Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Echt ongezond is het niet maar een motor verbruikt wel stroom als hij stil moet staan tijdens de vlucht.
En ehh Franck, proficiat met de maiden. Het is een mooie kist geworden :-).

@ Fireforx. Hoe werkt dat geintje met dat elastiekje precies? Foto??

Groeten,

Paul.

Echt ongezond is het niet maar een motor verbruikt wel stroom als hij stil moet staan tijdens de vlucht.
En ehh Franck, proficiat met de maiden. Het is een mooie kist geworden :-).

@ Fireforx. Hoe werkt dat geintje met dat elastiekje precies? Foto??

Groeten,

Paul.

Een motor en regelaar kunnen gemakkelijk tegen een rem, hoe sterk ook.
De flinke stroompiek is van korte duur en kan gemakkelijk worden opgevangen.
De regelaar sluit vrijwel kort door de onderste FET's aan te zetten.
Er wordt daarmee in de regelaar weinig energie verstookt, dit gebeurt vooral in de motor maar als gezegd kan deze er makkelijk tegen.

Wat eventueel niet tege (te) hard remmen kan is een vertragingskast. Hiervoor kan het wenselijk zijn wat minder hard te remmen door een medium of soft brake in te stellen op de regelaar.

Maar bv F5B met veel toeren op de motor en een goede vertraging wordt zo hard als mogelijk geremd.

Verder zal een regelaar geen extra stroom verbruiken bij het remmen. Wanneer je remt zullen de FET's vol aanstaan en verbruiken ze geen stroom meer. Fets gebruiken alleen stroom tijdens het schakelen.
Ook de motor verbruikt geen stroom tijdens het remmen. Het is zelfs zo dat met een regelaar met dynamic braking (zoals bv de YGE maar ook anderen) de accu even wordt opgeladen tijdens het remmen.

Rick

Ik kan Rick's verhaal slechts beamen.
Remmen gebeurt door de stroom uit de accu te stoppen en de FET's open te zetten. De motor draait nog en gaat dan als een dynamo werken. Die open FET's laten die gegenereerde stroom maximaal door. Er gaat dus een grote stroom lopen. Die zorgt voor de remkracht. Als de motor eenmaal stil staat, loopt er ook geen stroom meer.

Dirk.

Ik heb een tijdje terug een testje gedaan met het motortje van de PT20 (er speelde dezelfde discussie) Regelaar op de rem, en met een accuboormachine de motor laten windmillen.....er liep iets van een half ampere bij een paar volt..(over de wikkelingen gemeten)

Dus zoals al gezegd, remmen is niet slecht voor de regelaar op motor.

Laatst bewerkt:
Aaaaaahhh

Het groene sprietje is toch iets anders dan edelweiss, want wat ziet mijn oog vanochtend? Allemaal kleine Edelweissjes!

IMG_1989.jpg

Laatst bewerkt:
En toch weet ik zeker dat je al die sprietjes de komende tijd met veel interesse en aandacht gaat volgen hahahaha dit gaat je de hele zomer kosten Frank, want stel dat 1 van die sprietjes TOCH een Edelweissje is...............:D

hier is ook vanalles geplant en staat op de vensterbank , en elke dag maak ik er een foto van om de groeifase in beeld te brengen... knap als je al die fotos achter elkaar legt.

mss een ideetje? ;)

Hmm idd, ga ik eens over nadenken.

Ik heb voor de Edelweiss nog een laatste dingetje gedaan. In huidige setup laat ik dit Typhoon motortje wel op de tenen lopen. Maximale toelaatbasre stroom door de motor is ca. 20A volgens opgave (en als ik het ankertje zo zie dan is dat idd wel het maximum) , en statisch is de stroom nu max gemeten 30A. In de praktijk zal dat wel iets zakken, maar t' is toch wel net iets te veel voor het gevoel. Gister met proefdraaien (1 minuut volgas) was de temperatuur van de wikkelingen bijna 60 graden... Met 1 minuut zit ik met ervaring van gister wel flink op hoogte met de Edelweiss. Mgoed, aangezien ik de neus van de Echtwelweiss niet verder wil "vergaten" en ik 60 graden toch net iets te veel vind, heb ik toch een balsa fannetje op de bell gemaakt. Vastgezet met een beetje ca en rond gemaakt met schuurpapiertje / gas op de motor. Het fannetje zorgt er iig voor dat er over het anker een geforceerde luchtstroom ontstaat. Het werkt ook goed, want de cockpitje van de edelweiss is inmiddels schoongeblazen :D , en de temperatuur van de wikkelingen is na 1 minuut motorloop statisch nog maar 40 graden. (en dat is 20 graden winst :-) )

Natuurlijk niet geschikt voor hoogtoerige motortjes...want dan vliegt net als je toestel ook je fannetje weg. (been there...)

IMG_1993.jpg

Laatst bewerkt:
Nee eigenlijk niet. Het weegt praktisch niets en dit boeltje draait niet zo snel rond (krap 6000 rpm). Als er onbalans is dan is dat iig in dit geval makkelijk op te lossen / compenseren door de prop telkens iets te draaien tov de motoras, tot je het punt bereikt dat de onbalans van de combinatie motor/prop minimaal of helemaal weg is.

Ik vind het een mooie oplossing/constructie.
Als je die balsa kruishoutjes helemaal doorlopend tot het midden hebt gemaakt, dan is balanceren erg simpel. Laat de motor lopen en houdt een schuurpapier-vijltje tegen het hout zodat je het perfect rond schuurt. Dan blijft alleen nog een evt. onbalans over agv. hardheidsverschillen in het hout. Die zijn verwaarloosbaar klein denk ik.

Wel even de prop eraf als je dit gaat doen, anders ben jij zelf een beetje in onbalans .... :confused:

Dirk

wAt je zegt dirk , tis soft 1 mm balsa en weegt niets. houtjes lopen door tot het asje. je kan er niet mee stofzuigen, maar tgaat om een beetje extra airflow. ik heb het ook bij gotere motoren zo gedaan, wel steviger, en dat werkt eigenlijk ook prima.

Laatst bewerkt:
wAt je zegt dirk , tis soft 1 mm balsa en weegt niets. houtjes lopen door tot het asje. je kan er niet mee stofzuigen, maar tgaat om een beetje extra airflow. ik heb het ook bij gotere motoren zo gedaan, wel steviger, en dat werkt eigenlijk ook prima.

Mooi zo'n turbo'tje.

Wanneer je echter de motor zwaar belast kan hij wel heelblijven en met betere koeling nog wat beter, maar het rendement is flink lager dan bij wat minder belasting.

Ik zou dan ook overwegen een iets kleinere prop te kiezen, of iets minder spoed of wat minder diameter, afhankelijk wat je hebt.

Het opgenomen vermogen wordt dan minder, maar het afgegeven vermogen daalt veel minder door het hogere motor rendement.
Ik raad aan beneden de 25A statisch te blijven om in de lucht dan misschien 20A over te houden.

Ik heb het hele draadje snel doorgespit maar zag niet welke prop, motor en accu je precies gebruikt.
Als je aangeeft wat je nu hebt (prop,motor,cellen) kan ik en anderen eventueel een voorstel doen.

Het blijft een mooi toestel, zeker zoals je hem hebt afgewerkt.

Rick
Rick

Dankjewel voor je compliment rick, ik heb er ook veel tijd en energie aan besteed.

Wat betreft vermogen, bij overbelasten ga je rap in rendement omlaag en dus in ontwikkelde warmte romhoog. Ik heb nog geen detailmeting maar als de motor 30A trekt en rated 20 is, dan heb je kans dat je nog maar 50% rendement draait ==> 150 watt in warmte omgezet :-/

Mgoed, de prop is een folder van conrad, een 11*8

Dankjewel voor je compliment rick, ik heb er ook veel tijd en energie aan besteed.

Wat betreft vermogen, bij overbelasten ga je rap in rendement omlaag en dus in ontwikkelde warmte romhoog. Ik heb nog geen detailmeting maar als de motor 30A trekt en rated 20 is, dan heb je kans dat je nog maar 50% rendement draait ==> 150 watt in warmte omgezet :-/

Mgoed, de prop is een folder van conrad, een 11*8

Klopt,
Ik zou naar een 11 x 6 gaan, alleen de bladen vervangen moet wel lukken.
Waarschijnlijk is deze maat ook beter aangepast aan de vliegsnelheid..

Succes,
Rick

Nou dit is echt het allerlaatste handje....ik kreeg vandaag op de post transparante stickervellen voor de laserprinter........en plak...dr zit "edelweiss" op de neus ! (werkt perfect zeg)

Kicks voor (beinah) niks !

IMG_2066.jpg

Nu die wind weg en die temp omhoog !!!

Laatst bewerkt:
echt een knappe sticker!

hoe zit het met het plantje? ;)

vrijdag is een super dag om te vliegen!

Es geht fabelhaft mit der kleine edelweisjes ! Sie gehen wie eine rakete! Het lijken wel zwevers !

En dit zijn echt edelweisjes en niets anders, ik zie op de blaadjes de restanten/buitenkantjes van de zaadjes...en die zijn echt pieeeepklein maar ook herkenbaar. Ik sprak gister een tuinder hier in de straat en die moest er wel om lachen, en hij merkte op dat het best bijzonder is als zaadjes na 30 jaar bloemstuk op de vensterbank nog ontkiemen. Wel leuk toch ?

Morgen ff kalkhoudende grond scoren...want dat vinden Edelweisjes lkkr en is beter dan de inmiddels groene dinopoep.

IMG_2069.jpg

Overigens opmerkelijk dat het sprietje met hoog reynoldsgetal gestopt is met groeien...naja.

Laatst bewerkt:
Hallo heren ik heb op zolder een gecrashte edelweis liggen.
Duvels uit de vleugels klein knikje in een achter lijst.
Romp neus moet aangepakt worden ,heeft met een speed 600 motor gevlogen
geen kapje meer

Gratis aftehalen in Eindhoven

Groeten Gerard

Back