Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Hallo Leo,

20210809_220357klein-jpg.452554


Erg indrukwekkend. :kwijl:
 
Inderdaad Mitchell weer even ontopic, en bedankt voor de complimenten, ik ben blij dat je de bouw van je kraan weer heb opgepakt na de afgelopen zware periode.
Jouw zorg dat de schakelaars niet te bedienen zijn als de telescoopgiek straks tijdens transport op de onderwagen is gemonteerd, dat had ik ook al gezien dat dit problemen gaat geven. Dit ga ik zo ook niet maken, je kan het paneel eventueel nog kantelen dat de schakelaars aan de zijkant komen achter het zijpaneel, in ieder geval komt daar een oplossing voor. Ik heb me nog niet verdiept in de mogelijkheden van radiografische bediening en wat daar allemaal allemaal mee mogelijk is.
We kunnen nog alle kanten op, voorlopig zit er beweging in en kan ik het afstempelen helemaal afbouwen en testen.

Luchard, het zijn inderdaad indrukwekkende hijsblokken, het kleine hijsblok van 112 ton weegt 0.867 kg en heeft 36 onderdelen, het grote hijsblok weegt 1.340 kg en bestaat uit 62 onderdelen.
Het zal nog wel even duren voordat we dat we de hijsdraad in kunnen scheren:(
groet Leo.
 
Grappig dat jij het ook over een Camper hebt, want precies dat waterpas zetten dacht ik ook aan, toen ik het over de kraan had Leo.

En als je de stempels dan echt neerzet krijg je dan een terugkoppeling na uitschuiven, dat die vlak staat?
Luchtbol in het midden?
Dus dat je de kraan waterpas zet aan de hand van de waterpas?

Verder een dik compliment dat je zo'n kraan bouwt!!!!
 
Verder met de aandrijving van de stempelcilinders 2.0

Snap3.jpg

Om een zwaardere motor te plaatsen heb ik de ruimte in de lengte moeten zoeken van de stempelarm, deze ruimte
had ik gerealiseerd door de schroefspindel lager te plaatsen met het vernieuwen van het motorframe voor het telescoperen.
Ook is er nu een eindschakelaar in opgenomen om de omhooggaande actie van de spindel te stoppen. Het onderste punt is niet te beveiligen
en is ook niet noodzakelijk omdat je niet verder gaat als de machine waterpas staat.

TWK platen boven en onder.jpg

Het freesplan voor de CNC machine met de onderdelen voor de tandwielkast en het motorframe.

20210807_174107.jpg

De CNC machine aan het werk.

20210809_122055.jpg

Handmatig de uitsparing van de tussenstukken 90 graden maken.

20210813_104901.jpg

De nieuwe aandrijving nog los in elkaar gezet, het is zo krap dat het eerste rechte tandwiel in het kleine kegeltandwiel draait.
De tussenplaat is verlengd om de microschakelaar te kunnen monteren en in het buisje komt de bediening van de schakelaar te lopen.

20210813_104845.jpg

Het kleine rechte tandwiel is met een perspassing in het kegeltandwiel geperst.

20210813_104837.jpg

Alle onderdelen gereed om te monteren en te solderen.

20210812_133722.jpg

Hier nog een plaatje van de andere zijde met de borging van de assen.
De ruimte is zeer beperkt maar de assen kunnen nog gedemonteerd worden om het tussentandwiel te verwijderen als je de cilinder geheel wil demonteren.

Wordt vervolgd,
groet Leo.
 
Hallo Leon,

Dit ziet er weer netjes uit, weer een mooi stukje modelbouw vakwerk.


Zo'n grote kraan en dan nog woekeren met de ruimte, om alles te kunnen in de stempelarmen.
Ik ken dit probleem, altijd woekeren met de ruimte in de modelbouw.

SMILEY APPLAUS KLEIN.gif
 
Alle leuk aanklikkers bedankt voor de reacties.

Pieter bedankt voor het compliment,
Dat is ook het mooie van de hobby, als je ondanks de beperkte ruimte die je hebt, het dan toch weet te realiseren.

Arjan de kegeltandwielen hebben moduul 0.5 en heb ik bij Alie gevonden onder de zoekterm Bevel Gear. De rechte tandwielen hebben moduul 0.6.

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Marceline bedankt voor het compliment, voordat de afbouw gereed zal nog even duren maar dat is het mooie van dit model er is nog genoeg te bedenken en te ontwerpen.
groet Leo.
 
Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16
en die mag je echt geen 3*, zelfs geen 1* zijdelings scheef opstellen.
Cor

Dat het met deze kraan niet mag weet ik ook wel.
Ik heb ooit naast een mobiele hydro gestaan die een tabel had voor onder graden. Bleef niets van de tabel over weliswaar.
Kan helaas niet terugvinden welk type dit was. Het type wat ik in me hoofd had zitten kan ik er niets over vinden.
 
We gaan weer verder met de aandrijving stempelcilinders 2.0

20210817_135758.jpg

De tandwielkast behuizing met zilversoldeer in elkaar gezet.

20210818_111551.jpg

De meenemer voor bediening van de eindschakelaar voor afschakeling op het hoogste punt van de cilinder.

20210821_192236.jpg

Werking van de eindafslag.
De rode pijl: meenemer in laagste stand
Blauwe pijl: De inbusbout die zorgt dat spindelmoer niet meedraait gaat omhoog tot het de meenemer omhoog drukt.
Groene pijl: De onderzijde van de meenemer die de microschakelaar bedient. De veer die zorgt dat de meenemer weer naar beneden
wordt gedrukt. bij neergaande cilinder

20210818_122528.jpg

Dit wordt de positie van de aandrijving in de uitzetter, bij de uitsparing had ik nog een steuntje bedacht maar die is komen te vervallen.
De ruimte wordt te krap om de tandwielen in- en uit te bouwen.

20210818_122636.jpg

De hele aandrijfunit heeft zijdelings aan beide zijde maar een halve millimeter speling in de stempelarm.

20210820_095913.jpg

Alle vier aandrijvingen gereed en afgesteld om te monteren in de stempelarmen.
Een stempelcilinder bestaat uit 34 onderdelen

20210821_153325.jpg

Ja en dan wil je ook weten wat de cilinders omhoog kunnen drukken, bijna 30 kg per cilinder dus voorlopig zeer tevreden met het resultaat.

Wordt vervolgd
groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Weer een mooi staaltje van Modelbouw vakwerk.

SMILEY APPLAUS KLEIN.gif


Tja, modelbouwen is woekeren met de beschikbare ruimte.
Hier heb ik ook regelmatig last van.

Bijna 30 kg per stempelcilinder, mooi resultaat, maar is het voldoende, want hoe zwaar wordt de kraan van zich zelf en wat wordt de maximale hijslast als de kraan helemaal is uitgeschoven en behoorlijk is afgetopt.?
Dan komen er hele andere krachten om de hoek kijken lijkt mij zo ?
Ik heb trouwens geen verstand van telescoopkranen, dus klopt mogelijk mijn bovenstaande redenering niet.

Succes met de verdere bouw van dit mooie project
 
Back
Top