n model van 30 kg op zn bureau
ZO EN NU NIET ZEGGEN DAT IK NIET TECHNISCH BEN!!!!
Dan maak je wel een punt :D

@Mark : Nee, dat hoop ik ook niet , ik hoop heel lang bij dit bedrijf te kunnen blijven werken, heb het reuze naar m'n zin, en ja ,dat was het oorspronkelijke doel, maar inmiddels is dat doel overstegen ,ik vindt de technische modelbouw helemaal geweldig, kan bijna zeggen dat het verslavend werkt .
Volgende modellen komen er sowiso...:cool:

Groetjes Charlotte :bye:

..weer wat foto's :

volgende te maken deel is een stuk beplating van de binnenzijde van de opbouw, hier links op de foto te zien...

..en wat ik er van gemaakt heb...

..en hier rechts op de foto zie je het paneeltje geplaatst...

..daarna kan de plaat met de roosters erin gemaakt worden ,die aan de bovenzijde gemonteerd is.

..het probleem was ,dat er nergens gaas/rooster te krijgen was van de juiste maat, maar uiteindelijk wel vierkante buisjes gevonden van bijna de juiste maat. Deze op een lengte van 25 mm gesneden, en van aluminium een mal gemaakt ter grootte van de buitenmaat van het rooster.
Vervolgens alle buisjes aan elkaar gesoldeerd, en daarna met de zaagfrees plakjes "rooster " gezaagd....

..de roosters na het zagen..

..daarna de plaat gemaakt waar ze in moeten komen, en even kijken hoe het staat...

Laatst bewerkt:

..uitsparingen in de plaat gemaakt, en de roosters in de plaat solderen...

..zoek de verschillen ...:D;)

...en op het model...

..daarna in het midden het luik gemaakt, en de rest van de binnenzijde...

...aanblik vanaf de binnenzijde gezien...

..als laatste de uitlaat geplaatst, normaal staat deze recht naar achteren gericht, alleen zouden dan de hete gassen uit de uitlaat de gps antenne doen smelten in het echt, dus een kwart slag gedraaid...

Laatst bewerkt:
Back