Bouw Scuderi 4-takt motor

Ziet er goed uit Jeroen.
Ga je het tooltje van Dirk gebruiken om de rondingen aan de drijfstangen te maken?
Volgende week de linialen erop en gaan met de banaan !!!
Groet, Ruud.
 
een perspassing van 0.1 mm is op die kleine diameter is veel , bijgevoegd de passingstabel die we vroeger in het machinefabriek gebruikten , let wel , de cijfers zijn in duizendsten vermeld

Dank je wel. In alle eerlijkheid, de passing is na nog eens goed nameten eerder 0,05. Dus ik denk dat het wel gaat lukken. Ik ben eerder bang dat de rand om het lagertje het begeeft (slechts 2mm), dan problemen met het lager

Ziet er goed uit Jeroen.
Ga je het tooltje van Dirk gebruiken om de rondingen aan de drijfstangen te maken?
Volgende week de linialen erop en gaan met de banaan !!!
.

Uiteraard met het tooltje van Dirk!

Moet nog even goed nadenken hoe ik die linialen ga bevestigen. Er zijn wel honderd Youtube video’s over te vinden, dus dat gaat wel lukken. Heb ook wat fotootjes bij HBM gemaakt! Moet nog wel wachten op de display, die is inmiddels ook onderweg.

Jeroen
 
Gisteren kwam ook al de DRO uitleeskast aan!

IMG_5010.jpeg


Ik had deze DRO en de linialen besteld, voordat ik erachter kwam dat de nonius op de Z-as van mijn freesmachine, zo’n rare verdeling heeft. Ik denk dat het in de praktijk geen probleem is. Maar toen ik erachter kwam, dacht ik, had ik nou maar een drie-assige DRO besteld. Ik heb nog geprobeerd mijn bestelling aan te passen, maar die was al onderweg.

Ik heb heel wat rondgesurfed op het internet en ik vermoedde dat het moederboard, van willekeurig welk merk/type DRO identiek zijn. En dat er dus geen echt verschil is tussen een twee- of drie-assige uitvoering. Dus gelijk maar even opengemaakt: Op de achterzijde zitten slechts twee stekkeraansluitingen voor de X- en Y-as.

IMG_5011.jpeg


Maar binnenin lijkt het erop dat het moederboard al volledig is voorbereid op 3-assen en additionele I/O.

IMG_5013.jpeg


Voorzover ik uit de handleiding haal, is het aantal te gebruiken assen en I/O met een simpele parameter in te stellen. Dus als ik een derde Z-as lineaal erbij wil, hoef ik alleen een D-connectortje te installeren en te bedraden op het moederboard.

Ik ben nog niet veel verder gekomen met de installatie van de linialen. Ik heb er zoveel bekeken op het internet dat het me duizelde. Maar ik heb misschien toch de verkeerde besteld. Er is namelijk relatief weinig ruimte onder mijn tafel voor de X-as Lineaal. Volgende week maar eens verder puzzelen.

IMG_5014.jpeg


IMG_5015.jpeg


Gisteren nog even begonnen met het draaien van de ringen om het drijfstangetje verder te produceren. Ik maak ringen, met een borst die precies in de gaten van de drijfstang passen en vervolgens ook exact de buitenmaat aangeven om rondom te kunnen freezen.

Dit keer ging het afsteken, als vanouds, zonder enig probleem. Ik denk dat het de vorige keer toch te maken had dat ik de steekbeitel te ver van de drieklauw had.


IMG_5016.jpeg


Het eindresultaat:

IMG_5017.jpeg


IMG_5018.jpeg


Nog zo’n ringetje maken voor het grotere gat.

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Weer een stukje verder gekomen. Tweede, groter, ringetje ook klaar.
IMG_5046.jpeg


Vervolgens een stukje aluminium uit de scrap-bak om het drijfstangetje in wording te monteren. Achteraf gezien had ik Dirk zijn beschrijving beter moeten bestuderen. Het is handiger als er aan beide zijde een stukje van het aluminium blokje uitsteekt. Dan is het geheel net iets makkelijker vast te zetten.

IMG_5047.jpeg


Boren en tappen en klaar

IMG_5048.jpeg


Ik heb het geheel op mijn verdeeltafeltje gemonteerd. Leek me het makkelijkst om de boel uit te lijnen:

IMG_5049.jpeg


Nog een keer op het tweede drijfstangetje dezelfde procedure en daarna met behulp van het welbekende tooltje de laatste rondingen aan de drijfstang aanbrengen.

IMG_5050.jpeg


Lukt allemaal wel, maar bij mij gaat het tegenwoordig, helaas, allemaal erg langzaam. Maar daar is mijn plezier en voldoening niet minder om.

Jeroen
 
Jeroen, dat niet opschieten herken ik.
Soms dagen bezig zonder echt vooruitgang en dan ineens gaat het in sneltreinvaart.
Succes met je project en de mooie freesmachine.
Groet. Henk.
 
Moest nog even het palletje maken voor het drijfstangtooltje. Stukje rondgedraaid op 8mm en ik heb er M5 ingetypt. Gebruik makend van een van mijn eerder zelfgemaakte tooltje: tap follower.

IMG_5051.jpeg


Helemaal klaar voor de volgende stap in het productieproces.

IMG_5053.jpeg


Ging perfect!!

IMG_5054.jpeg


Eerste drijfstangetje 50% klaar.

IMG_5055.jpeg


Helemaal klaar.

IMG_5056.jpeg


Gelijk ook maar de tweede drijfstang geproduceerd.
IMG_5057.jpg


Moet zeggen ben er wel heel tevreden mee. Tooltje is erg handig, gaat zoveel gemakkelijke en preciezer dan hoe ik het eerst deed.

IMG_5058.jpeg


Ook nog maar even het kogellatertje erin gezet, is het helemaal net echt!

IMG_5059.jpeg


Ben op de een of andere manier het tweede lagertje kwijt geraakt. Ik had alle lagertjes al gekocht en in huis, maar kan er maar eentje vinden. Nou ja, nog maar een internet bestelling eruit vandaag.

Jeroen
 
Vanmiddag nog weer wat verder geprutst. Het was me opgevallen dat de tank van mijn compressor sinds kort heel langzaam leegloopt. Verliest ongeveer 2/3 van zijn druk (70L/7bar) in 24 uur. Op zich niet zo’n probleem, maar ik heb een hekel aan dat soort dingen. Als je nou ook nog weet dat ik meestal het drukvat laat leeglopen nadat ik de compressor heb gebruikt........ Hoorde nergens iets sissen, lekje veel te klein voor. Dus de zeepsop maar voor de dag gehaald. En de eerste verbinding die ik testte was het al raak!

IMG_5062.jpeg


Geplette O-ring vervangen en dat lijkt het probleem te hebben opgelost.

Ook mijn DRO eens even opgestart, gewoon met alle componenten op de werkbank. Was wel even puzzelen hoe in het settings menu te komen. Chinese handboeken blinken niet uit in duidelijkheid. Engels blijft een probleem in China.

Na wat pielen en proberen, is het gelukt. Hier zie je dat ik de resolutie van beide linialen op 1 µM heb ingesteld.

IMG_5063.jpeg


Dus heel wat getalletjes
achter de komma!!

IMG_5065.jpeg


Verder een beetje gespeeld met het menuutje en geprobeerd de verschillende instellingen en afregelmogelijkheden te snappen. Maar dat gaat beter als alles op zijn plek zit. Dat laatste is nog niet eens zo gemakkelijk. Meer dan genoeg ruimte voor X lineaal, maar voor de Y lineaal is het nogal krap. Ik had liever kleinere linialen gehad, maar die kon in nergens vinden in China. Dus ik moet het hiermee doen.

Moet een aantal beugeltje fabrieken, dus eerst maar weer een stukje aluminium plat gaan regelen.

Jeroen
 
ik heb een video gezien waar ze de glaslinialen inkorten.

Hi Ruud, bedankt. Ik ken deze Youtuber. Leuk en informatief kanaal. Wel lekker stoer om zo’n glasliniaal af te zagen!!

Het probleem is niet de lengte, maar de hoogte/breedte van deze linialen. Vooral op de Y-as. Het liefst/best zou ik ‘m zo dicht mogelijk tegen het frame plaatsen, maar daar gaat ie domweg niet onder. (voor de goede orde, deze linialen worden uiteindelijk andersom gemonteerd zodat er geen vuil/stof in de lineaal kan vallen)

IMG_5068.jpeg


Het alternatief zou zijn om hem hier aan de onderkant van de voet te plaatsen. Dat is wel mogelijk maar dan moet de sensor met een hele grote beugel worden verbonden. Ik heb wel zoiets gezien op Youtube. Dan gebruiken ze beugels van 8-10mm plat om geen trillingen e.d. te voorkomen. Niet ideaal

IMG_5070.jpeg


Mijn linialen zijn van de KA300 serie. Ik heb nu ook de KA200 ontdekt. Die is maar half zo hoog/breed. Die voor de Y-as is zonder meer verkrijgbaar, maar de langere X-as kon ik niet vinden. Dus ik ben nu in conclaaf met China, wat ze kunnen leveren en hoe deze om te ruilen.

Dan toch maar in ieder geval de Display gemonteerd.

IMG_5071.jpeg


IMG_5072.jpeg


En met vieze handen plastieken beschermcondoom

IMG_5073.jpeg


Jeroen
 
Zit alweer uren achter het scherm en op en neer lopen naar min werkplaats om te meten en terug naar het scherm voor een chatsessie met China. Het probleem is nou weer dat de smallere linialen weer niet leverbaar zijn in grotere lengtes! Uiteindelijk heb ik er toch twee gevonden. De KA200-170 die dus 14mm breed en 32.5mm hoog is. En de KA500-470 die 14mm breed en 45,5mm hoog is. Allebei nog steeds 1µM resolutie!

Eindeloos klooien om de juiste te bestellen. Al die lettertjes en nummers is voor mij tegenwoordig nauwelijks meer te doen. Maar met mijn order met behulp van allervriendelijkste Chinese medewerker meerdere keren te hebben aangepast, denk ik nu, hoop ik nu, de juiste linialen te hebben besteld. Midden januari zouden ze in Nederland moeten zijn.

Gisteren ook nog wat heen en weer gemaild met Jan Ridders, de geestelijk vader van mijn motortje. Ik snapte een paar dingen in zijn tekeningenpakket niet goed. Een paar zaken over het hoofd gezien, maar er ontbraken ook een paar maten en een maat was verkeerd. Gelukkig, lag dus niet alleen aan mij!. Jan heeft een compleet nieuw gereviseerd rekeningpakket uitgebracht.

Het nettoresultaat is wel dat ik nu weer wat aluminium staf moet gaan kopen. Ik had een stukje Ø27mm. In de oorspronkelijke tekening stond een buitendiameter van 26,1mm dus dat zou perfect gaan. Later kreeg ik nog een separate tandwieltekening van Jan en daarop is die maat 28mm. Dat past dus niet! Dus maar weer eens kijken hoe ik in deze lockdown een stukje aluminium staf ga scoren.

Overigens, voor de goede orde; de tekeningen van Jan zijn erg goed en duidelijk. Bovendien als je toch een vraag hebt, krijg je vrijwel altijd direct response. Ook kan ik alles eenvoudig uitprinten 1:1 en dat helpt mij enorm.

Screenshot 2021-12-30 at 10.28.24 AM.png


Ik moet ook nog de verdeeltafel + schijven aanschaffen. Nog nooit zelf tandwielen gemaakt, dus dat lijkt me wel leerzaam en interessant. Je kan ook wel kant en klaar tandwieltjes kopen. Maar ja, daar is weinig lol aan. Moet nog wel even nadenken hoe ik in vredesnaam de benodigde frees ga maken. Mijn beitel/boor slijpvaardigheden zijn notoir onderontwikkeld. En om het motortje soepel te laten lopen moeten die tandwielen wel nagenoeg perfect zijn.

Tandriempje gisteren al besteld.

Even nog wat heel anders: Voor de kerst heb ik dit boek gekregen van een van onze kinderen:

Screenshot 2021-12-30 at 10.13.57 AM.png


Erg leuk boek en ik denk voor vele van ons aansprekende verhalen over mannen (helaas geen enkele vrouw) die gepassioneerd bezig zijn in hun werkplaats.

Jeroen
 
benodigde frees

Wil je de beitel/frees zelf maken?
Ik kan het nog een keer voor je doen.

Op welke manier wil je de beitel gebruiken?
Draaitafel/Pick-up voor rondel, en dan de beitel in de freesmachine.
De schacht maat van de frees kan dan iedere maat zijn
van de klembussen die jij hebt bij de freesmachine.
Frees kan gemaakt van rond toolbit, kapotte frees, boortje etc.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Die tandwieltjes ( 36-72) kan je op het verdeelapparaatje maken dat je hebt , daar hoef je geen ander met schijven voor te kopen .
Moest de verdeling nu 35 - 70 zijn , t'ja dan zat je voor kosten. :oops:
Dirk
 
Wil je de beitel/frees zelf maken?
Ik kan het nog een keer voor je doen.


Willum, die tandwielen moeten echt heel goed worden en dat kan je eigenlijk pas echt goed testen als alles klaar is, randriem erover, op spanning en draaien. Dus het moet wel in een keer goed. Zou fantastisch zijn als jij nog een keertje zou kunnen doen! In principe wil ik het gaan doen zoals jij beschrijft, Draaitafel/Pick-up voor rondel, en dan de beitel in de freesmachine.

Geen haast, ik PM je nog wel even.

Materiaal vanmiddag besteld en is al klaar. Maandag afhalen. Ook de verdeeltafel met schijven besteld.

Nog voldoende ander materiaal om verder te kunnen bouwen. Vandaag maar eens begonnen aan een van de twee staanders. Flink stuk aluminium (140x80x10). Eerst maar weer aftekenen en de grote stukken met de handzaag eraf. Daarna verder met mijn freesmachine.

IMG_5080.jpeg


Die tandwieltjes ( 36-72) kan je op het verdeelapparaatje maken dat je hebt , daar hoef je geen ander met schijven voor te kopen .
Moest de verdeling nu 35 - 70 zijn , t'ja dan zat je voor kosten. :oops:

Hi Dirk,
Het verdeelapparaatje wat ik heb, heeft geen schijven. Ik heb gekeken of ik misschien andere schijven passend zou kunnen maken, maar dat ging ook niet zo gemakkelijk. Bovendien, de vertraging is ook niet heel erg bijzonder.
Ik heb geprobeerd dat het uit te rekenen, maar ik kreeg dat ook niet kloppend.

Om ‘m te fixeren is er een klein schroefje aan de zijkant, als je die vastdraait lijkt dat ook invloed op de stand van werkstuk. (heel weinig, maar toch). Hele ding kostte ook maar een tientjes.

Dus maar een nieuwe (en grotere) besteld.

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Verdeelschijven

De DHZ zaak in het westen heeft twee sets verdeel schijven.
Helaas is de diameter van het gat in beide verdeelschijvensets niet bekent.
Gat en de 3 boringen bepalen op welke verdeeltafel de sets bruikbaar zijn.
Jeroen, goed dat jij ze samen aanschaft. Past het altijd.

Willum
 

Bijlagen

Ik heb een vertex BS-0-1 met wormverdeling 1/40 en een vertex HV-6 met worm van 1/60 .
Van beiden ben ik best tevreden , de BS is wel nogal hoog bij verticaal gebruik en daardoor minder stabiel.
Voordeel is wel dat de "neus" dezelfde aansluiting heeft als een myford super 7 of ML 10 zodat de spantangen en klauwplaten hiervan er op passen.
Zo kan een werkstuk van de draaibank op de verdeeltafel en omgekeerd zonder uit de klauwplaat te moeten halen.
Ook het kantelen onder een bepaalde hoek gebruik ik meer dan verwacht.
Op de draaibank en voor verdeling van de klauw in de draaibank gebruik ik een origineel verdeelapparaat van myford. Het verdeelapparaat verdeeld dan de hoofdas .
Dirk
 
Back
Top