Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hoe bevalt je nieuwe freesmachine na dit eerst klusje.
Tevreden ??
Maar niet op de z-as. Ik vermoed dat er een of andere engelse maat geleiding is gebruikt. Maar het is ook niet precies 25,4mm.
Schijf kan niet(veel) groter.Op de tandheugel
met het tandwieltje
van de draadklok.
Als tandwieltje goed in de tandheugel grijpt moet het eigenlijk goed gaan.
Alleen de scala is aan de kleine kant, inderdaag weinig streepjes.
Grotere schijf, meer deelstreepjes.
Dat kan toch ook vervangen worden door een opnemer en een digitaal scherm?
Veel modelbouwplezier,
Willum
Nu snij ik draad op verschillende manieren , maar of dat de Duitse Engelse of Chinese methode is weet ik niet.Schijf veranderen?
Ga je schroefdraad snijden op de Engelse methode of op de Duitse methode?
Zelf gebruik ik de Duitse methode.
Groet. Henk.
Ahaa , nu is het duidelijk.Eigenlijk zijn er maar twee systemen om op een draaibank schroefdraad te snijden.
Wat ik nu ga aangeven is onafhankelijk van de hoek van het beitelsupport.
Ik had geschreven, dat ik werk volgens de Duitse methode.
Hierbij wordt het support niet losgekoppelt van de aandrijving.
Voor een nieuwe snede moet je achteruit, beitel lossen, en de machine achteruit zetten(kost tijd).
Voor een nieuwe snede, de stand van het support is nog steeds correct, en door ingeven van een nieuwe snijdiepte kan je verder gaan.
De Engelse methode is ontstaan, door dat de oude draaibanken in Engeland door stoommachines aangedreven, slechts één kant konden draaien.
Bij draadsnijden, lees je op de dial, wel eerst inkoppelen, de stand af en ontkoppel de schroefdraad voeding, het support is nu vrij beweegbaar.
Draai handmatig het support met aflezing op de gekoppelde dial naar een waarde, die overeenkomt met de waarde waarop je de bewerking had gestopt en start de nieuwe gang voor de schroefdraad.
Voordeel, het werkt veel sneller, daar je geen tijd verliest door het langzame achteruit draaien.
Overigens, de dial is voor Imperial schroefdraden, vandaar de grote afstanden tussen de markeringen.
Het laatste vraagt veel aandacht voor het resultaat van een kortere tijd om schroefdraad te snijden.
Voor mij: Het is hobby, vandaar dat ik de langzame Duitse methode gebruik.
Groet. Henk
Tweede gat opgeboord naar 12 mm en vervolgens met de binnendraaibeitel op 12,9mm uitgedraaid. Het lagertje wat erin gaat is 13mm, dus dat zou moeten gaan (pers)passen.