Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

  1. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Cor het is inderdaad een beetje schokkerig filmpje, maar het grote stempel oppervlak en de hoogte van de kraan met de hoeveelheid ballast komen er wel goed in uit.
    De bedoeling is de kraan door te bouwen met Y afspanning en met Jip met vakwerkgiek verlenging, daarom is de keus ook op dit model gevallen, ik kan er nog een tijdje aan voortbouwen. Dat vind ik het mooie van modelbouw het ontwerpen en bouwen en het zo te realiseren dat het zoveel mogelijk overeenkomt met de echte kraan.

    Pieter bedankt voor de complimenten, ja het is toch wel mooi als het werkt zoals je het bedacht hebt, daar wordt je helemaal blij van.:)
    Ik had het filmpje wel eens gezien, ik denk dat ik alle filmpjes op het internet wel heb gezien, de lijst met bladwijzers naar filmpjes is al behoorlijk lang.

    Deze Liebherr LTM 11200-9.1 kwam ik laatst tegen op het Duitse modelbouw forum, als je het over een groot model hebt dan is het deze wel.

    https://www.modell-baustelle.de/index.php?thread/4448-ltm-11200/&pageNo=1

    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2021
    ozy en Johannes59 vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leo,

    Op het filmpje wat ik heb geplaatst staan trouwens heel veel kranen opgesteld.

    Tja,Deze kraan op jouw filmpje is echt niet te hanteren in de schaal 1:8.
    2.55 meter lang en helemaal opgetuigd, 12.5 meter hoog.
    Deze kraan is bijna niet alleen op te bouwen op een rij-demo.
    Een complete grote tandem as aanhanger of een kleine vrachtauto nodig om het spul te vervoeren.
    Op een rij-demo langer bezig met opbouwen en afbreken, dan daadwerkelijk met de kraan kunnen draaien op 1 dag

    Met alle respect voor deze modelbouwer, maar deze kraan is niet zo gedetailleerd als die van jou.
    Best wel mooi gebouwd, maar het is het net niet, vergeleken met 1:1 Liebherr LTM 11200 kraan en met de Liebherr LTM 11200 kraan van jou.

    P.S.
    Als je het vervelend vindt als ik dit soort filmpjes plaats, moet je het maar zeggen, dan verwijder ik het filmpje weer, want ik wil jou topic niet vervuilen.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  3. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Pieter, inderdaad de verhouding is een beetje weg en de detaillering van het origineel zijn een beetje zoek, dat is ook niet mijn idee van modelbouw, maar je moet je altijd behelpen met je kennis en kunde en de beschikbare middelen en wat daar het resultaat van is. Verder wil ik er niet over oordelen maar het is wel mooi om te zien hoe anderen tot een resultaat komen.
    Wat het filmpje betreft geen probleem om af en toe en stapje opzij te doen, om de Liebherr LTM 11200-9.1 eens van een andere zijde te bekijken en wat andere modelbouwers er van maken.
    Groet Leo
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2021
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Geweldig om te zien hoe die enorme modelkraan net als de echte wordt opgebouwd.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  5. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Freekt bedankt voor het compliment.
    Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de reactie.

    Het volgende project wat nu gemaakt wordt zijn de cilinders voor het spreiden en sluiten van de stempelarmen, daarvoor heb ik eerst mijn verdeelapparaat aangepast.
    Het verdeelapparaat wat ik al jaren gebruik daar kon ik alleen verticaal meewerken en veel werkzaamheden zoals de draaipunten van de cilinders is het handig dat dit ook horizontaal kan.
    Nu kan ik met deze opstelling ook zelf het grote tandwiel van de draaikrans frezen, de draaikrans heeft een steek van185mm dus dat is een behoorlijk tandwieltje.

    20210826_145759.jpg
    Een stevig stukje hoeklijn aan de basiszijde afgevlakt met de freesbank en het verdeelapparaat pas gemaakt.

    20210826_145759.jpg

    20210826_172125.jpg
    Hier de cilinderbuis in het verdeelapparaat.
    20210827_151736.jpg
    Het hulpstuk ook gelijk pas gemaakt voor de CNC machine en het wordt nu een handmatige vierde as op de CNC.

    20210827_152453.jpg
    Hier wordt het wordt het draaipunt voor de cilinderstang gefreesd, je kunt nu zonder het werkstuk uitspannen en weer in te spannen meerdere zijden bewerken.
    En dat scheelt veel stelwerk en het blijft allemaal perfect op de juiste maat.

    20210827_190126.jpg
    Het materiaal kan door het verdeelapparaat doorgevoerd worden zodat de volgende bewerking op de draaibank gedaan kan worden, je verliest nu minder materiaal
    met korte stukjes as die je op een gegeven moment niet meer in kunt spannen.

    Wordt vervolgd
    Groet Leo.
     
    Demaic, coenvanarkel, bvdh en 10 anderen vinden dit leuk.
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is een mooie stabiele oplossing voor de montage van die verdeelkop op de freesbank zo.
    Toch een beetje een bijzondere verdeelkop, die ie je toch bijna altijd wel met een horizontale èn een verticale montage mogelijkheid.
    Òf, in mijn geval met een graden instelling over ruim 90*.
    En dan helpt het ook nog eens, dat de opname voor de 3 klauw van de verdeeltafel, identiek is aan de opname van de draaibank, dan kan je je materiaal ingeklemd overzetten van draaibank naar freesbank en vice versa....
    Cor
     
  7. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Goed gereedschap is het halve werk Leo! Máár wat is een mooie machine zonder 2 rechtse handen
     
  8. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Voor diegene die geen verdeeltafel hebben, je kunt ook ogen aan cilinders of stangen frezen, door een stukje rond verticaal in de machineklem te zetten, waar je het oog overheen kan schuiven. Vervolgens draai je de frees tegen het oog aan en draai je voorzichtig het oog om de pen heen. Het oog moet dan wel aan e.a. staafje vast zitten, die je goed kunt vasthouden, anders klap hij ineens in de rondte zodra de frees in het materiaal loopt. Dit werkt natuurlijk ook in de draaibank. in dat geval de frees in de klauwplaat en het stukje rond in de beitelhouder. Voor de veiligheid dit niet met frezen groter dan 10mm doen.
     
    VOLVO FH 16 750 en Leo Broers vinden dit leuk.
  9. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Dank je Cor, de bevestiging is inderdaad erg stabiel tijdens het frezen en ben zeer tevreden met de oplossing en minimale kosten. De bevestigen van het verdeelapparaat is vanaf het begin al beperkt, zelfs voor het vlak opspannen heb ik hulpstukken gemaakt.. Op heden is er veel meer te koop met meer mogelijkheden vergeleken met ruim 30 jaar terug dat ik deze verdeler aanschafte gelijk met mijn boor freeskolom. Ik heb er een tijd over lopen te denken deze te vervangen voor wat anders, maar voor de keren dat ik de verdeler gebruik is niet veel, dus zonde van de investering. Ik gebruik deze nu nog alleen voor de horizontale verdeling voor de rest gebruik ik zoveel mogelijk de CNC machine.

    Dank je Stoomertje, voor het compliment. Twee rechterhanden heeft ook weer een nadeel, als je om handschoenen gaat moet je altijd twee paar handschoenen kopen;). De linker handschoenen die je over houdt kom je aan de straatstenen niet kwijt, niemand wil toegeven dat hij twee linker handen heeft.:worship: :)

    Goede tip Stefan
    Groet Leo.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Tug.NL en graafie68 vinden dit leuk.
  10. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Inmiddels verder gegaan met het aanmaken van de onderdelen voor de cilinders die het spreiden en sluiten van de stempelarmen realiseert.
    Tek. cilinders spreiden.jpg
    Er zijn nog veel onderdelen nodig voor de 4 cilinders .

    20100410dsc04280-.jpg
    Even afbeelding van 1:1 cilinders
    20210816_163101.jpg
    De cilinderbuis met daarin de gesoldeerde eindafdichting die nog moet worden nabewerkt in het verdeelapparaat voor de twee vlakke kanten en het gat
    voor de pen.
    20210901_165024.jpg
    De grote onderdelen zijn gereed en gedeeltelijk al in elkaar gesoldeerd, vergeten meer foto's ervan te maken.
    Alle draaipunten hebben losse slijtbussen. De zuigerstang is 6mm RVS buis waar de scharnierkop met M5 is ingeschroefd en de POM zuiger zit daar met een M5 verzonken boutje in vast. Alle scharnierpennen worden voor het meedraaien geborgd met M2 boutjes in de gaffelkop.
    De cilinderdeksel waar de cilinderstang doorheen komt maak ik van nippels waar al 1/4 gas draad op zit , dat scheelt veel werk en dan hoef ik dat draad niet zelf te snijden, alleen was deze keer het gat iets groter dan 6mm, dus daar een stukje messing as in gesoldeerd en daarna op maat gemaakt voor de cilinderstang.
    Het zeskant op de cilinderdeksel moet er nog vanaf worden gedraaid, dat heeft de originele cilinder ook niet en de aansluitingen van de hydro slangen moet er nog op komen, als ook de leiding voor de dubbele werking van de cilinder.

    Wordt vervolgd, heb alleen de komende weken niet zoveel tijd voor de hobby, heb nog een verbouwing project lopen bij mijn zoon.
    Groet Leo
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2021
  11. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Afgelopen weken heb ik van het mooie weer genoten en de schoonheid en de cultuur van Nederland en daarbij was ook een bezoek aan het Naturalis in Leiden, en Leiden ligt vlak bij Zoeterwoude en daar heb je de firma van Marwijk die in het bezit is van een Liebherr LTM 11200-9.1, gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om daar toch even langs te fietsen om te kijken of de kraan thuis stond.
    Nou dat was raak de kraan stond op de werf in de transportmodus, en na overleg met een medewerker heb ik wat foto's mogen nemen van de kraan met hierbij de foto's.

    20210910_112207.jpg
    Hier zie je wat op de tekening het blauwe mannetje is, nu in het groen, let niet op die brede grijns.
    Het was me al bekend dat het een grote kraan is maar in het echt is hij toch wel echt GROOT

    20210910_112156.jpg


    20210910_112258.jpg
    Mijn dag kon niet meer stuk om eindelijk de 1:1 kraan in werkelijkheid te zien en dat veel details in mijn model daarvan zijn terug te vinden.
    20210910_112328.jpg
    Hierbij een detail van de steun waar de cabinearm op ligt tijdens transport. Aan de onderzijde van de super structure zie je de hijsblokken voor het ophijsen van de contra gewichten
    wordt vervolgd
    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2021
    VOLVO FH 16 750, ozy, P Voogt en 12 anderen vinden dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Gewoon echt lomp groot dus! Wow!
     
    Leon1965 en Leo Broers vinden dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leo,

    Mooie foto's.
    SMILEY FOTOTOESTEL.jpg

    Het is inderdaad een hele grote Liebherr telescoopkraan.

    Door het groen-blauwe mannetje SMILEY TAND (2).png kan je duidelijk zien hoe groot de Liebherr telescoopkraan daadwerkelijk is.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leo,

    Ter informatie :

    Deze modelbouwer is al iets verder dan jij bent met de Liebherr 11200 telescoopkraan.

    LTM 11200 - Krane - Modell-Baustelle

    Misschien kan je nog wat informatie vergaren, hoe hij bepaalde zaken heeft opgelost.

    Waarschijnlijk ken jij de modelbouwer al wel ?
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  15. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Pieter,

    Ja deze had ik al gezien, het is dezelfde kraan waarvan ik op 27-08 al een link op het topic heb gezet boven aan deze pagina.
    Deze kraan is veel te groot en jammer genoeg heeft hij te weinig details van de 1:1 kraan.

    groet Leo.
     
    Helicor, vGenLheftruck_Maarten en Tug.NL vinden dit leuk.
  16. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik weet niets van al die codes is deze kraan dan kleiner?
     
  17. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Maarten, om er geen lang verhaal van te maken het gaat niet om de grote maar wat ze aan gewicht kunnen hijsen, de Liebherr LTM 11200-9.1 staat voor 1200 ton hijsvermogen op een bepaalde afstand vanaf de draaikrans. Deze afstand is zo klein dat dit gewicht nooit met de kraan gehesen kan worden maar op grotere afstand vanaf het draaipunt van de bovenwagen geeft dat dus wel meer capaciteit.
    De Liebherr LTM 11200-9.1 is al weer ruim 10 jaar oud en is zoals je in het filmpje kunt zien alweer ingehaald in hijscapaciteit, de Zoom Lion gaat naar 2000ton. Echt met elkaar vergelijken kan je ze ook weer niet , de Zoom Lion is een onderstel met stempelarmen en de rest moet allemaal separaat worden aangevoerd.
    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2021
    VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  18. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Sorry dat ik mij niet goed verwoorde.
    Ik dacht dat de grote van het getal iets zei over het hijs gewicht. En ik begrijp nu dat dit juist is.

    Je zegt ook dat die inmiddels ook is ingehaald, dus hij is kleiner?

    Net of size matter....
     
  19. ShabaF117

    ShabaF117

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Zuid Holland
    Er zijn van de 11200 ook rupsuitvoeringen gebouwd 5864604D-6B76-4C8C-86EE-89A8219ECF36.jpeg
     
  20. Supergreenpin 2

    Supergreenpin 2

    Lid geworden:
    5 jun 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Leo,
    ik heb met bewondering naar je topic gekeken en ik vind dat je een erg goed oog voor detail hebt en hele nette oplossingen weet te verzinnen voor de problemen die je onderweg tegen komt.
    De fouten die wij [ Marc en ik ] met de bouw van onze LTM`s gemaakt hebben zie ik ook een beetje terug komen in jou bouwverslag.
    Wij hebben telkens delen van de kraan getekend en onderwijl waren we ook al gestart met de bouw, terwijl we bepaalde delen nog steeds aan het fine tune waren. Hierdoor loop je later tegen problemen aan die slecht op te lossen zijn of waarbij je onderdelen weg kan gooien en opnieuw moet maken.
    Een mooi voorbeeld is je stempelpoten en de benodigde opdrukkracht, ik vind het heel knap om te zien dat je bepaalde opmerkingen van andere lezers ten harte neemt en je daarna weer een betere oplossing voor het probleem weet te vinden.

    Wij modelbouwers denken soms te licht, daarom dit voorbeeld.:
    Onze LTM weegt nu zonder ballast 65kg daar komt 50kg ballast bij als je dan een last van 48 kg in de haak hebt en over een stempelpoot hijst en naar de juiste vlucht gaat aftoppen loopt de kracht op die bewuste poot zomaar op richting de 83kg.

    Als je niet de intentie hebt om de kraan op schaal te laten hijsen dan zal die kracht nooit zo hoog worden. Maar vergeet niet als je jou mast straks volledig hebt uitgeschoven met een kleine last erin, dat je gaat schrikken wat voor moment dat geeft op die poot en natuurlijk ook op de rest van de constructie.
    Ik hoor je nu al zeggen dat je hoopt dat het chassis onder de 50 kg blijft, daar komt zo dadelijk de bovenwagen met draaikrans, cilinders en mast nog bij. En dan zit je al richting de 85kg zonder ballast. Je 29 kg opdrukkracht is niet slecht, je stempelt toch op zonder ballast op de kraan. Maar de stempelpoot moet wel bedacht zijn voor een kracht van richting de 100kg om het allemaal heel te houden.

    De rede dat ik mijn LR 1750 volledig heb uitgetekend in 3D was omdat ik wilde weten wat het totaal gewicht bij benadering werd. De bedoeling was dat de kraan kon rijden met last in en omdat er weinig ruimte was voor vertragingen in de rupsen waardoor ik die gegevens hard nodig had om iets om maat te kunnen engineeren [ met dank aan Tim].

    Ga alstublieft door met je schitterende model, probeer altijd 2 stappen vooruit te denken en te tekenen.
    Hopelijk kunnen we in de toekomst samen eens een tandemhijs doen, dan zal ik het zware deel wel voor mijn rekening nemen :yes:

    Groeten Richard
     
    hcs_vliss, ozy, Tom Berk en 9 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina