Bouw Cat385CL Graafmachine


op deze foto van de echte machine zie je dat de loop-plaat op een frame bevestigd is.


...en zo heb ik het ook gemaakt...


zoals bij de echte machine komt op die plaats ook bij mijn model een olie koeler, die temp. gestuurd wordt.
 
Laatst bewerkt:

Daarna ben ik gestart met de bouw van de snel-wisselaar.
Om deze te bouwen heb ik gebruik gemaakt van foto's en explosie tekeningen van Verachtert, en van daaruit mijn eigen tekeningen gemaakt.


eerst het middenstuk frezen uit aluminium..


daarna de zijkanten van staal, deze worden uit 2 delen samengesteld en aan elkaar gelast.


de zijkanten d.m.v. pakketfrezen frezen...


blik op de tekeningen van verachterd, en links onder mijn eigen tekening...


..en na al dit eerste werk ,begint het al te lijken...


lagerbussen van staal, deze worden eerst met een doorlopende binnenzijde gemaakt, dan vastgelast, en na het lassen opgeboord tot de gewenste maat.


..na het lassen...
 
Laatst bewerkt:

daarna zijn de pins met de slotplaten...


en de opsluitplaten gemaakt.
de opsluitplaten zijn gemaakt van messing, een soort van bout,met daarin de 3 M2 boutjes vastgezet, zodat je alleen maar de hele plaat hoeft los of vast te schroeven.


start van de bouw van de lasthaak


na het frezen,vijlen en dremelen ziet het er dan zo uit.
de veiligheidsklep is verend gemaakt, en sluit dus vanzelf.


de haak gemonteerd op de wisselaar.


ook het logo van Verachtert mag niet ontbreken natuurlijk, dus deze ook op de pin gemaakt, zoals ook op de tekening te zien is.
 
Laatst bewerkt:

daarna de cylinder gemaakt, eerst de basis delen...


...daarna het deksel met slag- begrenzer.
De cylinder is rond 9mm buitenmaat, 8mm binnenmaat.
De zuiger is rond 7,5 mm en 5 mm lang, zuigerstang is gemaakt van rvs rond 4 mm, en gepolijst.


daarna de eerste leiding en de cylinder gesoldeerd.


daarna is de cylinder in de wisselaar gemonteerd, en de tweede leiding gesoldeerd.

en dan ziet het er zo uit....
 
Laatst bewerkt:

daarna de wig en de geleide stangen gemaakt...




zoals bij de echte, ook veren geplaatst.
deze dienen om de wig op z'n plaats te houden ,mocht de druk wegvallen.


daarna de leidingen op lengte gemaakt, vastgezet met beugels en de koppelingen gesoldeerd.


..en aan de arm gemonteerd...



Groetjes, Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
038_zps50367ab1.jpg

Klein vraagje van een leek op dit gebied ... hoe werkt dat in de praktijk met die snelkoppelingen? Krijg je bij aan- en los koppelen geen lucht in het hydraulisch systeem?
 
Knap werk Charlotte wat je allemaal bouwt het gaat een mooie graafmachine worden.
 
Dank jullie allemaal,:D

@ Lex :
Ik heb geen idee, alleen weet ik wel dat je bij het opstarten van de hydrauliek van het model de pomp eerst met de hand zover moet draaien,totdat er olie aan-gezogen is, dan de pomp op lage toeren laten draaien,daarna het hele systeem cylinder voor cylinder bedienen totdat alles soepel loopt ( lucht eruit is via ontluchting van de tank ).
Dus dit alles beschouwende, denk ik dat het beetje lucht van de koppelingen dan niet uitmaakt,en vanzelf weer verdwijnt.

Groetjes, Charlotte :bye:
 
hallo charlotte,

Volg het bouwverslag al van begin af aan, kan niet anders zeggen dan dat het zeer professioneel gebouwd wordt. Mijn handen beginnen alweer te jeuken (maja schuur is nog niet helemaal af) dus nog even geduld hebben helaas.

Nog wel een vraag met betrekking tot die koppelingen, zijn deze aan beide kanten afsluitend? dus zowel de kant aan de giek als aan het wisselstuk?
 
Dank je Cheeta en Wezl,:D

@ Cheeta ;nee, het wisselstuk is gewoon een niet afsluitend deel, dus bij het aanbouwapperaat dus een houder maken waar de slangen met wisselstuk in komen te zitten bij het niet gebruiken.


Na de snelwisselaar gestart met de bevestigingsplaten voor op de bakken.
Deze met pakketfrezen in 1 keer gefreesd...


hier zie je 1 plaat op de wisselaar, en een aantal op de voorgrond...


daarna uit staalplaat 1,5 mm de onderdelen voor 2 bakken gezaagd.


de bodems in vorm gebogen...


... en de eerste las werkzaamheden uitgevoerd, nu zijn ook mooi de afmetingen te zien, de grote bak is 11 cm breed...


...de bevestigingsplaten voor de wisselaar vastgelast, als ook de verstevigingen aan de zijkanten...


.. nu de tweede bak zover lassen...
 
Laatst bewerkt:

op een rvs plaat de maten voor de tanden uitgetekend...


..daarna de schuine zijden frezen...


..ook de andere kant is gereed, daarna de binnenkant schuin frezen...


..daarna de plaat in 2en gezaagd, en uitsparing voor de bodemplaat gefreesd...


... daarna uit de twee platen alle tanden zagen met de zaagfrees...


...en dat leverd een aantal tanden op voor 3 bakken, eerst nog verder afwerken...


..met de dremel en schuurmachine wat meer details aangebracht...
 
Laatst bewerkt:

..daarna de tanden aan de bak gelast...


..close-upje van de tanden en snij-mes...


..bodem voorzien van extra slijtplaten...


..hetzelfde met de kleine bak...


..ook het logo van Verachtert op de bak gemaakt...



De grote bak weegt 970 gram, volume afgestreken van 700 ml.
de kleine bak weegt 760 gram,volume afgestreken 400 ml.





...inspectie....;)


...daarna nog 6 wisselplaten gemaakt voor.....
 
Laatst bewerkt:


...een rippertand...





..en nu ik toch bezig ben...gelijk voor de sorteergrijper de basis gemaakt...


..en toen had ik nog 2 wisselplaten en een aantal tanden...


voor een puin bak....


..voor de spijlen eerst van plat materiaal strips gezaagd...en gebogen...


klaar om te lassen...


..zijkanten en bodem gemaakt...


..en het geheel lassen...


...tot een mooie bak...




 
Laatst bewerkt:
mist nog 1 detail aan de bakken...


..rechts boven bij de bak zie je een identificatieplaat gemaakt, dus...


..raampjes frezen...


van dik verpakkingsmateriaal de ruitjes gemaakt...


tekst gedrukt, en gefixeerd tegen vocht met 10 sec. lijm...


het resultaat...


..gemonteerd op de bakken...





...en op de wisselaar...

Groetjes, Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
Hoi Charlotte,

Ik ben al een tijdje stil aan het meegenieten van je bouwkunsten.
Maar wilde nu toch even vertellen dat ik, ELKE keer als je iets erbij hebt gezet weer met opengevallen mond, kwijlend naar het scherm zit te kijken.
Wat een machtig mooi stuk modelbouw ben je aan het creëren.
Ik blijf dit Topic dan ook met veel belangstelling volgen.
Keep up the good work:thumbsup:
 
Dank je wel Deamon,

Weer wat foto's :

Hierboven is het uitbalanceren van de kraan te zien, arm gestrekt opgesteld over de rups heen, en vooraf gemeten hoeveel gewicht er in de bak komt bij een volle bak met natte grond, met een kop erop.
Dit bleek 1,2 kg te zijn, dus wat overmaat genomen en 2,5 kg vulgewicht aangehouden.


het vulgewicht...


...en de stalen strip waar het contragewicht uit gemaakt gaat worden, het gewicht was precies zwaar genoeg.


dus de strip in de juiste maat gezaagd, en verder vlak gefreesd...


...daarna de schuine zijden eraan gefreesd om het lassen makkelijker te maken...


...na het lassen de uitsparing aan de rechter zijde gefreesd...


..waar ook een schuine zijde aan gefreesd moest worden...


..en het begint al te lijken...


onder in het contragewicht zijn gaten geboord, zodat het gewicht precies past op de pas pennen...


De losse naamplaat is ook gemaakt...
 
Laatst bewerkt:

..daarna is de bovenzijde dichtgemaakt, en hijs ogen vastgelast.


...ook is er een uitsparing gemaakt aan de bovenzijde waar het ( dummy) hef mechanisme in komt te zitten.


Op deze foto is de STC triple Cat385 te zien van Beelen met een speciaal gebouwd ballast hef-mechanisme.
aangezien mijn cat een langere arm heeft gekregen, heb ik gelijk voor een groter ballast gewicht gekozen, en dus ook dit hef mechanisme.


..hier is het mechanisme te zien vanaf de bovenzijde...


totaalplaatje...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top