Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

  1. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Badhoevedorp
    ik denk dat het er meer om gaat of de tandwieltjes het wel houden als deze straks het gewicht van de kraan om hoog moeten drukken om hem waterpas te zetten .word een knap stukje modelbouw Leo
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Die 30 kg is de kracht die de cilinder kan uitoefenen tijdens het uitschuiven. De krachten die de cilinder statisch kan opnemen, zijn vele malen hoger, en gezien de uitvoering hiervan, met spindels, lijkt me dat geen enkel probleem.
    Die 30 kg is alleen nodig om de machine horizontaal af te stempelen, niet meer of minder. "Ergens" heeft Leo geloof ik al wel een schatting gemaakt van het totaal gewicht van dit model, maar ik vermoed dat dit toch wel ruim onder de 120 kg. zal blijven?
    Cor
     
    Leo Broers, bvdh en ArjanN vinden dit leuk.
  3. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Stoomertje, bedankt voor het compliment.

    Ronald, bedankt voor het compliment.

    Fixit bedankt voor het compliment. De tandwielen houden het wel als ik namelijk de cilinder naar beneden laat lopen totdat deze blokkeert valt de motor stil omdat deze niet genoeg vermogen heeft om de tandwielen te beschadigen.

    Pieter ook bedankt voor het compliment. De hijslast is niet van belang voor het waterpas zetten van de kraan, zoals Cor het uitlegt, dus de aandrijving wordt alleen belast bij het waterpassen. Als de aandrijving stilstaat gaan alle krachten door de cilinderstang met spindelmoer via de lagers in de stempelarm. Wat wel van belang is, het totale gewicht van de kraan.

    Cor bedankt voor de uitleg, je hebt het goed omschreven, en wat het totaal gewicht betreft dat zal rond de 50 a 60 kg uitkomen schat ik. Het gewicht van de kraan is nu 23kg zoals hij er nu bijstaat. Als de kraan 120 kg gaat wegen kan je er geen kant meer mee uit en dat is niet de bedoeling.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2021
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leo,

    Zo zie maar weer, geen verstand van kranen.
    Smiley Verdrirtig.01.png

    Meer verstand van Zwaartransport.
    Smiley Knipoog.jpg


    Tja, Cor is natuurlijk de specialist op gebied van kranen.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  5. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hierbij een link naar een filmpje van de stempelaandrijving.



    groet Leo.
     
    Cnn, coenvanarkel, ozy en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leo,

    De stempelaandrijving werkt perfect, top !
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  7. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Leo,
    Dat werkt heel mooi, snelheid ziet er ook goed uit ! :thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  8. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Pieter bedankt voor het compliment.:bye:

    Charlotte ook bedankt voor het compliment, de snelheid is inderdaad mooi, bij een demo moet het ook niet allemaal te lang duren anders verlies je de aandacht of ze zien het niet bewegen.:bye:
     
  9. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Aandrijving stempelarmen 2.0 met demo van het afstempelen.

    De stempelcilinders zijn in de armen gemonteerd en ja dan wil je wel zien of het werkt.

    Hierbij een filmpje van de testsessie

    https://youtu.be/KIOpO34pXnk


    Nog wat foto's genomen van de testsessie.

    20210824_173116.png
    De stempelcilinders hebben voldoende uitslag om de wielen los van de grond te krijgen.

    20210824_173144.png

    20210824_173341.png

    20210824_173430.png

    20210824_173455.png
    Met het afstempelen past de kraan nog net op de 90cm brede tuintafel.


    20210824_173523.png
    De houtjes worden straks vervangen door de stempelvoeten en stempelplaten.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2021
    Cnn, Marker, coenvanarkel en 15 anderen vinden dit leuk.
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Heel mooi Leo, heel realistisch.
    Ik zag geen enkele beweging in de assen tijdens het liften en dalen; zijn de veercilinders nu in de geheel uitgeschoven toestand, meen ik te zien, en hoe heb je die nu geblokkeerd?
    En als je er nog over gaat denken om de bediening met RC te doen, dan is het niet nodig om alle stempels gelijktijdig uit te schuiven, 1 enkele cilinder, of 1 paar tegelijk is prima; hetzelfde geldt voor de outriggers, die kunnen individueel uitgeschoven worden, of kant per kant
     
  11. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
  12. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Dank je Cor voor het compliment, het in- en uitveren van de veercilinders is inderdaad minimaal, de veertjes heb ik al eens verzwaard, maar ze veren wel. Er gaan ook nog wat kilo-tjes bijkomen dus de vering krijgt nog genoeg te doen.
    Ik bedien nu veel functies gelijktijdig om de film niet te lang te laten duren maar kan alles onafhankelijk bedienen, alleen het spreiden gaat gelijk met voorzijde of achterzijde. In de armen zit redelijk veel gewicht en als je ze dan aan een zijde uitzwaaide ging het chassis behoorlijk schuin hangen, daarom heb ik gekozen voor gelijktijdige bediening van het spreiden. De aandrijving wil ook niet zichtbaar hebben het moet straks lijken of de cilinders het werk doen.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2021
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Wat een bijzonder mooi stukje techniek. Heel veel bewondering voor je teken en bouwkunsten. Blijf volgen uiteraard.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  14. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Alle leuk aanklikkers ook bedankt.

    Johannes bedankt voor de duim.

    Sjoerd, ook bedankt voor het compliment. Eerst de onderwagen helemaal gereed dan gaan we met de bovenbouw verder, dus er is nog genoeg te bewonderen.
     
    Tug.NL en Johannes59 vinden dit leuk.
  15. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Schitterend filmpje Leo. :wave
     
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Filmpje op YouTube gekeken als abonnee;)
    Zelfs Jannie was onder de indruk terwijl ze normaal alleen naar de styling, lak en stickers kijkt..... En of er een chauffeur in zit.
     
  17. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Dank je Luchard voor het compliment, het is inderdaad wel om er trots op te zijn, om na twee jaar werk de wieltjes van de grond zien komen, wel weer een mijlpaal.:wave

    Trailrolf ook bedankt voor het compliment, dat wil wel wat zeggen dat Jannie enthousiast is, ik mag mijn veters wel goed vast maken anders ga ik nog naast mijn schoenen lopen.;)

    Groet Leo
     
    vGenLheftruck_Maarten, trialrolf en Tug.NL vinden dit leuk.
  18. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hierbij een filmpje van de Liebherr LTM 11200-9.1 van GUAY, vanaf het standpunt genomen waar ik ook de laatste foto's vanuit genomen heb, het geeft wel een behoorlijke indruk hoe groot de kraan in werkelijkheid is, en hoe groot de kraan in 1:16 wordt.

    Liebherr LTM11200-9.1 - Grues Guay - YouTube

    Groet Leo.
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Jouw filmpje is beter Leo, en heel veel stabieler!
    Ga jij er ook een superlift attachment op bouwen, of is standaard goed/complex genoeg?
    Cor
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leo,

    Wat een geweldig stukje techniek zeg !

    SMILEY APPLAUS KLEIN.gif

    Mooi filmpje gemaakt.
    SMILEY FILMT.05 - kopie - kopie - kopie (2).jpg

    Wederom gaat het (Volvo) petje voor jou bouwkunsten af.
    VOLVO PET.03.jpg


    Heb je dit filmpje al gezien ? (versnelde opname)
    Ik weet niet in welke schaal deze Liebherr LTM 11200 kraan is ?



    Wordt jou Liebherr LTM 11200 kraan ook in deze uitvoering gebouwd ?
    Zo ja, dan ben je nog wel even bezig.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina