Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Yep. Ik stel altijd differentieel in. Ook voor een maiden. Uitslagen naar beneden 1/2 van naar boven (kleinere, niet erg slanke zwever), en 1/3 naar beneden tov. omhoog bij grotere slankere zwevers.

    Later regel ik het in de lucht nauwkeuriger in. Dat doe ik door te gaan vliegen met 'differ' op de draaiknop in programmeer-mode. Dan verminder ik de 'differ', probeer wat met rol, net zolang tot ik het negatieve haakeffect zie komen. Dan weer terug tot het net niet meer merkbaar is. Zo krijg je de meeste effectieviteit op rol (minste 'differ') zonder haakeffect.

    Dirk.
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    OK, daar kan ik wat mee, ik ga het zo instellen.
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mompeldemompel.....

    Ik heb de vleugel gefixeerd met nylonboutjes 5mm en houten pennen in de LE.....rest nog balanceren.

    En wat dan ? Ja natuurlijk, maidenen en lekker vliegen en vooral heelhouden deze kist. Maar dan, ik bedoel ; wat is er na de Edelweiss ????

    Sigh, 't lijkt wel of ik deze week met pensioen ga....

    Heeft niet iemand nog een opknapper liggen ? :)
     
  4. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Na de Edelweiss komt de Cirrus :):)
    Dan heb je echter twee de zelfde type zwevers vrees ik.
    Het is slimmer om een zwever te zoeken voor hele andere weersomstandigheden of om meer "kunstjes" uit te voeren.
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik denk dat ik al wat heb!.... en het is K8-erig, groot (+4m) en vintage/oud...nog ff bellen zo.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2013
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hora est

    [​IMG]

    Foto van Mireille's facebook ---> Edelweiss = Fertig!

    Mees zegt : daar durf/ga ik echt niet mee te vliegen hoor pap.....

    Tuurlijk jong....

    he he he........(nou echt wel :D)
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2013
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    complimenten hoor! Knap ook, die bouwsnelheid!
     
  8. fireforx309

    fireforx309 Guest

    knap toestel is het geworden! ben benieuwd haar het volgende project!
     
  9. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Fantasties Franck ! Een regelrechte topper, respect ! En dan niet alleen de kist maar ook hoe je de mede MBF-ers verslag gedaan hebt tot nu toe !

    Mgoe, tis het bouw- en VLIEG verslag, dus er komt hopelijk nog genoeg. Het vervolg op edelweisszaad in dinopoep ben ik ook wel benieuwd naar LOL

    Ik ga er alles aan doen om hier een heel mooi maidenfilmpje te kunnen plaatsen !
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    jaaaa echt heel erg fraai geworden. Hopen dat de paperclips houden :)
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ride like the hellingwind......

    Dank allen voor de feedback, :thumbsup: tis inderdaad een byzonder draadje geworden. (en nog lang niet af btw!!!) Het vliegen en followup komt zeker nog. Ook de edelweisspoep met dinozaad. (dat staat hier maar te kiemen) Karl kijkt mee vanuit himmel.

    Qua bouwsnelheid was dit wel een racemonster idd, mgoed, ik heb nu wat meer tijd. Ik ben 1 januari begonnen zie ik net. Enneuh het vervolg van de edelweiss zit al in de mail :)...Mees kan er al niet meer van slapen...hi hi hi

    Tijd voor even chillen met (ouwe lullen) muziek die in de tijd van mn eerste Edelweiss op de radio was.


    "aus der funkwerbung "!

    @ Arjan, als ze het houden (en dat doen ze) krijg jij van mij een setje paperclips + kroonsteentjes voor je volgende project :)

    Gister op een famillieverjaardag begreep ik dat mijn Edelweiss bouwproject/modelbouwhobby 'toen' stiekem mede gefinancieerd werd door moeders. Moeders zit, leider, al 12 jaar naast Karl en meneer de Wit naar beneden te kijken.

    Het wordt tijd dat ik met de Edelweiss eens omhoog ga.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. ErikvanderKooij

    ErikvanderKooij

    Lid geworden:
    10 mei 2004
    Berichten:
    455
    Locatie:
    Zevenhoven
    Prachtig Frank! De Edelweiss is een prima thermiek zwever!! Ik vloog toen ik 12 was met de Milan van robbe en de nova (of finikofi) met zo'n Zechmann tankje erop ; en ook met een mooie Starion!
    Heel veel plezier met deze mooie kist.
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    He kooijtjes ! :) Dank, en ja het was idd een zechmann tankje die ik toen op de edelweiss had met een OS 1,5 cc FP, wist niet dat dit tankje een naam had. En dit tankje was ook gelijk reden voor de crash van m'n eerste Edelweiss, de toen "invalinstructeur", de oude de Wit moest weg...zei "gooi maar vol" niet wetende dat dit zou resulteren in een motorloop van +30 minuten--> en dus edelweiss uit het zicht--> crash. Mgoed, ik ben nu inmiddels ouder dan 13 en het verdriet is verwerkt :) :)

    [​IMG]

    Ik heb het OS-je trouwens nog steeds, en het loopt ook nog :)

    Volgend jaar....erm.... dit jaar dus...gaan bij ons ook de zwevers mee !!! (foto is kooijtjes en planckjes in de Italiaanse alpen vorig jaar)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2013
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vanmiddag met Mees naar een grote verzameling zwevers gekeken die weg moesten....ben denk ik besmet met het zwevervirus (en bedankt manner hiero :) ) , want we zijn naar huis gereden met een K18 - ish zwever van 4,5 meter een werkelijk enorm ding. Perfect gebouwd en gesproten. Mees heeft een eigen 2,5 meter zwevertje gescoord.... beiden gingen voor weinig weg. Zal morgen foto-tje plaatsen want ik weet echt niet welk model/fabrikant dit is.

    Ik denk dat het tijd wordt dat ik een vaste slepervriend moet ga zoeken :)

    BIGGS here i come :)
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2013
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Waaaaat mooi man :)

    Foto's!!!
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    nou vooruit dan:D , ik plaats morgen wel een betere (en start wel een nieuw draadje)

    foto is met de iphone dus een beetje ruisig.

    [​IMG]
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Volgens mij is het een Ka-6E.
    Meest duidelijke verschillen: de Ka-6 heeft een ronde romp en het (pendel)stabilo helemaal onder het kielvlak;

    [​IMG]

    de ASK-18 heeft een hoekige romp en het stabilo een stukje vóór het kielvlak. Die heeft ook geen pendelroer maar een normaal stabilo met los hoogteroer.

    [​IMG]
     
  18. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Gaaf man. Vrijdag maar eens rustig kijken.

    Ik ga toch maar 's op zoek naar een Wilga met 100 cc ofzo........:D
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Teringjantje, das een mooie aanwinst zeg!
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja he, en ik heb de boel net ff snel getest, alles werkt naar behoren :)

    Tis idd de KA 6E met pendelhoogteroer. Gelijk maar een nieuw draadje starten
     

Deel Deze Pagina