Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Maarssen
    is het niet mogelijk om binnen de constructie die je nu hebt voor de remklep, een zodanige verbinding met de servo te maken dat de servo 'm ook weer dicht trekt ? Zeg maar een "echte" 158 ??

    het is nu een modified 158 tenslotte. scheelt ook veertjes en ander gepiel ?

    vleugel ziet er wel kek uit overigens.
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Volgens mij moet dat idd wel kunnen..es kijken
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Edelweiss oder Edelheiss ?

    Zo, na een week skieen in Oostenrijk wieder zuruck zum heimat. Ik ben verliefd op Oostenrijk ! In de vakantie stiekem toch om me heen gekeken of de Edelweiss daar meer popularität geniet dan hier. Nou, sicher ! Al is het niet als oude zwever ;-)

    Een korte impressie :

    Pakpapier (in alle kleuren)

    [​IMG]

    Niet 1 maar wel 4 restaurants of gasthauses in de buurt met een edelweiss

    [​IMG]

    Meisjes und der Edelweiss ? Natürlich !!

    [​IMG]

    Bergrettungsdienst ? Was denkst du?

    [​IMG]

    En zelfs in ons eigen gasthaus in Mallnitz op een bordje aan de muur

    [​IMG]

    En last but not least, ik vond een echte vintage Edelweiss !! (bijna 30 jaar oud) Ik zeg "past goed bij dit draadje" ! Dit bloempje zat in een bloemstukje wat ik onder het stof vond in de schuur van ons gasthaus. (ik was m'n Skibrille weer eens kwijt ;-) ) Tekst op het stukje was "Karl 1987 Mallnitz".

    Minder leuk is dat ik naast het stukje, en achter de houtgestookte cv ketel een stoffig kruis vond met het opschrift "Karl 1958 - 2006"... Ik heb het verhaal van Karl inmiddels van onze gastgeberin/zus toegelicht gekregen, en ik begreep dat Karl als begeistert klimmer (hij was lid van de bergrettungsdienst...dat is iedereen daar zo'n beetje...er hingen talloze foto's van zn beklimmingen op de bovenste etage van onze gasthaus) dit bloempje zelf nog heeft geplukt hoog op de de bergen in Mallnitz.

    Leuk niet ?

    Ik denk dat we dit bloempje een plekje geven in de neue Robbe Edelweiss, und wir fliegen in richtung Karl. Das Edelweiss wird auf den Himmel fliegen! Himmlisch !!!!!

    [​IMG]

    Last but not least, de echte : http://nl.wikipedia.org/wiki/Edelweiss

    Huey had ook nog een plaatje van een Edelweiss, maar die zit nu in der Zug zum heimat, dus dat komt nog :)
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2013
  4. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Maarssen
    Von aus der Zug unterwegs zum Heimat: het plaatje van de Edelweiss welke ik in Oostenrijk tegenkwam, is onderweg naar Franck; nog heel even geduld want vanaf mijn foon krijg ik m niet gepost vooralsnog. Tschuss !
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hast du keins, dann pfluck dir eins !

    [​IMG]

    Pflücken, dat mag overigens niet meer, het bloempje is beschermd :)

    gruss gott huey !!
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2013
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    ik vond overigens eindelijk een foto van de echte F-CACE

    [​IMG]
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vandaag 1 vleugelhelft helemaal gefolied....kom er achter dat ik toch weer naar de foliewinkel moet :-/ het wit en rood zijn op. En ik zit echt even zonder inspiratie (sigh......) dus de klepjes / tuindeuren vallen nu maar dicht zonder elastiekje of veertje.

    misschien zo maar wat vitamine B pillen slikken.

    GEschatte maiden date niet dit maar volgend weekend.

    @Huey: ga jij dat halen ?
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.147
    Locatie:
    away
    Ik ben zoooo bang dat je daar spijt van gaat krijgen. Op final een keer je kleppen even dicht willen zetten, ééntje gaat wel de ander niet....en je krijgt ernstige problemen. Ik heb het zelf een keer gehad met een remklep waarvan een servo kapot was. Ik kan je vertellen dat het je dun door de broek loopt want er is bijna niet mee te vliegen.
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik hoor wat je zegt. :) Ik beloof je totdat er een goede oplossing is, niet de rempkleppen te gebruiken.

    Huey was hier gister nog, tis misschien zelfs een idee on 20 gram lood op de klepjes te plakken, immers er zijn goede ervaringen met de servo op de remklep zodat deze door het gewicht van de servo dichtvalt..... en die 2*20 gram gaat deze zwever echt niet merken. (Ik kom nu al uit op 500 gram baksteen of lood in de neus)
     
  10. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Maarssen
    Geduld hadden we het over toch, Frank ? Misschien even geduld ? tenminste tot er weer inspiratie is ?

    Ik ben het heeeeel erg eens met Arjan, daar zou je spijt van kunnen krijgen. Zou toch zonde zijn na al die tijd, lees anders het draadje nog even terug vanaf het begin LOL. En dan met name permalink 158.....

    Ennuh......als je pech hebt worden de kleppen omhoog gezogen door de onderdruk boven de vleugel, dus als JIJ ze niet bedient/gebruikt, besluit ze dat wellicht op het foute moment zelf te doen.

    Ik zou het wel kunnen halen overigens, maar ben bang dat het met het tussenstukje voor mijn uitlaat krap gaat worden. Komend weekend feessie van mijn eigen Edelweiss, (dochter wordt 13) dus zaterdag boodschappen, koken, etc. dus geen uitlaatjes hakken zagen vijlen. Hopelijk heeft Stevo iets passends, die zou vanavond op zijn wonderzolder gaan zoeken ;)

    Mgoe mijn maiden kan als het echt moet natuurlijk best met z'n kabaal uitlaatje. Ik hoor het wel.

    (PS time flies as I was there the day before yesterday)
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Misschien heb je wel gelijk idd, en iig, time flies, met of zonder tipverdraaing :).
     
  12. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Voor de Maiden kan je overwegen om de liftverstoorders voorlopig dicht te plakken.
    Ook zonder moet je kunnen landen :) :D
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo, tis een waardeloze foto, dus ik maak morgen wel een nieuwe...ik wilde jullie het resultaat van folieen van vanavond niet onthouden.

    Het nadeel van kisten met 2,8 meter spanweidte, is dat je huis zo klein lijkt ;-)

    [​IMG]

    De rode en gele randjes moeten er natuurlijk nog op.

    Vraagje voor de experts / ervaringsdeskundigen....zou de vleugel het ook houden met 1 stalen pen (voor) van 25cm?? (6mm)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2013
  14. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Als je gewoon voorzichtig vliegt zal het geen probleem zijn.... dan zijn alle krachten normaal verdeeld... maar ja, als er een onverwachte beweging gemaakt moet worden om iets te ontwijken, even up of even down worden de krachten ineens anders verdeeld.
    De vraag is of dit opgevangen kan worden? wellicht wil je toch een keer aan de lier met deze kist en dan wordt het weer een heel ander verhaal.
    Maar waarom zou je dat willen? ik kan alleen verzinnen om gewicht te besparen.
    Een te licht zwever "loopt" niet lekker vliegt steeds langzamer waar het profiel en roervlakken niet op berekend zijn.
    Krijgt eerder nijging om te gaan stallen en word slecht bestuurbaar.
    Alles moet in evenwicht met elkaar zijn.
    De behoefte om een zwever steeds lichter te maken heb ik losgelaten.
    Als er thermiek is gaat alles omhoog:D
    Hij wordt wel steeds mooier!! nu het vliegen nog
     
  15. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Drachten
    Heb je niet twee pennen nodig om juist het torderen van de vleugelhelften ten opzichte van elkaar te voorkomen?

    Ken het niet anders dan dat er bij zwevers altijd twee pennen inzitten.
    Je zou trouwens nog wel dit misschien kunnen voorkomen door deuvels en gaten in de twee vleugelhelften te maken.
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    dank mannen voor de feedback. Er zitten nu twee pennen in van 20cm / 6mm, echter de zaak past net iets te strak :-/ Als ik 1 pen inkort (de achterste) tot de helft (10cm) past het wel goed. De orginele Edelweiss had 1 hoofdpen van 5mm en een klein pennetje achter van 2mm.

    Dus vandaar mijn vraag over krachten. volgens mij moet het genoeg zijn met 1 6mm pen op de ligger en een halve pen ook van 6mm achter.(zij het dan van maar 10cm lengte)

    @Willem, ik heb ook de behoefte om een zwever zo licht mogelijk te maken verlaten, al zijn er grenzen natuurlijk. Gewicht is in dit geval helemaal geen issue, ik kom straks uit op 1700 gram en dat is binnen specs van het orgineel E uitvoering, en dan heeft mijn Edelweiss ook nog eens 30cm Xtra spanweidte

    En hij wordt idd steeds mooier !!!! Mees zat er gister naast in de kamer, vol verwondering....wat een enoooorm ding pap....Zeg ik tegen hem: sja jongen, en straks ga jij er ook mee vliegen........en dan kijkt ie me aan met zon blik van "echt ?!?!?!?" :) :)
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.147
    Locatie:
    away
    ja dat kan snel gaan...dit is mijn oudste net na zijn 9e verjaardag met zijn RC-Uhu
    [​IMG]

    En een paar jaar later vliegt hij met al onze vliegtuigen, én F5J wedstrijden....
    [​IMG]
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Leuk om dat zo mee te maken idd. :)

    Vandaag ff gevlogen met Bokkomees, Huey, en secondelijm op het veld van montfoort. Mees met de PT20...en dat was toch wel eng met landen, dat ding wil maar niet naar beneden komen...'t lijkt wel een zwever. Dus morgen gaat Mees toch maar weer met de starter II vliegen. Heerlijk ff vliegen zo....tnx guys.
     
  19. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Maarssen
    Hey Frank, voor het leuke waren jullie net een paar minuten te vroeg weg vanmiddag, een bekende kwam even een groet brengen door over het veld te komen vliegen met z'n 1:1.

    l
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2013
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Argh !!! net gemist, maar toch goed he !!?? als hij in de buurt is en er zijn vliegers op het veld dan maakt hij bijna altijd wel een soort van low pass over het veld en ff met de wings waggelen...groet.......

    1;1 meets modelbouw :), onderstaande piloot maakt het wel heel bont :)


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina