Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

ik denk dat het er meer om gaat of de tandwieltjes het wel houden als deze straks het gewicht van de kraan om hoog moeten drukken om hem waterpas te zetten .word een knap stukje modelbouw Leo
 
Die 30 kg is de kracht die de cilinder kan uitoefenen tijdens het uitschuiven. De krachten die de cilinder statisch kan opnemen, zijn vele malen hoger, en gezien de uitvoering hiervan, met spindels, lijkt me dat geen enkel probleem.
Die 30 kg is alleen nodig om de machine horizontaal af te stempelen, niet meer of minder. "Ergens" heeft Leo geloof ik al wel een schatting gemaakt van het totaal gewicht van dit model, maar ik vermoed dat dit toch wel ruim onder de 120 kg. zal blijven?
Cor
 
Stoomertje, bedankt voor het compliment.

Ronald, bedankt voor het compliment.

Fixit bedankt voor het compliment. De tandwielen houden het wel als ik namelijk de cilinder naar beneden laat lopen totdat deze blokkeert valt de motor stil omdat deze niet genoeg vermogen heeft om de tandwielen te beschadigen.

Pieter ook bedankt voor het compliment. De hijslast is niet van belang voor het waterpas zetten van de kraan, zoals Cor het uitlegt, dus de aandrijving wordt alleen belast bij het waterpassen. Als de aandrijving stilstaat gaan alle krachten door de cilinderstang met spindelmoer via de lagers in de stempelarm. Wat wel van belang is, het totale gewicht van de kraan.

Cor bedankt voor de uitleg, je hebt het goed omschreven, en wat het totaal gewicht betreft dat zal rond de 50 a 60 kg uitkomen schat ik. Het gewicht van de kraan is nu 23kg zoals hij er nu bijstaat. Als de kraan 120 kg gaat wegen kan je er geen kant meer mee uit en dat is niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
Stoomertje, bedankt voor het compliment.



Pieter ook bedankt voor het compliment. De hijslast is niet van belang voor het waterpas zetten van de kraan, zoals Cor het uitlegt, dus de aandrijving wordt alleen belast bij het waterpassen. Als de aandrijving stilstaat gaan alle krachten door de cilinderstang met spindelmoer via de lagers in de stempelarm. Wat wel belang is het totale gewicht van de kraan.

Hallo Leo,

Zo zie maar weer, geen verstand van kranen.
Smiley Verdrirtig.01.png


Meer verstand van Zwaartransport.
Smiley Knipoog.jpg


Tja, Cor is natuurlijk de specialist op gebied van kranen.
 
Pieter bedankt voor het compliment.:bye:

Charlotte ook bedankt voor het compliment, de snelheid is inderdaad mooi, bij een demo moet het ook niet allemaal te lang duren anders verlies je de aandacht of ze zien het niet bewegen.:bye:
 
Aandrijving stempelarmen 2.0 met demo van het afstempelen.

De stempelcilinders zijn in de armen gemonteerd en ja dan wil je wel zien of het werkt.

Hierbij een filmpje van de testsessie

https://youtu.be/KIOpO34pXnk


Nog wat foto's genomen van de testsessie.

20210824_173116.png

De stempelcilinders hebben voldoende uitslag om de wielen los van de grond te krijgen.

20210824_173144.png


20210824_173341.png


20210824_173430.png


20210824_173455.png

Met het afstempelen past de kraan nog net op de 90cm brede tuintafel.


20210824_173523.png

De houtjes worden straks vervangen door de stempelvoeten en stempelplaten.
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi Leo, heel realistisch.
Ik zag geen enkele beweging in de assen tijdens het liften en dalen; zijn de veercilinders nu in de geheel uitgeschoven toestand, meen ik te zien, en hoe heb je die nu geblokkeerd?
En als je er nog over gaat denken om de bediening met RC te doen, dan is het niet nodig om alle stempels gelijktijdig uit te schuiven, 1 enkele cilinder, of 1 paar tegelijk is prima; hetzelfde geldt voor de outriggers, die kunnen individueel uitgeschoven worden, of kant per kant
 
Dank je Cor voor het compliment, het in- en uitveren van de veercilinders is inderdaad minimaal, de veertjes heb ik al eens verzwaard, maar ze veren wel. Er gaan ook nog wat kilo-tjes bijkomen dus de vering krijgt nog genoeg te doen.
Ik bedien nu veel functies gelijktijdig om de film niet te lang te laten duren maar kan alles onafhankelijk bedienen, alleen het spreiden gaat gelijk met voorzijde of achterzijde. In de armen zit redelijk veel gewicht en als je ze dan aan een zijde uitzwaaide ging het chassis behoorlijk schuin hangen, daarom heb ik gekozen voor gelijktijdige bediening van het spreiden. De aandrijving wil ook niet zichtbaar hebben het moet straks lijken of de cilinders het werk doen.
 
Laatst bewerkt:
Alle leuk aanklikkers ook bedankt.

Johannes bedankt voor de duim.

Sjoerd, ook bedankt voor het compliment. Eerst de onderwagen helemaal gereed dan gaan we met de bovenbouw verder, dus er is nog genoeg te bewonderen.
 
Filmpje op YouTube gekeken als abonnee;)
Zelfs Jannie was onder de indruk terwijl ze normaal alleen naar de styling, lak en stickers kijkt..... En of er een chauffeur in zit.
 
Dank je Luchard voor het compliment, het is inderdaad wel om er trots op te zijn, om na twee jaar werk de wieltjes van de grond zien komen, wel weer een mijlpaal.:wave

Trailrolf ook bedankt voor het compliment, dat wil wel wat zeggen dat Jannie enthousiast is, ik mag mijn veters wel goed vast maken anders ga ik nog naast mijn schoenen lopen.;)

Groet Leo
 
Jouw filmpje is beter Leo, en heel veel stabieler!
Ga jij er ook een superlift attachment op bouwen, of is standaard goed/complex genoeg?
Cor
 
Hallo Leo,

Wat een geweldig stukje techniek zeg !

SMILEY APPLAUS KLEIN.gif


Mooi filmpje gemaakt.
SMILEY FILMT.05 - kopie - kopie - kopie (2).jpg

Wederom gaat het (Volvo) petje voor jou bouwkunsten af.
VOLVO PET.03.jpg


Heb je dit filmpje al gezien ? (versnelde opname)
Ik weet niet in welke schaal deze Liebherr LTM 11200 kraan is ?


Wordt jou Liebherr LTM 11200 kraan ook in deze uitvoering gebouwd ?
Zo ja, dan ben je nog wel even bezig.
 
Back
Top