Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Marceline bedankt voor het compliment :friends:.
Fixit, ik begin me toch zorgen te maken over je toetsenborden:(.
Charlotte ook bedankt voor het compliment :friends:
Rolf, in Ede komt de kraan wat meer aangekleed en anders doen we er een doekje overheen als je komt kijken.
Albert bedankt voor de lovende woorden.
Pieter, dat is een leuk filmpje en inderdaad het is de bedoeling om de hele kraan te bouwen net als in het filmpje, wel wat minder giek delen. Het is net wat Graafie zegt, je kan er nog jaren aan voortbouwen.
Als de onderwagen gereed is de superstructure aan de beurt en daarna de 3 delige telescoopgiek en dan kunnen we al bijna hijsen, en daarna rustig verder bouwen aan de Y afspanning en de kop van de kraan met de schijven in een vakwerk giek.
en dan kunnen we nog hoger met de JIP.
Daarom is mijn keus ook dit project geworden, je kan er nog jaren mee vooruit met bedenken en bouwen, maar vraag me niet wanneer dit klaar zal zijn, mijn schatting is dat er nog wel 5 jaar bijkomt.

Alle Leukaanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling in mijn project

Hierbij nog een Sneakpreview van het volgende project aan de kraan.

20220308_151516.jpg

wordt vervolgd
Groet Leo.

dit is juist het mooie van deze kraan bouwen, lijkt mij.
Je kunt blijven bouwen, updates en uitvoeringen.
Succes Leo, hopelijk daalt de stroomprijs voor het frezen en de prijs van messing zal ook hopelijk dalen.

Hallo Graafie,

Ik moet je helaas teleurstellen, de messing prijs zal alleen maar blijven stijgen.:(
Ook de energieprijzen zullen ook blijven stijgen, gezien wat er op dit moment in de wereld gaande is.

Iedere keer als ik messing bestel, is de prijs weer gestegen.:(

Ik zeg tegenwoordig : Het lijkt wel of messing van goud is, gezien zien de huidige prijs.:)

Vervolg deuren cabine

aspire.jpg

De tekening van de linker en rechter deur deze wordt aan beide zijde gefreesd, dus alle bewerkingen komen in het zelfde aanzicht wat nog
veel verbeelding vraagt van het werkelijke ontwerp.

deuren buiten zijde.jpg

Als de tekening is omgezet in de G code kan het programma laten zien wat er geproduceerd gaat worden, dit is buitenzijde van de deuren die in 4 stappen gefreesd wordt.

deuren binnen zijde.jpg

Dan wordt het werkstuk omgedraaid op de centreer gaten en volgen nog eens 13 stappen om dit te realiseren.

terlinden11200_04.jpg

Hierbij een voorbeeld van de 1:1 cabine

20220228_143959.jpg

De contourlijn een belangrijk detail is op de deuren wordt gefreesd met bolkop frees.

20220301_120324.jpg

De plaat eerst op de juiste dikte brengen en daarna de ramen er uitfrezen en de rondingen in de ramen frezen als afwerking.

20220301_163828.jpg

Binnenzijde van de deuren gereed.

20220301_165808.jpg

Links de deur met nog alle freesbanen zichtbaar de rechter deur heb ik met glasparel gestraald en dat geeft een prachtig resultaat, het is of het onderdeel zo uit de fabriek komt.

20220301_213539.jpg

Alle gaten al aangebracht voor scharnieren, buitenspiegel, handgrepen en een voor een 2mm magneet voor de sluiting van de deur.

20220301_214820.jpg

De buitenzijde waar straks nog de deurhendel inkomt.

wordt vervolgd
Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Weer een geweldig mooi stukje modelbouw freeswerk.
SMILEY APPLAUS KLEIN.gif

Ik zie dat je het straal spuitpistool al gebruikt.
Hoe voldoet dit straal spuitpistool ?
Geeft dit veel stof ?
Kan je het glasparel nog hergebruiken. of................ ?

Henk bedankt voor het compliment, het is dankbaar werk om deze onderdelen te maken en als ze er dan zo uit te komen zien, dat is genieten.

Pieter ook bedankt voor het compliment.
Ik heb van een oomzegger een complete straalcabine in bruikleen gekregen, hij gebruikte deze al jaren niet meer, Inclusief glasparel en alles er op en eraan.Verder heb ik geen ervaring met standtijd van het glasparel, en tegen het stof sluit ik er een bouwstofzuiger op aan, dus ik werk stofvrij. En het resultaat mag er zijn.

20220313_182255 stralen.jpg

Groet Leo.

Dat is dezelfde die Pieter en ik ook hebben, alleen die van mij is rood= ander merk, maar dezelfde kast.
werkt prima met grit en met glasparel. En wat de standtijd betreft, zowel voor de grit als de glasparel geldt, dat dit een kwestie van ervaring is; als hij niet meer (snel genoeg) de boel schoon maakt, of oppoetst, dan moet er een nieuwe lading in, en alle oude in de afvalbak.
Heb jij er ook beter verlichting in gezet Leo, want die 12 V LED is veel te weinig, vind ik.

De verlichting houd inderdaad niet over Cor, wel een goed idee dat maar eens te verbeteren. Maar na de beperkte ervaring met het stralen heb ik daar nog niet echt bij stil gestaan. Voorlopig ben erg blij met de nieuwe aanwinst en het behaalde resultaat.
Groet Leo

Arjan, de reden dat ik de onderdelen straal is om het oppervlak goed schoon te krijgen als voorbehandeling van het schilderen, je krijgt een hele fijn structuur op je materiaal waar de eerste laag verf goed op hecht.
Grote oppervlaktes kan je wel schuren maar zoals de stempelvoeten met alle details is daar geen beginnen aan.

Dank je Albert voor het compliment.

Groet Leo.

Ik ga nou geloof ik toch Fixit achterna met kwijlen.
Man man man, die deuren. dat was ook mijn toetsenbord teveel.
Maar ik heb mijn nieuwe toesenbord wat verder weg gezet en een teiltje onder mijn kin gezet.

Geweldig Leo. prachtwerk.
:kwijl::kwijl::kwijl:

Niet over bovenstaande, maar wel een vraag.
Al het werk wat jij nu maakt voor de onderwagen van je kraan.
Is dit werk wat jij altijd al doet?
Of doe/deed je vroeger iets heel anders.

Dan lees jij kennelijk lang niet alles van Leo, want wat jij vraagt heeft hij net een paar weken geleden uitgebreid uit de doeken gedaan, en dat is nog maar 2 pagina's terug in zijn onderwerp.
Dus ik zou zeggen: even terugbladeren!

Allen,
Ieder die naar Ede gaat heel veel plezier :thumbsup:
En ik hoop veel foto`s voorbij te zien komen van de Liebherr telescoopkraan:wave
Leo geniet van je succes kerel! DIK VERDIEND:cool:.

Groet Albert:bye:

Back