Bouw Evert Kreulen bootje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door De dobbe, 12 apr 2020.

  1. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    9DAD4F3E-A98C-4C98-A1BD-129463CCC7F7.jpeg Okay Bas, kunststof is wellicht beter, zal kijken of ik nog wat heb.
    Gezocht op MAS...heel aparte roerbevestigingen op een vertikale spiegel. De spiegel op het Kreulen bootje is behoorlijk schuin. En dat oude roer ziet er niet uit, vol deuken, na al die verhuizingen over 60 jaar! Maar als ik het nog meer oppoets is er wellicht wat van te maken. En een beetje nostalgie erbij wordt het wel iets:weetnie:
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Moet gebruikt gaan worden! Bijna een WO1 Dubbeldekker roer!

    Wel kans dat de bevestiging bovenin niet echt sterk is. 1 tik en het breekt. Langere as verzinnen langs het roer.

    Verder! Ja vraagt om ingezet te worden! Top!
     
  3. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Klopt Bas, de soldeerverbinding van het roer- en asblad moet beter!

    Ondertussen ben ik ook aan het nadenken over het dek.
    Er zijn mooie houten dekken met groeven erin te koop....wel erg duur en NIET in Teak.
    Een teakhouten dek lijkt mij wel het mooiste, niet grijs geworden teak zoals bij echte jachten, maar mooi gelakt.
    Nu spelen er twee fabricage methoden bij mij door het hoofd en wil graag jullie advies welke de beste is, of wellicht nog een andere methode die ik niet ken.

    A koop een teakhouten plank en zaag daar stroken van met een dikte van 2 á 3 mm.
    De plank mag niet breder zijn dan 55mm in verband met de grootte van mijn zaagblad.
    Heb dan wel veel verlies door het 2,5 mm dikke zaagblad, maar dat neem ik op de koop toe.
    Vervolgens frees ik de groeven in de stroken, circa 0,5 x 0,5 mm, bijvoorbeeld met een graveer freesje.
    En lijm de stroken rechtstreeks op de spanten.

    B Koop Teak fineer van 0,6 mm dik en frees daar de groeven in.
    Lijm Balsa hout op de spanten en vervolgens lijm ik daarop het Teak fineer.

    De lengte van mijn bootje is te lang voor één frees op spanning op mijn CNC portaalfreesmachine, maar daar verzin ik wel iets op. Bijvoorbeeld doorschuiven.

    Graag jullie advies.

    Groet, Geert
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geert, Als je het echt mooi wilt maken lijm er dan een stevig triplex dekje op en daarover teak fineer. Balsa is veel te zacht en wordt niet strak. Helemaal mooi wordt het als je de teak strookjes rond laat lopen met de huid. Wel extra werk, maar wel scheeps. Je kunt ook overwegen om mahonie strookjes te nemen. Daar zit meer "warmte" in dan in teak. Maar die keuze is heel persoonlijk. Voor het roertje zou ik een langere roerkoning nemen en die minstens tot aan de helft van het roerblad door laten lopen. Zo'n bevestiging met een paar mm aan de bovenkant van het roerblad gaat geheid los en dan moet je alsnog een ander roer maken. Het oude roertje is wel een langere gleuf in te zagen en dan de roerkoning er in solderen. Wil het solderen niet vanwege corrosie aan het blad, maak dan eenzelfde model roer uit een stukje koper- of messingplaat. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat het dek betreft heeft Klaas alles al geschreven.
    Riva Aquarama bouwers zijn er wel op het forum met lerende plaatjes.

    Roer... je kan het blad ook dubbelen uit 0,5 messing om de roerkoning.
    Daarmee krijgt het streamline.
    Heeft het niet de uitstraling van jaren 30 speelgoed, want dat heeft ook wel wat.... maar geeft wel een robuuste constructie.

    Heb de roeren van mijn Heuss uit dubbele plaat om de roerkoning gemaakt. Eerst proefje in karton en satéstok...
    Epoxy, UHU-Endfest in de oven gebakken. Haha. Ben je met 10 minuten klaar.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 19 mei 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Latjes koop je in de handel... en soms een bundel op Marktplaats van een hobbystopper.

    Uiteraard vraagt men een prijs alsof men er patent op heeft... soms ook niet.

    Of je gaat het experiment aan en laat het op UV vaste folie printen. Af te lakken met epoxy clear coat met UV wering. Autolak.

    Maar mahonie fineer kan je ook zeer nauwkeurig met een papiersnijder of langs een stalen lineaal snijden. Niet alles moet of hoeft per CNC immers?

    Middagje therapeutisch repen jassen is ook wel eens goed voor modeloverdenkingen!

    Zen en de kunst van het repen snijden!
     
    De dobbe vindt dit leuk.
  8. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Heb inmiddels de spiegel verdikt met triplex met daartussen een montageplaat voor het roer.
    Ik vind het wel leuk om dat hele oude roer weer te gebruiken, is als enige overgebleven. Heb er vroeger regelmatig mee gevaren en is heel gebleven. Maar ben het nu helemaal met jullie eens dat de verbinding van de roerkoning (heb gegoogled naar dit woord haha) aan het blad beter moet.
    Ook heb ik na een paar schuurbeurten vandaag een dun laagje epoxy aangebracht om kleine oneffenheden glad te strijken. Met oude "bank" pasjes gaat dat prima.
    Maar was kennelijk niet snel genoeg. De 30 min Z epoxy begon op het laatst al wat uit te harden, het werd hele taaie stroop.
    Door het warme weer??? want ik deed het buiten. Het was nl volgens mij ruim binnen de 30 minuten. Helaas wat extra schuurwerk.
    En...wederom via google een medeforum lid ontdekt die in 2012 een Evert Kreulen bootje ging restaureren. Heb gereageerd, want hij heeft meer info van vroeger over de boot
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... tijdig doorhebben, wanneer het onwerkbaar wordt.
    Daarom ook niet te grote hoeveelheden aanmaken...
    Reepje van 5 cm. Maar het was even flink warm... en dan gaat de epoxy als een raket reageren.
    Karbonkels... soms wil het er behoedzaam af met een breekmesje.
    En is het echt geen ponem... op dat moment sloopt aceton het nog... na doorharding niet meer...
    Maar van dit soort zaakjes leer je behoedzaam te werken...

    Mijn vrouw weet wat ze moet doen als ik 'epoxy' roep... bouwhok is dan gesloten voor alle invloeden!
    Haha...

    Met G4 glassen op een zomeravond bij naderend onweer... supervochtige lucht...
    Bij het uitgieten zie je de grotten van Han voor je ogen ontstaan. Haha...
    dat hard dan uit als een raket... Voordeel... snel werken... snel droog...
    Water is de tweede component van polyurethaan... vandaar :)

    Goed bouwwekend!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2020
  10. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    E5425743-B84A-4FC4-BEB5-90A643450766.jpeg Bedankt voor de tip Bas!
    Las net je bericht, gelijk aceton erop, maar ben te laat, het is al kei hard.
    Dus dat wordt schuren. Het was net het laatste stukje, zie foto.
    Dus het valt mee....Alldoende leer ik.

    Fijn weekend,
    Groet, Geert
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, ga dat maar gewoon zorgvuldig vlakken met de schuurlat... denk grit 100 dat haalt mooi af.
    En veel licht er op... en goede rechte en rustige halen. Licht opdat je goed kan observeren wat er gebeurd. En zeer frequent de status checken... tijdig stoppen...
    Zulke hobbels moeten er echt uit... glasspinst... maar zat ook een beetje op de Heuss...
    Netjes bijwerken komt het goed. Wil je geen stof... dan met water schuren/slijpen...
    maar wel oppassen... dat gaat heel snel...
    De Heuss moet ik droog schuren... het zit nog vol detail... dan liever geen slijpwatergeklieder...
     
  12. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Vandaag was het weer goed weer. Dus verder gegaan met het schuren, droog.
    Wat een klus zeg, maar het wordt strak! Speciaal voor de kiel een rechte Alu schuurlat van meer dan 50 cm gemaakt uit Alu vierkante koker 25 X 25 mm. Dubbelzijdig plakband erop en klaar, de onderkant van de kiel is nu mooi recht.

    Nog ff terug naar de Z 30 min Epoxy. Heb nu ervaren dat het uithardingsproces heel anders is dan die van de R&S Lamineer epoxy. En de hoge temperatuur buiten, het was 27 gr., zorgde ervoor dat ik het hele bootje niet op tijd klaar had. Maar goed, flink schuren en het is opgelost.

    “ De Heuss moet je drogg schuren...” De Heuss, wat is dat nou weer...Staat niet in de dikke Van Dale.
    Gegoogled.....en ja hoor op de site “ binnenvaartschepen.nl “ wordt het woord uitgelegd:
    Het achterste gedeelte van de schroefaskoker....Weer wat geleerd!
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Droog... tickvoudjez... haha... telefoonje toetst listiger dan een toetsenbordje...?

    Nat schuren geeft een sediment.
    Keuze tussen stofbende of kliederbende. Maar nat schuren schuurt wel mooier.
     
  14. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    C6E4114C-807D-432C-B92A-802476F21434.jpeg Ja, heb 50 jaar geleden een aantal auto’s opgeknapt. Waaronder een Citroën DS pallas, circa 600 uur in gestopt, en uiteraard nat geschuurd en in een garagebox gespoten met Acrylaatlak! Zeer snel droog!l
    En met een mooi resultaat....een heerlijke auto. Na 6 jaar begonnen mijn handen weer te jeuken en ben toen zo stom geweest om de DS te verkopen om een slechts 3 weken oude uitgebrande CX te kunnen kopen en op te knappen.
    Zie foto’s, een beetje vergeeld helaas.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met een CX heb je geen misser! Tegendeel. Erg mooie auto gevonden.
    Stond verschrikkelijk nader tot Lancia (Fiat). De Gaulle vond die intense samenwerking maar niets
    en schrapte per decreet de deal. Zette beide bedrijven voor een enorme post verliezen op investeringen.
    De Gaulle was geen EU man. Product parallel aan de CX? Lancia Gamma Berlina.
    Pininfarina. Tevoren had Pinin ook een voorstel gedaan bij BMC (UK) het latere Leyland.

    10 jaar in een Lancia Beta Coupé gereden. 10 jaar intensief sleutelen tot mijn rug het opgaf (sleutelen is topsport)
    Nukkig ontdaan van de laatste Beta, maar het moest wel. Auto niet garage gestald... en dat konden ze niet hebben.
    Smolten weg. In 2014 kon ik het niet laten... 2016 technische keuring... en alles op dat punt nagezien.
    20 jaar stilstand betekent dan iedere keerring in een motor zowat moet worden vervangen...
    een remmerij helemaal uiteen moet... In 2017 carroserie volledig aangepakt.
    Nu moet ik de bekleding van de voorstoelen herstellen... nimmer bedoeld om 36 jaar te overleven.
    Houdbaarheids datum was max 10 jaar voorgeprogrammeerd :)

    Mijn twee... bestaat nog als wrak...
    ooit tot concoursstaat gebracht... echt zonde, in verkeerde handen gekomen.
    Toch was er iets bijzonders. De hoes om het reservewiel had ik zelf gemaakt.
    Deze lag nog in die auto. Geheel perfect. En vlagt nu het wiel in Beta nr3
    Is het toch nog goed gekomen...

    IMG_0821.JPG

    Mijn derde Inezione ... grondig onderhanden genomen...
    Maar vraagt altijd wel weer aandacht voor iets dat het begeeft...
    IJsje scharrelen in Gees (Drenthe)

    IMG_1429.jpg


    Vroegâh zat er een grote DS specialist in Drachten.
    Die man is later gestopt. Maar had wel naam en faam.
    Liet nog met trots zijn GS Birotor zien... een veroorzaker van bermbranden
    en verschrompelde kunststof bumpers... de gassen uit de uitlaat waren erg heet...
    was het verhaal...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2020
    verfbrander vindt dit leuk.
  16. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Leuk, leuk, dezelfde hobbies. Maar ik heb er ook veel verschillende (gehad). Alleen schilderen kan ik niet, knoei teveel. Op mijn wensenlijstje staat nog een kleine draaibank, een hebbedingetje. Want voor af en toe is dat handig, maar op MP vragen ze hoofdprijzen, daar heb ik geen zin in. En jij, Bas, hebt een heeeele mooie!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Schilderen is consequent vlakken vullen.

    Goede lakken kiezen die mooi vloeien. Iets verdund zet het zich dan strak.

    Top finish dat kan na een polijstronde of niet... maar dat spuiten geeft dan weer extra dimensie.

    Goede penselen is belangrijk en die naderhand ook goed schoonmaken zonder de haren te knakken.

    Dan slijten penselen op slijtage van de tip.
    Maar ik heb ze nog vanuit mijn academietijd, en in nog steeds goede staat.

    Nylon haar geeft ook
    Goed resultaat en kan wat beter tegen oplosmiddelen.

    Zeep en daarna een beetje conditioner... van moeders de vrouw...
    maar die dat niet altijd.

    Ik heb nu een Teoflux gebaseerde lak van een zaak die nog pigmentvoorraad heeft.
    Wel heeft de lak een lange droogtijd. En dat trekt lang stof aan.

    Een snel uithardende heb je daartoe minder kans.
     
  18. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Het is bijna een maand geleden dat ik wat gepost heb foei Geert.
    Maar heb wel excusses, wat gezondheids problemen, andere bezigheden etc.
    En o ja, heb na 2 ã 3 jaar MP te volgen eindelijk een draaibank gekocht, ben er heel blij mee.

    De romp heb ik verder afgewerkt met schuren, vlakken, Motip spuitplamuur erop, schuren en uiteindelijk met dit mooie warme weer hoogglans Motip wit, rechtstreeks op de filler. Dat kon vertelden ze in de winkel. Foto's komen.
    Door de hoogglans lak zie je meteen dat er nog een paar schuurbeurten nodig zijn. Die bewaar ik tot het laatst, inclusief het spuiten. Eerst de boor verder afmaken, bovendek etc.

    Wel heb ik de boot inclusief motor en accus in het water gehad en heb wat geschoven met de accu's, want wist niet of de positie goed was. Test goed geslaagd.
    Dit heb ik gedaan nadat ik de schroefaskoker heb gevuld met ( verwarmde) vaseline.
    Ik vind wel dat de door deze vaseline de draaiweerstand toch boven verwachting is toegenomen. Moet toch een aantal grammen op het schroefasblad uitoefenen om voldoende koppel te krijgen voor het ronddraaien. Het waterdicht houden kost wat kennelijk.
    Of is vaseline niet geschikt hiervoor???
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Neem i.p.v. vaseline uierzalf. Goede ervaringen mee. Gebruik die van Bogena uit blik. Makkelijk een beetje op te warmen in het dekseltje, opzuigen in een injectiespuit en dan in de askoker spuiten. Milieuvriendelijk en prettig aan je huid. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vaseline is veel te dik. Wat Klaas al schrijft...

    Bij mijn model zullen de buitenste asjes met uierzalf gaan... de midden as op mountainbike olie, maar die as is met oliekeerringen gedicht...

    Proefdraaien op het droge was met motorolie... dat gaat vederlicht... maar mag nimmer in het open water komen.

    Uierzalf is een natuurproduct... zoiets...

    Prima lakstraat volgorde.
    Sterkte met de gezondheid.

    Draaimachine? De Proxon?
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2020

Deel Deze Pagina