Alle LEUK aanklikkers weer bedankt voor de reactie en de belangstelling.
Rolf bedankt voor de reactie, ik heb al even gekeken bij Niepelt Modellbau en die heeft wel het juiste model, maar alleen in schaal 1:8.
We kijken rustig verder en anders wordt het zelf maken of iets recenter model achterlicht, op de nieuwere modellen kranen zullen ze ook wel moderne achterlichten plaatsen en niet een model van 10 jaar terug.
Maarten ik zal je uitleggen hoe ik mijn buigwerk realiseer.
Ten eerste is buigen niet zo eenvoudig als het er uit ziet, maar ik maak het me eigen ook niet zo moeilijk.
Ik heb vandaag net wat onderdelen gemaakt waar ik aan moet buigen, dit doe ik door in mijn tekening een buiglijn te plaatsen, en deze lijn bewerk ik met een V. carve frees van 90 graden zodat je op de juiste plaats het werkstuk gaat buigen.
Zo heb ik dat ook gedaan met mijn achterbalk zoals je op de foto's kan zien.
Als ik een onderdeel moet buigen wat er precies tussen moet passen maak vaak eerst een proefstukje, door een lijn op je werkstuk te zetten en dan kijken waar de hoek uitkomt en die maat pas je toe op de andere zijde.
Wat ook een optie is de onderdelen te buigen en daarna het werkstuk op maat maken.
Hier het frezen van een buiglijn van 0.3mm diep in een plaat van 1mm .
Ik boor ook wel twee klein gaten op de buiglijn als er aan de andere zijde gebogen moet worden. dan verzwak ik mijn materiaal niet en zit ik wel op de juiste maat .
Je kan dat zien bij de hoekstukken voor de bordessen die ik laatst gemaakt heb.
Onderdelen gereed om te buigen.
Ik heb dit jaar wel een zetbankje gekocht van 305mm breed en 1mm capaciteit, deze is goed te hanteren en je kan hier kleine hoeken mee buigen en je kan de drukkers verwijderen om een kleiner onderdeel met al een gebogen hoek te buigen.
Een kantbank is een buigbank waar een v mes die het materiaal in een v groef buigt en hier kan je geen hoekje mee omzetten van bijvoorbeeld 3mm.
Buigwerk onderdeel kraan.
Voor het buigen onder een bepaalde hoek, heb ik de mogelijk een graden boog er op te zetten als ik meer onderdelen moet buigen met steeds dezelfde hoek.
Ook buig ik nog steeds onderdelen gewoon in de bankschroef met bekken van messing hoeklijn, om mijn materiaal te beschermen en gebruik ik een aluminium blok om met de hamer het materiaal te buigen.
Het resultaat na het buigwerk.
En weer een onderdeel gereed. Als je de laatste foto van de achterzijde bekijkt kan je zien waar dit komt.
Maarten als je echt wil zien wat buigen van materiaal allemaal inhoud kan je het linkje openen naar een Pdf document. "Het buigen van dunne plaat."
https://www.induteq.nl/metaal-werktuigbouw/bestanden/VM113 Buigen - vormgeven van dunne plaat.pdf
Groet Leo.