Bouw Scuderi 4-takt motor

Vandaag begonnen met het motortje uit elkaar te halen om alles precies uitgelijnd en passend te krijgen.

IMG_6696.JPG


Kwam toch nog een paar andere onderdeeltjes tegen die ook gesoldeerd moesten worden. Dus alles maar weer van stal gehaald. Ik ben nog steeds erg blij en tevreden met al mijn soldeerspulletjes, met grote dank ook aan Willum!

IMG_6697.jpeg


IMG_6698.jpeg


IMG_6699.jpeg


IMG_6700.jpeg


Dit keer redelijk tevreden over alle soldeerverbinden. Net toen ik klaar was met het solderen en nabewerken/poetsen/schoonmaken werd er een grote doos met onderdelen voor een van mijn oldtimers bezorgd. Die is nu eerst aan de beurt, staat zonder schokdempers, dus dan kan ik er niet mee rijden. Later deze week weer verder met mijn motortje

Jeroen
 
Maak je die zelf?

HOE doe je dat? Hoe moeilijk is dat?

Ja, naar de tekeningen van Jan de Ridder.

Screenshot 2024-04-17 at 4.26.30 AM.png

Screenshot 2024-04-17 at 4.27.31 AM.png


Je kunt ze ook kant en klaar kopen. Maar die bleken in de praktijk net iets korter te zijn, waardoor er net iets minder compressie is.

Deze bougie is simpel zelf te maken. Materialen zoals teflon en verendraad heb ik nog over van de vorige keer.

Hier kun je het nog een keer nalezen:

Bouw van Debbie, tweetakt motor
 
Je kunt ze ook kant en klaar kopen. Maar die bleken in de praktijk net iets korter te zijn, waardoor er net iets minder compressie is.

Ik vroeg het omdat ik momenteel met een minder makkelijk verkrijgbare bougiemaat werk (#10-40 draad) en zelf maken mogelijk een optie zou kunnen zijn. Maar die bougies zijn behoorlijk veel kleiner dan deze tekening... Dat zie ik mezelf niet doen. Daarnaast is Teflon niet het meest geschikte materiaal, want het brand toch langzaam weg, en mijn motortjes moeten uren maken en werk verzetten.

Ik ben nog geen mini-bougies tegengekomen die metrische draad hadden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet bestaan...

Wat ik wel weet (en dit is NIET negatief bedoeld, gewoon practisch) is dat er véél kleinere bougies te koop zijn voor een prijs die het absoluut niet lonend maakt om ze zelf te maken... Nu ben ik verre van in staat om zo'n motor van A tot Z zelf te bouwen, maar ALS ik dat kon, zou ik persoonlijk toch gewoon een kleiner bougiegat boren en wat uitdiepen, om een commerciëel verkrijgbare bougie te plaatsen: Als er ruimte is voor M8 draad in de kop, is er ook ruimte voor 1/4-32 en een uitkamering om de bougie op diepte te krijgen, lijkt mij?
 
ik heb heel veel verschillende hobbies. En na vele decennia hobbyen kan ik je garanderen dat geen van mijn hobbies ooit lonend zijn geweest.
Wel veel plezier gehad al die jaren!
Jeroen
Haha, ja, daarin heb je wel gelijk... Ik bedoelde eigenlijk ook niet "lonend" maar meer dat de benodigde tijd niet in verhouding staat tot de prijs van het eindproduct.
 
Gisteren weer een beetje verder geprutst.

In- en uitlaatkleppen en stoterstangen lopen nu lekker soepel!!


Ook maar eens het onstekingssetje wat ik nog had liggen getest. Met een magneetje doet ie het prima. Dus ik denk dat ik eerst maar eens probeer met de haksensor. Want die heb ik na de vorige experimenten nog ruim op voorraad. Als het weer niet lukt, kan ik altijd nog een schakelaar inbouwen

IMG_6757.jpeg
 
Als het weer niet lukt, kan ik altijd nog een schakelaar inbouwen
Waarom zou dat niet lukken dan?
Ik heb die ontstekingen bijna bij de tientallen in gebruik, allemaal met Hall sensor, en de eerste daarvan moet nog kapotgaan.
Eerlijkheid gebiedt: ik heb wel kapotte Hallsensors gehad, maar dat waren zelf gemaakte sensors die na verloop van tijd kapotgingen door "slechte inbouw" (mechanische spanning op de aansluitpinnen die tot breuk leidde). Normaliter zijn die sensors zo betrouwbaar als wat, en ook van de "zelf gebouwde" zijn er een paar al minstens 8 jaar in gebruik, en dan bedoel ik "véél"...

Het enige waarvan ik weet dat dat sensors sloopt, is als de aarding van de bougie niet goed is, dan kan de hoogspanning van de bougie soms de hall sensor door laten slaan.
 
Laatst bewerkt:
Let op dat er hall sensors zijn die gevoelig zijn voor de richting van het magnetisch veld. Als de sensor niet of niet goed werkt draai hem dan eens om zodat de andere kant naar de magneet is gekeerd. In sommige gevallen kan je ook de magneet omdraaien.
Of het in dit geval ook zo is weet ik niet zeker maar je kan het proberen.
 
Let op dat er hall sensors zijn die gevoelig zijn voor de richting van het magnetisch veld. Als de sensor niet of niet goed werkt draai hem dan eens om zodat de andere kant naar de magneet is gekeerd. In sommige gevallen kan je ook de magneet omdraaien.
Of het in dit geval ook zo is weet ik niet zeker maar je kan het proberen.

Dank je wel Ernst. Klopt, ik heb dit bij mijn vorige motortje ook al ervaren. En ook bij de hall-sensor die ik hier testte is dat het geval. Even goed opletten hoe je het magneetje monteert.

Jeroen
 
Even goed opletten hoe je het magneetje monteert.
Ik weet niet of ALLE Hallsensors zo zijn, maar ik heb nog nooit verschil kunnen vaststellen tussen "magneet omdraaien" of "sensor omdraaien".

Met de dubbelpolige sensors KAN het uitmaken, als je 1 N magneet en een oneven aantal (maar méér dan 1) S magneten hebt, dan ontkom je er niet aan dat alles precies goed moet staan.

Maar bij zowel een 4-cylinder (1 N en 1 S magneet) of met de 1 en 2 cylinders met enkelpolige timing heb ik geen verschil kunnen ontdekken tussen het omdraaien van de magneet of de sensor. De timing is even nauwkeurig, en ook de eventuele vervroegingscurve werkt gewoon hetzelfde.

En dat geldt zelfs voor die "naderingssensors" die ik destijds gebruikte om de passage van de krukpen te detecteren. Die gaven daar ook niet echt om.

En ik denk dat ik ondertussen toch wel tegen de 100 geïnstalleerde ontstekingen achter mijn naam heb staan (betekent niet dat ik verstand heb van waar ik mee bezig ben, WÉL dat ALS het verschil zou maken, ik dat dan nu toch wel eens een keer ontdekt zou kunnen hebben... :D ).
 
Ik weet niet of ALLE Hallsensors zo zijn, maar ik heb nog nooit verschil kunnen vaststellen tussen "magneet omdraaien" of "sensor omdraaien".
Hall sensors zijn er in alle soorten en maten, maar ALLE hallsensoren zijn "richting gevoelig".
Vooral toen hall sensoren in de auto industrie gebruikt gingen worden ontstonden er problemen. In het begin als sensor voor de ontsteking. Later steeds meer, als sensor voor de gasklepstand in de wielen voor de ABS systemen en ga zo maar verder. Als bij de montage steeds moet worden opgelet dat de magneet in de juiste richting wordt geplaats kost dat te veel tijd en gaat het te vaak fout.
Om dat op te lossen zitten in die sensors die er uitzien als een kleine transistor feitelijk twee sensoren op één super klein chipje. De ene reageert op de N pool de andere op de Z pool, probleem opgelost.
Vandaar dat je het niet vaak meer tegen komt dat een hall sensor in een ontsteking richting gevoelig is maar let op, ze bestaan nog steeds en ze worden ook nog steeds gebruikt. Heb je dus een probleem, sluit dan de richting van de magneet niet uit als mogelijke oorzaak.
 
Ik wéét dat het Hall-element (waar de sensor op functioneert) richting gevoelig is. En ik weet ook dat je door een dubbel element te plaatsen een "niet-richtinggevoelige" sensor kunt maken.

Maar dat bedoelde ik niet...

Wat ik bedoelde is dat ik (specifiek voor wél-richtinggevoelige sensors) geen verschil zie tussen het omdraaien van de magneet OF het omdraaien van de sensor. Het is dus niet zo dat je per sé de magneet om moet draaien. Het omdraaien van de sensor is equivalent qua functionaliteit.

Hooguit, dat dat Hall-elementje zodanig in een productspecifiek stuk plastic ingegoten zit dat omdraaien van de sensor fysiek niet mogelijk is, dan moet je wel de magneet omdraaien, maar aangezien Jeroen een RcExl ontsteking heeft liggen: Alle Hall Sensors die ik van RcExl heb, zitten los in hun huisje, en kunnen gewoon omgedraaid worden. Als ik de magneet verkeerd om in de propmeenemer gelijmd heb, draai ik de sensor om en dat werkt precies even goed...
 
..... Wat ik bedoelde is dat ik (specifiek voor wél-richtinggevoelige sensors) geen verschil zie tussen het omdraaien van de magneet OF het omdraaien van de sensor. Het is dus niet zo dat je per sé de magneet om moet draaien. Het omdraaien van de sensor is equivalent qua functionaliteit. ....
Zo had ik het niet begrepen maar je hebt gelijk, de sensor omdraaien heeft hetzelfde effect.
;) Om even te zeuren, er zijn natuurlijk sensors die niet omgedraaid kunnen worden vanwege de vorm of de manier van montage. :rolleyes:
 
Om even te zeuren, er zijn natuurlijk sensors die niet omgedraaid kunnen worden vanwege de vorm of de manier van montage. :rolleyes:
Ik was je te vlug af:

Hooguit, dat dat Hall-elementje zodanig in een productspecifiek stuk plastic ingegoten zit dat omdraaien van de sensor fysiek niet mogelijk is, dan moet je wel de magneet omdraaien
Ik ben dus een grotere zeurkous...:p :p :p

Maar de reden dat ik het naar voren breng is dat een heel enkele keer mensen mij vroegen hoe ze nu verder moesten, want ze hadden het magneetje met de noordpool naar buiten in de meenemer gelijmd,en RcExl gebruikt "S-gevoelige" Hall sensors...
 
Back
Top