Bouw klassieke S-spant hulp gevraagd

dat is een uitdaging die ik ooit nog wil uitvoeren; mijn plakhouten draak op schaal 1:10 nabouwen. Die S-spant van Roel komt erg in de buurt, maar ik wil het dan ook echt met plakhout (=fineer).
 
De vorderingen bij daglicht deze keer.
De Dumas staining aangebracht met enige twijfel.
Na het aanbrengen schrok ik wel wat van het effect. Mijn romp is nu oranje...
Voor mijn gemoedsrust maar even gaan zoeken op internet naar bevestiging dat dit zo hoort. Gelukkig schreef iemand, die overkomt als ervaren, dat dit de bedoeling is. Zodra mijn proefstuk droog was, een blanke lak laag aangebracht. Het resultaat was schitterend.
Maar eerst de foto's van de gestainde romp...
20200321_175214.jpeg
20200321_173539.jpeg
20200324_162927.jpeg
20200324_161526.jpeg
 
dat is wel de kleur die je wil hebben. prachtig, lijkt wel alsof het lichter is geworden. ik was bang dat het nog donkerder zou worden en dat het dan zo'n diep donkerbruine kleur zou worden, maar dat is gelukkig zeker niet het geval.
ben benieuwd naar het gelakte resultaat!
 
En nog een tip: als je tussen de laklagen wil schuren, ben dan heel voorzichtig, want als je door de lak heen schuurt krijg je geheid kleurverschillen, omdat je dan ook een beetje van het gestainde hout weg schuurt
 
Goeie tip Hay, bedacht ik me idd ook.
Eerst wat laagdikte opbouwen, en dan steeds matteren vóór de volgende laag.

Ik heb trouwens de Dumas poeder aangemaakt met 300 ML bronwater. Daarmee kan je volgens mij wel tientallen rompen stainen, dus als iemand het wil gebruiken, dan is dat geen probleem.
 
Weer eens een update hier over de vorderingen van de bouw.
Na vele blanke lak lagen ben ik nu tevreden met de oppervlakte ruwheid. Perfect word het niet, maar geen stofjes, druppels of grove oneffenheden meer.
De kiel met ballast is ook strak genoeg, en staat nu in de eerste laklaag.
Het roer is gemaakt en is gegrond.

Het huidige gewicht van de romp met roer en stuurservo is nu 1640 gram.
Tijdens een eerste tewaterlating heb ik met behulp van accu's het maximale toe te voegen gewicht proberen te bepalen.
Het ideale gewicht nog toe te voegen is 250 gram. Dan ligt de romp mooi in het water.
Het maximale gewicht is toch wel 400 gram extra. Dus niet veel ruimte meer, maar dat was vooraf bekend.

Het CG ligt precies midscheeps, en als ik ip dat punt een zijwaartse kracht uitoefen op de romp in het water, dan draait de romp niet, dus mijns inziens is dit ook meteen het centrum, verticaal gezien, van het zeil oppervlak.

De werking van het roer is verbazend goed.
Met een minimale uitslag zie je bij de laagst mogelijke snelheid een sterke draaiing. Hier ben ik erg blij mee, want met die lange romp en kiel, was ik bang dat het roer niet voldoende invloed zou hebben tijdens overstag gaan bij weinig wind.

Al bij al ben ik erg tevreden, en is het nu al een mooie verschijning op het water.
Nu wachten op de latjes voor het dek, en het zeilenplan gaan maken.
20200412_112415.jpeg
20200415_190229.jpeg
20200415_190308.jpeg


Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
ik denk overigens dat je wel iets speling hebt qua gewicht. vind haar op de foto's best hoog op het water liggen. is dat met of zonder die 250 - 400 g?
 
dat snap ik, maar ook dan denk ik dat je nog iets speling hebt, omdat het wit van je onderwaterschip aan de voorkant iets vrij komt. meer dan achter in ieder geval. Ze ligt nu op de waterlijn zoals dat soort schepen normaal liggen als de mast er nog niet op staat. die geeft voorin dan net dat laatste beetje gewicht. In het echt, voor een bootje van die maat (10 meter, rond de 2 ton) is een mast rond de 35-50 kg. Wat ik ook altijd meereken bij dit formaat is het gewicht van de bemanning. Dat is niet meegenomen in de berekening van de CWL, maar bepaald in werkelijkheid natuurlijk ook het vaarbeeld, omdat je nu eenmaal niet zonder bemanning vaart. met jouw schip zijn dat in het echt al gauw 3-4 personen. dat is 300 - 350 kg. Op schaal 1:10 is dat 300 - 350g. Dat mag je er dus gewoon bijleggen zonder dat je het vaarbeeld negatief beïnvloed. sterker nog; het wordt er natuurgetrouwer door.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
 
Ik zou zeggen dat de schaal ongeveer 1:14/1:15 is.
Ben het met je eens dat de diepgang bij dit soort boten sterk varieert, door allerlei zaken zoals belading. De boeg een paar millimeter dieper kan wel, maar bij 300 gram extra, dus 2300 gram totaal, lijkt de romp zijn "ranke uiterlijk" te verliezen.

Sent from my SM-J330F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Back
Top