Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    grote verhuizing

    Vandaag de Edewelweiss op het veld gehad voor een tweede vlucht, helaas de linker rolroerservo wilde eerst niet werken (slecht contact) en daarna viel een moer op de rompboden, die een van de nylon breekbouten op zn plaats houd. Mijn gevoel zegt dan : niet vliegen...eerst fixen. Dus net maar de (13) kleine edelweissjes in een grotere pot gezet met betere grond (met veeeeel kalk erin)

    [​IMG]
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vandaag de hele middag kunnen vliegen met de Edelweiss. Inmiddels ben ik er iig achter dat de motor echt wel wat pittiger kan...het gaat omhoog maar zelfs met een kleinere prop heeft de motor moeite om de zwever omhoog te krijgen. (met aan het eind van de dag weer uitgelopen lagers en een snoeihete motor)

    Vliegen gaat verder prima, niet echt snel op de ailerons, maar voldoende. Mooie vlakke bochten te draaien met een beetje rudder en elev. Reageert erg goed op thermiek, en die was er genoeg vanmiddag. Een keer ging het wel erg hard omhoog en was ik de orientatie bijna kwijt, dus remkleppen uit en uit de bel steken. Uiteindelijk ging dat toch aardig.....ik ben ook nog maar een beginner met zweven merk ik :D

    Toestel steekt goed, en heb twee keer aangedoken op het veld met behoorlijke snelheid...mooi om te zien en te horen....geen last van flutters oid (de oorzaak van de crash van mn ooit 1e Edelweiss) :D Aanvliegen voor landen gaat super....met klepjes is de daalhoek/shelheid perfect te doseren. (en dat is wat Huey miste op de asw22....plons)

    All in all, dit project is wat mij betreft he le maal geslaagd!

    [​IMG]

    Ergens in de polder bij utrecht....Huey is de asw22 aan het uitwringen ha ha.

    Ik geloof dat Huey nog een filmpje heeft van de eerste start van de edelweiss vandaag (alleen posten als m'n haar goed zit graag :D)
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2013
  3. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Proficiat met deze goed vliegende Edelweiss...

    In de database van Arjan staan voldoende suggesties voor een goede motor.

    Ik zou zoeken naar een 28X36 met 1000 kv

    Succes, en tot op een van de bijeenkomsten
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2013
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Tnx willem, Ik heb precies dat.....900kV en 140 gram en draait een 11*8 met gemak (de motor die we Huey kregen en nu in de PT20 van Mees zit....300 Watt) Deze past ook net in de neus van de Edelweiss. Voor de PT20 heb ik van S-Lijm een 1100 KV 220 gram buitenloper gekregen met behoorlijk meer pit (500watt) ....want natuurlijk gaan we ook de PT20 uitvoeren met een sleephaakje :D

    Dit wordt echt een heel erg leuk vliegseizoen :D
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2013
  5. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    500 watt in een zwever van 2 kg en 2,8 meter span is wel erg veel power.....
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja dat klopt :D Mn post was niet helemaal duidelijk. We doen de 300W in de edelweiss. De 500 watt gaat in de PT20 van Mees.
     
  7. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    De echte maiden van de Edelweiss op-een-mooie-dag-met-echt-mooi-weer heeft vandaag plaatsgevonden !

    Franck was er een beetje nerveus van, nergens voor nodig want het vliegt FAN-TAS-TIES !!!! een echte tranentrekker !




    ( ik heb ook op film staan hoe Franck staat te sturen, maar aangezien hij hoognodig naar de kapper moet (zit leuk trouwes, je haar. Schrikken de kinderen er niet van ? (F.Jacobse en T.van Es)) heb ik geen toestemming dat hier te plaatsen)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Met zo'n stijghoek/snelheid kan je aan F5J meedoen.... Binnen 30 seconden op 200 meter.
    Ik kan er niets aan afkeuren
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmmm das waar willem, maar de huidige motor houdt er na deze stijgvlucht een andere mening op na....that is...hij is nu uit elkaar gevallen :-/
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Denk dat je met een 12x6 op je huidige motor veel betere resultaten boekt. 8" is een beetje teveel van het goede (vergelijkbaar met in de auto een berg op rijden in een te hoge versnelling. Je gaat nauwelijks vooruit als je gas geeft maar belast de motor wel erg zwaar)
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Arjan, er zit nu een 11*6 op...en tis gewoon te veel. Met minder gas blijft de motor wel koeler maar echt een stijgvlucht is het dan niet...alhoewel..met het weer van vandaag ging zon beetje alles omhoog. Het kan zijn dat dit motortje niet ok is, ik heb het ooit jaaren geleden gekocht maar eigenlijk nooit gebruikt. Ik kan het nog eens statisch op de bank zetten en eea doormeten.
     
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    je moet maar tot een meter of 50 gas geven ;)
    daarna doe je het maar op thermiek.

    idd, die klimhoek is meeer dan goed zat.

    je hebt toch immers alle tijd om tot boven te raken.

    uiteraard is het leuker om snel boven te zijn.
    dan is het een andere motor plaatsen (voor jouw 5min werk)
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Motortje en wikkelingen net bekeken....tzijn "3 strand" wikkelingen over het anker...1 draadje is gebroken van 1 fase...dus rest nog 2 draadjes....gesoldeerd. Gaan het nog eens proberen.
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Helaas ook gefixed wordt de motor te heet. Vanmiddag getest....waardeloos weer, toch ff een thermiekbel te pakken gehad :)

    Motor wordt vervangen.
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    reductie

    Ik had het zelfde probleem met de motorisatie van mijn Antares.
    Heb finaal een motor met reductie ingebouwd.

    Zie
    spoken-uit-het-verleden


    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    edelweiss mini

    Geinspireerd door dit draadje heb ik een eigen ontwerp mini edelweiss gebouwd. Beplankte styro vleugels en een rompje van gamma triplex. Spanwijdte van deze versie is 1 meter 80. Vandaag gesleept achter de Porter: :p:p:p.

    Dit is meteen ook ons clubproject dus als het goed is vliegen er binnenkort 13 bij Cumulus.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Wow dat is gaaaaffff!!!!!!!!!

    Max, we komen dit seizoen naar je toe...met de edelweiss xl dan vliegen er 14. (en Mees komt mee, want die heb je wat beloofd...en daar heeft ie het wekelijks over :D)
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2013
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Moet je zeker doen! het vliegseizoen bij de ZCNOP is weer gestart, ik heb al een twaalftal vluchten in de voorjaarsthermiek gemaakt.

    Max
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    We gaan er een soort bergeijk uitje van maken....weekendje (model)vliegen ! Mees springt inmiddels als een soort stuiterbal door de kamer :D
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    soms zie je een model en dan denk je die wil ik ook ... dat heb ik hier ook .
    maar gelukkig zit ik dan heel snel weer met 2 benen aan de grond .er is geen plek meer en nog wat redenen.

    Maar Frank, mocht jer de tekening nog op pdf hebben ,zou je me deze willen doormailen op mijn stikje is nog wel plek namelijk .
     

Deel Deze Pagina