Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Maarten je kon nog wel eens gelijk hebben:).

Pieter bedankt voor het compliment.
Ik heb even op internet gekeken naar de plaat messing die ik van het voorjaar gekocht heb bij de DHZ store van 1mm dik en 500x 1000 mm die koste toen €102.--, als je die nou zou bestellen komt deze plaat messing op €107.--, dat valt mij nog mee. Als ik kijk hoeveel onderdelen ik daar uit kan halen uiteraard als de onderdelen niet te groot zijn, kan je daar een hele tijd mee toe, het is wel steeds zo efficiënt mogelijk de onderdelen uit de plaat zien te halen.

20211022_182146.jpg

Dit hou ik over van de plaat als mijn onderdelen er zijn uit gefreesd, dus veel weggooien doe ik niet.

Het gewicht is inderdaad 270kg van de stempelplaat, dat is zonder de onderplaat waar deze op staat. Het kan beter te zwaar zijn dan hoef je niet te twijfelen er aan te gaan tillen.
Snap1.jpg

Hier een plaatje van de echte stempelplaat (van Internet) daar zie je dat er nog veel massiefe onderdelen in zitten.

Wordt vervolgd.
Groet Leo.
 
Leo schreef:

Pieter bedankt voor het compliment.
Ik heb even op internet gekeken naar de plaat messing die ik van het voorjaar gekocht heb bij de DHZ store van 1mm dik en 500x 1000 mm die koste toen €102.--, als je die nou zou bestellen komt deze plaat messing op €107.--, dat valt mij nog mee. Als ik kijk hoeveel onderdelen ik daar uit kan halen uiteraard als de onderdelen niet te groot zijn, kan je daar een hele tijd mee toe, het is wel steeds zo efficiënt mogelijk de onderdelen uit de plaat zien te halen.

Hallo Leo,

Ik probeer ook een (messing of staalplaat) zo optimaal te benutten, zodat in zo min mogelijk afval heb.

Als ik een messingplaat bestel 2000 x 1000 mm kost die nu : 198, = Euro, inclusief 1 x doorknippen 1000 x 1000 mm

Toen ik met de RC modelbouw begon in 2004 koste die zelfde messing plaat 74,= Euro, inclusief 1 x doorknippen 1000 x 1000 mm
Dit is een prijsstijging van : 124,= euro.
Dit vind ik toch een behoorlijke prijsstijging in 17 jaar.

Dit is één van de reden dat ik nu de dieplader voor het grootste gedeelte van staal maak.
De staalprijs is nauwelijks gestegen in 17 jaar.
Bovendien is staal lichter dan messing en sterker dan messing.
Staal is minder makkelijk te verwerken dan messing, maar wel weer makkelijker MAG te lassen en goedkoper dan het messing met zilver te solderen.
Messing is hele mooi te bewerken.ook in de kleinste details
Ik ben altijd een messing man geweest, maar werk tegenwoordig steeds vaker met staal.

Ook de zilverprijs is enorm gestegen om hard te solderen.
Ik koop mijn materialen altijd in grote partijen, om de prijs te drukken.
 
Eindelijk weer wat tijd voor mijn kraanproject, we gaan weer verder met de stempelvoeten.

20211103_173621.jpg

De meeste onderdelen had ik al gefreesd maar ze moeten nog pas gemaakt worden zoals de lipjes die in de 1mm sleuven moeten komen van de bodemplaat.
Om dat in een bewerking te doen heb ik alle schetsplaten op een stripje van 1mm dik geschoven.

20211104_141544.jpg

Hier de bewerking van de paspennen.
20211104_113549.jpg

Alle onderdelen komen zo op de juiste plek en kunnen niet verschuiven met het solderen.

20211104_120334.jpg


20211105_144551.jpg

Eerst de bussen erop gesoldeerd met zilver daarna de schetsplaten ook met zilver.

20211105_144534.jpg

Ik soldeer de onderdelen vanaf de onderzijde bij de pen verbinding dan krijg je geen last van te veel soldeer op je werkstuk, en je
ziet dat het soldeer prachtig doorvloeit aan de andere zijde.

20211105_150906.jpg


20211105_180121.jpg

Hier de eerste stempelplaat met de schetsplaten er in gesoldeerd met zachtsoldeer en de handgrepen weer met zilversoldeer zodat het risico
van het loslaten van onderdelen zo klein mogelijk is.
Het onderdeel moet nog wel nabewerkt worden.

20211105_180156.jpg


20100410dsc04303-.jpg

Hier nog een keer de 1:1 stempelvoet waar mijn stempelvoeten op moet gaan lijken.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Begrijp ik goed dat je twee verschillende soorten soldeer gebruikt omdat die een verschillende smelt temperatuur hebben?

Mooi dat je de tussen stappen laat zien, prachtige opbouw.

Jij moet toch een enorme voorraad hebben van materiaal zeg.
Alleen op dit onderdeel gebruik je al twee maten buis en dan hebben we het over een klein onderdeel als een stempel voet.

Veel succes met de verdere bouw!
 
Stoomertje bedankt voor het compliment.

Pieter ook bedankt voor het compliment

Maarten bedankt voor het compliment.
Ja inderdaad gebruik ik verschillende soldeertechnieken om het geheel aan elkaar te krijgen zonder dat het halverwege in elkaar stort omdat de andere solderingen loslaten.
Voor mij is het logies om het zo te doen, maar daarom laat ik het ook zien voor degene die er zijn voordeel mee kan doen. De hoeveelheid materiaal die ik heb valt wel mee Maarten, ik ontwerp het naar het materiaal wat ik in voorraad heb, het grotere stukje buis is dezelfde maat als de buis van de stempelcilinders. De ringen draai ik uit 8mm massief messing en verder is het 1mm plaat en 2mm plaat en voor de handgrepen 2mm messing draad.

Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Vervolg stempelplaat en borgpennen voor de koppeling

20211106_104022.jpg

Pennen gedraaid van 3mm messing met borst voor de handel. Voor dit soort kleine onderdelen is een spantanghouder onmisbaar.

20211106_112345.jpg

De handels aan de 3mm as gesoldeerd met zilver.

20211106_121321.jpg

Er moeten twee vlak kanten komen aan het 3 mm asje voor het lossen en vergrendelen.
Daar een hulpstukje voor gemaakt zodat de pen geheel gefixeerd is en 180 graden het tweede vlakke kantje er aan kan worden gefreesd.

20211106_121602.jpg

Hier heb je geen verdeelapparaat voor nodig.

20211106_170804.jpg

Klein detail de uitsparing voor de twistlock verbinding zoals bij de 1:1 stempelplaat.

20211106_2002491.jpg

Het is wel erg klein maar het werkt wel en je hebt geen losse pennetjes die je net altijd kwijt raakt.
20211106_2003332.jpg

Er komt nog een borging op zodat de pennen er niet uit kunnen vallen.

20211106_2004083.jpg

De vier onderplaten gereed.

Heeft iemand ervaring met dit soort onderdelen zoals de onderplaten stralen, ik heb laatst bij Alie zo'n Blaster gekocht met een tankje erop voor het grit.
Het stralen moet het oppervlak ontdoen van overtollig tin en aanslag van het solderen, wie kan me helpen met de keus van het straalgrit?

Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet zeker of dit de overtollige tin verwijdert, maar ik heb wel heel goede resultaten met aluminium oppervlaktes, gestraald met glasparel.
Dat verwijdert in elk geval wel oppervlakte bewerkingsgroefjes van aluminium.
Grit lijkt me gewoon erg grof. Ik zou het eerst eens proberen met fijn zand, bv filterzand, te koop in verschillende gradaties bij de Wildkamp.
Anders, als je glasparel niet in kleine hoeveelheden kunt kopen om te proberen, ( komt in zakken van 25 kg.) kan ik je mogelijk wel wat aanleveren om te proberen?
Cor

Edit, ik heb even opgezocht waar ik dit zelf gebruikt heb, met plaatjes van voor en na het stralen; kijk eens in dit oude topic van mij:
https://www.modelbouwforum.nl/threa...r-van-4x2-naar-6x2.188977/page-2#post-3104324
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Ik heb zelf een straalcabine en straal met glasparels.
Ik gebruik de straalcabine alleen maar om het messing en staal schoon te stralen en iets op te ruwen, zodat ik het daarna met etsende primer kan spuiten.
Als er tinresten (zacht soldeertin of Resist-2 met 3% zilver) op het materiaal zitten, dan steek met een hobby beiteltje het overtollige tin weg , of vijl ik het overtollige tin weg, of schuur ik het overtollige tin weg, waardoor er het werkstuk er mooi glad en strak uitziet.
Met glasparels straal je het overtollige tin niet weg.
Als straal grit gebruikt, beschadig je het werkstuk als je de overtollige tin wil weg stralen.
Er zijn diverse soorten straalgrit.

Ik bestel het glasparelkorrels bij het onderstaande adres :

HOLLAND MINERAAL BV
Tielstraat 8, 7418 CS Deventer
Postbus 296, 7400 AG Deventer
Straaltechniek - uw professionele partner | Holland Mineraal


Hieronder informatie over de glasparelkorrels :
STRAALMIDDEL GLASPARELS :

Het schoonmaken van oppervlakken zonder opruwing of aantasting is vaak een moeilijke klus. Om beschadigingen te voorkomen is het zeer belangrijk om de juiste producten te gebruiken. Glasparels van Holland Mineraal bieden uitkomst bij het snel en vakkundig stralen van rvs met een zeer lage ruwheid.
ENKELE SPECIFICATIES :
De glasparels die Holland Mineraal levert, worden geproduceerd van een eersteklas kwaliteit loodvrij glas met een minimum SiO2 gehalte van 72%. Ze worden met name gebruikt in straalcabines en straalkasten. De productiewijze van de glasparels geschiedt conform de MIL-G-9954 A specificatie. Dit merkt u direct in de hardheid, korrelvorm, afzeving, verpakking en kwaliteitscontrole. Behalve voor het onbeschadigd reinigen van oppervlakken, zorgen de glasparels ook voor oppervlakte versteviging (Shot Peenen).
Holland Mineraal kent een assortiment glasparels van 40 tot 600 micron. Door onze goed gesitueerde vestigingsplaats kunnen wij uw glasparels snel in binnen- en buitenland leveren. In zakken van 25 kg, maar ook per 1000 kg op pallets met krimpfolie.



PRODUCTCODE Glasparels
Hm-Pi-009-10/06
CHEMISCHE ANALYSE :
SiO2
72 %
AL2O3
< 2,5 %
CaO
9 %
MgO
< 4 %
Na2O
13,7 %
K2O
< 1,2 %
Fe2O3
< 0,5 %
SO3
< 0,5 %
Korrelvorm :
Rond
AARD
Inert
KLEUR
Wit
HARDHEID
6 mohs
STORTGEWICHT
1,50 kg/dm3
SOORTELIJK GEWICHT
2,46 kg/dm3
KORRELGROOTTE
40 - 70 micron
65 - 105 micron
75 - 125 micron
90 - 150 micron
100 - 200 micron
150 - 250 micron
200 - 300 micron
300 - 400 micron
400 - 600 micron

VERPAKKING :
in zakken van 25 kg,

TOEPASSINGEN :
De specifieke eigenschap van Glasparels is het reinigen van een oppervlak zonder opruwing. Glasparels kunnen worden toegepast in straalcabines en straalkasten. Naast het reinigen van een oppervlak, vindt tevens oppervlakte versteviging plaats (Shot Peening).

Leo,

Mogelijk heb je wat aan deze informatie

P.S.

Ik gebruik twee verschillende korrels :
Fijn : voor kleine fijne werkstukken.
Middel : voor de grote werkstukken.

Ik zeer tevreden over de glasparelkorrels, het werkt perfect.

Ik straal met druk van 7 a 8 Bar.
Het spuitpistool in een straalcabine gebruikt nogal wat lucht.
Ik heb een compressor van 250 liter, maar soms moet ik even wachten tot dat de compressor weer op druk is.
Ik zou eigenlijk een compressor moeten hebben van 400 liter.
Ik heb geen ervaring met een Blaster spuitpistool, ik weet ook niet of hier de glasparels inpassen.
 
Cor bedankt voor de info.en bedankt voor het aanbod.
Ik heb even je topic doorgelezen en zie dat je er ook niet terug deinst om gewoon weer opnieuw te beginnen, petje af voor de onderdelen die je hebt gemaakt voor dat project.
Het glas parelen geeft wel een hele mooie structuur aan je onderdelen net of ze uit de fabriek komen.

Pieter ook bedankt voor de info.
Ik zal eens in de buurt kijken of er bedrijven zijn die glasparels kunnen leveren dat is altijd wel prettig i.v.m. transportkosten.
Of de Blaster het aankan daar komen we wel achter met het uit te proberen.

Groet Leo
 
Ik ken die blaster niet, maar glasparels zijn super fijn, dus dat moet altijd kunnen, lijkt me.
En idd, het geeft een mooi oppervlak, je kunt hiermee alle bewerkingsgroefjes van frezen e.d. wegwerken/verdoezelen :koud:
Cor
 
Tja, het is jammer dat Cor geen bouwverslagen meer plaatst op het MBF Truckersforum.
Hij heeft hele mooie modellen gebouwd.
Smiley verdrietig - kopie.png
 
Stralen met glasparel geeft zeker het beste resultaat. Voor dit soort kleine onderdelen is een iets fijnere parel het beste, maar de allerfijnste zou ik niet nemen, zo rond de 70 tot 120 micron. Ik straal op werk regelmatig en de aluminiumoxide vind ik altijd te grof, behalve als ik een oude bankschroef een nieuw verfje wil geven.

De druk mag niet te hoog zijn, 4 á5 bar max, maar ik straal altijd bij 2,5 bar. Je straalt de glasparels ander kapot en dan wordt het stof, zonder goede afzuiging ook niet prettig voor de longen. De soldeer echt weg stralen zal niet lukken, tenzij het een heel dun filmpje is, dus wat wegschrappen van tevoren zal je moeten blijven doen.

Onze straalcabine en glasparel komen bij Micropeen uit Ridderkerk vandaan.
 
Stralen met glasparel geeft zeker het beste resultaat. Voor dit soort kleine onderdelen is een iets fijnere parel het beste, maar de allerfijnste zou ik niet nemen, zo rond de 70 tot 120 micron. Ik straal op werk regelmatig en de aluminiumoxide vind ik altijd te grof, behalve als ik een oude bankschroef een nieuw verfje wil geven.

De druk mag niet te hoog zijn, 4 á5 bar max, maar ik straal altijd bij 2,5 bar. Je straalt de glasparels ander kapot en dan wordt het stof, zonder goede afzuiging ook niet prettig voor de longen. De soldeer echt weg stralen zal niet lukken, tenzij het een heel dun filmpje is, dus wat wegschrappen van tevoren zal je moeten blijven doen.

Onze straalcabine en glasparel komen bij Micropeen uit Ridderkerk vandaan.


Hallo William,

Over de druk lopen de meningen nogal sterk uiteen : 2.5 bar : 4 a 5 bar : 6 a 7 bar.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van het spuitpistool en Ceramische nozzle wat je gebruikt.
Ik straalde eerst op 4 Bar, dat schoot niet echt op en vond het resultaat matig.
Nu straal ik op 7 a 8 bar en nu is het resultaat veel beter en schiet het sneller op.
Dat hierdoor de glasparelkorrels eerder stof worden, die indruk heb ik zelf niet.
Ik denk dat jij in een professionele grote straalcabine spuit, waar een groter spuitpistool op gemonteerd is.
Ik weet niet hoelang jij met de zelfde glasparelkorrels straalt ?
Als ik gestraald heb, afhankelijk hoelang, vervang ik de glasparelkorrels voor nieuwe glasparelkorrels.
Misschien vervang ik ze wel te snel, maar ach zo heel duur zij de glasparelkorrels nou ook weer niet.
Ik gebruik glasparelkorrels van 75-125 micron en 100 tot 200 micron

Ik gebruik een kleine hobby straalcabine met een zijdeur, hier heb ik bewust voor gekozen, zodat ik langere stukken in de straalcabine kan stralen.
Eigenlijk moet ik zeggen straalkast en geen straalcabine.
Ik verleng dan de straal cabine met een dicht kunststof krat.
Wel moet ik het lange werkstuk wel omdraaien om het helemaal te stralen.
Ik heb wel een aparte afzuiging op de straalcabine, waardoor het stof wordt afgezogen, hierdoor blijft het zicht beter in de straalcabine, ander zie je nauwelijks wat je doet door het rondvliegend stof.
Maar ik draag zelf ook nog een gezichtsmaker met filter, omdat het stralen niet echt gezond is, omdat altijd wat lekkage optreed. (fijnstof)
 
Hallo Leo,

TIP :
Als jij een test wil doen met glasparelkorrels zou je even een kleine hoeveelheid bij HBM Machines kunnen bestellen om uit te testen of jouw spuitpistool goed functioneert.
Ze verkopen ook meerdere soorten straalgrit in kleine hoeveelheden.

Succes met de proef.
 
Pieter, de cabine en het pistool maakt wel wat uit, een Peenmatic cabine heeft ook een hogere druk nodig als onze Micropeen, maar geeft ook een veel kleinere straal, die is echt voor fijnmechanische toepassingen, die hebben we op de andere locatie staan. Hoe een hobbymatige cabine werkt moet je zelf altijd een beetje uitvinden.

De levensduur van parel verschilt nogal, met een goed filter wordt er veel uitgefilterd, maar op werk wordt ook vaak gewisseld omdat iemand anders de grove parel nodig heeft, we hergebruiken dan eigenlijk nooit wegens vervuiling. Daar heb je thuis met één soort grid of parel natuurlijk geen last van.
 
Vervolg stempelplaten:

20211108_213812.jpg

Een tijd aan het bedenken geweest hoe ik dit onderdeel van de stempelplaten zou maken en dan in een werkgang door de CNC machine te
laten produceren, het wordt toch een nabewerking op de draaibank. de eerste laag met een 4mm 2 snijder er uit gefreesd en de laatste laag met een 4mm Ball Nose
frees die voor de afrondingen zorgt.

20211108_230030.jpg

Nog extra sparingen van 1.5 mm aangebracht voor de hijsplaten.

20211109_101117.jpg

Voor deze frees klus heb ik de CNC machine doorgesmeerd en de tellers weer op nul gezet voor de volgende smeerinterval.
Na dit freeswerk stond de timer op 3.41 uur en de afstand die de frees had afgelegd op 41 meter.
Totaal zit ik nu over de 3100 m freeswerk 175 uur en 1500 jobs en dat hoofdzakelijk alleen voor de kraanonderdelen.

20211109_121035.jpg

Een hulpstuk gemaakt om de stempelvoet in te spannen in de draaibank voor de laatste bewerking, de schuine kant van de ribben.

20211111_103507.jpg

De onderplaat komt met een boutje M3 met een veertje aan de bovenplaat vast zodat deze net als de 1:1 stempelplaat iets kan verschuiven.
Dit staat al veel beter dan met alleen de cilinder met ronde kop op een vuren houtje.

20211111_103550.jpg

De kraan op dragline schotten gezet dat komt meer realistisch over.

20211112_203359.jpg

Nog een plaatje toe.
1 stempelplaat bestaat uit 37 onderdelen en voor 4 platen kom je dan op 148 onderdelen.

Wordt vervolgd
groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Wat weer een geweldig stukje modelbouwvakwerk, TOP !
Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg


Het ziet er allemaal heel realistisch en natuurgetrouw uit ten opzichte van de 1:1 Liebherr kraan.

SMILEY APPLAUS KLEIN.gif
SMILEY APPLAUS KLEIN.gif
 
Back
Top