Bouw klassieke S-spant hulp gevraagd

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Roelvaneerd, 26 dec 2019.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Erik, ik begrijp je gedachte wel, maar zo eenvoudig is het in mijn ogen toch echt niet. Dit bootje is ergens in de orde van schaal 1/10. dan zit je met een factor 10 verschaling tussen oppervlakte (zeil) en inhoud (gewicht). bijvoorbeeld bij het model van een draak 1/10 zou je de romp lichter kunnen bouwen dan het origineel en de gietijzeren kiel kunnen vervangen door een loden. Dan kun je het contragewicht (kiel) ongeveer twee keer zo zwaar maken als in werkelijkheid (relatief dan natuurlijk), maar dan heb je nog steeds 5 keer te veel zeiloppervlak voor je contragewicht. Je kunt dan nog wat smokkelen met je waterlijn, maar dat moet je ook willen en heeft ook consequenties voor het vaarbeeld. Wat Roel en Ard doen is in mijn ogen dus heel zinvol en zelfs noodzakelijk.
    groet
    Hay
     
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    wat ik wel met Erik eens ben, is dat je niet perse alles hoeft uit te rekenen. de romp bouw je toch, en als die waterdicht is, kun je hem laten drijven met gewicht er in tot je helemaal op trim ligt. je weet dan precies hoe zwaar je kiel moet zijn, en waar het zwaartepunt moet liggen. daarna ga je de kiel bouwen, of twee versies kiel.
     
  3. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Hay en Eric, leuk dat jullie de bouw volgen.
    Ik zag dat jullie zelf ook behoorlijk wat ervaring hebben met modelbouw. Mooi om te zien hoe iedereen zijn eigen ideeën en wensen heeft.
    Ik heb zelf erg veel gebouwd in het verleden, van zeilbootjes tot hydroplanes, en van tamiya wagentje tot eigen transmissie bouw. Het belangrijkste is dat iedereen werkt op de manier waar hij of zij het meest comfortabel mee is. Als kind flanste ik wat in elkaar en keek of het werkte. Nu bereken ik e.e.a. graag, en maak liefst in cad een tekening voordat ik ergens aan begin. Beide manieren werken vaak, en falen soms.

    Ard heeft weer wat kunnen doen aan "Cindy". De lijnen van de romp beginnen nu langzaam zichtbaar te worden.

    Toelichting van Ard:

    "Het aanbrengen van de gangen richting dek verloopt naar wens.
    Het zijn wel de meest bewerkelijke latjes want ik moet ze naar voren en achter taps schaven met op ieder spant een bepaalde breedte.

    Daarna kan ik de kiel gaan dichtmaken.Die latjes behoeven niet taps gemaakt te worden.

    Ard" IMG_20200123_152039351.jpeg

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bert V vindt dit leuk.
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dat is goed te zien, zeker bij de boeg heb je weinig hoogte meer over, als je kijkt wat je midscheeps nog in moet vullen.
    succes; wordt vast en zeker prachtig.
     
  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Scherp gezien van die geringe hoogte in het voorschip!Die beschikbare hoogte was het gevolg van de gekozen positie van de eerste gang in de kim.Die positioneerde ik zo dat ik goed uit zou komen bij de kiel zonder vervelende buigeffecten in 2 richtingen .Maar hetzelfde gold ook richting dek .Ook in die latjes zit dat nu een beetje, maar is behapbaar.
    Ik heb nog even gekeken naar die eerste gang en had er misschien een beetje meer buiging in kunnen brengen om voor meer hoogte te krijgen maar dat had voor 0.4 mm (een potloodschrap!) bredere gangetjes gezorgd.Nu moet ik ze naar 2 mm schaven anders 2.4 mm.Het blijft priegelen.Denk hieraan als je met de eerste gang in het midden begint.
    Ik heb ook nog mijn 52 jaar oude Jubilé (lengte 170 cm) bekeken.Daar moesten de gangen van 15 mm naar 5 mm teruggeschaafd worden voor.
    "Ieder voordeel hebt zijn nadeel ", zei eens een voetballer...
     
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ard, mag ik je even om advies vragen; 'off topic' zogezegd. Ik heb inmiddels ook een 'Slice' op de bouwplank staan en wil beginnen met planken. nou heeft die een vrij scherpe kim. Die bepaald in mijn ogen de eerste plank, en van daar uit naar boven en beneden op maat schaven toch? Ook als dit eigenlijk niet ideaal uit komt (boven de kim moet ik achter veel meer wegschaven dan voor en onder de kim andersom). Een plankrichting, die bij de kim niet strookt lijkt me zowel technisch als optisch niks, dan krijg je dat 'gerommel' waar je het eerder over had.
    Ik hoor het graag als je een andere mening hebt.
    groet
    Hay
    p.s. ik zal over deze bouw ook maar een draadje beginnen. altijd leuk. iets voor vanavond
     
  7. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Weer een update van het beplanken.

    Toelichting van Ard:
    "Het beplanken van de zijkant voorloopt naar wens.De bovenste gangen zitten er op zoals je op de foto's ziet. Tevens ben ik al begonnen met de latjes tegen de kiel.

    De overgang romp naar kiel tpv de doorvoering van de roerkoning is er goed uitgekomen.

    De voorsteven wil ik afwerken met een essenhouten stripje dat nog gezaagd cq geleverd moet worden.

    Ik heb tevens al een begin gemaakt met het schrappen en schuren van de romp.

    Ard"

    IMG_20200131_173155321.jpeg IMG_20200131_173137246.jpeg IMG_20200131_173206872.jpeg

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Ard en ik hebben besloten om het gedeelte van de kiel niet verder te beplanken met dezelfde latjes, maar met mahonie plaat.

    De redenen daarvoor zijn omdat in de kiel vorm geen moeilijke bollingen meer zitten, maar belangrijker nog, het waterdicht maken en verstevigen aan de binnenkant een stuk makkelijker word. De ruimte onder in de kiel is krap, en dus lastig om het glasvezel (ter versteviging van de romp) goed aan te brengen. Met plaatmateriaal besparen we onszelf dus een hoop werk.

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    I doubt it! En toch zit er heel subtiel wel ronding in. Dus, gewoon door blijven beplanken, dat is echt het snelste en mooiste. Ik begrijp dat je graag verder wilt werken naar eindresultaat, maar de eenmaal ingeslagen weg is goed. Niet onnodig afwijken dus.

    Trouwens, het glasweefsel aan de binnenzijde hoeft ook weer niet super strak aan te liggen. Even van te voren kwasten met epoxy en na het aanbrengen van weefsel wederom kwasten. Achteraf kun je altijd nog even aanstippen met opgedikte epoxy (micro-balloons, katoenvlokken). Vooral de hoekjes waar water in kan blijven staan goed kwasten. Destijds heb ik de spanten van mijn S-spant voorzien van doorvoer-gaten, zodat water door de romp kan lopen, zonder op ik weet niet hoeveel plekken te kunnen ophopen. Op het laagste punt kun je vervolgens gewapend met spuit en silliconenslang het water in één teug wegzuigen.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020
  10. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
     
  11. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Eric, Na passen en meten bleek er nog 1 extra gang nodig om een vlak stuk plaat goed aansluitend te kunnen monteren. De plaat is met epoxy verlijmd, dus afdichting en sterkte is meteen geen probleem meer. IMG_20200202_153024692.jpeg

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    mac vindt dit leuk.
  12. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Die, wat ik sluitplaatjes zou willen noemen, heb ik aan de binnenkant voor het vastlijmen over het gehele oppervlak met epoxy behandeld .Hierbij nog wat foto's van de stuurboord kant.Op de ene foto wordt de vorm afgetekend langs een strooklatje.
    Op de andere foto op de kiel gelijmd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wauw, wat mooi!
     
  14. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Ard heeft de romp beplanking zo goed als klaar. Het aanbrengen van een mahonie houten plaat op de spiegel en een buitensteven in essenhout monteren rest nog. Daarnaast kan begonnen worden aan het maken van het roer. IMG_20200206_182455846.jpeg IMG_20200206_182559904.jpeg

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. Roelvaneerd

    Roelvaneerd

    Lid geworden:
    26 dec 2019
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag ga ik de romp ophalen bij Ard, en zal ik zelf de rest van de bouw voortzetten.

    Zonder de hulp van Ard was het zeker weten niet gelukt om deze romp zo mooi te krijgen.
    Ard heeft behoorlijk wat aanpassingen moeten doen en aanvullende delen moeten maken om goed te kunnen bouwen, en het lijnenspel van deze romp volledig tot zijn recht te laten komen.

    Ik hoop deze komende zomer samen met Ard, en natuurlijk andere rc zeilers samen een middagje te kunnen gaan zeilen.

    "Cindy" (Is de originele naam, definitieve naam nog niet bekend), zal niet competitief zijn, maar hopelijk wel de show stelen...

    Hieronder de foto's van de steven lat. Het echte voorbeeld en een foto van de constructie.

    Roel anker_434_03_big-600x200_c-1.jpeg IMG_20200207_162405031.jpeg

    Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    eric_laermans, wim bakker en Bert V vinden dit leuk.
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Het wordt wel erg mooi zo heren!!
     
  17. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ik kon er bijna geen afstand van doen...:(
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat wil ik graag geloven Ard :D.
    Super mooi en netjes zoals je dat allemaal gedaan hebt :worship:.
     
  19. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Sorry een ieder verkeerde knop
     
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    begrijpelijk.
    "met gepaste trots" heet dat toch :bye:
    ben heel benieuwd hoe fraai dat gaat uitzien als er een mooie laklaag op zit.
     

Deel Deze Pagina