Bouw Cat385CL Graafmachine

pakket frezen van de A-frames zijkanten...

...verder in vorm frezen...

.. en dan zien ze er zo uit.

extra verstevigingen gemaakt, en gaten geboord om het massieve alu tussenstuk vast te kunnen schroeven.

de alu tussenstukken op maat gefreesd...

gaten geboord...

..en de kleine plaatjes vast gelast, en de frames in elkaar geschroefd en gelijmd met 2 komponenten lijm.

en dan ziet het in totaal er zo uit..

lasnaad nabewerkt, en de bevestigingspennen voor de arm en cylinders gemaakt, en ook de buis tussen de 2 frames.

na montage gaat het er dan zo uitzien.

Laatst bewerkt:

daarna gestart met de messing rand...

omgebogen....

en nadat alles gereed was zijn de messing delen gelijmd en geschroefd...

aanzicht voorzijde...

zijkant...

achterkant....

close-up voorzijde..

Laatst bewerkt:
Prachtig om dit te zien en te volgen.

Wel heb ik een vraagje: hoe bereid je dit allemaal voor? Tenminste ik neem aan dat het niet helemaal uit het hoofd gemaakt wordt.

Dank je Johan, maar zoals aan het begin aangegeven is de kraan al bijna klaar, wacht alleen nog op pomp en ventielen.
Dank je Helicor,
Dank je Marker,

ik bouw dus volgens het bouwplan van bauplanmaster, maar breng zelf meer details aan, en waar ik het nodig vindt ook andere technische oplossingen, daar ligt de uitdaging bij een project als dit.

En weer verder....

start van de bouw van de vertragingskast voor de zwenk motor.

ook hier weer gelagerd en met spiën de tandwielen op de as gemaakt.

met het imbus boutje wordt het tandwiel spelingsvrij vastgezet...

aan de andere zijde vindt de haakse overbrenging plaats...

opspanbus voor de motor...

.. en de gehele unit is gereed, zoals te zien is is de hele aandrijving op 1 plaat gemaakt,zodat bij problemen hiermee,het geheel makkelijk uit de kraan is te demonteren.

en het geheel gemonteerd tussen de A-frames..

later is de motor nog vervangen, de vertraging is wel gebleven. De motor liep niet mooi in het lage toeren bereik... .

Laatst bewerkt:

daarna een stukje detail werk gemaakt, afdekplaat tussen de A-frames aan de voorzijde, houdt tevens rommel weg van de elektrische doorvoer en de zwenkaandrijving.

en dat ziet er dan zo uit...

aan de zijkant nog een o-ring groef gefreesd, zodat het echt goed afdicht.

hierboven zie je een foto van de echte kraan, tussen de a-frames bevinden zich 2 hydraulische zwenkmotoren ( het ronde gedeelte ), die ga ik dus in detail namaken als dummy's.

onder de slangen zit de tweede hydro motor...

blik van voren op de motoren...

close-up voorste motor...

achterste motor...

en een blik van boven af, uiteraard worden aan de leidingen na het lakken nog slangen gemaakt.

Laatst bewerkt:

hierboven zie je bij de echte machine dat de leidingen voor de hef-cylinders ook tussen de A-frames worden aangesloten.
Ook dat wil ik zo natuur getrouw namaken

alle onderdelen gemaakt, alles is van schroefdraad voorzien, en wordt dus geschroefd en gesoldeerd.

en na het solderen ziet het er dan zo uit....

de leidingen lopen van voor naar achteren in de machineruimte..
De koppelingen komen van Benjamin modelbouw, heb ik speciaal laten maken.

Groetjes Charlotte :bye:

Laatst bewerkt:
Tjonge ik dacht dat stef wel iets meer kon dan alleen koppelingen draaien, maar na 4jaar heeft hij mijn ontwerp van de pompjes nog steeds niet klaar, dus hydraukiek gaat het bij hem niet worden. Maar jouw kraan ziet er des te beter uit. Waarom kies je eigenlijk voor 3 pompen i.p.v. 1 zoals de meeste doen? kost je een hoop extra ruimte wat ten koste gaat voor de accu.

Hoi Stefan,

Dank je wel,:p

Nou ja,Stef heeft ook mijn cylinders gemaakt hoor... .

Waarom 3 pompen ?
-Om alle bewegingen gelijktijdig uit te kunnen voeren,zonder onderlinge beïnvloeding.
-Ik had dit op het duitse forum gezien, en die jongens zijn er heel tevreden over.
- meer technische uitdaging om het te bouwen.

Nee hoor,de accu heeft ruimte genoeg, alhoewel het wel krap en vol gaat worden in de machine kamer.

Groetjes Charlotte :bye:

En weer wat foto's :

hier zie je het grote blok waar de "vork " voor de arm uit gefreesd gaat worden, eerst is het blok vlak en haaks gefreesd..

...daarna is het spaantjes maken ....:D

..en gereed...:p

..daarna gepast op de a-frames...

Laatst bewerkt:
Daarna de onderwagen en bovenwagen in de lak gezet...

voor het lakken nog wat details bij de draaikrans; het blokje met de 2 gaten tussen de a-frames is centrale vetsmering voor de draaikrans...

closeup van de zijkant...

hier is bij de echte machine, links aan de voorkant van de bovenwagen achter het gaas te zien dat er ronde schijven achter zitten, ik denk dat het de claxons zijn....

Laatst bewerkt:

daarna verder met de giek...

het uiteinde van de giek gereed....

het materiaal voor de knik-arm..

en na het frezen en boren is het bovenstuk voor de knik-arm gereed.

daarna het onderstuk van de knik-arm gemaakt...

en de zijplaten van de giek en de knik-arm uitgezaagd.

Laatst bewerkt:
daarna kon de giek en knik-arm opgebouwd gaan worden...

Hier ben ik ook afgeweken van het bouwplan: in het bouwplan wordt een korte giek getoont, zgn Mass-Excavation, ik ben gegaan voor een reach-versie van de giek, waardoor de graafdiepte, reikwijdte en reikhoogte groter zijn.

de zijkanten worden vastgeschroefd en later ook nog gelijmd met 2 K lijm.

bij de giek is het punt waar de hef cylinders en de knik-arm cylinder vast zitten, verstevigd aan de binnenzijde met massief alu, wat uitgefreesd is.

Ook in de knik-arm is een extra verstevigings rib aangebracht.

Ook in de giek zijn nog extra ribben aangebracht.

Daarna zijn de boven- en onderzijde dichtmaakt.

Laatst bewerkt:

bij de echte machine is te zien dat er aan de binnenzijde van de "vork " van de giek een ronde plaat gelast is....

...die ook bij mijn model niet ontbreekt natuurlijk....;)

reik-wijdte van een meter...

met speciale alu plamuur de schroeven verstopt, en met 2K metaal lijm de lasnaden geïmiteerd...

bronzen bussen geplaatst in de knik-arm waar de bak-pins doorheen gaan komen.

Laatst bewerkt:

de pins, drukstuk en afstand houders gemaakt...

bevestigings -pins met slot- en sluit plaat....

...en het geheel gemonteerd...

centraal smeerpunt op de arm nagebootst....

en ook op de knik-arm....

De gehele arm zonder cylinders weegt 2,5 kg.
Met de cylinders weegt de gehele arm 3,0 kg.
Alleen de hef-arm weegt 1,7 kg.

De cylinders heb ik speciaal laten maken door Benjamin modelbouw, later zijn er nog andere voor in de plaats gekomen, maar daarover later meer.

Groetjes Charlotte, :bye:

Laatst bewerkt:
Hoi Charlotte
Wat een knap staaltje modelbouw werk en precisie,ik doe je het niet na,ik blijf je volgen.

Laatst was er iemand die een kermis atractie heeft gebouwd van metaal dat was ook erg mooi om te zien.

Dag Charlotte,
een vraagje die cilinders die je laat zien zijn van crome voorzien of gewoon staal de rod's ervan dan bedoel ik ?

Back