Bouw Scuderi 4-takt motor

Hoe bevalt je nieuwe freesmachine na dit eerst klusje.
Tevreden ??

Ja Ruud, heel erg tevreden! Erg blij dat ik de knoop heb doorgezocht en een betere freesmachine heb gekocht. Gaat zoveel sneller, maar vooral ook makkelijker en precieser! Voelt allemaal zo solide aan! Genot om mee te werken!

Kwam gisteren een dingetje tegen, waar ik niet helemaal tevreden over ben. De schaal op verticaal (z) as verstelling. Zowel voor de X als de Y as geeft een volle torn aan het handwieltje 3mm verplaatsing.

Maar niet op de z-as. Ik vermoed dat er een of andere engelse maat geleiding is gebruikt. Maar het is ook niet precies 25,4mm.

IMG_4977.JPG


Ik denk dat het in de praktijk geen probleem is, maar ik vind het toch een beetje vreemd.

Groeten Jeroen
 
Jeroen, fijn dat de freesmachine je bevalt.
Ik maak geen gebruik van de nonius, ik heb er direct linialen opgezet.
Ik heb net even gekeken, maar op mijn nonius staan gewoon mm.
Zowel op de z-as als de x - y-as.
20211221_121012 small.jpg
20211221_121113 small.jpg

Ik heb er ook even een klok opgezet en dit komt overeen met de nonius.
Misschien idd een inch aanduiding of iets anders bij jou.
Even een klusje om uit te zoeken als je op die manier wilt werken.
Groet,
Ruud.
 
Maar niet op de z-as. Ik vermoed dat er een of andere engelse maat geleiding is gebruikt. Maar het is ook niet precies 25,4mm.

Het is geen Engelse maat.
Één omwenteling is precies 2,8mm.
Deze rare maatvoering zit ook op op de Z-as van mijn freesbank.
Dus 3mm is 2,8 plus 2 voorbij de 0.
Geeft hoogte van b.v. 6 mm is 2,8 +2=3mm, nonius terug op 0 zetten en weer 2,8 +2=3mm..
Omslachtig, maar went.
Succes. Groet Henk.
 
Oei , en zoiets went ? Bij mijn myford ML10 was de verdeling van de dwarsslede de nonius in 100 verdeeld en dat bij een spoed op de spindel van 2 mm . Om gek van te worden :confused:
Die nonius heb ik veranderd in 40 streepjes ( met een tussenverdelingen voor de 0.05 mm ) . Een verademing.
De nonius van de bovenslede heb ik veranderd in 20 ( ook met 2 mm spoed op de spindel )
Dirk
 
Het probleem is, dat de tandheugel en het tandwiel van de nonius voor de Z-as een vaste, ongelukkige, verhouding tot de verplaatsing hebben.
De tandheugel heeft een normprofiel, alsook het tandwiel, tussen tandwielkastje voor verkleining van de verplaatsing.op de tandheugel.

Nu bij deze komt het uit op een slag van 2,8mm, bij mijn machine 1,9mm..

Even aanpassen, lees tandwiel verhouding van tussenkast?

Jij had geluk, dat er een metrische draad spindel gebruikt was.
Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Het geluk is niet altijd aan mijn zijde :(, bij mijn super 7 had ik graag ook een nonius op de langsslede. Hier gebeurt de beweging over een tandheugel. En die is altijd imperial , ook bij een metrische bank. 1 toer van het handwiel is 25.4 mm
Daar is een nonius op gemaakt waar tandwieltjes in zitten zodat de eigenlijke nonius ring trager draait dan het handwiel . Bij het draaien aan het de hendel blijft de ring dus ietsjes achter tegenover het handwiel.
Op die manier kan er een metrische verdeling op de ring . Over een afstand van 25 mm zit er nog wel een hééél klein verschil op van een paar honderdsten mm, meestal te verwaarlozen bij zulke handelingen.
De tekeningen voor deze nonius zijn ooit verschenen in een boekje .

Merk op de foto ook op dat er een nonius verdeling gemaakt is op het klokje voor draadsnijden , dit werkt ook prima , maar is minder nauwkeurig af te lezen en heeft een iets grotere fout wanneer je over een grote afstand verstelt.
Voor "normaal" werk voldoet dit echter prima.
Dirk

P1050550.JPG

img003.jpg
 
Op de tandheugel
met het tandwieltje
van de draadklok.
Als tandwieltje goed in de tandheugel grijpt moet het eigenlijk goed gaan.
Alleen de scala is aan de kleine kant, inderdaag weinig streepjes.
Grotere schijf, meer deelstreepjes.

Dat kan toch ook vervangen worden door een opnemer en een digitaal scherm?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Op de tandheugel
met het tandwieltje
van de draadklok.
Als tandwieltje goed in de tandheugel grijpt moet het eigenlijk goed gaan.
Alleen de scala is aan de kleine kant, inderdaag weinig streepjes.
Grotere schijf, meer deelstreepjes.

Dat kan toch ook vervangen worden door een opnemer en een digitaal scherm?

Veel modelbouwplezier,
Willum
Schijf kan niet(veel) groter.
 
Dirk,
Mooi om te lezen, de tekening met de tussen tandwielen is verhelderend.
Maar goed, in jouw geval een paar honderdsten per omwenteling in ons geval meer.
Indien je de afwijking weet, dan weet je wanneer je moet corrigeren.
Metaal bewerken is leuk, maar geeft soms problemen door de beperking van de machine.
Groet. Henk.
 
Schijf veranderen?
Ga je schroefdraad snijden op de Engelse methode of op de Duitse methode?
Zelf gebruik ik de Duitse methode.
Groet. Henk.
 
Eigenlijk zijn er maar twee systemen om op een draaibank schroefdraad te snijden.
Wat ik nu ga aangeven is onafhankelijk van de hoek van het beitelsupport.

Ik had geschreven, dat ik werk volgens de Duitse methode.
Hierbij wordt het support niet losgekoppelt van de aandrijving.
Voor een nieuwe snede moet je achteruit, beitel lossen, en de machine achteruit zetten(kost tijd).
Voor een nieuwe snede, de stand van het support is nog steeds correct, en door ingeven van een nieuwe snijdiepte kan je verder gaan.

De Engelse methode is ontstaan, door dat de oude draaibanken in Engeland door stoommachines aangedreven, slechts één kant konden draaien.
Bij draadsnijden, lees je op de dial, wel eerst inkoppelen, de stand af en ontkoppel de schroefdraad voeding, het support is nu vrij beweegbaar.
Draai handmatig het support met aflezing op de gekoppelde dial naar een waarde, die overeenkomt met de waarde waarop je de bewerking had gestopt en start de nieuwe gang voor de schroefdraad.
Voordeel, het werkt veel sneller, daar je geen tijd verliest door het langzame achteruit draaien.
Overigens, de dial is voor Imperial schroefdraden, vandaar de grote afstanden tussen de markeringen.

Het laatste vraagt veel aandacht voor het resultaat van een kortere tijd om schroefdraad te snijden.

Voor mij: Het is hobby, vandaar dat ik de langzame Duitse methode gebruik.
Groet. Henk
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zijn er maar twee systemen om op een draaibank schroefdraad te snijden.
Wat ik nu ga aangeven is onafhankelijk van de hoek van het beitelsupport.

Ik had geschreven, dat ik werk volgens de Duitse methode.
Hierbij wordt het support niet losgekoppelt van de aandrijving.
Voor een nieuwe snede moet je achteruit, beitel lossen, en de machine achteruit zetten(kost tijd).
Voor een nieuwe snede, de stand van het support is nog steeds correct, en door ingeven van een nieuwe snijdiepte kan je verder gaan.

De Engelse methode is ontstaan, door dat de oude draaibanken in Engeland door stoommachines aangedreven, slechts één kant konden draaien.
Bij draadsnijden, lees je op de dial, wel eerst inkoppelen, de stand af en ontkoppel de schroefdraad voeding, het support is nu vrij beweegbaar.
Draai handmatig het support met aflezing op de gekoppelde dial naar een waarde, die overeenkomt met de waarde waarop je de bewerking had gestopt en start de nieuwe gang voor de schroefdraad.
Voordeel, het werkt veel sneller, daar je geen tijd verliest door het langzame achteruit draaien.
Overigens, de dial is voor Imperial schroefdraden, vandaar de grote afstanden tussen de markeringen.

Het laatste vraagt veel aandacht voor het resultaat van een kortere tijd om schroefdraad te snijden.

Voor mij: Het is hobby, vandaar dat ik de langzame Duitse methode gebruik.
Groet. Henk
Ahaa , nu is het duidelijk.
Aangezien mijn draaibanken niet met stoom werken , maar met een Chinese frequentiesturing waardoor ik traag kan snijden en snel terug kan draaien zonder het slot te openen gebruik ik dus de Chinese methode.:rofl::rofl:
Dirk
 
Schiet maar langzaam op. Maar het is ook wel erg koud in mijn garage!

Ik volg dit maal min of meer de drijfstangproduktietechniek zoals eerder door Dirk beschreven.

Eerst twee maal gaten boren. De afstand tussen die twee bepaalt (bij een gegeven cilinderdiameter) de compressieverhouding. Dus meten, meten, meten.
IMG_4976.JPG


Kleinste gat is 8mm. Op 7,9mm geboord en geruimd op precies 8mm. Andere kant gewoon op 7,9mm gelaten en ermee naar de draaibank.

IMG_4978.jpeg


Ik gebruik altijd het vaste center om zo goed mogelijk “op het oog” uit te lijnen in de vierklauw. In de meeste gevallen zit ik dan ruim onder de 0,2mm afwijking.

IMG_5001.jpeg


Daarna heb ik ook het trucje met het losse center en daarop de meetklok gebruikt. Werkt uitstekend!

IMG_4979.jpeg


Tweede gat opgeboord naar 12 mm en vervolgens met de binnendraaibeitel op 12,9mm uitgedraaid. Het lagertje wat erin gaat is 13mm, dus dat zou moeten gaan (pers)passen.
IMG_5002.jpeg


Vervolgens alles nog een keer doen voor het tweede drijfstangetje en dit is dan het eindresultaat:

IMG_5006.jpeg


Ook al het eerste inbusboutje afgedraaid om het drijfstangetje vast te zetten en verder te frezen. Ik moet nog even de juiste ringen draaien en dan kunnen we het afmaken.

Vandaag kwamen ook al de linialen voor mijn DRO binnen. Lekker vlot!! En het display is ook al onderweg!

IMG_5004.jpeg
 
Tweede gat opgeboord naar 12 mm en vervolgens met de binnendraaibeitel op 12,9mm uitgedraaid. Het lagertje wat erin gaat is 13mm, dus dat zou moeten gaan (pers)passen.

een perspassing van 0.1 mm is op die kleine diameter is veel , bijgevoegd de passingstabel die we vroeger in het machinefabriek gebruikten , let wel , de cijfers zijn in duizendsten vermeld
 

Bijlagen

Back
Top