Bouwverslag Bouw EV-55 Outback | Evektor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door matthijsfh, 24 dec 2016.

  1. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Hmmm ja helaas. Leerzaam.....

    Mal is aan het uitharden. Nu latjes erop voor meer stijfheid.
    Morgen lossen vermoed ik. Vingers crossed.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
    Ramses vindt dit leuk.
  2. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Eureka! Mal is gelukt. Kwam soepel los.

    Wel wat oneffenheden maar daar kan ik volgende keer op letten.
    Plug is ook iets omhoog gekomen. Dus tegendeel zal iets meer dan helft omvatten.

    Begin is er. Wax van Joël werkt prima.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
    Ramses, tjarko, femmo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    En de volgende is ook aan het uitharden. Ff doorpakken nu we tot 1 Juni niet kunnen vliegen. Morgen 2e helft van 1e mal. Dan is eerste set compleet en kan ik eerste afdruk maken.

    [​IMG]
     
    Ramses, femmo, juwi en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    En weer een update. Door het thuiswerken is er wat meer tijd over om "zo nu en dan" iets aan de hobby te doen. Was bezig met het maken van mallen onder begeleiding van Joel.

    E.a. lukt maar matig. Het maken van mallen is echt iets wat je vaak moet doen met de perfecte materialen.
    Onderstaande mal ik wel losgekomen van de plug, maar aan de randen is de mallenhars meteen afgebroken. Ik had kennelijk met micor ballons / poeder een ruwe laag moeten creeren aan de achterzijde van de mallenhars. Dat heb ik bij de volgende mal meteen gedaan.

    [​IMG]

    Ziet er wel profi uit. Maar als deze onderdelen zijn matig.

    [​IMG]

    Dit onderdeel is redelijk uit een andere mal gekomen maar hiervan breekt de gelcoat af.

    [​IMG]

    Na extra uitleg geprobeerd om de 2e helft van de mal te maken voor het richtingsroer.



    Total failure. Geen idee wat er misgaat. De profi wax gebruikt en de mallenhars zoals eerder. Een grote harde plak en mijn plug is stuk.

    [​IMG]

    Ergo, op deze manier "even" een paar onderdelen maken voor de EV_55 is een nogo. Volgens Joel heeft het hem 7 jaar gekost om e.a. te perfectioneren.

    Ik ga verder met direct printen van negatieve mallen en daarin dan lamineren. Met of zonder vacuum zal moeten blijken. De mallen route kost te veel tijd (en is best kostbaar).
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2020
  5. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Brabant
    Dapper dat je dit alles met ons wilt delen Matthijs! Houd de moed erin!

    Vriendelijke groet, Jurgen
     
    Ramses vindt dit leuk.
  6. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Heeze
    .
    Vind ik ook, nieuwe moed en andere methode :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  7. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Ik print ook mallen voor het vacumeren en voor motorkappen. Bij het vacumeren kan je alleen met top foie werken en niet met een zak. Ik moet de mal voor het vacumeren ook opvullen. De eerste keer, 3D print huid van 3mm, gewoon het honingraad zichtbaar.

    Ik kijk af en toe mee met je draadje en vraag me af gebruik je naast was ook PVA (Poly Vinly Alcohol). Dit is een extra lossingslaag. Als de mal moeilijk lost gewoon in water gooien en een uurtje wachten. De PVA lost op en komt dus je moedermal los.

    Negatieve mal printen heeft mij nog nooit een goed product opgeleverd.
     
  8. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    België
    De aanhouder wint zeggen ze,...
    volhouden het is een veel te mooi model om het op te geven Matthijs.

    @ ray: het gebruik van PVA is dat één laag neem ik aan, maar hoelang kan je best wachten voordat je met glas en epoxy erin verder kan??
     
  9. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Ik doe een dunne film, met een sponsje, en deze is droog na 15 tot max. 30min.

    Mocht je niet zeker zijn dan een wat dikkere laag en deze drogen met een föhn. Niet direct de föhn op je product richten maar de omliggende lucht warm maken. Je ziet de PVA drogen (van water naar matte oppervlakte). Misschien even een proef je doen;). PVA in de mal, drogen en PVA er weer voorzichtig uithalen met je nagel. Gaat dit goed dan de mat wassen met water.
    Je kan de normale procedure doen. Waxen (was laag) en PVA aanbrengen/drogen en hopla je kan een product maken.

    Tip: mocht je mal afplakken voor het gel-coat aanbrengen dan de deelranden waar plakband zat weer met PVA behandelen als jet het plakband weggehaald hebt.

    Gaat goed komen.

    Enkele voorbeelden.
    20181130_150401.jpg
    Na spuitplamuur Motip
    20190627_113635.jpg
    20190718_130445.jpg
    Mallen klaar
    20190811_161228.jpg
    Eerste romp.

    Nog een voorbeeld voor YRM AN-2.
    20191130_155952.jpg
    In de 2K lak. Moet nog gepoetst worden.
    20200321_161028.jpg
     
    freekt vindt dit leuk.
  10. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Dank voor alle aanmoedigingen. Ik ga zeker verder en deze kist gaat vliegen! (Misschien zelfs wel dit jaar).

    Kan je dit wat toelichten. Dit ging me iets te snel.

    Nee, PVA heb ik niet gebruikt. Die profi wax zou genoeg moeten zijn. Maar ga het zeker kopen als ik nog weer mallen ga maken.

    Ben nu aan het printen. Als die mallen gereed zijn, ga ik eerst wat testjes doen om een goede werkwijze te vinden met onderdelen die makkelijk loskomen. Mogelijk ook PVA kopen.

    Wordt vervolgd......
     
  11. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Dit schiet lekker op. Printer draait dag en nacht en eerste helft zit in elkaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
    tjarko vindt dit leuk.
  12. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Kijk dit is wat ik bedoel.
    20200327_132204.jpg
    Radiateur van de DRCK Fokker D-VII.

    Achterzijde volgegoten met PU. Eerste testen zag je dus de honingraad structuur terug. in het gevacumeerde product.
    20200327_132212.jpg

    Dus wat ik wil zeggen is dat als je bv een negatief geprinte roer mal in een zak doet je de binnen structuur terug gaat zien als je deze niet opvult.

    Wat je geprint hebt ziet er goed uit. Hoe zien de overgangen van bv. horizontaal naar verticaal bij het stabilo eruit?
     
  13. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Ahh nu snap ik um.

    Denk wel dat een extra buitenrand dus 3 ipv 2 hier wonderen doet. Maar ga het zien.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  14. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Update

    Ik heb afgelopen dagen, tussen de bedrijven door, de mal afgemaakt. Paar lagen spuitplamuur en schuren. Daarna laag "auto-K" hoogglans wit. Tenslotte 2 lagen hoogglans 2K lak. Veel lagen wax en gaan met die banaan.

    Het houten blokje aan de bovenzijde is de aansluiting waar de horizontal stabs komen.

    [​IMG]

    Mal zag er goed uit vond ik zelf.

    [​IMG]

    Lamineren & vacuum zak eromheen (die te klein bleek en dus niet overall aanlag tegen de mal.

    [​IMG]

    Ja, je kunt 3D geprinte onderdelen gebruiken voor vacuum bagging. Zolang ze maar luchtdicht zijn, dat is essentieel. De vacuumkrachten komen dan alleen op de epoxy terecht. Is je 3D print onderdeel NIET luchtdicht, komen de vacuumkrachten op het onderdeel en trek je het zonder meer kapot (schrijf het krachtenevenwicht maar een op, dan blijkt e.a. te kloppen).

    Resultaat is super! Perfect glad aan de buitenzijde.

    [​IMG]

    Nu uitharden en snel de mal voor de andere helft maken. Daarna nadenken over spanten en andere verstevingen.

    Wordt vervolgd.....
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
    juwi, Ramses, femmo en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Ondertussen staat de printer dag & nacht aan en rollen er langzaamaan meer mallen uit de printer.

    Hieronder de 2 helften van de hor. stab. De kleurverschillen komen doordat ik allemaal restjes PLA aan het opmaken ben. Had best nog wat rollen met kleine stukjes en kleuren die ik toch niet gebruik. Maar gros van het printwerk gaat in budget zwart en die zwart blijkt ook nog eens goed te schuren. De onderste mal is na 1x schuren, spuitplamuur, schuren en aflakken al gereed (op dat kleine naadje na). Dat viel best mee.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd....
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
    juwi, femmo, Bart83 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Beide mallen voor hor. stab zijn gereed. Dus meteen ingezet. Epoxy hard uit nu.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
    femmo en De Mol vinden dit leuk.
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.410
    Locatie:
    nuenen
    Spannend!
     
  18. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    (Deels) gelukt!

    Lossen uit de mal ging soepel. Popte er zo uit.
    De haakse randen zijn niet zo mooi geworden. Daar is de epoxy met glasvezel niet goed in gedrukt door het vacuum. Volgende rond gaat daar eerst een papje van epoxy met micro balloons in.

    [​IMG]

    Met dremel de randen eraf.

    [​IMG]

    En maar meteen aan elkaar gemaakt. Dit is een proefonderdeel omdat de haakse randen niet goed genoeg zijn. Paar uur in de mal gezeten en nu eruit. Is echt gaaf aan het worden!

    [​IMG]

    Super stevig nu het een koker is. Een spantje op 1/3 van links zou wel verstandig zijn. Zeker omdat de hoogteroer servo *in* een van deze delen moet komen.Dan is dat spantje vast een eerste deel van een bakje.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
  19. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    2e helft ook klaar.
    Eens kijken of het lukt om in dit Paasweekend het 2e deel te lamineren. Dan begint het echt ergens op te lijken.

    [​IMG]

    En nog 2 fotos van het totaal. De nieuwe staart naast de bestaande romp (zonder staart, die ben ik vergeten op de foto te zetten).

    [​IMG]

    Ik verwacht dat de nieuwe constructie een stuk steviger is en ook nog eens lichter. Een paar 100 gram besparen zou erg welkom zijn.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd......
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
    Ramses, freekt, tjarko en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Hor. Stab. gereed.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
    Eindresultaat = 23 gram. Oke-isch, maar kan lichter volgens mij. Rechter hor. stab is inmiddels aan het uitharden. Daar zou ik < 20 gram moeten uitkomen.

    Volgende keer scharnieren erin lijmen voordat ik de 2 helften samenplak.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2020
    tjarko, femmo en juwi vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina