Bouw Scuderi 4-takt motor

En gelijk maar door met de krukas:

Screenshot 2022-01-04 at 3.42.53 PM.png

Ook nog maar eens wat geoefend met het slijpen van beitels. Het is misschien niet zo goed te zien op de foto, maar ik begin wel redelijk tevreden worden hoe dat gaat. Precies rond 30mm. Dit is een keurig oppervlak, hoeft alleen nog maar heel licht na te worden bewerkt met schuurpapiertje.
IMG_5104.jpeg

Aftekenen van de maten van de krukas:

IMG_5111.jpeg

Toen ik dit had gedaan, realiseerde ik me opeens dat ik natuurlijk twee van deze krukassen heb. Dus ik ga eerst even een grotere lengte op 30mm rond draaien.

Maar toen belde de koerier aan met een heel zwaar pakketje. Gelijk uitpakken uiteraard

IMG_5105.jpeg

Ter Lering ende Vermaeck even mijn andere verdeeltafeltje erbij gezet. Valt in het niet qua afmetingen en gewicht!

IMG_5106.jpeg

Staat wel stoer zo op mijn nieuwe freesmachine!!

IMG_5109.jpg

Ik had gehoopt dat er iets van een handleiding bij zou zitten hou je precies bepaald welke schijf/gaten te gebruiken e.d. Maar helaas. Dus dat wordt even zoeken op het internet. Heeft iemand toevallig een verhaal / linkje beschikbaar?

Het is me ook nog niet duidelijk hoe en of wat dit precies is of doet? Moet ik op mijn gemakje nog eens uitzoeken.

IMG_5110.jpeg

Bij mijn oude verdeeltafel had ik ook een vierklauw en een flens.

IMG_5107.jpeg

Valt bijna in het niet. Maar ik denk dat ik deze prima kan gebruiken voor de productie van de tandwielen. Wellicht ga ik even snel twee extra sleuven in de flens frezen, zodat ie makkelijk met T-nuts kan worden vastgezet. Grappig dat juist de kleine verdeeltafel vier-en de grote verdeeltafel drie sleuven heeft.

IMG_5108.jpeg

Dit is een keurig oppervlak,
hoeft alleen nog maar heel licht na te worden bewerkt met schuurpapiertje.

Draaiwerk ziet er al erg strak uit Jeroen.
Pas op met schuurpapiertjes aan de draaibank.
Het schuurpapier kan zich vangen om het draaiende werkstuk.
Met tien vingers wil ik begraven worden zeg ik dan.

Gebruik schuurlatjes. Ze zijn te koop en zelf te maken.
upload_2022-1-4_16-49-39.png

Foto w.p. 1-2022

Werk veilig
Veel modelbouwplezier,
Willum

Laatst bewerkt:
Met de hendel ontkoppel je de wormwielen en kan je de klauwplaat snel draaien. Handleidingen zijn te vinden op het net , anders stuur ik er je wel eentje op.

Bedankt, als je nog een handleiding hebt dan hou ik me aanbevolen.

Maak je nu een nieuwe adapter als tussenstuk voor, klauwplaat rotatietafel?

Ik denk dat ik de bestaande even aanpas. Dat betekent namelijk alleen maar een van de sleuven wat breder/dieper maken en twee nieuwe frezen zodat ie past met 10mm T-nuts.

Pas op met schuurpapiertjes aan de draaibank.

Dank Willum. Ik gebruik altijd lange dunne strippen (10mm breed, 100-150mm lang) en die hou ik dan slechts tussen twee vingers op afstand. Maar jou suggestie is een interessante. Ik zag ook je uitgebreidere verhaaltje, waarvoor dank.

Jeroen,
Ik heb dit programmaatje al eens gevonden.
.

Bedankt Ruud. Moet nog even kijken waar ik een Windows PC heb. Wij hebben alleen maar Apple spullenboel.

Jeroen

Hierbij als bijlage een tabel voor de HV 6 e.e.a. te vinden op de site van:

Dank je Rene. Ik heb nog nooit een verdeelapparaat gebruikt. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe ik die tabel moet lezen. Of wat ik er precies mee aan moet.

Dus ik begin echt met de basics. Ik weet wat voor tandwiel ik wil maken, zie schets:

Screenshot 2022-01-05 at 5.23.09 PM.png

Dus hoe kom ik nou met mijn verdeelapparaat, schijven en schaar tot zoiets? Ik heb wel het een en ander al gevonden op het internet en Youtube, maar ik zie het liefst een uitgebreide handleiding die het principe uitlegt, zodat ik voortaan zelf de schijven, gaten e.d. kan bepalen.

Paar uurtjes achter de draaibank heeft in ieder geval twee krukassen (wangen) opgeleverd. Moet nog wel het gat voor de pen boren en de pen zelf maken.

IMG_5113.jpeg

IMG_5114.jpeg

Jeroen

Je moet het zo lezen Jeroen,
* in de kolom met het rode kruisje staat het aantal verdelingen welke je wilt maken.
* in de kolom met het bruine kruisje staat het aantal mogelijkheden om dit te doen ( kan wisselen per schijf en aantal gaten) .
* in de rij met het groene kruisje staat het aantal gaten welke in de schijf zitten.
* in het vakje met het blauwe kruisje staat de te tellen verdeling.

Dus als voorbeeld:
je wilt een tandwiel maken met 16 tanden.
in dit geval maar 1 oplossing, het schijfje met 16 gaatjes.
je verdraaid nu de slinger 5 hele rondjes plus 10 gaatjes.
Je kunt hiervoor gebruikmaken van de 2 messing vingers die bij de set zitten om geen vergissing te maken met je breuk 10/16.

succes groet Rene

Deze tabel is specifiek voor de verdeeltafel met een verhouding 1;90 dus 90 rondjes van het slinger/ handwiel geeft 1 gehele ronde van 360 graden van de verdeeltafel.
De door jou aangekochte set is naar mijn weten zeker 1;90

Je kunt dit ook zien in de 2e horizontale rij 2 verdelingen geeft 45 ronden.

andere overbrengingen bv 1;40 passen niet op deze tabel.

Mocht je nog wat willen weten hoe of wat hoor ik het wel.

Ik denk dat je verhouding 1/60 zal zijn. , maar inderdaad , bij HBM geen gegevens te vinden . Ook heel vreemd dat er geen handleiding bij is.

Draaitafel

Info niet bijgeleverd?

Dan stuur eens een mail
met de vraag
welke draaitafels in hun winkel
welke vertraging hebben.

Verder zou ik altijd een eerste keer de slagen tellen,
Zelf onthouden of met een telwerk.

upload_2022-1-6_12-54-25.png

Foto w.p. 1-2022

Veel modelbouwplezier,
Willum

Laatst bewerkt:
Jeroen, ik ben vandaag ook weer bezig met het verdeel apparaat om gaatjes in de centerstukken te boren.
Het blijft altijd goed opletten dat je de aanslagvingers niet een stukje meeneemt tijdens het verdraaien.
Als je op de goede positie staat moet je voor de volgende verplaatsing ook de vingers verdraaien en het gaatje waar je vertrekt niet meetellen. Toch controleer ik altijd of de graden op de schaal klopt met wat de bedoeling is want soms ben je al zover dat je geen fouten meer mag maken.

Groet, Jan.

Back