Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Als je van techniek houd is het een aanrader om een gemaal te bezoeken.

Groet Albert.
Helemaal mee eens; heb een paar jaar geleden, toen er met Oud- of Nieuwjaar, net als deze week, ook zo'n overvloed aan regenwater was, het Ir. D.F. Woudagemaal in Lemmer bezocht, dat toen draaide op stoom. Dit is het grootste nog functionerende stoomgemaal ter wereld en stamt uit 1920. Bezoek zeker waard, met name als het onder stoom is.
Cor

Laatst bewerkt:
Cor, je zit helemaal goed met je kennis van het materieel van vroeger, indertijd werden veel kraan onderstellen door Faun geleverd en inderdaad de aandrijving is ook toegepast op de DAF YP328. Dit legervoertuig heb ik nog eens naar de haven van Amsterdam gebracht voor export naar mijn broer in Canada. Ik was blij dat ik de Coentunnel uit was met die truck het viel me behoorlijk tegen hoe weinig vermogen die YP328 had. Mijn broer heeft er inmiddels het een en ander aan verbouwd en dat kan je zien op de volgende link: https://www.dafyp408.nl/broers/

Albert graag gedaan en het laat ook zien dat het bij mij ook niet altijd goed gaat.
Gemaal De Waterwolf ken ik wel ben er nog niet geweest, alhoewel ik al veel gemalen gezien heb door mijn werk.
Het laatste project wat ik bij het schap heb gedaan was vervanging van de aandrijving van gemaal Lely, een van de twee gemalen die de Wieringermeer twee maal hebben leeggepompt, de eerste keer met de drooglegging in 1928 en de tweede keer op het eind van de tweede wereldoorlog.
20190723_100633.jpg

Een foto van het interieur van gemaal Lely met de nieuwe PM motoren van 750kW en het gewicht van 8000kg.
Het polderwater wordt bij dit gemaal 6.30meter opgevoerd en op het IJsselmeer geloosd.
De tegelvloer heb ik uitgetekend tegel voor tegel naar het voorbeeld van foto's uit 1928 en is ook zo weer gelegd.

groet Leo

Laatst bewerkt:
Grappig !
:)

Moeten we nu hier onze hele levensloop gaan vertellen wat we allemaal hebben gedaan, c.q. hebben uitgevoerd hebben, in ons werkzame leven, c.q. nog steeds doen ?

Hebben jullie even.............................:koud:
Ik kan er wel een boek over schrijven, dit ga ik dus niet doen.
Een ieder die mij echt goed kent, weet precies wat ik gestudeerd heb en allemaal gedaan heb in mijn werkzame leven en nog steeds doe.

Als we dit willen, is het dan niet handiger om een apart topic hiervoor te openen en niet de bouwverslagen hiermee te belasten/te vervuilen ?
Of iedereen moet zich even voorstellen en uitgebreid verslag doen in één van zijn of haar bouwverslagen en zijn of haar levensloop vertellen ?
Zoals Leo nu voor zichzelf en voor ons heeft gedaan, zijn levensloop heeft verteld/heeft weergeven van zijn werkzame leven.

Leo,
Indrukwekkend wat jij toe al hebt gemaakt in de jaren tachtig van de vorige eeuw op een hobby draai-freesbankje. :thumbsup:
Jammer dat je het project nooit hebt afgemaakt.

Grappig !
:)

Moeten we nu hier onze hele levensloop gaan vertellen wat we allemaal hebben gedaan, c.q. hebben uitgevoerd hebben, in ons werkzame leven, c.q. nog steeds doen ?

Hebben jullie even.............................:koud:
Ik kan er wel een boek over schrijven, dit ga ik dus niet doen.
Een ieder die mij echt goed kent, weet precies wat ik gestudeerd heb en allemaal gedaan heb in mijn werkzame leven en nog steeds doe.

Als we dit willen, is het dan niet handiger om een apart topic hiervoor te openen en niet de bouwverslagen hiermee te belasten/te vervuilen ?
Of iedereen moet zich even voorstellen en uitgebreid verslag doen in één van zijn of haar bouwverslagen en zijn of haar levensloop vertellen ?
Zoals Leo nu voor zichzelf en voor ons heeft gedaan, zijn levensloop heeft verteld/heeft weergeven van zijn werkzame leven.

Leo,
Indrukwekkend wat jij toe al hebt gemaakt in de jaren tachtig van de vorige eeuw op een hobby draai-freesbankje. :thumbsup:
Jammer dat je het project nooit hebt afgemaakt.

Pieter,

Mijn levensloop is niet op technisch hoog niveau dus ook niet zo interessant.:oops:
Echter de vragen die ik stelde aan Leo waren gericht op zijn project.
Duur van het project de keuze van het model enz.
En de antwoorden onderbouwt met foto's van een project uit 1983 vond ik TOP :yes:

Gr Albert

Zonde dat dit meesterwerk niet te zien zal zijn in ede! Wat een juweeltje is dit aan het worden.

Mvg Mitchell

De plannen zijn gewijzigd, ik ben nu in de gelegenheid naar Ede te komen met mijn Liebherr LTM 11200-9.1, uiteraard voor zover deze gereed is, en als er de mogelijkheid is zou ik de onderwagen rijdend kunnen demonstreren.

Ik zie er al naar uit om iedereen te ontmoeten.

20220304_135700.jpg

groet Leo

Alle leukaanklikkers weer bedankt voor de belangstelling.

Pieter ook bedankt voor de reactie en het compliment, ik denk niet dat ik de assen ooit af zal maken, het is niet naar tevredenheid en past niet bij dit project.
Alle anderen ook bedankt voor de reactie.

Vervolg motorcompartiment

20210925_102411.jpg

Hier nog een plaatje van de hydraulische olietank en brandstoftank met de brandstof vulleiding en afsluitbare tankdop.

20220302_122347.jpg

De brandstofprijzen zijn zo hoog en om diefstal van brandstof te voorkomen heb ik op mijn model ook maar een afsluitbare tankdop gerealiseerd.

20220302_122437.jpg

Dit is het laatste grote onderdeel van motor compartiment en nu is de cabine aan de beurt om gemaakt te worden.

wordt vervolgd.

Groet Leo.

Man Man Man :kwijl:
Wat weer een geweldig resultaat.
Ooit ga ik dit ook maken als ik groot ben :p
Maar allang blij dat iemand het al kan En waar ik enorm van geniet ;)

Goed bezig Leo :yes:

Gr Albert

Hallo Leo,

Op nieuw weer een stukje modelbouw vakwerk.
SMILEY APPLAUS KLEIN.gif

Ik begrijp goed dat de assen niet bij dit project passen, maar misschien wel geschikt voor een Off Road voertuig ??

Marceline, dank je voor het compliment.:friends:
Albert, dank je voor het compliment, het hoeft niet altijd groot te zijn met wat je maakt, van de kleine details kan je ook genieten.
Pieter, ook bedankt voor het compliment.

Vervolg: Bouw Cabine vloer
Snap1.jpg

De onderdelen uitgetekend voor de cabinevloer en gereed om uit te frezen.

Rechteraanzicht.jpg

Dwarsdoorsnede cabine met de nodige uitsparing voor de stuur servo.

20211215_143907.jpg

De cabine wordt een kantelcabine net als de originele en dat geeft het voordeel dat ik er wat stekkers en schakelaars kwijt kan.

20211228_115253.jpg

De bodemplaat gezet en de onderdelen worden ook weer met passingen in elkaar gezet.

20211228_115312.jpg

Plaats voor de rechter bij chauffeurstoel en daarnaast zit de accu bak voor de onderwagen. Wel een vreemde plek om de accu's in de cabine
te plaatsen maar ze zullen op de onderwagen waarschijnlijk te kort ruimte gehad hebben.

20220302_101837.jpg

20220302_101837.jpg

De basis gemonteerd op de onderwagen, daar tussendoor zie je de schakelaar voor keuze van batterij voeding of walvoeding

20220304_132654.jpg

Genoeg vrije slag om de cabine te kantelen. Onder op de foto zie je het bedieningspaneel voor lokale bediening waar de schakelaars in geplaatst
zijn die eerder op de onderwagen gemonteerd zaten.

20220302_101806.jpg

20220302_101918.jpg

wordt vervolgd
Groet Leo.

Laatst bewerkt:
geloof dat ik maar een pallet met toetsenborden ga aan schaffen elke keer als ik de update lees gaat er een toetsenbord aangord :):) dit is echt modelbouw van wereld klassen

Marceline, dank je voor het compliment.:friends:
Albert, dank je voor het compliment, het hoeft niet altijd groot te zijn met wat je maakt, van de kleine details kan je ook genieten.
Pieter, ook bedankt voor het compliment.

Vervolg: Bouw Cabine vloer
Bekijk bijlage 484954

De onderdelen uitgetekend voor de cabinevloer en gereed om uit te frezen.

Bekijk bijlage 484962
Dwarsdoorsnede cabine met de nodige uitsparing voor de stuur servo.

Bekijk bijlage 484955

De cabine wordt een kantelcabine net als de originele en dat geeft het voordeel dat ik er wat stekkers en schakelaars kwijt kan.

Bekijk bijlage 484956

De bodemplaat gezet en de onderdelen worden ook weer met passingen in elkaar gezet.

Bekijk bijlage 484957

Plaats voor de rechter bij chauffeurstoel en daarnaast zit de accu bak voor de onderwagen. Wel een vreemde plek om de accu's in de cabine
te plaatsen maar ze zullen op de onderwagen waarschijnlijk te kort ruimte gehad hebben.

Bekijk bijlage 484959

Bekijk bijlage 484959

De basis gemonteerd op de onderwagen, daar tussendoor zie je de schakelaar voor keuze van batterij voeding of walvoeding

Bekijk bijlage 484961

Genoeg vrije slag om de cabine te kantelen. Onder op de foto zie je het bedieningspaneel voor lokale bediening waar de schakelaars in geplaatst
zijn die eerder op de onderwagen gemonteerd zaten.

Bekijk bijlage 484958

Bekijk bijlage 484960

wordt vervolgd
Groet Leo.

Tjonge Leo,
Het ziet er niet alleen mooi uit maar ook zo super solide.
Past allemaal zo precies in elkaar,:worship:

gr Albert:bye:

Back