Weer eens een update hier over de vorderingen van de bouw.
Na vele blanke lak lagen ben ik nu tevreden met de oppervlakte ruwheid. Perfect word het niet, maar geen stofjes, druppels of grove oneffenheden meer.
De kiel met ballast is ook strak genoeg, en staat nu in de eerste laklaag.
Het roer is gemaakt en is gegrond.
Het huidige gewicht van de romp met roer en stuurservo is nu 1640 gram.
Tijdens een eerste tewaterlating heb ik met behulp van accu's het maximale toe te voegen gewicht proberen te bepalen.
Het ideale gewicht nog toe te voegen is 250 gram. Dan ligt de romp mooi in het water.
Het maximale gewicht is toch wel 400 gram extra. Dus niet veel ruimte meer, maar dat was vooraf bekend.
Het CG ligt precies midscheeps, en als ik ip dat punt een zijwaartse kracht uitoefen op de romp in het water, dan draait de romp niet, dus mijns inziens is dit ook meteen het centrum, verticaal gezien, van het zeil oppervlak.
De werking van het roer is verbazend goed.
Met een minimale uitslag zie je bij de laagst mogelijke snelheid een sterke draaiing. Hier ben ik erg blij mee, want met die lange romp en kiel, was ik bang dat het roer niet voldoende invloed zou hebben tijdens overstag gaan bij weinig wind.
Al bij al ben ik erg tevreden, en is het nu al een mooie verschijning op het water.
Nu wachten op de latjes voor het dek, en het zeilenplan gaan maken.
Sent from my SM-J330F using
Modelbouwforum.nl mobile app