Bouw Smitwijs Singapore

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Danny Bimmel, 17 jul 2004.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Danny schreef:
    Hoi Danny,

    Met 'vervangen' van de glanzende verf, bedoel je dan dat je de ganse romp gaat afschuren?
    Zou het niet volstaan om er alleen enkele lagen satijnlak overheen te spuiten?

    Groetjes,

    Droop

    PS: Niks dan lof voor de beplanking van de romp. :yes:
     
  2. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Droop,

    Ik heb één keer de hele romp van mijn Amsterdam moeten kaalschuren :evil: , en bij die ene keer wil ik het graag laten :lol: . Ik was namelijk vergeten om een grondlaag op de romp te spuiten, met als gevolg dat de verf langzaam van de romp afbladderde, maar goed al doene leert men :D . De hele laag verf er dus afgeshuurd en spuitplamuur/grondverf van Simprop erop gespoten.

    De nieuwe verflagen gaan dus gewoon over de huidige verflaag heen, ik zou inderdaad met satijnlak kunnen werken, maar op de foto kun je niet zien dat er kleine beschadigingen op de romp zitten. Ik zou de romp dus zowieso nog een keer moeten spuiten.

    Groetjes Danny.
     
  3. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi werk, Danny! Schitterende boegschroef trouwens.
     
  5. Hannibal

    Hannibal Guest

    Mooi hoor Danny, maaruh waar zijn je schroefassen????
    ik heb ze voor de beplanking in de romp gezet....ooit :)
     
  6. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Yo Danny,

    Zou je mij een plezier willen doen, en een apart bouwverslag van je druppelvormige kom willen opzetten.
    Ben zeer benieuwd hoe je dit gaat aanpakken, en natuurlijk hoop ik zeer veel van je te leren.
    De meeste schepen hebben een gewoon "gat" maar in mijn Hunter wil ik deze druppelvorm ook inbouwen, is toch realistischer hé.
    Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
    Dus details, foto's, schetsen, alles is welkom :wink: :lol:

    Greetings,
    Luit
     
  7. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Luit,

    Als ik zover ben zal ik dat zeker even doen :D .

    Groetjes Danny.
     
  8. Hannibal

    Hannibal Guest

    Danny

    Iemand bij Olst had de druppel gemaakt met twee oude lepels en de Dremel.
     
  9. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Alweer 3 dagen achter elkaar bezig aan m'n Singapore dus tijd voor een update.

    [​IMG]
    Weer een foto van de boegschroef, de beplanking komt over de boegschroef heen en wordt later weggeschuurd zodat het eruit komt te zien als op de foto (later ga ik er een "kom" van maken).

    Zou ik die bijna vergeten :wink: ,

    [​IMG]
    De schroefassen lopen door spant 7,6 en 5. Met het uitzagen van de spanten in de beginfase heb ik in spant 7 en 6 de gaten geboord voor de schroefassen. Bij spant 5 heb ik dit opzettelijk niet geddaan om problemen met het beplanken te voorkomen. Omdat ik nu overal nog goed bij kon heb ik de gaten ook in spant 5 gemaakt. Eerst de as door de gaten in spant 7 en 6 gestoken en je weet precies waar de gaten in spant 5 moeten komen. Met wat vijlen en een Dremel is dat zo gebeurt. Op de foto zie je trouwens een aluminium gedeelte van een as, ik zit nu ernstig te twijfelen of ik de assen niet van messing zou maken (iemand tips?).

    [​IMG]
    Tot slot nog even een totaal plaatje. Er is nu nog ongeveer 5cm over om te beplanken en dan is de romp helemaal beplankt :D !!

    Morgen weer verder en dan maar hopen dat ik de romp helemaal dicht krijg.

    Groetjes Danny.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    @Danny: ik neem aan dat je de schroefasKOKERS bedoelt?
    Maakt volgens mij weinig uit waar je ze van maakt, messing of aluminium... Als je lagers maak goed passen om de zaak waterdicht te krijgen!
    Als dat met warmstoken (en daarna de lagers er in persen) moet gebeuren, lijkt me messing het makkelijkst: een betere uitzettingscoefficient dan aluminium.
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Roel,

    Ik bedoelde inderdaad schroefaskokers :)hammer:), de assen worden van zilverstaal.

    Ik denk toch dat het messing schroefaskokers worden. Ik ben een beetje op het forum en internet aan het rondkijken geweest en ben er achter gekomen dat aluminium moeilijker te schilderen en te solderen is.

    Groetjes Danny.
     
  12. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    En je hebt sneller last van "bloemkool" vorming bij aluminium
     
  13. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Zoals beloofd weer een update;

    [​IMG]
    De romp is nu voor het grootste gedeelte dicht :D . Alleen een klein stukje bij het voorschip en een wat groter gedeelte van het achterschip moeten nog voorzien worden van wat latjes.

    [​IMG]
    Ik liep alleen wel tegen een klein probleempje aangelopen. Als je goed kijkt op de bovenstaande foto kun je zien dat het latje in een beetje rare vorm loopt (er zit een "kuil" ter hoogte van spant 3). Dus of spant 1 en 2 zijn iets te groot uitgezaagd of spant 3 te klein :( . Dat wordt straks dus behoorlijk schuren om de "kuil" eruit te krijgen. Maar dat moet wel lukken :) .

    Morgen maar eens de rest beplanken, aan de bulb en de kont beginnen.

    Groetjes Danny.

    PS. de messing onderdelen voor de schroefassen zijn besteld, ik verwacht ze eind deze week.
     
  14. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Tijd voor een update :D ,

    De romp is nu helemaal beplankt en het is tijd om te gaan schuren en schuren en schuren en ........ :D .

    [​IMG]
    Voor de kont had ik het lijnenplan (onderaanzicht en zijaanzicht van de romp) nodig. Zoals jullie kunnen zien is de kont opgebouwd uit een aantal latten die alvast een beetje op maat zijn gemaakt met behulp van het lijnenplan. Zo hoeven dus alleen nog maar in de juiste vorm geschuurd worden.

    [​IMG]
    En dat schuren duurde wel even. Ik was zo slim om beukenhout te gebruiken :hammer: . Prima hout, maar echt hardstikke hard. Op de foto is (na een halve middag schuren en behoorlijk wat schuurpapiertjes) één kant netjes op maat geschuurd. Ondertussen is de andere kant ook gebeurd.

    [​IMG]
    De bulb moest ook nog geddaan worden en daar had ik gelukkig vurenhout voor gebruikt, dus dat ging een heel stuk makkelijker :D . Maar door al dat schuren aan de kont was ik door mijn schuurpapier heen dus eerst even nieuw schuurpapier halen voordat ik daar mee verder kan :? .

    [​IMG]
    En tot slot weer even een totaaloverzicht van de romp.

    Groetjes Danny.
     
  15. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Vandaag een mijlpaal bereikt van de bouw van mijn Smitwijs Singapore...

    [​IMG]
    Ze is voor het eerst van de bouwplank af :D ! Vanochtend en vanmiddag de romp grondig geschuurd en daarna maar besloten om de romp eens van de bouwplank af te halen.

    [​IMG]
    Hier alvast een beetje een idee hoe ze zou moeten worden. Dit is niet mijn opbouw maar de opbouw van een romp met opbouw die mijn neef een tijdje terug voor mij heeft geregeld als voorbeeld :D . De echte kenners ( :wink: ) hadden al gezien dat dit de opbouw van een Rotterdam/London is, maar ik heb het er even opgezet voor het idee.

    Vanavond en morgen de schroefassen maken en de schroeven aftoppen. Als jullie intresse hebben wil ik hier wel een appart topic over maken.

    Groetjes Danny.
     
  16. mennojan

    mennojan Guest

    Graag! Ben wel benieuwd hoe dat in zn werk gaat.

    Heb je ook een schatting van hoeveel uur werk je al aan haar besteedt hebt?
     
  17. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Danny, mijn complimenten!!
    Met een beetje fantasie zie je haar al door de golven klieven.
    Echt mooi gedaan! :thumbsup:

    Ik ben wel al benieuwd naar je topic over het aftoppen van de schroeven.
    Dit is zeker geen klus die je zomaar eventjes rap-rap tussen de soep en de potatoes uitoefend. 'Uiterste precisie' is hier het toverwoord.
    Ik zal dit dan ook vast en zeker op de voet volgen (spannend!).

    Groetjes,

    Droop
     
  18. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Mennojan en Droop,

    Ok, ik pak vanavond het fototoestel, draaibank, boormachine enz. dan kunnen jullie binnenkort een verslagje verwachten van de bouw van mijn schroefassen, schroefaskokers en het aftoppen van de schroeven.

    En wat betreft de tijd dat ik er nu al mee bezig ben, dat heb ik niet echt bijgehouden maar ik ben begin juli begonnen met de bouw en heb zowat elke avond en weekend wel wat geddaan (behalve toen ik op de boegschroef moest wachten). Op dit tempo hoop ik haar voor de volgende werkschependag varend te hebben en dan kunnen jullie haar ook in het echt zien :wink: .

    Groetjes Danny.
     
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Naar dat aftoppen ben ik ook wel benieuwd.
    Ik heb dat zelf ook eens geprobeerd, maar ik hield alleen een naaf over :cry:
     
  20. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein

Deel Deze Pagina