Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Pieter, bedankt voor het compliment.

Leon, bedankt voor het compliment.

Stoomertje bedankt voor het compliment en de tip, ik zal het in mijn achterhoofd houden als we daar in de buurt zijn, om daar eens even te kijken.

John, bedankt voor het compliment.

Charlotte, bedankt voor het compliment.

Timmi, ook bedankt voor het compliment, en inderdaad ik zou dit niet kunnen maken zonder CNC machine en in zo’n korte tijd. Je tekent een keer het object en dan is het kopiëren en plakken.

Vooral onderdelen waar je er meer van moet maken, daarvoor is het een geweldige machine.

Zoals ik je hier met een paar foto’s laat zien.

kl 20200330_164758.jpg

Deze stuurhevels heeft de machine binnen een uur klaar.
Tussenplaten.jpg

Deze tussenplaten van de hijsblokken die zijn met half uurtje klaar, de handmatige gereedschapswissel en het nieuwe gereedschap weer even nullen op de Z as vraagt even tijd. En omdat ik hier geen tabs gebruik zet ik nadat ik de gaten geboord heb, de onderdelen met schroeven vast op de houtenplaat die ik gebruik om freesbed niet te beschadigen.


Peter bedankt voor het compliment, en ja de firma Mammoet is mij bekend ik ben daar Member van dus ik wordt een aantal keer per jaar op de hoogte gehouden, van de projecten en de vernieuwingen die daar plaats vinden. Een heel interessant bedrijf om te volgen.


Shabaf bedankt voor de info.

Je zal dit filmpje van Heerema wel eens eerder hebben gezien, dan praten we over echt grote kranen.

(15) Installation of 2x10000mt TMC Heerema Sleipnir - YouTube

Maar laten we niet te ver afdwalen van het project.

Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
We gaan weer verder met het bouwverslag van de onderwagen van de Liebherr LTM 11200-9.1.

Vanwege diverse buiten werkzaamheden en een paar weken vakantie heeft het project een paar weken stil gelegen.



Aandrijving assen en bediening assen.

Inmiddels is de aandrijving van de assen gemonteerd maar heeft nog niet het resultaat opgeleverd wat ik had berekend en wat ik er van verwachte, de laagste snelheid is nog te hoog. Ik heb dit nog niet rijdend uitgeprobeerd omdat ik nog geen besturing en geen snelheidsregelaar heb. Dit ga ik in een later stadium verder uitwerken.
20210220_202430.jpg

Motor en de tussenbak met twee vertragingen 1:16 e1:64

Met deze motor (9250 omw/min) en de tussenbak met twee vertragingen (1:16 en 1:64 ) en de vertraging van de assen zou ik op een snelheid uitkomen van 13.76 m/min en als ik de wielen nu zie draaien is dat veel te hoog.


20210323_111007.jpg

De steun waarmee de aandrijving in het frame wordt gemonteerd.

20210323_112740.jpg

En zo zit de aandrijving in het frame gemonteerd.

Inmiddels wel alle servo’s en kabels gemonteerd aan de assen om de dwarssper en de
langssper te kunnen bedienen.

20210326_131315.jpg

Alle bedieningskabels voor de langs en dwars sper.

20210327_172424.jpg

Met 1 servo bedien ik de dwarssper van as 1 en 5 en met de andere servo de dwarssper van as 2 en 4. Op het frame ligt de uitslag van de servohouder voor de langssper.
Waar ik moet buigen heb ik op buiglijn gaten laten boren zodat je maatvaster kan buigen. De sleuf gaten zijn voor T-raps om eventuele kabels vast te zetten.

20210327_174310.jpg

En zo ziet het er uit als het geheel is gezet.



20210414_225439.jpg

Je ziet hier dat de spoorstangen in alle bochten lopen om de stuuruitslag te kunnen maken. Ook heb ik een spoorstang aan de voorzijde geplaatst en dat kan prima als de hoek van de fuseearm maar klopt met het Ackerman principe.
20210414_225432.jpg
 
Laatst bewerkt:
20210414_225432.jpg

De aandrijving en de bowden kabels naar de assen. De voorste as, de as links, die heeft geen continu aandrijving deze wordt pas aangedreven als de kabel bedient wordt, in de rode cirkel.
Dit is de langs sper van as 1 en deze bedien ik gelijk met langs sper van as 5.

Wordt vervolgd
Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi bouwverslag Leo, blijf dit boeiende bouwverslag volgen.
 
Wat de snelheid betreft Leo, ik denk dat dit deels komt door de relatief grote wielen voor deze schaal, maar hoeveel te hard hij gaat weet ik niet, maar mogelijk je eerste, en makkelijkste oplossing is een motor met een T=80 te monteren, dan ga je gelijk al bijna 40% in snelheid omlaag, anders zal er een verdere mechanische vertraging bij (moeten) komen, en is daar wel plaats voor...
Cor
 
Hallo Leon,

Weer een mooi stukje Modelbouw vakwerk.
Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

Ik weet niet of er ruimte voor is, maar anders zou je er een tussenbak tussen kunnen hangen met een vertraging 2:1
 
Hierbij een link naar het filmpje wat gemaakt heb met het sperren van de assen 1-2 en 4-3. Het lukte me niet om het filmpje hier te uploaden dus nu maar via You Tube gedaan.

(7) Liebherr LTM 11200-9 .1 Sperren assen - YouTube

groet Leo

Hallo Leo,

Het sperren gaat goed, het werkt goed.

Ik vind dat het nogal meevalt met de draaisnelheid van de assen.
Ze draaien nu op vol vermogen, maar en komt toch ook nog een snelheidsregelaar tussen, waardoor je de snelheid nog iets kan reguleren en rustig kan optrekken en rustig kan rijden.
Je hoeft toch niet vol gas te rijden ?
 
Alex bedankt voor het compliment

Marceline bedankt voor het compliment,

Cor, bedankt voor het meedenken. Ik neem je advies over en plaats eerst een T80 motor die draait 2.5 keer langzamer dan de T50 en heeft het voordeel dat het dus een meerpolige motor is deze is ook sterker in het lage toerental.
Verder moet je het zien als het chassis rijdt met regelaar en afstandbediening om een goed beeld te krijgen.

Pieter, bedankt voor het compliment, zo als ik bij Cor al vermelden ga ik eerst voor een T80 motor. Ik had ook al een planetaire vertraging liggen maar dat past niet rechtstreeks op de tussenbak, dan is dit de eenvoudigste oplossing.
Ja zoals je op het filmpje kan zien werkt het sperren perfect, en ik denk dat ook wel nodig te hebben, omdat het gewicht over negen assen wordt verdeeld zal de druk op de aangedreven assen niet altijd gunstig zijn.

Rolf ook bedankt voor het meedenken, rcbrmin is bij mij bekend, daar komt deze aandrijving ook vandaan.

Groet Leo.
 
Graafie, de snelheid die de wielen nu draaien in het filmpje is in de grootste vertraging van 1:64 en dat is 13.76m/min of wel 0.83km/h maar voor de snelweg heb ik nog de vertraging 1:16 dan gaat de kraan 55 m/min of wel 3.3km/h.
Wat nou trage kraan je mocht willen dat je er achteraan mag rijden.;)
 
Laatst bewerkt:
We gaan verder met het project:

Spreiden en sluiten van de stempelarmen
Tekening spreiden en sluiten St Arm.jpg

Het spreiden en sluiten van de stempelarmen ga ik mechanisch oplossen met hevelarmen aan de onderzijde van de stempelarmen
en met een schroefspindel die met een vertragingsmotor wordt aangedreven door middel van een getande riemoverbrenging.
De schroefspindel beweegt een evenaar die via de hevels gelijktijdig de stempelarm links en rechts beweegt, zo heb je altijd een gelijke uitslag van de stempelarmen aan beide zijde.

20210414_225452.jpg

De schroefspindels zijn met flenslagers gelagerd in de lagerblokken en met lagerdeksels opgesloten. De spindel zijn op de uiteinde blauw dat komt omdat ik de
spindel kersrood maak en langzaam af laat koelen om de hardheid er uit te halen om het bewerken van de spindel te verbeteren. De spindels zijn zo hard dat
de beitel er een hekel aan heeft met afdraaien.

20210522_164641.jpg

Hier een proefopstelling meteen minimotortje om te kijken welke snelheid de aandrijving moet krijgen voor het spreiden en sluiten van de stempelarmen.
Ook het eindcontact op het frame gemonteerd voor de breedste stand van de stempelarmen.
20210522_164653.jpg

De aandrijving van de spindel komt in het frame omdat er aan de onderzijde er geen ruimte voor is.

20210630_133945.jpg

Motor frame en steun voor de eindschakelaar gereed op de CNC bank.. Het is altijd even puzzelen om alle onderdelen uit het messing te halen, je wilt zo min mogelijk materiaal verspillen.

20210630_153552.jpg

De onderdelen gereed voor de aandrijving van de spindel.

20210715_151415.jpg

De hevels krijgen nog een Sonja Bakker behandeling om het gewicht zo laag mogelijk te houden.
Ik frees eerst een kamer in een strip aluminium met de buitenmaat 0.1mm groter dan die van de hevel en daar past het origineel in en dan hoef je deze nog
maar vast te zetten met een klein boutje, en kan je de nodige bewerkingen uitvoeren.

20210710_194939.jpg

De twee aandrijvingen gereed.

20210710_202526.jpg

Aandrijving stempelarmen achterzijde.

Wordt weer vervolgd.
Groet Leo
 

Bijlagen

  • 20210715_151415.jpg
    20210715_151415.jpg
    111,9 KB · Weergaven: 136
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n vermoeden dat die schroefspindels helemaal niet 'gehard' zijn, maar zo hard geworden door de materiaalvervorming tijdens het rollen van de schroefdraad.
Dergelijke spindel worden volgens mij niet gesneden maar gerold, met verharden, en slijtvaster maken als (positief) gevolg.
Cor
 
Dank je Pieter voor het compliment:wave. Ik draai met beitels met wisselplaatjes en daar kan ik leuk werk mee maken en ben er er ook dik tevreden mee voor het werk wat ik maak. Als je verdere bewerkingen aan de spindel doet zoals draad tappen dan is het risico groot dat je het tapje breekt, is mijn ervaring dus gewoon even het materiaal ontlaten. Het opnieuw harden van de spindel heeft geen nut voor het gebruik van deze functie, als het nou een beweging op een 3D printer is is er wat voor te zeggen maar dan had ik deze actie ook niet uitgevoerd.

Cor, jou vermoeden zal helemaal kunnen kloppen, de meeste draad wordt gerold, voor de prijs waar je ze voor koopt kan je de draaibank niet voor aanzetten. Grote assen zoals voor turbines en generatoren worden ook gesmeed om een betere kwaliteit staal te krijgen met sterke structuur.
Voor degen die niet weet wat bedoeld wordt met draad rollen hier een filmpje van draadrollen. Hetraco B.V. specialist in draadwalsen / draadrollen - YouTube

Groet Leo
 
Charlotte bedankt voor het compliment, ja het zijn niet allemaal standaard oplossingen om ale bewegingen te realiseren.:)

Bertus ook bedankt voor het compliment. Die Cilinder (actuator) op je kraan ziet er erg realistisch uit misschien voor mijn kraan ook wel de oplossing.:hammer:

Groet Leo.
 
Back
Top