Zit alweer uren achter het scherm en op en neer lopen naar min werkplaats om te meten en terug naar het scherm voor een chatsessie met China. Het probleem is nou weer dat de smallere linialen weer niet leverbaar zijn in grotere lengtes! Uiteindelijk heb ik er toch twee gevonden. De KA200-170 die dus 14mm breed en 32.5mm hoog is. En de KA500-470 die 14mm breed en 45,5mm hoog is. Allebei nog steeds 1µM resolutie!
Eindeloos klooien om de juiste te bestellen. Al die lettertjes en nummers is voor mij tegenwoordig nauwelijks meer te doen. Maar met mijn order met behulp van allervriendelijkste Chinese medewerker meerdere keren te hebben aangepast, denk ik nu, hoop ik nu, de juiste linialen te hebben besteld. Midden januari zouden ze in Nederland moeten zijn.
Gisteren ook nog wat heen en weer gemaild met Jan Ridders, de geestelijk vader van mijn motortje. Ik snapte een paar dingen in zijn tekeningenpakket niet goed. Een paar zaken over het hoofd gezien, maar er ontbraken ook een paar maten en een maat was verkeerd. Gelukkig, lag dus niet alleen aan mij!. Jan heeft een compleet nieuw gereviseerd rekeningpakket uitgebracht.
Het nettoresultaat is wel dat ik nu weer wat aluminium staf moet gaan kopen. Ik had een stukje Ø27mm. In de oorspronkelijke tekening stond een buitendiameter van 26,1mm dus dat zou perfect gaan. Later kreeg ik nog een separate tandwieltekening van Jan en daarop is die maat 28mm. Dat past dus niet! Dus maar weer eens kijken hoe ik in deze lockdown een stukje aluminium staf ga scoren.
Overigens, voor de goede orde; de tekeningen van Jan zijn erg goed en duidelijk. Bovendien als je toch een vraag hebt, krijg je vrijwel altijd direct response. Ook kan ik alles eenvoudig uitprinten 1:1 en dat helpt mij enorm.
Ik moet ook nog de verdeeltafel + schijven aanschaffen. Nog nooit zelf tandwielen gemaakt, dus dat lijkt me wel leerzaam en interessant. Je kan ook wel kant en klaar tandwieltjes kopen. Maar ja, daar is weinig lol aan. Moet nog wel even nadenken hoe ik in vredesnaam de benodigde frees ga maken. Mijn beitel/boor slijpvaardigheden zijn notoir onderontwikkeld. En om het motortje soepel te laten lopen moeten die tandwielen wel nagenoeg perfect zijn.
Tandriempje gisteren al besteld.
Even nog wat heel anders: Voor de kerst heb ik dit boek gekregen van een van onze kinderen:
Erg leuk boek en ik denk voor vele van ons aansprekende verhalen over mannen (helaas geen enkele vrouw) die gepassioneerd bezig zijn in hun werkplaats.
Jeroen