Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Door beide vlakken met één servo aan te sturen en alleen hoog/laag te gebruiken. Dit zou niet mijn voorkeur hebben trouwens, zeker niet als je wilt gaan slepen/gesleept worden want juist dan gebruik je heel veel rudder.....

Ja precies dat dacht ik al, ook ik zou dat dus zeker niet doen!
 
JUllie hebben inderdaad gelijk, het levert weinig op, en ik moet er veel voor laten. Hij zit er weer in :-)

Ander vraagje, wat zouden jullie doen, stabilo vastlijmen ?
 
Nou...de bedoeling is volgens mij dat je de helften op die stalen pennetjes schuift. Daarvoor moet je 2 messing buisjes in de helften bouwen. Het is wel handig als het afneembaar is.
Altenatief zou je de gehele v-staart op de romp kunnen schroeven. Dan is het ook afneembaar/reparabel/instelbaar als dat nodig blijkt.
 
:-) eerlijk gezegd, ik heb in dit gerat geen enkel drupje secondelijm gebruikt.

De orginele constructie met pennetjes vond ik toen al niet zo handig. Misschien is schroeven wel het beste. Als ie er een keer toch af moet.
 
Laatst bewerkt:
ik bedoel ook alleen maar, als je het hem zou vragen..........

o ja en "meer is beter"

hahaha.

Maar goed, sorry dit is off topic. ik blijf het draadje volgen.
 
We gaan het hem maar niet vragen :-)

Wat balsa geplakt, handig apparaatje zo'n mislukte vlooienkam :-)

_MG_6709.jpg
 
Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss....[vintage !!]

Ja voor laminaat enzo, maar die vallen van ellende uit elkaar, en de pinnen schuiven over elkaar heen ipv langs elkaar. Ervaring..
 
Een profielkam is het idd, was het even kwijt. Deze kwam ik ergens op vakantie tegen, want idd om de hoek zijn ze te grof of ze vallen uit elkaar. Was wel duur, 25 euro geloof ik oid.
 
Ik ben eruit. Het gaat zoiets worden, twee nylon M4 tjes die in vurenblokjes met draad grijpen.

constructie.JPG
Op mijn F3J heb ik ook een V-staart. Is één geheel, dus beide vlakken zitten aan elkaar. En hij is afneembaar. Hij ligt in een V-vormig bed, mooi pas gemaakt mbv. epoxy met microballoons. Hij zit vast met 1 schroef in het midden. Dat is genoeg. Door de pasvorm kan hij geen kant op.



Een V-staart uit een stuk heeft twee zwakke plekken:
  • de lijmverbinding van de twee helften aan de bovenzijde. Het gebeurt wel eens dat je eerst met de rompneus de grond raakt. Daardoor klapt de staart naar beneden. Op het moment dat die de grond raakt, willen de twee V-staarthelften doorzwiepen. En als je pech hebt breekt hij precies op de naad open. Een kale lijmnaad is wel sterk genoeg voor alle vliegsituaties, maar niet voor dit soort belastingen. Het is mij overkomen. Een simpel glasbandje aan de bovenkant en de scherpehoek tussen beide helften wat afronden (opvullen) met epoxy met microballoons is afdoende.
  • Tijdens zo'n accident willen de twee helften van het V-stabilo dus naar beneden uit elkaar buigen. Ze willen dan kantelen over de rand van dat V-vormige bed waarin ze liggen. Die rand drukt/kerft in de stabilo-huid aan de onderzijde en snijdt hem in. Zorg dat je daar (tot 2 cm verder) goede ondersteuning hebt. Dus niet alleen beplanking aan massief balsa ertussen, en de huid niet van balsa en met minimaal 100 grams glas bescherm.
    Mijn V-stab was van schuim (lichtste Gamma kwaliteit) bekleed met (het lichtste) balsa. Maar op die plek (aan de onderkant) zat een driehoekje Abachi fineer met een laagje glas.
Tismaardatuhetweet,
Dirk.
 
Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss....[vintage !!]

Niet echt vintage.. Maar heb nog een setje HK plastic klepjes liggen. Tegen verzendkosten zijn ze voor jouw..

eryseza8.jpg


22cm, inbouwhoogte 10mm
 
Back
Top