Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Het hoekje onder de cockpitkap is afgedicht met balsa. Ik ben begonnen met een papieren malletje.
full

De papieren mal trek je over op balsa en dat snij je ruim uit. Heel veel voorzichtig stukjes wegschuren verder eindig je dan met een mooi passend stukje balsa. Moeilijkheid is dat de kanten niet overal recht lopen, maar een zeker 'helling' moeten hebben. Zoals bijna overal.....
full

De meeste dwarsbalken in de staart zijn gemaakt, alleen het allerachterste stukje moet nog.
full

full

Een potentieel probleem vormt de kromming van de neus.
full

Het inlijmen van alle gordingen is gebeurd met het middendeel goed op de bouwplank geklemd. Na het loshalen van de bouwplank willen de gordingen toch weer graag terug een rechte lat worden. Bij het maken van de linkerhelft van de romp wordt het middendeel uiteraard weer recht ingeklemd. De gordingen aan de andere kant gaan als het goed is ongeveer even hard terugtrekken, zodat het eindresultaat hopelijk een redelijk recht geheel wordt. Maar het is mogelijk dat er enige kromming aanwezig blijft. Hoe we dat oplossen zien we dan wel weer, wordt waarschijnlijk met het inlijmen van één of meerdere schuine latten.

Laatst bewerkt door een moderator:
De laatste schuine latten van de rechterhelft zijn aangebracht.
full

Ik heb geprobeerd met Johannes' methode (gordingen nat maken, daarna strijkijzer erover) de spanning in de gordingen bij de rompneus wat te verminderen. Ik heb het idee dat de spanning net wat minder is, maar hij is er nog lang niet uit. Maar goed, alle beetjes helpen.

Ik heb een soort helling gemaakt waar de romp 'op zijn kop' (eigenlijk op zijn andere zij) in komt te hangen. De romp wordt op de dwarse latten vastgeklemd zodat hij weer goed vlak ligt. Er komen in het achterste gedeelte van de romp nog wat latten bij, die zijn onderweg.
full

full

full

Zow, imposante constructie zeg :cool:

Zou de ARF ook zo in elkaar zitten of zullen ze daar 'wat bochten hebben afgesneden'?
Snap het prijsverschil tussen KIT en ARF in ieder geval een heel stuk beter.

De eerste spanten van de linker romphelft staan erop.
full

In de staart hebben de schuine 'balken' een erg klein lijmvlak met de onderkant van het middenstuk, en de balkjes zijn ter plaatse ook nog eens flink verdund. Dat zie ik wel een keer sneuvelen bij een rotte landing.
full

Voor de duidelijkheid, het gaat om deze balkjes:
full

Ik plak er een stukje 3 mm balsa op, net zo dik als de middenplaat. Zodoende komt er straks veel meer contactvlak met de balkjes aan de andere kant (komen er 'bovenop' in het perspectief van deze foto), waardoor er meer samenhang in de constructie komt en krachten veel makkelijker kunnen worden doorgeleid naar andere delen.
full

De gordingen van de rechterhelft zijn bij spant 1 (voorste spant) deels toch weer losgelaten. De spanning door de kromming in de spanten is teveel voor de kleine lijmverbinding.
full

Het gaat om het onderste en meest rechtse spant in de foto.

Ik wil dit op gaan lossen door een soort driehoekje tussen het spant en de gording te maken waardoor de grootte van het lijmvlak verveelvoudigd wordt. Even kijken of ik er nu goed bij kan, anders komt het wel als hij uit de helling komt.

Alle spanten van de linker romphelft zijn geplaatst.
full

Afgelopen week zijn er aardig wat spullen binnen gekomen voor dit project. Altijd leuk om zulke pakketjes uit te pakken.
full

De gordingen van de rechterhelft zijn bij spant 1 (voorste spant) deels toch weer losgelaten. De spanning door de kromming in de spanten is teveel voor de kleine lijmverbinding.
Stel dat het wél zou lukken om ze vast te lijmen... dan heb je toch een hele flinke spanning in je toestel ingebouwd zitten, dat is toch ook niet echt goed?
Je hebt geloof ik al met water & hitte geprobeerd ze te vervormen... zou het een idee zijn om een paar kerfjes in die lat te maken, en die dan later te vullen met dikke CA, en dan aan de zijkant van die gording een strookje triplex te lijmen, dat in de juiste ronding gesneden kan worden?

Ik weet niet of ik die gordingen wel in wil kerven. De motor wordt straks aan spant 1 bevestigd, dus aan dat spant staat straks een ruime 3 kg te trekken. Ik weet niet of inkerven van die gordingen net daarachter zo slim is. Ik wil sowieso het lijmvlak tussen de gordingen en het spant gaan vergroten om de trekkracht goed door te leiden. En zolang de gordingen aan beide kanten ongeveer even hard naar buiten trekken zal het niet zo'n punt zijn denk ik.

Ik weet niet of ik die gordingen wel in wil kerven.
Nee dat snap ik... maar ik stelde óók voor, om terzijde van die gordingen dan triplex aan te brengen, dat kan ook tweezijdig, en de dikte van dat triplex kan ook alle kanten op.
Een ingekerfde 6x6 lat, met aan weerszijden een strookje 3 mm triplex, heeft toch weinig aan sterkte ingeboet?
Zoals je het nu probeert, wordt die 3 kg thrust uiteindelijk ook maar overgebracht via die minuscule lijmverbinding aan de motorspant. Naar mijn gevoel is dat kritischer dan die latten inkerven en opdikken.

edit - en dat dan nog even afgezien van de opgebouwde spanning in de romp!

Laatst bewerkt:
Je idee van wat triplex aan de zijkant van de gordingen vind ik wel aardig. Maar met mijn eerste oplossing wil ik juist de lijmverbinding sterk vergroten, ik denk dat je die nog niet helemaal ziet. Ik zal binnenkort een fotootje maken met een proefstukje.

WOW

Ooit les in gehad, eerste solovlucht in 1980 in een Ka-7 (hardop zingend en fluitend vanwege de spanning). Wordt vast een prachtig model veel succes !

Ooit les in gehad, eerste solovlucht in 1980 in een Ka-7 (hardop zingend en fluitend vanwege de spanning).
Mijn eerste solo vlucht was in een Ka-8, hardop vloekend op de lierman die me met 140 km/h naar boven jankte :???:.......

Mijn oplossing voor de verbinding tussen de gordingen en spant 1:
full

Al lijkt het niet veel, het lijmoppervlak is hiermee procentueel behoorlijk vergroot. Voorlopig lijkt het goed vast te zitten.

De meeste gordingen zitten op hun plek.
full

Mosterd na de maaltijd, ik kreeg nog een idee...:
In plaats van een 6x6 lat, twee latten 6x3 nemen en die na elkaar lijmen. Dan was die bocht vast wel gelukt (met minder spanning).
Maar, het zit dus vast: gefeliciteerd! :proost:

Een klein filmpje om te laten zien hoe vaak ik naar de schuurmachine loop voor het maken van een simpel 'stokje'. Speciaal voor de man uit het Nieuwe Heilige land ;) (hij begrijpt het zelf wel). De schuurmachine die ik pas heb gekocht heeft zijn geld al goed opgebracht.

De huidige stand van zaken:
full

Wat een prachtige constructie!
Mooi om te zien hoe deze romp zijn vorm krijgt.
Het pasmaken van de stokjes (staven) is veel werk, maar wel zeer belangrijk!
Hiermee bepaal je hoe sterk of zwak je hele constructie wordt.
Uiteindelijk zullen deze gemaakte uren garant staan voor vele uren vliegplezier.

Wat ik op de foto's kan zien geeft mij een goed gevoel.
Trouwens, het bouwtempo ligt best wel hoog!
Verder zo!

Johannes

Johannes, ik ben blij dat jij een goed gevoel krijgt. Je hebt een goed inzicht in deze constructies en kan goed beoordelen of iets goed gemaakt is of niet. Ik probeer alle dwarslatten zo strak mogelijk te plaatsen, liefst zo dat het zonder lijm al blijft zitten. Dan is de krachtenoverdracht ideaal. Alle vlakken moeten goed contact maken, lijm wordt niet gebruikt als vulmiddel. Ik ben daar redelijk zeikerig in. Verder overal een zo groot mogelijk contactoppervlak.

Het tempo ligt inderdaad hoog, ik had van tevoren niet gedacht nu al zo ver te zijn. Dat is niet omdat het minder werk is dan gedacht, het is echt wel heel veel werk om dit te maken, maar meer omdat ik er al meer uren in heb kunnen steken dan verwacht. Het gaat lekker en ik heb er veel lol in. Elke keer wordt ik weer naar de garage getrokken, soms alleen maar om een minuutje te kijken naar de lijnen. Als ik zo doorga heb ik straks alsnog geen winterproject......

Ka-7

ook bij mij is mijn schuurmachine eigenlijk het meest belangrijke stuk gereedschap, in combi met mijn dremel met schuurpapierronddraaiboortjeofhoeheetzoiets?

Als het gereed is voor de winter, bouw je er toch gewoon weer een?

groet
Peter

Pfff, even een dipje zeg. Ik ben nog steeds van die houtjes aan het plaatsen met aan alle kanten moeilijke schuine hoeken. Zo goed als ze in de eerste romphelft allemaal snel en goed pasten (al zie ik nu op enkele plaatsen dat het net niet zo goed paste als ik met uitzicht vanaf de andere kant dacht), zo moeizaam gaat het nu even. Sommige houtjes heb ik 3x moeten maken. Dan ben je op het laatst nog net dat ene kantje aan het tunen, past het elders ineens niet meer, wat verder schuren en het houtje is te kort geworden. Extra moeilijkheid nu is ook dat het wel symmetrisch moet aan de eerste romphelft, als ik nu te veel smokkel worden beide helften niet mooi gelijk. En dat kan natuurlijk niet.
Misschien even aan een ander stuk van de romp verder gaan.

Ach, dit soort dipjes horen er allemaal bij, maar het ging totnutoe zo ontzettend lekker.....

KA-7

Raymond,

als ik zo´n dipje heb, ga ik over op kartonnen (tekenpapieren) malletjes. Wat ik ook wel eens doe, is het ´te korte´gedeelte opvullen met balsa van 1 of > mm. Heb nog niet bemerkt dat dit in de sterkte scheelt.

Rustig verder, elke avond één houtje.

suc6

Peter

als ik zo´n dipje heb, ga ik over op kartonnen (tekenpapieren) malletjes. Wat ik ook wel eens doe, is het ´te korte´gedeelte opvullen met balsa van 1 of > mm. Heb nog niet bemerkt dat dit in de sterkte scheelt.
Kartonnen malletjes hebben hier geen zin doordat werkelijk geen enkele hoek 90 graden is. Alle zijkanten moeten anders, niet alleen de voorkant heeft vreemde hoeken. Passen, schuren, passen, schuren (repeat 8x) is het enige dat werkt.
Balsa ertussen doe ik niet zolang ik nog hout heb. Als een houtje te kort wordt maak ik een nieuwe. Deze houtjes komen op de plek waar de krachten op de schaats en het wiel bij de landing de rest van de constructie in worden geleid. Daar heb ik liever geen balsa vulstukjes tussen.

Back