Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Dag Willem,het zijn de nippels van 5mm die er nu in zitten.
Het ballastsysteem is in z'n gehaal 1,5mm verhoogd door onder de 10mm pvc grondplaat aan elke zijde een pvc stukje te lijmen.Deze zijn net zo breed als de grondplaat.Door die zeer kleine verhoging is het nu doenbaar om de darmpjes aan te sluiten,maar het blijft moeilijk.
Ik moest ook de centerpunten v/d uitgangen v/d spuiten op de binnenzijde v/d romp aftekenen.Dit was ook niet zo eenvoudig.De 2 pistons eruit gehaald en dan met een lange priem van 2mm,waarvan de punt zeer scherp gemaakt was,verwarmd met de gasbrander,en dan heel voorzichtig door de uitgang v/d spuit een puntje in de romp priemen.Dan het hele ballastsysteem eruit gehaald en weer met de warme priem de gaatjes door laten smelten.Naderhand kon ik dan de romp omdraaien(op z'n kop) en de priemgaten doorboren met een boortje van 4mm.Dan de draad van M5 erin.Kon dit zomaar niet doen langs de buitenkant,daar ik anders blind aan't boren was.Op de fotos zie je een heel kleine afwijking van de spuit tov de nippel.Dit kwam door die hele dunne priem.Met een dikkere was dit niet gebeurd.
Bij een dikkere priem had ik zeker de wanden v/d uitgang v/d spuiten beschadigt door de hitte
Grtjs,Marc.

Laatst bewerkt:
Duidelijk Marc,
Ik heb er nog geen ervaring mee vanzelf, ik ga het tegenkomen.
Blijf het leuk vinden. zeer zeker het bouwen ervan.
Groet Willem

Goedemiddag,
voormiddag de mal waterpas opgesteld,afsluitblokjes erop geklemd.
Slooplood juist afgewogen,rekening houdend met het drijfvuil op het lood.
Een oud kasseroltje gebruikt bij het smelten op een klein campingvuurtje.Tevens met een gasbrander continu het lood van bovenaf bij verwarmd.Na het smelten van het lood nog een 10min doorverwarmd en met een oude lepel het bovendrijvend vuil eraf geschept.
De mal ook goed verwarmd en dan het lood vlot erin gegoten.Deze handeling 2x gedaan(l en r ballast).
De ballasten gingen vlot uit de mal,na stollen en afkoelen.
De dampen die vrij kwamen met smelten deden mij geen goed.Had enkel een masker wat ik gebruikte bij de Covid periode.
Foto's zal ik straks posten,over het verder verloop v/d bouw.
Grtjs,Marc.

Laatst bewerkt:
Ben er weer.

De ballasten gegoten en gepast onder de boot.Fout!
De fout is gebeurd in het begin v/d bouw.
Onder de Dibond plaatjes(voor de ballasten te dragen) zijn 2 pvc zadels gelijmd.Heb er 2 op elkaar gelijmd(pvc van 10mm dik),met de gedachte dat ik dan ruimte genoeg zou hebben voor de gaten te boren.Blijkt dat de ballasten nu elk,2cm te lang zijn.
De ballasten dan maar ingekort op de cirkelzaag.
Dit verlies aan gewicht wordt goedgemaakt bij de voorste en achterste ballast.De boot moet zeker niet inboeten aan de dwarse stabiliteit.
De ballasten heb ik dan voorzien van 2 lagen primer voor non-ferro metalen.Lood kan nml oxyderen onder water en in vochtige ruimtes.
Nog enkele foto's.
Grtjs,Marc.
PB301808.JPG
PB301809.JPG
PB301810.JPG
PB301811.JPG

Laatst bewerkt:
Dag Marc, zijn netjes geworden die lood-broodjes.
Ik ben even kwijt (foto's kon ik het ook niet terug vinden) de 2 zadels onder het dibond plaatje.?
Waren die voor het lood vast te zetten of dienen ze ergens anders voor.?

Groet Willem

Klopt Willem.
Zo kunnen de plaatjes de ballasten dragen.
Het monteren v/d ballasten ga ik nu (vanavond nog)doen.
Foto's zullen ook weer volgen.
Grtjs,Marc.

Waarom is lood van 2cm dik zo moeilijk te boren?Terwijl het eigenlijk een zacht non-ferro metaal is.
Een gaatje van 3mm geeft al serieuze problemen.De boor zet zich voortdurend vast.
Grtjs,Marc.

Allerhande klusjes gedaan vandaag,in het huis.
Nu weer tijd voor de hobby.
De ballastplaten zijn geboord volgens de wijze van Willem(dank voor de tip).Dit ging nu zonder problemen en weer wat bijgeleerd.
Heb wel de ballastplaatjes en de gondels moeten demonteren.
Omdat de inox vijzen veel te lang zijn heb ik met een oud stukje U-profiel de vijzen op maat geschuurd op de schuurschijf.Zo past de moer altijd terug op de draad.
Heb nu een verschil van 5gr in de ballasten.Dit is te verwaarlozen bij een Stroep.
Ik ga nu het ballastsysteem er terug uit halen,omdat ik de kleine nippels nu van vlas en vet ga voorzien.Deze zijn dan waterdicht.Het ballastsysteem gaat er dan terug in en dan gaan we de boot testen in 10cm water.Waarom zo weinig?Wil er mij van verzekeren dat het ballasten goed werkt.
Het foto toestel staat dan ook onder water om het ballasten te filmen.Kan er dan snapshots van nemen om deze hier te plaatsen.
Heb ook een tooltje gemaakt gemaakt om de silicone darmpjes heel haaks te snijden.Als je dit met een mesje of schaar doet,zijn deze rond.Wil dat ze volledig aansluiten met de bodems v/d spuiten.
Zal er ook wat foto's van posten.
Nu de foto's v/d ballasten.
PC011812.JPG
PC011816.JPG
PC011817.JPG
PC011818.JPG
PC011819.JPG
PC011820.JPG
PC011821.JPG
PC011822.JPG

Netjes gemaakt weer.
Succes met het ballasten, zal zeker lukken.
Ik heb zelf nog een stuk pvc schuimplaat van 5mm dik besteld , om het techrek enz van te maken.
Kan het altijd verlijmen naar 2x 5mm.of meer
Krijg er steeds meer zin in om te beginnen. (onderdelen bestellen is ook voorpret toch)
Groet Willem

Leuk te horen Willem.
Is idd fijn om al die materialen bij elkaar te zoeken,die je zowat overal kan vinden.
Heb hier nog een hoop pvc plaat liggen van 1Omm.Heb die eens gekregen van een dhz zaak,die gingen verbouwen.Nu jaartjes verder maak ik er nog altijd gebruik van.Zoals je aangeeft,kan je die 5mm plaatjes na wat opschuren met cyano acrylaat lijm(seconden lijm)perfect lijmen.Is dan ook niet meer los te krijgen.Er is wel geen tijd voor correctie.
En zo wordt de hele Stroep gebouwd met allerhande materialen die voorhanden zijn.
Dit is het leuke ervan.
Grtjs,Marc.

De eerste waterdichtheids testen gedaan.
Afsluitdeksel achter,voorste dome,stoppen schaatsen,en doorvoeren bedrading motoren,allemaal waterdicht.
Het voltrekken tot de max ballast v/d spuiten verliep moeiteloos.Het uitblazen van het water,ging ook heel goed.Zelfs geen enkel luchtbelletje in het ballastwater.
Op de eerste foto's zie je dat de boot zich opricht a/d voorkant.Dit komt omdat er nog geen voorste ballast onder zit.Ook de accu's,techrekken,verlichting en zware camera zitten er nog niet in of op.Het is nu nog een beetje gissen hoeveel die voorste ballast gaat zijn.Dacht ergens iets van 500gr.Dit kan pas bepaald worden wanneer de boot volledig af is.
Het nemen v/d onderwaterfoto's is niet gelukt(tijdsinterval opnames),daar de camera 4cm v/d dome geplaats was,en de camera kon niet scherp stellen in interval modus op zo'n korte afstand.Had niet meer plaats in de box.
Alvast de foto's.
Grtjs,Marc.
PC011830.JPG
PC011841.JPG
PC011842.JPG
PC011823.JPG
PC011839.JPG
PC011843.JPG
PC011845.JPG
PC011844.JPG

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Marc,
Mooi gelukt toch.
Ga je de Stroep ook nog testen op grotere diepte voordat alle elektronica aan boord komt.?
Groet Willem

Back