Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Dat wordt een mooi bouwwerk. Deze zal ook wel het nodige wegen en ik verwacht dat die micromotortjes in de stempels dit gewicht niet kunnen heffen. Als je alleen al de tandwieltjes in het tandwielkastje van het motortje vergelijkt met de tandwielen naar de spindel. Volgens mij trek alleen een flinke planeetvertraging zoiets, die je dan met een setje kegelwielen omzet naar de verticale spindel. Waarom maak je eigenlijk geen echte hydraulische cilinders, zo moeilijk is dat niet hoor.
 
Het enige wat een 1200tons kraan zegt, is dat er in zijn leven een keertje 1200ton in gehangen heeft. Dit is geen getal waar je mee kan doorrekenen. Daar heb je het Kraankengetal voor nodig. Bij Autolaadkranen gebruiken ze deze getallen wel, maar voor hijskranen blijven ze veelal hangen in de maximale last.

Deze LTM11200 kan 1200ton tillen, met de mast volledig ingeschoven, stukje vakwerk erop en afspanning.
Dan tilt die dit op 2,5mtr uit het hart van de draaikrans.
Op schaal dus 292 kg op 15,6cm.

De echte machine tilt met dezelfde configuratie 202 ton op 16mtr.
Doorgerekend is dit dus 49,3kg op 1mtr vlucht.

Bron:
http://www.bouwmachinedatabase.nl/download.php?id=1157
Pagina 37



Die takel wordt gebruikt door een ander dan wie de eigenaar hiervan is.
Als ik een akkutol gebruik van de zaak moet deze gekeurd zijn.
Staat er een zelfstandige naast mij, die zijn eigen tol gebruikt hoeft die vaak weer niet gekeurd te zijn.

173194981_4013397422052266_4916242499863088032_n.jpg

Richard zijn LR1750. 98kg op 82cm vlucht. Zonder superlift.
Dat is circa 300ton op 12mtr voor de echte machine. Komt aardig overeen met de 1:1 tabel

@Leo Broers ,
Sorry voor de vervuiling hierboven. Je bent onderweg om een waanzinnig model te bouwen!
In dit tempo kan je voor kerst 2021 hijsen!

Nog even Offtopic :

Hallo Mark,

Jij kan het weten als kraanmachinist.
Zoals ik al schreef : 1200 ton hijsen op 1 meter afstand.

Jij rekent van uit het hart van de draaikrans.
Sommige, zoals ik zeg meestal : Maximale hijskracht op 1 meter afstand naast de kraan met de mast rechtop en totaal ingeschoven.
Dit is een gegeven, waar je in de praktijk niet zoveel aan hebt.
Wanneer komt het voor dat je op 1 meter afstand iets gaat hijsen met de mast rechtop en de mast helemaal in geschoven.

Zo heb ik ook nooit begrepen van de autolaadkranen 150 ton/meter.
Volgens mij zou het beter zijn om te vermelden wat een telescoopkraan/telescoop rupskraan of vakwerk draadkraan of een autolaadkraan kan hijsen als deze maximaal is uit geschoven met daarbij de vlucht van de mast/giek
Dit komt veel realistischer over, volgens mij wil men toch weten wat de maximale hijskracht is bij de maximale vlucht.
Maar ja, wie ben ik.
 
Hallo Leo,

Het wordt wel een indrukwekkende kraan hoor, zoals deze is te zien op jou werkbank.
Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg


Je hebt een hele mooie ruime werkplaats en mooie machines.
Hier is menig modelbouwer jaloers op.
 
Hallo,

Wat een geweldig bouwverslag om te lezen en mooi hoe je sommige onderdelen tevoorschijn tovert!
Het gaat wel een bizar groot maar wel mooie kraan worden.

@piet

Je zit een beetje in de war met verschillende berekeningen.

Autolaadkranen worden berekend met ton meter. Dit zijn 3 waardes van helemaal ingeschoven, half uit en compleet uit. Dat samen vormt de ton meter aanduiding.

Bij telekranen gaan ze uit wat het gewicht is wat de kraan maximaal op 3 meter pakt. Soms smokkelt de fabrikant door het op 2.5 meter te baseren. Met compleet ingeschoven mast en vaak nog meer dingen om het mogelijk te maken zoals bijvoorbeeld meer schijven en andere aanverwanten.

Een rupskraan is weer een ander verhaal omdat die vaak grotere minimale vluchten hebben dan een tekekraan. Een 750t rups kan dus best op 10 meter berekend zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik geen rupskraan ervaring heb.

De ton meter is wel te berekenen bij telescoopkranen maar dit wordt nooit gebruikt. Daar kan ik wel nog verder op ingaan maar dat vervuild alleen maar dit prachtige topic!

Mvg Mitchell
 
Dat klopt helemaal Mitchell, :worship: en het zijn dan ook ton.meters en geen ton/meters........
Bij de telescoop kranen is het dan ook een internationale standaard, sinds jaar en dag. Trouwens bij de draadkranen ook.
 
Alle Modelbouwers, bedankt voor de complimenten.


Beste Stefan,
Dat er een behoorlijke kracht gegenereerd wordt met de schroef spindels in de stempels zelfs met dit kleine motortje daar was ik al achter.
Maar om zeker te weten dat het gaat lukken met deze aandrijving heb ik van de week een proefopstelling gemaakt om de kracht van de stempelcilinders te meten.
Ik heb daar hoogwaardige meetapparatuur voor gebruikt uit de badkamer, en de stempel onder een testframe gezet.
Dat zelfde kleine motortje drukt 18kg. als bewijs heb ik de foto's bijgevoegd.
20210429_155441.jpg

De stempelcilinder op de testbank.
20210429_155432.jpg

hierbij meetresultaat, de drukkracht van de stempelcilinder. Met vier stempels kom je dan op 72 kg, maar het streven is het eigen gewicht van de kraan rond de 50 kg te houden.

Nog aanvullend op de opmerking van hydraulische cilinders toepassen op de stempels, dat heeft bij mij geen voorkeur uit veiligheid. Als de oliedruk wegvalt om de een of andere reden dan heb je een instabiele machine, met schroef spindels heb je daar geen last van. Ook heb ik veel te weinig ruimte in het chassis om de olie voorziening als motor, pomp, ventielen en servo's in te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
En anders maar even een wat hogere spanning er op, geen probleem; ik gebruik die 6 V motortjes met een 2S LiPo, dus ca 7,4 V.
Maar mooie foto's al was het niet nodig, we geloven je echt wel hoor!
Cor
 
Als je de ballast op schaal wilt maken (circa 200ton) zit je al op circa 48kg.

Weet niet of je ook wilt hijsen op schaal, dan wordt die 50kg wel erg krap!

Voordeel is wel dat je de machine afstempelt, en daarna pas ballast etc gaat toevoegen.
 
We gaan verder met het project en het volgende onderdeel is het frame waar de stempelarmen aan komen te draaien en waar de draaikrans op gemonteerd wordt. Het draaikrans frame moet alle krachten van de kraan overzetten naar de stempelarmen, dit wordt een samengesteld frame met een boven en onderplaat zoals bij de echte kraan.
Frame draaipunten stempelarmen .jpg

Voor alle tussen profielen frees ik een uitsparing of ik zet ze er getand tussen dit ook weer voor de sterkte maar ook om het geheel te fixeren tijdens het solderen
Draaikrans frame zijaanzicht.jpg

Het zijaanzicht van draaikrans / stempelframe zoal het op het chassis moet komen. De draaikrans is ook al ingetekend.
Frame draaikrans 1.jpg

Bovenste frameplaat waar de boutgaten in komen van de draaikrans, ook diverse gaten alvast gereserveerd voor de centrale as doorvoering.

20210220_145342.jpg

Freeswerk onderplaat.

20210224_153236.jpg

Om het draaikransframe aan het smalle chassis te bevestigen een extra steun erbij gemaakt.

20210224_153718.jpg


20210224_153812.jpg


20210224_163816.jpg


20210225_192240.jpg

Het frame nog met losse onderdelen in elkaar gezet uitgevoerd als kokerconstructie, de gaten aan de voorzijde zijn voor doorvoering van de eventuele kabels.
20210225_192256.jpg

Op de plaats waar de draaikrans komt is dit frame uitgevoerd met een dubbele plaat om de bouten van de draaikrans meer materiaal te geven.
Het frame bestaat uit 39 onderdelen.

Wordt vervolgd
groet Leo
 
Heel verschrikkelijk wat een mooi bouw werk om te volgen. om te kunnen tekenen en een cnc machine te hebben is bij dit project een uit komst .alles uit bedenken en met vertandingen in mekaar te maken . Ik kan hier wel van genieten. Succes mvg Bertus
 
Tussendoor een stukje hulpgereedschap gemaakt om diverse onderdelen rond te buigen, zoals voor de draaikrans en de onderplaat van de stempelarmen.
20210126_135301 klein.jpg

Dat is een groot voordeel van een CNC machine, je maakt onderdelen op een snelle manier en of het nou gaat om een rond gat of een langwerpig gat
het gaat allemaal in dezelfde bewerking. Hier een van de zijkanten voor de wals.
20210218_195750 klein.jpg

Dit is de wals geworden om klein materiaal te buigen. Ik heb de assen wat langer gelaten om eventueel rollen te plaatsen voor
strip te buigen als het nodig is. De twee rollen heb ik met elkaar gekoppeld met kettingwielen en ketting uit een oude kopieermachine.

20210223_171617 klein.jpg

Hier wordt een vulring gewalst voor de draaikrans. Zoals je ziet gebruik ik veel koppelmoeren voor dit soort onderdelen, bovenop om de rollen te stellen en in de aluminium brugstukken voor het draadeind te bewegen en ook om de rollen te draaien met een kniesleutel.

20210301_105425.jpg

Weer verder met het draaikrans frame. Hier liggen alle onderdelen in de citroenzuur om het te ontvetten voor het solderen.
20210301_113026 klein.jpg

20210301_101505.jpg

Alle onderdelen zoveel mogelijk vastgezet op een frame met draadeinden en met boutjes om het zo recht mogelijk te houden.
Ik verwarm het hele werkstuk met een elektrisch pan voor en tijdens het solderen en dan komt er nog aluminium folie omheen om de warmte vast te houden,
alles wordt hard gesoldeerd. Dit was nog een hele operatie om zo'n groot werkstuk te solderen.
20210301_145238.jpg

Hier ligt het frame weer in de citroenzuur om het van alle aanslag te ontdoen, en daarna is het veel poetsen om het weer toonbaar te krijgen.

wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Alle Modelbouwers, bedankt voor de complimenten.


Beste Stefan,
Dat er een behoorlijke kracht gegenereerd wordt met de schroef spindels in de stempels zelfs met dit kleine motortje daar was ik al achter.
Maar om zeker te weten dat het gaat lukken met deze aandrijving heb ik van de week een proefopstelling gemaakt om de kracht van de stempelcilinders te meten.
Ik heb daar hoogwaardige meetapparatuur voor gebruikt uit de badkamer, en de stempel onder een testframe gezet.
Dat zelfde kleine motortje drukt 18kg. als bewijs heb ik de foto's bijgevoegd.
Bekijk bijlage 436505
De stempelcilinder op de testbank.
Bekijk bijlage 436504
hierbij meetresultaat, de drukkracht van de stempelcilinder. Met vier stempels kom je dan op 72 kg, maar het streven is het eigen gewicht van de kraan rond de 50 kg te houden.

Nog aanvullend op de opmerking van hydraulische cilinders toepassen op de stempels, dat heeft bij mij geen voorkeur uit veiligheid. Als de oliedruk wegvalt om de een of andere reden dan heb je een instabiele machine, met schroef spindels heb je daar geen last van. Ook heb ik veel te weinig ruimte in het chassis om de olie voorziening als motor, pomp, ventielen en servo's in te bouwen.

Ik neem aan dat hij de 18kg drukt als de motortjes niet meer draaien, dus dat ze dan geblokkeerd zijn. Echter het koppel wat hij dan genereert, gaat ver over het moment wat het tandwielkastje kan hebben, laat staan dat hij zo keer op keer de kraan moet optillen, dan zijn de tandwieltjes zo kaal. Eigenlijk zou je de kracht moeten meten bij het nominale koppel/stroom van de aandrijfmotortjes. Het uiteindelijk gewicht van een bouwwerk is aan het begin moeilijk in te schatten, vooral bij metaal, kom je snel zwaarder uit dan in eerste instantie gedacht.
 
Back
Top