Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ha ha ha, nou idd, wat kan jij zeuren zeg :) Deze aansturen is wel niet hip, maar echt ik doe het zo al jaren bij al mijn kisten, ook bij bijv de PT20 van Mees. Het is prima bestand tegen de (ze) lichtere belastingen, dus in mijn optiek zet ik deze kist niet op het spel met een paperclip (klinkt wel raar ...paperclips = betrouwbaar.....mgoed). Wel aardig dat jet voor me wilt opsturen, waardeer ik :)

    Overigens, ik ben ins modellbau-leben nog nooit 1 kist verloren met paperclips, wel 2 met kwiklinks (omdat ze mij de het gevoel gaven stevig/solide te zijn...en ze tijdens vliegen uit elkaar vielen)
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2013
  2. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    + 1 voor Arjan.

    Schon 2 mal Flugzeugen abgeschrieben wegen schlechte Schnell-Links ? Hör auf, ich fand die Krohnstein Verbindung auch nichts...........es sind ja kein Schaum-Modellen !
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Gut. Rufen Sie mich großspurig? -1, So wird es sein :p .
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2013
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    großartig !

    Zeg ik in alle bescheidenheid :) Vanochtend de spuitbus maar eens ter hand genomen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2013
  5. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    inderdaad, ziet er in meerdere opzichten groots uit ! istie helemaal klaar, ready for maiden ?

    großspurig sein ist überichens nicht immer ein schlechtes eigenschaft, om het maar in goed duits te zeggen.....;)
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Shon gut :) und nein, es gibt noch menge dingen:

    [Done]Blanke lak over rode stukken, want anders is het er met een jaar af.
    [Done]Gele streepjes maken.
    [Done]Stekkertjes rolroeren en klepjes netjes maken...ff stekkersysteempje verzinnen
    [Done]Uitrichten (instelhoeken meten/checken en evt aanpassen)
    Balanceren over 3 assen, klont lood plekje vinden.
    [Done]Regelaar vastzetten en soort van accubevestiging maken.
    [Done]Koelopening in kapje maken voor regelaar
    [Done]Vleugel fixeren op romp (pennen voor en nylon boutjes achter)
    [Done]Lettering vleugel...darn die zitten precies op de plek van de kleppen.
    Vleugelhoezen maken....want de edelweiss is net iets te mooi geworden om maar in de achterbak te gooien.
    [Done]1 remklepje heeft nog geen magneetje
    Plekje verzinnen voor de echte edelweiss van Karl, ik denk in de cockpit
    Genoeg te doen dus :)

    Nog eentje om het af te leren:)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2013
  7. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Prachtig resultaat Franck en succes met de maiden!!
    Patrick
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mooie randjes zijn niet lelijk

    Dankjwel !

    Zo, wat een lekker weer zeg, dit gaat als de brandweer.
    Vleugel voorzien van gele randjes en gespoten met hoogglans autolak (de rode gespoten stukjes that is) Voordeel is dat de lak mooi de gele streepjes borgt...zodat die straks niet met de eerste looping eraf waaien. (calmatosyndroom)

    [​IMG]

    Mooi :)

    [​IMG]
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Getverderrie

    jullie kennen het gevoel vast wel :) er geen genoeg van kunnen krijgen ! aaaargh !!! :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2013
  10. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Ernstig tot zeer ernstig fraai, mochte ich sagen!!!!!
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Grazie duce, grazie :)

    Net even met de hobbybob instelhoekmeter de vleugel gechecked op verdraaingen....vleugel is (verdraait!!) helemaal recht. Mocht er toch iets tipverdraaing nodig zijn, omdat de kist vervelend stallgedrag vertoont (zoals bijvoorbeeld de Dimona van Duc....hahaha....floep daar ging ie ) , dan doen we de ailerons 1 mm omhoog in neutraal. Ook maar even lettertjes geplakt en magneetje in klepje gezet.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2013
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Edelweiss treffen

    Zo, na wat zoeken in de auto vond ik het doosje met de Edelweiss. Er zitten ook nog wat zaadjes in het bloemetje. Karl is weliswaar al 30 jaar geleden verstorben, maar misschien zit hier nog leven in...dus die gaan nu in de vriezer, kijken of het nog wat wordt.

    [​IMG]
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Gaat lekker vlot zo als je niet kan slapen :) Ik heb een steuntje gefabriekt voor de regelaar, zo hangt 'ie vrij en koelt het goed. 't ziet er ook wel vintage uit. :)

    [​IMG]

    Ik heb ook iets proberen te verzinnen voor de 4 snoeren die uit de vleugel komen. Tis altijd zo'n gehannes en gepriegel met die servostekkertjes, dus ik ga het met printconnectoren doen. Weet nog niet hoe het precies gaat worden. Connector is rated tot 1A per contact (benieuwd hoe lang ze dat volhouden)...mgoed, de mini servo's trekken stalled 380mA (net gemeten) en dat is alleen kort bij openen van de klepjes dus dat moet kunnen...kijken of dit gaat werken. Tmoet iig zo uitgevoerd worden dat fouten niet mogelijk zijn en het snel en betrouwbaar werkt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2013
  14. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Franck,

    al eens met deze stekkertjes gewerkt?

    [​IMG]

    Ze zijn van Multiplex (alhoewel ze bij onze vrienden in China ook heel goedkoop te krijgen zijn) en ik gebruik ze in zowat al mijn vliegtuigen.
    Zes pennen, er zijn dus 2 of 4 servo's tegelijk mee aan aansturen.

    Ik bouw het ''mannetje'' in het midden van de vleugel, mooi vlak en steekt niet uit. Aan het ''vrouwtje'' soldeer ik de draadjes die van de ontvanger komen.
    Rol op de ene 3 en de remkleppen op de andere 3.

    Werkt bij mij al jaren perfect! :)

    Groeten,

    Paul.
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    he tnx paul,

    ik ga deze zeker proberen in de toekomst. Ik heb ze net besteld.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2013
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dinopoep

    Ik heb net zitten chatten met een dame die alles weet van edelweiss en zelf oppotten/kweken. Zij vond mijn uitdaging, een edelweisszaadje van 30 jaar oud nieuw leven in blazen wel grappig, en gaf me tips hoe ik eea moest aanpakken. De kans is wel errrrrrrug klein/zo niet onmogelijk dat een Edelweisszaadje na 30 jaar bloemstuk op de kast nog kiemt gaf ze aan, maar goed, nee heb je, ja kan je krijgen.

    Ik heb dus een mengseltje gemaakt van allerlei ingredienten uit de tuin (eeeeiiiwwww, het lijkt wel dinopoep pap!!) en het bakje + boterhamzakje staat nu op mn bureau...het duurt _on average_ 2 weken voordat de zaadjes gaan kiemen. Ben benieuwd.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2013
  17. fireforx309

    fireforx309 Guest

    haha, ik ben eens benieuwd of er wat uit je dinopoep gaat groeien ;)
    al komt er alleen maar groen haar op , dan nog heb je wat laten groeien hehe.

    een erg knap toestel is het geworden!
    ik hoop een filmpje van de maiden te mogen zien.

    denk dat het ding het prachtig moet doen op een helling (wasserkuppe?)

    ik volg met bewondering!
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dankjewel ! Enneuh...wat betreft het filmpje, Huey's broer maakt professionele video's, en we hebben afgesproken dat Huey de maiden van zijn cap gelijk doet met mijn maiden van de Edelweiss. Zn broer zet alles op video,komt helemaal goed dus! Enneuh wasserkuppe...hmm gaan we de duitsers de ogen uitsteken :)

    Kreeg vandaag ook de link naar een filmpje uit de oorlog; "Kameraden unterm Edelweiß, Deutsche und österreichische Gebirgsjäger"...zitten beelden bij die ik nog nooit had gezien......



    Iedereen (mis)(ge)bruikt der Edwelweiss :) Ook een verzetsgroep in nazi duitsland; "die Edelweisspiraten".

    http://duitsverzet.wordpress.com/burgerverzet/die-edelweisspiraten/
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hans Meij Stekkerdoos

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2013
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm

    Het connector blokje in de romp gelijmd en een vleugelhelft voorzien van connector. Werkt eigenlijk best goed. Je moet echt flink trekken om de connector uit het blokje te halen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina