Bouw Scuderi 4-takt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 31 mei 2021.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Heeft Rogi / hbm een goed klant aan jouw.
    Verdeeltafel, drie en vierklauw, set schijven passend op de tafel, modul frezen, freeshouder, machineklem.
    En dan een DRO 3 as.
    Och dan zou ik er nog een tafelvoeding bij nemen?

    Heb je een in hoogte verstelbare beitelhouder op de draaibank?

    Veel plezier,
    Willum
     
    Potter, JeroenDorr en Stoompomp vinden dit leuk.
  2. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Een mooie investering Jeroen.....
    Als je naar HBM gaat kijk ook even naar een kantentaster (of heb je die al?) zo'n apparaatje is niet echt duur, maar je hebt daar veel plezier van om je 0 punt te bepalen.
    Veel fijne modelbouw uurtjes gewenst.
    Groet,
    Ruud.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Mooie machine Jeroen , eigenlijk dezelfde als een optimum BF20L
    Aan een DRO heb ik nog nooit behoefte gehad , de digitale diepte meter die er op staat zou ik wel voor geen geld willen missen.
    Als ze zoiets bij wabeco machines moesten hebben kocht ik er zo een machine . De afwerking en aandrijving is daarvan toch een stuk hoger.

    Dirk
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  4. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Tafelvoeding wellicht op termijn. Ik zit af en toe te kijken of het CNC forum. Een freesmachine automatiseren lijkt me ook wel een leuk projectje.
    Ik heb op mijn draaibank van die snelwisselhouders voor mijn beitels. Die kun je dus wel wat in hoogte aftellen

    Ik heb er al heel lang eentje op de plank liggen. Nog nooit gebruikt. Ik had altijd het idee dat het zonder DRO niet zo heel veel toevoegde. Heb m vandaag voor het eerst gebruikt. Maar klopt niet helemaal. Moet nog eens even opnieuw gaan rekenen

    Dank je Dirk. Klopt, hij lijkt erg op de Optimum BF20L. De eigenaar, Robert Giessen, van RoGi Trading, heeft vele jaren bij Optimum in Duitsland gewerkt. Is dus heel goed bekend met dit soort machines . Hij laat nu zijn eigen machines bouwen in China, heeft iemand in China die met name op kwaliteit e.d. toeziet.

    Ik ben gewoon niet fatsoenlijk te woord gestaan door die VDH mannen in Utrecht. Als die net zo enthousiast hadden verteld als Robert had ik vermoedelijk ter plekke de BF20L bij ze gekocht. Maar omdat ik daar na 10 minuten al weer buiten stond, ben ik uiteindelijk verder gaan zoeken en bij RogiTrading terecht gekomen. Bijkomend voordeel was dat ik mijn Proxxon machientje bij hem kon inruilen. Keurige prijs gekregen. Bovendien, ik heb een enorme hekel aan spullen verkopen op de Markplaatsen van deze wereld. Wat een ergernis en idioten komen daar altijd op af. Dus deze oplossing kwam mij perfect uit.

    Die digitale dieptemeter en fijnvoeding leek me ook erg handig. In het verleden nog wel eens mee lopen klunzen.

    Vanochtend eerst alles nog even waterpas gezet. Garagevloer is natuurlijk nooit helemaal goed vlak. Ik heb ooit eens een oeverloze discussie gehad met iemand die beweerde dat als je draaibank/freesmachine niet perfect waterpas staat, er nooit fatsoenlijk mee te werken is. In alle eerlijkheid, ik twijfel daar aan voor ons hobbywerk. Ik heb de goede man getracht te vertellen dat wij vroeger aan boord van schepen, nooit recht lagen en op zee ook nog gewoon draaiden en boorden. Ik herinner me dat we ooit een motorprobleem hadden in zware storm (windkrach 11) op de Indische oceaan. Ik heb toen nog een speciaal tooltje op draaibank gemaakt om een verstuiver te trekken. Die zware zeegang was geen enkel probleem voor de draaibank en tooltje paste precies!

    Maar goed, ik ben dan ook wel weer voldoende nerd/techneut dat ik dingen wel altijd zo goed mogelijk doe!. Dus de waterpas in alle standen/assen erbij. Paar shimmetjes eronder en presto!

    IMG_4929.jpeg

    Even naar het (borstelloze) motortje gekeken:

    IMG_4930.jpeg

    IMG_4931.jpeg

    Staat mooi in mijn werkplaats!

    IMG_4935.jpeg

    Ben vandaag verder gegaan met het maken van het drijfstang-tootje. Daarbij moest ik wat blokjes metaal op maat maken. Dus perfect eerste klusje. De machineklem even uitklokken

    IMG_4939.jpeg

    Het is slecht te zien op de foto. Ik heb dit blokje rechthoekig gemaakt en op de juiste maat (dikte/breedte/hoogte). Mijn grootste frees is 10mm. Hoewel het oppervlak er niet helemaal vlak uitziet, voel je absoluut niets. Ook als ik er een stalen lineaal over leg, sluit de lineaal helemaal aan op het metaal met geen puntje licht!!

    IMG_4940.jpeg

    Dus al met al een goede start!

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2021
    ozy, Demaic, Bert V en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Top Jeroen.
    Als jou gevoel goed is, is het goed.
    Lekker mee aan het werk gaan, je zult zien dat je er plezier aan hebt en dat je er meer mee kunt dan met je oude machientje.
    Het drijfstang tooltje is gelijk een leuk project om met de freesmachine aan de slag te gaan.
    Groet,
    Ruud.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Jeroen,,
    Aardig verhaal,
    een tevreden man.
    Veel plezier ermee Jeroen.

    Waterpassen van machines,
    hoe doe je dat op zee,
    het zwalkt alle kanten op.
    Goed vast bouten.
    De raamwerken van deze kleine machines zijn superstabiel.
    Als deze een of twee graden scheef staan?

    Er zijn nog maar weinig (voor kleinere machines) machine verkopers die hier in het westen zelf bouwen.
    Alle namen die hier steeds genoemd worden laten op hun naam een machine bouwen.
    Soms zal er iets aangepast worden.
    Als ik kijk in het land waar de meesten machines gebouwd worden,
    Van mijn draaibank heb ik zonder veel zoeken al 5 soortgelijke varianten gevonden.
    Ander kleurtje andere sticker.
    Kijk eens naar de tabellen die op de machine geplakt zijn, kijk in de tandwielkast etc.
    En toch is de ene draaibank dan weer iets beter afgewerkt of mooier.
    En toch zie ik Europese machines oud of nieuw zo mooi.

    Koop dat waar je beste gevoel bij hebt.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Een mooie ruime werkplaats Jeroen.
    Groet, Jan.
     
    JeroenDorr, Potter en willum vinden dit leuk.
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Een mooie ruime werkplaats Jeroen.

    Daar kunnen nog wel een paar machines bij Jan.
    Ruim, maar vooral netjes opgeruimd, steeds weer.
    Petje af Jeroen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr, Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  9. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Je zegt het zelf al, en Willum ook, hoe doen ze dat op zee.....
    Ik zit onregelmatig (enkele keren per jaar) op de Noord Atlantic, en daar draaien we ook gewoon door...
     
    Jan Walpot, JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ik durf het bijna niet te zeggen ... nu nog een grotere ( en betere) draaibank Jeroen? :D

    Dirk
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Ik durf het bijna niet te zeggen ...
    nu nog een grotere ( en betere) draaibank Jeroen? :D


    Nee niet zeggen Dirk.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  12. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Mooie werkplaats met mooie machines!:kwijl:
    Veel plezier met de nieuwe aanwinst!
    Zeker nog wel een plaatsje te vinden voor een andere draaibank:koud:
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Zeker met het Proxxon machietje weg is er nu voldoende plaats om de Sieg op termijn door iets beters/groters te vervangen, Met de nadruk op “op termijn”. Eerst maar eens mijn nieuwe freesmachine goed onder de knie krijgen. En ik wil zeker een twee assige DRO kopen en installeren. Vandaag eens even bij HBM gekeken hoe zij die DROs op hun machines installeren. Dat lijkt allemaal nogal simpel.

    Nu nog even op Alibaba oid uitzoeken wie ik het meest vertrouw en wie zoiets kan leveren met een paar weken levertijden. HBM heeft niets meer op voorraad en zoals altijd kunnen ze ook niet vertellen wanneer er weer voorraad komt.

    Min vrouw is op dit moment in het buitenland op bezoek bij haar moeder. Volgende week komt ze terug en dan moeten we weer in quarantaine voor minstens 6 dagen. Op dag 5 kun je een PCR doen en als die negatief is, kunnen we weer naar buiten. Ik zie vijf dagen in mijn werkplaats aankomen! Het kan erger!

    Jeroen
     
    Jan Walpot, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    quarantaine voor minstens 6 dagen

    6 dagen in goede gazondheid werkplaats.
    Daarna heb je de machine in de greep.

    Die linealen monteren is echt niet moeilijk.
    Goed opletten dat alles soepel loopt
    van het begin tot aan het einde van de lineaal.
    Kun je bij de freesmachine leren hoe het straks bij de draaibank moet.

    En kijk je dan ook gelijk of je die linealen kunt gebruiken voor CNC.

    Die winkel in het westen kan moeilijk zijn voorraad houden.
    Maar goed dat er ook andere zijn.

    Jeroen succes
    en veel plezier
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2021
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  15. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vandaag eindelijk eens een paar uurtjes met mijn nieuwe freesmachine aan de gang geweest. Zoals eerder gemeld, even het drijstangtooltje van Dirk namaken, met behulp van tekening van Ruud.

    Voor een eerste keer helemaal niet slecht!

    IMG_4959.JPG IMG_4960.JPG

    Eerst wat geoefend om het blokje staal helemaal mooi haaks te krijgen. Ook voor het eerst gewerkt met de kantentaster gewerkt. Dat werkt toch wel handig. Met bloknootje en pen de “berekeningen” maken. Ging nog wel een paar keer fout, maar dat is was mijn eigen schuld. Niet goed doorgedacht. Ook bleek mijn machineklem toch niet goed haaks te zijn opgesteld, dus ook weer over moeten doen

    Blokje in de machineklem, met behulp van kantentaster en blocnote/pen, precies het midden bepaald. Toen de geleiding erin gefreesd, de ronding op het eind. Daarna ook de middensleuf erin gefreesd. Met een tweelips 6mm frees er gewoon langzaam doorheen geboord en dan maar op en neer.

    Daarna het tweede blokje staal op maat en haaks gemaakt. Ik heb ook een setje 4- en 2-lips frezen gekocht. Tot en met 16mm. Blokje is 15mm dus daar kon ik mooi met de 16mm frees overheen om de maat precies te krijgen. Wel blokje even goed vastzetten. Een 16mm frees geeft behoorlijk wat kracht op zo’n blokje.

    IMG_4961.jpeg

    Ik moet nog wel goed doordenken hoe ik mijn freesmachine netjes schoon kan houden. Het is best lastig om alle spaanders uit de tafel te krijgen. Wellicht met een stofzuiger? Ik heb nog een oude staan. Ik weet niet of stofzuigers erg goed tegen spaanders/olie kunnen. De meeste hebben papieren zakken. Misschien gewoon eens proberen, wellicht overdenk ik het teveel.

    IMG_4962.jpeg

    Ik moet ook betere verlichting installeren zodat ik kan zien wat ik doe. Moest nu af en toe wat zaklampjes e.d. gebruiken. Mijn oude Proxxon machientje stond gewoon op mijn werkbank. De tafel van de Proxxon was aan beide zijde open, dus de spanen kon je er zo uitvegen. En voor verlichting heb ik zo’n bureaulamp die je in iedere stand kan draaien. Dus maar weer even op zoek.

    Als laatste nog even een vraagje over de digital verticale DRO. Volgens mij zitten deze units, identiek, op heel veel andere machines.

    IMG_4963.jpeg

    Mij viel op dat de display vanzelf uitschakelt. Is dat normaal, kan er niets van in het handboekje vinden. De hoofdschakelaar/noodstop schakelt niet de spanning op dit display. Zolang de stekker in het stopcontact zit, blijft ie het doen, totdat ie vanzelf uitgaat. Wellicht zit er een batterijtje in?

    Ik heb de afgelopen dagen uren op het Internet gezeten, op zoek naar ee goede DRO en twee glaslinialen, met hoge resolutie (1 uM). Die Chinese website blinken niet uit in gebruikersgemak. Nog een paar buitengewoon frustrerende chatsessie met China gehad. Engels is toch nog steeds een heel groot probleem voor ze.

    Maar goed, uiteindelijk gelukt. Tenminste, dat zal natuurlijk nog moeten blijken. Orders geplaatst bij twee verschillende bedrijven. Een voor de DRO, een voor de twee linialen met de juiste lengte. Als ik de websites mag geloven, is alles op voorraad in Spanje en heb ik alles uiterlijk begin januari 22 in huis. Duimen maar!

    Jeroen
     
    ozy, Potter, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Frees spaantjes kwastje en stofzuiger dat kan.
    Boor en snijolie op waterbasis is een probleem voor een papieren stofzak.

    Fijn dat je tevreden bent met je aanwinst.
    De DRO en twee glaslinialen die komen wel.
    Hoofdrekenen al dan niet met ondersteuning van een schrijfblokje zal wel blijven.

    Als verlichting heb ik een 10 Watt LED bouwspotje 230 volt boven mijn draaibank hangen.
    De lamp hangt aan een rail dus ik kan ook schuiven.
    Licht genoeg.

    Dit komt allemaal goed Jeroen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  17. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Eerste bewerkingen zien er goed uit Jeroen !!
    Machineklem zet ik met een poupitaster haaks, is wel even werk maar dan werkt het (voor mij) wel fijn.
    Elke keer als ik een machine gebruikt heb (einde van de dag) maak ik de handel schoon met een industrie stofzuiger, zo'n ding zonder zak.
    Verlichting heb ik met een ledlampje op zo'n flexibele slang die ik op het werk kan laten schijnen.
    Kortom goed kijken naar anderen, er zijn oplossingen zat.
    Ga zo door, kump goed.....
    Groetjes,
    Ruud.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2021
    Potter, JeroenDorr en willum vinden dit leuk.
  18. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt. Ik gebruik tot nu toe een meetklokje. Ik denk dat ik het de eerste keer gewoon niet goed heb gedaan. Op zich moet dat nauwkeurig genoeg zijn. Ik wist niet wat een pupiltaster was. Dus even gegoogeld, en ik heb er zelfs eentje! Tijdje geleden van een vriend gekregen, maar nog nooit gebruikt.

    Ik heb hier nog een grote stofzuiger staan. Die hebben we speciaal gekocht toen we onze boerderij kochten en het eerste half jaar continue in de verbouwing zaten. Ik gebruik m nu nog eigenlijk alleen om de auto’s mee schoon te zuigen. Ik ga eens kijken wat ie doet met spanen, al dan niet gedrenkt in snijolie. Als het niks wordt ga ik op termijn wel eens kijken voor zo’n industriële stofzuiger zonder zak.

    Jeroen
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Potter, JeroenDorr en R Groen vinden dit leuk.
  20. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Interessant!

    Weer een stukje verder gekomen vandaag.

    IMG_4968.jpeg IMG_4969.jpeg IMG_4970.jpeg

    Het freeswerk aan dit tooltje is helemaal af. Nog even wat pinnetjes maken en dan maar op voor de tweede poging om de drijfstangetjes te produceren.

    Vanochtend onze oude verbouwstofzuiger opgezocht. Is een heuse nat/droog Nilfisk. Zuigt in ieder geval prima de metaaldeeltjes op.

    Jeroen
     
    ozy, Potter, Johannes59 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina