Bouw van Debbie, tweetakt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 10 jul 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  2. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    JeroenDorr, Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wat gaat hier toch fout??? Ik kan er met m'n hoofd niet bij dat zo'n sensor steeds kapot gaat. Er is hier iets mis, maar wat is de grote vraag.
    Hopelijk doe je zelf niet iets fout want dan zou het ook bij de nieuwe ontsteking mis kunnen gaan.

    Dat klopt niet hoor, er zijn bosjes goed bruikbare condensatoren te vinden en tegen zeer redelijke prijzen. Kijk bijvoorbeeld maar eens HIER. Het is geen 0,7µF maar 0,680µF, dat kleine verschil speelt geen enkele rol, de tolerantie van dit soort condensatoren is minimaal 10% en soms wel 20% Die 0,02µF is nog geen 3% dus zal je daar niets van merken.
    De maximale werkspanning is geen 400V maar 630V. Het is aan te raden om meer dan 400V te gebruiken want door de wisselende spanning die er over komt te staan krijgt hij meer op z'n falie. Dat kan je ook zien aan het feit dat voor wisselspanning een maximum van 280V geldt.
    Succes.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    De kans dat ik iets fout doe, is altijd aanwezig. Maar laten we eerlijk zijn, het aansluiten van een hall sensor op een elektronica kastje en batterijvoeding met reeds gemonteerde stekkertjes, die maar op 1 manier passen, laat weinig te raden. Er van uitgaande dat er niets mis is met de batterijvoeding (4 x penlight), is de andere dan ik gesamenlijke factor the electronica. En dat is een een gesealde doosje waar ik niet in kan. Was wel goedkoop, maar wellicht dat dit toch het probleem is, kan anders ook niets bedenken. Nieuwe en hopelijke een betere besteld!

    En natuurlijk parallel traject met een simpele micro-switch, bobine en condensator in gang gezet, waarvan akte zie beneden.

    Dat klopt, een beetje variate zal niet zo gauw problemen opeleveren. Het probleem wat ik heb is het type condensator. De condensator die jij benoemd is een polypropyleenfilm type. Als ik dat vergelijk met wat er normaal op een auto of brommer onsteking zit is het toch wel wat anders. In idea geval qua fysieke afmetingen. Wellicht kan ik dit gebruiken. Maar ik heb verschillende electronicaonderdelenboeren gebeld en niemand die iets zinnigs kan zeggen wat voor type (naast specificatie capaciteit/voltage) er voor een motoronstekingscircuit nodig is.

    Als ik kijk naar wat condensatoren die ik hier heb liggen zijn het allemaal vrij forse dikke ronde folie condensatoren. (Mijn probleem is dat al mijn onstekingscondensatoren voor mijn auto’s zijn, en geen enkele specificatie hebben.

    Nou ben ik al gelukkig als ik Debbie 20-30 seconde zou draaien, maar ik vraag me af wat voor type condensator ik zo moeten nemen? Of maak ik me zorgen om niets?

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Zorg dat er zeker een goede massa is , anders vernietigt de hoogspanning de hallvoeler ogenblikkelijk.
    Ik heb ook al verschillende hallvoelers vernield en ben daarom overgeschakeld op een simpel contact , alle problemen opgelost.
    Dirk
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  6. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt Drik

    De massa heb ik aangesloten op de bout die de cilinder op de fundatie vast houdt. Cilinderkop zit met vier boutjes vast op de cilinder en heeft veel contactoppervlak. Het enige wat ik zou kunnen veranderen is een massa-aansluiting direct aan de cilinderkop maken? Dat is een kleine modificatie.

    De hall sensor heeft drie draden, voeding, signaal, aarde. Maar is allemaal via een kabeltje en een stekkerverbinding aangesloten op het electronisch ontstekingskastje.

    Ik heb een drie-aderige hall sensor. Kan ik die zo vervangen door een contact (microswitch). Gewoon tussen de voeding- en de signaaldraad neem ik aan. Werkt dat dan?

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De condensator die ik aangeeft is uitstekend geschikt voor deze toepassing, dit is ook een "MKP" condensator zoals jij bedoeld. Ze zijn juist bedoeld voor hoge puls belastingen zoals een ontsteking of scheidingsfilters in grote speakerboxen.
    De behuizing is alleen anders omdat die grote dingen in een extra dikke behuizing zitten die vol gegoten is met kunsthars omdat ze in nogal agressieve omgevingen worden gebruikt. Dat is voor jouw toepassing echt niet nodig, een zelfde soort condensator in een meer "gewone" behuizing zal goed werken.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  8. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt Ernst. Ik ga ‘m bestellen.

    Groeten Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Voedingsdraad rood en zwart aan de batterij , zwart eveneens aan de massa.
    De draad van de hall voeler : zwart en wit aan de microswitch. bij het dicht schakelen van die twee krijg je een vonk. Zorg dat de vonk ALTIJD kan overspringen naar de massa van de motor.
    Anders heb je kans dat het spoel inwendig doorslaat en zo het bobijn vernietigt.
    Rode (voedingsdraad van de hallvoeler) niet gebruiken.
    Dirk
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  10. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt Dirk,

    Sorry het is nog vroeg, voor de goede orde:

    Voedingsdraad rood en zwart aan de batterij , zwart eveneens aan de massa (Bedoel je hiermee de rode en zwarte draad vanuit de electronische onsteking, die dus normaal op de Hall sensor wordt aangesloten)

    Ik ga denk ik voor de zekerheid een massa-aansluiting direct aan de cilinderkop maken. Dan sluit ik eventuele massaproblemen uit, hopelijk.

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Voedingsdraad rood -zwart = batterijdraad + en - . Dus de zwarte gaat naar het ontstekingsdoosje en komt ook op de massa te staan.
    Die extra massa verbinding naar de cilinderkop is niet nodig , als de vonk maar kan overspringen naar de massa van de batterij. En dat mag natuurlijk zelfs een weerstand hebben.
    Van het stekkertje dat naar de hall voeler gaat gebruik je enkel de witte en de zwart , het moment dat die met mekaar contact maken ( niet onderbreken zoals bij een klassieke ontsteking ) krijg je de vonk.
    De tijd van contact maken mag heel kort zijn , bij de toerentallen zoals wij ze gebruiken zal 10° krukas volstaan. Hoe langer hoe meer verbruik en hoe warmer het inwendig bobijntje zal worden.

    Dirk
     
    Potter, R Groen en JeroenDorr vinden dit leuk.
  12. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Dank Dirk, het is me duidelijk.
    Vandaag begonnen aan de bougie.

    Het stalen gedeelte heb ik inmiddels af, was nog best even secuur werken. Nu nog de teflon isolator en de elektroden plaatsen. Ik heb nog niet eerder teflon op de draaibank gehad. Wel Delrin. Eens kijken hoe dat gaat.

    Als de nieuwe bougie klaar is, plaats ik de microschakelaar, lichthoogtekogelklepje ook al aangepast. Dan maar weer eens proberen!! Ben benieuwd

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vandaag verder gegaan met allereerst de bougie. Was best nog wel een werkje:

    Het metalen gedeelte was redelijk simpel
    P5040011.jpg


    Nog even een paar platte kantjes eraan zodat mijn sleutel 14 precies past

    P5040017.jpg

    Een lastig klusje was om het gat voor de elektrode precies te boren. Een van de twee elektrode komt aan de buitenrand en wordt op zijn plaats gehouden door de teflon isoleer (waar de andere elektrode doorheen gaat). Om een goede klemming te bewerkstelligen wilde ik dat het gat van de elekrode (1mm) iets overlapte met die van de teflon isolator (gat van 6mm). Dat is nogal pielen, maar het bleek uiteindelijk allemaal perfect te passen

    P5040018.jpg

    Ik had nog nooit eerder teflon gedraaid, maar gaat erg makkelijk, draadsnijder met twee vingers in de neus zo licht!

    P5050020.jpg

    Hier zie je de onderkant. Beide elektroden moeten nog worden geplaatst

    P5050021.jpg

    Die middenelektrode was ook nog wel een dingetje. Zit in een gaatje van 1 mm, wat in een messing draadeinde M3 is geboord.

    P5050024.jpg

    Ik sleutel al mijn hele leven aan motoren en er zijn dus al heel wat bougies door mijn handen gegaan. Maar dat is de allereerste doe-het-zelf bougie

    Hier nog even een klant en klaar bougie (met nogmaals hartelijke dank aan Ruud) en mijn doe-het-zelf bougie

    P5050027.jpg

    Ik had in eerste instantie voor de kant en klaar bougie gekozen. Wat ik me pas later realiseerde is dat deze wat hoger in de cilinderkop steekt, dus de compressieverhouding negatief beïnvloed en ook de vonk zit diep in de cilinderkop. Met mijn doe-het-zelf bougie los ik die (mogelijke) problemen op
     
    lasser, Potter, Demaic en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Mooie bougie gemaakt Jeroen.
    Als ik een keer even geen project meer heb, wil ik er ook eens een gaan maken.
    Gewoon voor de lol, heb je weer een ervaring meer !!
    Groet, Ruud.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  15. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Nadat de bougie klaar was direct aan de slag gegaan met Dirk zijn suggestie Hall sensor te vervangen voor een microswitch.

    P5050028.jpg

    Ja, ik weet het, allemaal een beetje provisorisch. Ik wil eerst eens wat verschillende zaken uitproberen voordat ik het allemaal weer mooi en perfect maak. Aangezien ik meerdere kapotte Hall sensoren had, een van de snoertjes met wat stekkers aan de microswitch gezet. Paar extra draadjes erbij, zodat ik eenvoudig een multimeter erover kan zetten.

    Ontsteking weer op tijd gezet met behulp van de multimeter en micrometer. Zuiger naar het bovenste punt draaien, en dan het vliegwiel met daarop de nok die de microswitch bediend draaien totdat het contact sluit.

    P5050030.jpg

    Daarna nog een beetje pielen met het welbekende kogelklepje. Ik heb de lichthoogte van het kogeltje ongeveer moeten halveren.

    DEBBIE IS ALIVE AND KICKING!!!!!



    Ik moet zeggen, ik ben er erg trots op!! Heel hartelijk dank voor al jullie eindeloze adviezen en meedenken! Enorm gewaardeerd!

    Debbie start met een fikse zwaai aan het vliegwiel zonder problemen op. Ik heb het vier keer geprobeerd. De vierde keer was na een uur stilstand en alles dus was afgekoeld. De regelschuif werkt ook, maar daar moet ik misschien iets aan doen.

    Hoe dan ook, mijn doel is ruim behaald. Niet alleen een leuk projectje om mijn draai/freeskennis op te halen, maar natuurlijk extra leuk dat Debbie het nu ook echt doet! Ik ga de komende dagen/weken nog even verder om alles netjes af te werken.

    Jeroen
     
    lasser, Potter, Demaic en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Gefeliciteerd, leuk om te volgen!
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  17. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Perfect Jeroen.
    En hij loopt nog netjes ook !!
    Nu kan ik niet achter blijven en zal ook weer eens met mij Hit & Miss aan de gang moeten.
    Het probleem is dat ik mij nu alweer geheel op mijn trammetje gestort heb.
    Groet, Ruud.
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gefeliciteerd.
    Weer bewezen, een eigenschap van een modelbouwer: opgeven is geen optie.
    Groet, Henk.
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Proficiat ,:worship: op naar het volgende project .
    Wat hebben we geleerd? Zo min mogelijk elektronica toepassen. :rofl:

    Dirk
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  20. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Onsteking is nog steeds het elektronisch kasje. Nooit aan de bobine/condensator toegekomen. Die condensator die ik eerder had besteld viel vanmiddag in de bus. Een uurtje nadat ik bovenstaande video had gemaakt. Maar naar de voorraad!

    Ik vraag me wel af hoe lang die microswitch het zal volhouden. Eigenlijk zou ik de nok wat minder scherp moeten maken. Maar goed veel draaien, zal Debbie niet.

    Het blijft vreemd wat er met waarom die Hall sensoren kapot gingen. Misschien toch een rare combinatie tussen het elektonisch ontstekingscircuit en de Hall sensor. Als Ruud zijn motortje aan de gang weet te krijgen weten we wellicht meer. Die heeft precies hetzelfde spul. Ik heb het van hem gekopieerd. Als bij hem alles het doet, is er toch iets vreemds bij mij. We zullen zien.

    Overigens, ik sleutel niet alleen aan oude auto’s, maar ook aan moderne, die zitten allemaal bomvol met elektronica. Mijn ervaring is dat er zelden iets echt met de elektronica is. Het wordt altijd al gauw een elektronicaprobleem genoemd. Maar in de praktijk is het in 99% van de gevallen een simpel mechanisch/elekrtisch probleempje. Een slechte masse, een vuil contact, een draadje wat is doorgeschaffield en een beetje sluiting maakt, een stekkertje wat niet goed vast zit of waarvan een pinnetje is afgebroken. Vaak heel simpel, maar ook vaak heel lastig te vinden.

    Volgende projectje: Debbie voorzien van een OBD aansluiting voor eenvoudiger troubleshooting?

    Jeroen
     
    Potter, Johannes59 en Zeiler vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina